Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 12V missing in trekhaakstopcontact 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht 12V missing in trekhaakstopcontact
Hallo allemaal!

De C5 is slechts de voorste helft van mijn vakantie-'treintje'; C5 plus een comfortabele caravan.
In de caravan heb ik constante 12V nodig en 12V bij draaiende motor (van de C5). Die laatse 12 V mis ik. Deze 12V behoort op pin 10 van de stekker te staan met pin 13 als massa. De bedoeling is om daar de koelkast mee te voeden tijdens het rijden en tevens de caravan-accu op te laden (voor de movecontrol : je bent Vutter of je ben het niet :D!)
Met mijn Astraatje :smt019 werkte dat uitstekend! Daar werd een extra wikkeling van de dynamo voor gebruikt : motor loopt=dynamo draait=12V en anders niet.
Moet ik in de C5 een extra draad trekken? En waarvandaan dan ?
Of ergens een zekering plaatsen om de zaak te aktiveren?
Ik heb overigens een afneembare trekhaak van Bosal (was reeds ge-installeerd); de mistlamp en de achteruitrijlamp van de caravan werken wel.
Kan iemand mij een hint geven?


04 dec 2006 18:34
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Informeer eens bij exroosje,die heeft zijn trekhaak zelf eronder gezet met elektra

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


05 dec 2006 23:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Bij de achterlichten ligt een connector (aan de linkerkant) waar de standaard kabelbopom op aangelsoten moet worden (naast de achterlichten zlef natuurlijk) . Denk dat deze een permanente 12V en geschakelde 12V heeft. Zelf weet ik het niet omdat ik nooit een 13 polige heb aangesloten. maar met d estandaard kabelboom kan dat dus wel, dus ergens moet dat te vinden zijn.

Zie mijn site om de connector te bekijken (heb de handleiding kabelboom ooit op het citroen forum gepost)

Overigens, soms moet er een aparte 12V getrokken worden indien er vele ampere nodig is.

Succes

Frank

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


06 dec 2006 10:29
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Roosje bedankt voor de tip!
Ik ben vandaag eens links achter aan het zoeken gegaan en inderdaad heb ik een permanente (oranje) en een via het contact geschakelde (paarse) draad gevonden.
De paarse draad is niet dik genoeg (moet 2,5 kwadraat zijn).
Maar er ligt ook nog een loos stekkertje met 3 draden (groen,grijs en rose).
Groen blijkt massa te zijn en op de rose (dikke) draad staat permanent 12 volt.
Mijn idee is nu om met de paarse draad een nieuw relais te schakelen en daar de rose draad over heen te leiden naar pin 10 van het trekhaak-stopcontact.
Ik weet niet waar dit loze stekkertje van is; eerst dacht ik misschien de originele aansluiting voor het mistachterlicht. Maar met het mistachterlicht aan/uit verandert de spanning op de 3 draden niet. Vlak bij het loze stekkertje zit om de kabelboom een soort ovaal stukje rubber/kunststof; het lijkt wel een soort dop.
Overigens werkt het omschakelen van het mistachterlicht met een geplaatste aanhangerstekker (via het bestaande relais) zoals het hoort.


09 dec 2006 16:04
Antwoord met een citaat
Bericht 
Frank, ik kon je site niet vinden onder Roosje
Toen kwam ik er achter : Exroosje! :P
Sorry Frank! :oops: :oops: :oops:
En nu heb ik de trekhaakhandleiding ook gevonden op je site!
:P :P :P


09 dec 2006 16:28
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
alleen die oranje draad achterin is te gebruiken voor de voeding van de trekhaak. Een tweede draad moet getrokken worden vanuit het motorcompartiment.

waarom heb je een afneembare trekhaak, vanwege PDC?


09 dec 2006 17:30
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja, afneembaar ivm PDC.

Waar kan die loze stekker van zijn?


09 dec 2006 17:32
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Tom de Vutter schreef:
Ja, afneembaar ivm PDC.

Waar kan die loze stekker van zijn?


volgens mij is die van de mistlamp bedrading en de PDC, de PDC en de mistlamp op de auto moeten uitgeschakeld worden als de stekker in de stekkerdoos gestopt wordt.


09 dec 2006 17:35
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
De uitschakleling van de mistlamp werkt naar behoren.
De loze stekker heeft om de bedrading vlak bij de stekker een soort ovaal kapje.


09 dec 2006 17:38
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb de zaak ook zoals het hoort aangesloten (op een loze 2-polige stekker) maar nog nooit de functie PDC of mistlamp uitschakeling op werking kunnen betrappen. En ik heb alle mogelijk aansluitingen op de microswitch al geprobeerd. Zoals gezegd heb ik een originele C5 dradenset met ook die extra connector aangesloten. Alle functie zijn in de draden aanwezig, er is een relais, maar de mistachterlampen en PDC blijven hardnekkig werken.


