Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Daar komt bij, is dat in de meeste gevallen in theorie de sprint met een handgeschakelde bak vlotter is, maar in de praktijk niemand op het juiste moment schakelt dus de automaatrijders toch sneller zijn.
In een toekomstige auto wil ik wel eens een automaat proberen, het lijkt me wel relaxed.
In een toekomstige auto wil ik wel eens een automaat proberen, het lijkt me wel relaxed.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik kan uitstekend schakelen, enkel het rijdt in een automaat gewoon relaxed ...Ceevijf schreef:
Ik heb nog steeds het idee dat als je schakelt je aan het autorijden bent en automaat neem je als je niet meer zo snel bent en probs hebt met schakelen, een alternatief dus![]()
Vreemde vooroordelen hou je erop na, dat kunnen wij automaat rijders ook hoor !!
" Al die schakelende personen staan danig in de weg als je bij het stoplicht wegrijd, wat een prutsers !!! , 9 van de 10 keer moeten ze de auto eerst nog in de versnelling zetten, zijn wij al op de bestemming "
Of je voor een automaat kiest is gewoon persoonlijk, heeft werkelijk helemaal niets met "oude opa's & oma's" te maken !!!
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1720
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:39
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Locatie: Roden(Drenthe)
eigenlijk is er maar 1 antwoord voor:
GA EENS PROEF RIJDEN IN EEN C5 AUTOMAAT
en het heeft niets met ""niet kunnen schakelen"" van doen
want mijn andere auto (porsche 924) is wel een schakelbak en dat moet ook zo
een automaat past bij het karakter van een C5
GA EENS PROEF RIJDEN IN EEN C5 AUTOMAAT
en het heeft niets met ""niet kunnen schakelen"" van doen
want mijn andere auto (porsche 924) is wel een schakelbak en dat moet ook zo
een automaat past bij het karakter van een C5
vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
Berichten: 686
Lid geworden op: 02 jul 2006 20:45
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 0
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Locatie: Veenendaal
niet boos worden hoor
Ik ga het weleens proberen, tis niet echt een vooroordeel maar wellicht ben ik met dat idee grootgebracht?
Kga het weleens in een automaat rijden maat het gevoel van oma en opa heb ik nu nog wel
.

Ik ga het weleens proberen, tis niet echt een vooroordeel maar wellicht ben ik met dat idee grootgebracht?
Kga het weleens in een automaat rijden maat het gevoel van oma en opa heb ik nu nog wel
NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007)
Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003)
Honda Accord 2.0i
Honda Civic 1.6
Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout)
Ford Escort
Citroën Visa
Honda Civic
VW Kever
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007)
Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003)
Honda Accord 2.0i
Honda Civic 1.6
Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout)
Ford Escort
Citroën Visa
Honda Civic
VW Kever
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Be my guest...Giessenburger schreef:
In een toekomstige auto wil ik wel eens een automaat proberen, het lijkt me wel relaxed.
Ik rijd automaat sinds ik 33 ben. Toen leasde ik een Xantia 2.0 automaat. Telkens daarna, als het kon, werd het een automaat.
Sinds eind 2004 rijd ik nu alleen maar automaat (behalve in de auto's van anderen) en het is 1000x relaxter. Ik wil niet anders meer.
En wie denkt dat autorijden schakelen betekent, en dus in een bak met tandwielen wil roeren, die neme niet de moderne sportauto's met flipperkasten en semi-automaten, die je steeds meer ziet verschijnen.
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Nou Harm, ik houd me graag een keer aanbevolen, maar het staat niet in de planning om de C5 in te ruilen voor een automaatgeschakelde... hij moet nog een jaar of 3 tot 4 mee...
Of iemand moet er evenveel voor willen betalen als ik nu aan een mooie ph2-er kwijt ben
Of iemand moet er evenveel voor willen betalen als ik nu aan een mooie ph2-er kwijt ben
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Alvast heel veel plezier ermee, ... en we zijn gek op foto'sErik huisman schreef: nog 2 nachies slapen en dan hebben we onze phII, alleen is dit voor ons de eerste x een automaat.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Nog even als aanvulling,
De P werkt bij stilstand als vergrendeling op de bak (werkt niet rijdend) Omdat daarmee de voorwielen vastgehouden worden werkt het op een C5 dus praktisch als een handrem (die ook voor zit)
De meeste bakken zijn zodanig beschermd dat je alleen uit P kunt als je de rem in trapt.
Bij een stoplicht laat je de bak in D, maar bedien je de rem omdat anders de automaat de auto doet "kruipen".
Ik ben geen fan van automaten, op de langere termijn leidt het wel degelijk tot een slechter ongeconcentreerd weggedrag (zie de USA) met alle gevolgen van dien (spontane acceleratie? yeah right!)
Maar automaatrijders hier kunnen best gemiddeld nettere rijders zijn. Dus een onderzoekje daarna zal dat nooit kunnen uitwijzen.
Technisch ben ik ook niet zo'n fan van automaten, want zelfs de beste automaat heeft een levensduur die niet kan tippen aan een mechanische bak en je gooit standaard wat vermogen weg via zo'n "slushbox". Dat merk je in het verbruik en de snelheid.
