exroosje schreef:
Ik heb de zaak ook zoals het hoort aangesloten (op een loze 2-polige stekker) maar nog nooit de functie PDC of mistlamp uitschakeling op werking kunnen betrappen. En ik heb alle mogelijk aansluitingen op de microswitch al geprobeerd. Zoals gezegd heb ik een originele C5 dradenset met ook die extra connector aangesloten. Alle functie zijn in de draden aanwezig, er is een relais, maar de mistachterlampen en PDC blijven hardnekkig werken.
Maar moet er dus nog een loze 3-polige ook zijn?
De aansluiting voor de trekhaak zit op een 3-polige stekker met daarin oranje,paars en grijs.
Daarbij is oranje(dikke draad) een constante 12V en paars een 12V als het contact aanstaat.
Van grijs heb ik niet vast kunnen stellen wat de functie is.
Ja, daarnaast heb ik dus nog het loze stekkertje met roze-grijs-groen.
Het onderzoek naar het wat en hoe daarvan loopt nog.
Dan het relais.
Dit relais zorgt ervoor dat als het mistachterlicht wordt geactiveerd in de cabine er maar 1 mistachterlicht brandt : dat van de auto of dat van de aanhanger. Dit relais wordt bekrachtigd door een microswitchje in het trekhaakstopcontact. Onbekrachtigd wordt wit met paars verbonden en indien bekrachtigd wordt wit met blauw verbonden.
Uit mijn hoofd de volgende aansluitingen:
wit - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine
grijs - 12 V als de stekker van de aanhanger geplaatst is
groen - massa (grijs en groen bekrachtigen dus de spoel van het relais)
paars - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine EN geen aanhanger
blauw - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine EN wel aanhanger
Ik heb dit gecontroleerd met een autotestlampje (zo'n handig ding waarmee je door de isolatie van een draad tot op de kern kan prikken)
en een losse aanhanger-stekker. Als het mistachterlicht van de auto brandt en je plaatst de stekker dan gaat het mistachterlicht uit (omdat het micro-switchje wordt ingedrukt en het relais dus bekrachtigd.

Mocht je dus problemen hebben met het mistachterlicht, check dan het micro-switchje of test net als ik de spanningen op het relais!
Ik heb er een foto van gemaakt maar kan die niet uploaden

(ik weet nog niet hoe ik dat moet doen).
Eventueel wil ik van het relais wel een schemaatje tekenen.