Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Nood-accu voor RT-3 vernieuwen 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Nood-accu voor RT-3 vernieuwen
Mijn C5 is alweer bijna 5 jaar oud, dus de nood-accu van de radio/GPS/telefoon is inmiddels dood. Deze accu zorgt ervoor dat je telefoon en Assistance blijven werken als zelfs de accu leeg is of als de verbinding van de radio met de accu is verbroken door bijv. een aanrijding. Je hebt dan voldoende capaciteit voor noodoproepen en positiebepaling (je GPS doet het dan ook).
Dus ik ben eens gaan zoeken naar een nieuwe accu en heb de oplossing gevonden.

De originele accu is een 9V batterij, opgebouwd uit 3 cellen van elk 3V. Het is een Lithium-batterij die niet op te laden is, dus die moet je om te zoveel tijd helemaal vervangen (lekker voor het milieu ook).
Die cellen afzonderlijk zijn niet goedkoop, ze komen ook voor in fototoestellen en allerhande kleine apparaatjes of PC's.

Nu heb ik zelf een voorraad van deze batterijen voor in alarmsystemen, precies dezelfde. Hiervan heb ik een batterijpack gemaakt dat exact gelijk is aan het originele.

Als iemand interesse heeft om zijn accu te vernieuwen, dan kan ik je helpen. Stuur mij de oude accu toe, of op z'n minst het kabeltje, en ik stuur je een nieuwe accu retour. Alles bij elkaar kost je dit € 20,- (€ 6,- voor elke cel en voor de postzegels). Een heel stuk goedkoper dan de originele van Citroën en naar mijn bescheiden mening een heel stuk beter.

Het geheel wordt voorzien van een instructie om het kabeltje van de accu te verwijderen en om de radio uit- en in te bouwen. Alles bij elkaar een klusje van 5 minuten.

Bij interesse even een PB sturen.

20 feb 2010 21:50
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nood-accu voor RT-3 vernieuwen
Welke 3V Lithium celletjes worden er gebruikt in dit systeem?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

21 feb 2010 01:08
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nood-accu voor RT-3 vernieuwen
Hoi JW,

Het zijn batterijen (3 suks) van het type CR-123. Die worden ook vaker als fotobatterij aangemerkt, met de huidige digitale camera's niet echt een actuele aanduiding.

Je kunt conventionele kopen of met lipjes eraan. Die laatste zijn duurder. Maar de gewone batterijtjes kun je niet zomaar solderen, dan worden ze te warm. Dat moet je dus op een goede manier doen.

Een gewone 9V batterij aansluiten zou ook kunnen maar dat zal onvoldoende zijn, die batterijen kunnen geen hoge belasting aan.

Let erop bij het ombouwen dat zich in de originele accu nog 3 elektronische componenten bevinden, die moet je beslist mee overzetten als je je RT3 heel wilt houden!

21 feb 2010 10:51
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]