De P werkt bij stilstand als vergrendeling op de bak (werkt niet rijdend) Omdat daarmee de voorwielen vastgehouden worden werkt het op een C5 dus praktisch als een handrem (die ook voor zit)
De meeste bakken zijn zodanig beschermd dat je alleen uit P kunt als je de rem in trapt.
Bij een stoplicht laat je de bak in D, maar bedien je de rem omdat anders de automaat de auto doet "kruipen".
Ik ben geen fan van automaten, op de langere termijn leidt het wel degelijk tot een slechter ongeconcentreerd weggedrag (zie de USA) met alle gevolgen van dien (spontane acceleratie? yeah right!)
Maar automaatrijders hier kunnen best gemiddeld nettere rijders zijn. Dus een onderzoekje daarna zal dat nooit kunnen uitwijzen.
Technisch ben ik ook niet zo'n fan van automaten, want zelfs de beste automaat heeft een levensduur die niet kan tippen aan een mechanische bak en je gooit standaard wat vermogen weg via zo'n "slushbox". Dat merk je in het verbruik en de snelheid.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zo ook in de C5.EvilTwin schreef: De meeste bakken zijn zodanig beschermd dat je alleen uit P kunt als je de rem in trapt.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Een handbak voelt ook wat "sportiever" omdat er een directere verbinding gaspedaal motor wielen is. Tenminste in de lagere versnellingen. Het is dus niet alleen de pure snelheid van optrekken (die zou met een automaat in de praktijk zelfs sneller kunnen zijn omdat je alleen het gas in hoeft te stampen), maar gewoon de direct reactie op gas erbij en gas terug.
Je wordt dan ook minder gauw wagenziek in een automaat omdat ie minder direct reageert op lastwissels. Dat is door passagiers toch duidelijk te merken, ook al geef je gas met een fluwelen voet.
Je wordt dan ook minder gauw wagenziek in een automaat omdat ie minder direct reageert op lastwissels. Dat is door passagiers toch duidelijk te merken, ook al geef je gas met een fluwelen voet.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nieuwe bakken met dubbele koppeling zoals o.a. de DSG bakken van de VAG groep zijn sneller dan de handgeschakelde tegenpool, al laat je schumacher schakelenGiessenburger schreef:Daar komt bij, is dat in de meeste gevallen in theorie de sprint met een handgeschakelde bak vlotter is, maar in de praktijk niemand op het juiste moment schakelt dus de automaatrijders toch sneller zijn.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/ ... of-handbak" onclick="window.open(this.href);return false; 
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Ik heb zelf een handbakCeevijf schreef:niet boos worden hoor![]()
Ik ga het weleens proberen, tis niet echt een vooroordeel maar wellicht ben ik met dat idee grootgebracht?![]()
Kga het weleens in een automaat rijden maat het gevoel van oma en opa heb ik nu nog wel.
Maar dat 'roeren in een potje tandwielen' is eigenlijk prehistorisch. Alsof je met een telraam in de weer bent. Een automaat is maar een beetje beter. Dan heb je een paar extra onderdelen die voor jou het telraam bedienen.
Een CVT, een combinatie plofmotor-dynamo-batterijen (hybride) of een auto op brandstofcellen zijn toch al een heel stuk moderner. Eigenlijk verbaast (verwondert) het me, dat een auto al 100 jaar niet wezenlijk is veranderd. Het is zo'n beetje het laatste stukje techniek uit de fin de siecle dat nog overheersend is.
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 23:53
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart
Locatie: Zegge
Heb ook jaren met een automaat gereden en het rijdt heel relaxed. Het verbruik zou iets meer zijn maar mevrouw/meneer dat ligt aan uw rechter voetje.
Aan de verkeerslichten gewoon even de voet op de rem en bij groen alleen maar loslaten en je rijdt vanzelf weg, daarna rustig gas bijgeven.
En op de snelweg bij een file is het rustig aansluiten/optrekken zonder dat wezeloos geschakel en gedoseerd gas geven bij het optrekken.
Of even snel inhalen ? Gaspedaal in 1 keer diep intrappen en het schakelt vanzelf 1 tandje terug. Kick-Down. En zoef, er voorbij. Nee, daar kan geen schakelbak aan tippen.
Parkeren in zijn P. Alleen in de bergen ( met caravan erachter) waar ik flink moest klimmen zette ik hem in zijn 3. Anders schakelde die te snel naar zijn hoogste versnelling en had je net te weinig trekkracht.
Aan de verkeerslichten gewoon even de voet op de rem en bij groen alleen maar loslaten en je rijdt vanzelf weg, daarna rustig gas bijgeven.
En op de snelweg bij een file is het rustig aansluiten/optrekken zonder dat wezeloos geschakel en gedoseerd gas geven bij het optrekken.
Of even snel inhalen ? Gaspedaal in 1 keer diep intrappen en het schakelt vanzelf 1 tandje terug. Kick-Down. En zoef, er voorbij. Nee, daar kan geen schakelbak aan tippen.
Parkeren in zijn P. Alleen in de bergen ( met caravan erachter) waar ik flink moest klimmen zette ik hem in zijn 3. Anders schakelde die te snel naar zijn hoogste versnelling en had je net te weinig trekkracht.
Iron Maiden gonna get you, no matter how far.
Een automaat heeft toch een langere eindoverbrenging? Dat zou hem juist zuiniger maken, althans op grote afstanden. Bij optrekken werkt dat denk ik weer wat averechtser.