Maar moet er dus nog een loze 3-polige ook zijn?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


09 dec 2006 18:47
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
exroosje schreef:
Ik heb de zaak ook zoals het hoort aangesloten (op een loze 2-polige stekker) maar nog nooit de functie PDC of mistlamp uitschakeling op werking kunnen betrappen. En ik heb alle mogelijk aansluitingen op de microswitch al geprobeerd. Zoals gezegd heb ik een originele C5 dradenset met ook die extra connector aangesloten. Alle functie zijn in de draden aanwezig, er is een relais, maar de mistachterlampen en PDC blijven hardnekkig werken.


Maar moet er dus nog een loze 3-polige ook zijn?


De aansluiting voor de trekhaak zit op een 3-polige stekker met daarin oranje,paars en grijs.
Daarbij is oranje(dikke draad) een constante 12V en paars een 12V als het contact aanstaat.
Van grijs heb ik niet vast kunnen stellen wat de functie is.

Ja, daarnaast heb ik dus nog het loze stekkertje met roze-grijs-groen.
Het onderzoek naar het wat en hoe daarvan loopt nog.

Dan het relais.
Dit relais zorgt ervoor dat als het mistachterlicht wordt geactiveerd in de cabine er maar 1 mistachterlicht brandt : dat van de auto of dat van de aanhanger. Dit relais wordt bekrachtigd door een microswitchje in het trekhaakstopcontact. Onbekrachtigd wordt wit met paars verbonden en indien bekrachtigd wordt wit met blauw verbonden.
Uit mijn hoofd de volgende aansluitingen:
wit - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine
grijs - 12 V als de stekker van de aanhanger geplaatst is
groen - massa (grijs en groen bekrachtigen dus de spoel van het relais)
paars - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine EN geen aanhanger
blauw - 12V als je de mistlamp-functie aanzet in de cabine EN wel aanhanger
Ik heb dit gecontroleerd met een autotestlampje (zo'n handig ding waarmee je door de isolatie van een draad tot op de kern kan prikken)
en een losse aanhanger-stekker. Als het mistachterlicht van de auto brandt en je plaatst de stekker dan gaat het mistachterlicht uit (omdat het micro-switchje wordt ingedrukt en het relais dus bekrachtigd.

:idea: Mocht je dus problemen hebben met het mistachterlicht, check dan het micro-switchje of test net als ik de spanningen op het relais!
Ik heb er een foto van gemaakt maar kan die niet uploaden :oops: (ik weet nog niet hoe ik dat moet doen).
Eventueel wil ik van het relais wel een schemaatje tekenen.


09 dec 2006 21:00
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb kort geleden ook, door mijn Citroen dealer, een Bosal afneembare trekhaak onder mijn C5 laten monteren. Ik ga morgen naar mijn caravandealer om de aansluitingen op de Multicon West te laten controleren ter voorkoming van verrassingen in het voorjaar. Ik neem aan dat de Citroen dealer de originele kabelboom heeft gebruikt.

Zitten in deze kabelboom en in de montage prijs standaard twee kontante stroomdraden: een op kontakt 9 "konstant en een op kontakt 10 t.b.v. de koelkast" aan en uit via de contactsleutel?


10 dec 2006 11:47
Antwoord met een citaat
Bericht 
Krommenieer schreef:
Zitten in deze kabelboom en in de montage prijs standaard twee kontante stroomdraden: een op kontakt 9 "konstant en een op kontakt 10 t.b.v. de koelkast" aan en uit via de contactsleutel?


Ga er maar van uit dat je op zijn best op pin 9 de constante 12V hebt en waarschijnlijk niets op pin 10 (ook niet met contact aan of draaiende motor).
Bedenk verder dat de bedrading en aansluitingen van caravans minder gestandariseerd zijn. Het beste is om eerst de caravan achter de auto te hangen voordat je uberhaupt iets gaat veranderen.
Werkte de koelkast tijdens het rijden op 12V (bij je vorige auto)?


10 dec 2006 14:40
Antwoord met een citaat
Bericht 
In mijn vorige C5 werkte de koelkast tijdens het rijden wel. Ik ga zelf niets veranderen. Onze caravan staat in de winterstalling, daarom laat ik morgen door de caravandealer een en ander controleren, zo voorkomen we "paniek" in het voorjaar. Indien nodig dan daarna naar de Citroen dealer om een en ander goed te laten aansluiten. De dealer weet dat wij de trekhaak gebruiken voor de caravan, dan moet hij ook weten dat de aansluitingen 9 en 10 nodig zijn.


10 dec 2006 16:20
Antwoord met een citaat
Bericht 
Verstandige keuze.
Laat ons even weten wat je caravandealer er over zegt.


10 dec 2006 16:23
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.