Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
martijn v o
|
 luchtmassameter
Dame is voor haar APK geweest. Tegelijk aan de dealert gemeld dat er een storing is die al een half jaar aan mijn hoofd zit te piepen. Diagnose: luchtmassameter is defect.
Dit moet je toch merken tijdens het rijden? Of motor trekt niet of valt in noodloop?? Er was niets te merken tijdens het rijden, maar omdat er tijdens de APK geen lampjes mogen branden moest de garage wel aktie ondernemen.
Iemand dit ook wel eens gehad?
|
27 apr 2009 21:35 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
Dag Martijn,
Volgens mij is een luchtmassameter hetzelfde als een map-sensor. Bij mijn XM 2.0i 16V en Xantia 2.0i 16V (zelfde motor, beide op lpg) heb ik een kapotte map-sensor gehad. Het euvel openbaarde zich doordat de motor tijdens het rijden af en toe een hikje produceerde. Ook sloeg de motor af tijdens filerijden of bij een bocht waar je terugschakelde waarbij het motortoerental terugvalt naar stationair. Bij rijden op lpg was het sterker merkbaar dan tijdens rijden op benzine. Nadat de mapsensor vervangen was geen problemen meer gehad. Met de C5 heb ik dit euvel (nog?) niet gehad.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
26 mei 2009 17:03 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
let op Diesel v Benzine, de werking en functie van de LMM zijn niet te vergelijken.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 mei 2009 13:26 |
|
 |
frenkmen
|
 Re: luchtmassameter
Ik heb de ervaring van een defecte luchtmassa meter op een volkswagen. Deze zit daar op het luchtfilterhuis. Gewoon een plastic schijf met een platina gloeidraad erin. (er is oon een mechanische variant, daar heb ik geeen ervaring mee) Gaf een vage storing, bij een koude motor onregelmatig lopen, en in de computer een melding dat de lamba sensor een irrieële meetwaarde heeft. (deze is dan dus niet stuk, dus niet laten vervangen) Als de motor warm is merkte ik er niets van. Als die bij citroen er net zo een is; losmaken en kijken of er veel vuil is, met schoonmaken kan hij het soms nog wel even doen. Pas allen op dat je de draad niet beschadigd!
|
04 jun 2009 22:38 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
Citaat: Volgens mij is een luchtmassameter hetzelfde als een map-sensor. Een map-sensor meet vacuum in het inlaatspruitstuk om zo de motor van de juiste hoeveelheid brandstof te kunnen voorzien, een luchtmassa-meter, de naam geeft het eigenlijk al aan, meet de massa van de aangezogen lucht d.m.v. het verhitten van de lucht middels een spiraal en door het verkrijgen van de twee parameters geeft hij het signaal door voor de hoeveelheid brandstof die ingespoten dient te worden. Een defecte luchtmassa-meter bij PSA is uniek, evenals een goed functionerende luchtmassa-meter bij VW/Audi/Seat/Skoda, deze gaan om de haverklap stuk, maar dat merk je dan ook goed tijdens het rijden. Groeten, Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
05 jun 2009 19:42 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
kansberg schreef: Een defecte luchtmassa-meter bij PSA is uniek Alleen de PSA Diesels gebruiken een Air Flow Sensor met verwarmde draad. De PSA benzines gebruiken een Manifold Absolute Pressure sensor. In het pre-kat tijdperk (CX GTI bijv.) zag je nog de mechanische AFS, waarbij een hangend schot door de luchtdruk verplaatst werd, de hoek gaf de luchtmassa aan. In alle gevallen wordt dus niet daadwerkelijk de luchtmassa bepaald.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jun 2009 12:20 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
Blijft de vraag waarom een 1.6HDIF blijkbaar prima functioneert zonder LMM. Is dat omdat een diesel altijd met een luchtoverschot werkt en dus de hoeveelheid lucht eigenlijk niet zo relevant is (muv lage toerentallen waar de inspuiting begrensd ipv begrensd door het gaspedaal, begrensd zou moeten worden door de beperkte hoeveelheid lucht om overmatig roeten te voorkomen.
Als je altijd voorzichtig gas geft kom je nooit tegen die grens aan.
