Re: Even voorstellen (nog geen C5 rijder)
(in aanvulling op Menno, heb net een lang verhaal getypt dus ga het niet teveel weer veranderen

)
Met 20dkm/jaar is denk ik op dit moment diesel goedkoper, zeker als je tweedehands aanschaft.
Wegenbelasting is een zware last bij de diesel, de 2.0 HDi weegt ruim 1400 kg... ik betaal geloof ik 115 euro/maand aan WB, en het is vorige/deze maand omhoog gegaan. Maar met de eventuele kilometerheffing kan het omslagpunt best anders liggen.
Onderhoud van een diesel is denk ik gemiddeld niet veel duurder dan voor benzine. De grote verschillen zitten in de distributiewissel (benzine 120.000 km, diesel 160.000 km, afhankelijk van de motor), en bij de diesel het risico van problemen met verstuivers en/of dieselpomp; die twee zijn kostbaar maar niet zo gebruikelijk. Maar daarentegen heb ik altijd het idee dat diesels langer met bijvoorbeeld een uitlaat doen (gevoelsmatig, geen bewijs) en volgens mij zijn de beroemde emissiestoringen ook vaker voorkomend bij benzinemotoren dan diesels.
Voordeel van diesel is het koppel bij lage toeren. En voor de wegligging, een diesel is zwaarder aan de voorkant en dat kan zich uiten in een iets ander bochtgedrag; misschien iets minder snel onderstuurd?