Een benzine auto rijdt altijd met een afgewogen benzine lucht mengsel, deze loopt dus direct slecht zonder LMM of MAP
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
08 jun 2009 13:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
Helaas verklaart dat niet alles,
1) een Diesel heeft een elektronisch gaspedaal dus alle motorregeleing begint met de vermogensvraag. Een luchtoverschot is ok, vwb verbranding, maar niet vwb NO_x. 2) een benzine heeft zelfs zonder e-gas een een potmeter op het gasklephuis. Dus indirect weet hij hoeveel lucht erin gaat (toerental + gasklepstand) 3) beide hebben een Lambda sonde om via feedback de juiste luchthoeveelheid te bepalen.
ik denk dat voor beide systemen de noodloop anders gedefiniëerd is, bijv.
bij een benzine is dat bijv als de LMM out-of-range komt, te veel benzine (te rijk) zou de kat slopen. bij een Diesel als de turbodruk out-of-range komt, te veel druk zou het blok slopen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 jun 2009 14:49 |
|
 |
Maurits
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56 Berichten: 135 Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
Kwam van de week een afgebroken sensor tegen.Kennelijk een druk sensor en zit aan een dun slangetje afgetakt van de dikke slang naar de Intercooler ( 2.2 HDi). Merk van het sensortje is DENSO er gaan drie draden naar toe. (zie foto).
Wat is de functie van deze sensor? nummer in de catalogus is 1920 7T of 1920 GA afh. van het org.nummer.
Ik heb het plastic tuitje eruit getrokken door er een omgevouwen paperclip door te steken en voorzichtig te terekken om de "lijmrand"niet te beschadigen.
Kan je dit lijmen, of is er dermate grote druk op de verbinding - of vacuum - dat alleen nieuw van toepassing is?
vind wel dat de positie van dit sensortje erg knullig gekozen is, en zal binnenkort een andere minder breekbare plaats zoeken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident" (Schopenhauer 1788-1860)
|
28 feb 2010 13:41 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
Ik weet bijna zeker dat dat de turbodrukmeter is, dus een vrij kritiek onderdeel. Nippon Denso is overigens de aan Toyota gelieerde toeleverancier. Zoals ik wel eens heb gezegd: als er al iets stuk gaat aan een C5 is het Duits of Japans 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 feb 2010 18:43 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
EvilTwin schreef: Zoals ik wel eens heb gezegd: als er al iets stuk gaat aan een C5 is het Duits of Japans  Heh ET, komt de naam 'Saint-Gobain Sekurit' je bekend voor? Klinkt erg Frans en staat op de achterruit v/d break. De elektrische verbindingen daarop gaan nog vaker stuk dan een luchtmassameter van VAG. Maarre 
|
28 feb 2010 20:43 |
|
 |
thijzer
|
 Re: luchtmassameter
Saint-Gobain is een van 's werelds grootste glasfabrieken. Die maken wellicht de achterruit?
|
28 feb 2010 21:50 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
thijzer schreef: Saint-Gobain is een van 's werelds grootste glasfabrieken. Die maken wellicht de achterruit? Natuurlijk. Kijk maar hier. En ze maken de C5 ruiten waarschijnlijk ook in Frankrijk  . Dus ik wilde ET even plagen 
|
28 feb 2010 22:36 |
|
 |
Joop
C5club Fan
Geregistreerd: 14 aug 2006 12:41 Berichten: 94 Woonplaats: Hellevoetsluis
Auto: Citroen C5 Break Aut. 2.0HDIf Exclusive
Opties: Automatisch, Akoestisch en Dynamisch Pack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
Ik wist niet dat ik ook nog eigenaar ben van een "luchtmassameter" Joop
|
28 feb 2010 22:43 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: luchtmassameter
WackoH schreef: thijzer schreef: Saint-Gobain is een van 's werelds grootste glasfabrieken. Die maken wellicht de achterruit? Natuurlijk. Kijk maar hier. En ze maken de C5 ruiten waarschijnlijk ook in Frankrijk  . Dus ik wilde ET even plagen  Ze weten blijkbaar meer van glas dan van de elektrsche verbindingen erop?  Maar dat het van een Franse glasfabrikant komt is nog geen garantie dat het uit Frankrijk komt, St Gobain maakt ook ruiten in België of Duitsland (6 fabrieken!), Spanje (4) etc.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 maart 2010 01:32 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|