Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Oorzaak hevig piepende V6
Auteur |
Bericht |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Oorzaak hevig piepende V6
Met enige schaamte heb ik me met een hevig piepende V6 vertoond op de veiligheidsdag bij Oldenhage.
Wat leek op iets in de stuurbekrachtiging bleek een kapotte krukaspoelie te zijn, de rubberring tussen de twee schijven:
http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040019.JPG
Voor de diesellaars onders ons, Johan heeft me ingefluisterd dat een krukaspoelie bij een V6 anders is dan bij een HDI, dus deze kan bij jullie niet kapot gaan.
Nou wist ik al niet wat een krukaspolie is, nu weet ik twee keer niet wat een krukaspoelie is
Toen de boel eenmaal open lag bleek de radiator ook beginnend lek te zijn:
http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040018.JPG
Gelukkig is het december, een maand met toch al weinig onkosten
gr. Ronald
Ps: Foto´s van JO te NV
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
04 dec 2006 23:21 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Bij mij is in het begin door JO ook een of andere pulley/poelie vervangen. Was volgens mij die van de multiriem.
Dit was een exemplaar dat een demper of zo erin had....ik heb er echter geen plaatjes van.
Wat was de consequentie van het niet bijtijds vervangen van de krukaspoelie? Grote schade?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 dec 2006 23:35 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Gelukkig geen gevolgschade, het ding deed blijkbaar nog wat tie moest doen, met hevig gepiep.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
04 dec 2006 23:39 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Bij mij is in het begin door JO ook een of andere pulley/poelie vervangen. Was volgens mij die van de multiriem. Dit was een exemplaar dat een demper of zo erin had....ik heb er echter geen plaatjes van. Wat was de consequentie van het niet bijtijds vervangen van de krukaspoelie? Grote schade?
Hier idem ... zelfs in frankrijk laten doen tijdens mijn vakantie ( toen ik de C5 net had ) , de multiriem kan knappen en om zich heen gaan slaan met eventuele nare bijverschijnselen ....
De poulie was bij mij zover heen dat hij niet eens meer draaien wilde , auto is dan ook afgesleept
Dit was dan ook niet meer een piepje maar een heel fluitorkest 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
05 dec 2006 09:12 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Die radiateur is bij mijn V6 ook door Oldenhage geconstateerd. Kennelijk had hij nog een vooraadje staan.....
Kosten 375 euro (slik). Mijn auto leverancier Emerpark wilde kijken of zij het niet goedkoop voor mij konden oplossen (nee geen eiwit of busje met stoppingsmiddel). Hij had het over mogelijk een goedkopere manier dan helemaal te vervangen, iets met steunen waar ze vaak lekten
Die uitslag heb ik overigens nog niet, hij gaat ergens deze maand er naar toe. Dan wordt ook de achterklep gespoten (roestgarantie).
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
05 dec 2006 11:45 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
exroosje schreef: Die radiateur is bij mijn V6 ook door Oldenhage geconstateerd. Kennelijk had hij nog een vooraadje staan.....
kwaaltje 
|
05 dec 2006 22:29 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Oorzaak hevig piepende V6
Ronald schreef: Met enige schaamte heb ik me met een hevig piepende V6 vertoond op de veiligheidsdag bij Oldenhage. Wat leek op iets in de stuurbekrachtiging bleek een kapotte krukaspoelie te zijn, de rubberring tussen de twee schijven: http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040019.JPGVoor de diesellaars onders ons, Johan heeft me ingefluisterd dat een krukaspoelie bij een V6 anders is dan bij een HDI, dus deze kan bij jullie niet kapot gaan. Nou wist ik al niet wat een krukaspolie is, nu weet ik twee keer niet wat een krukaspoelie is Toen de boel eenmaal open lag bleek de radiator ook beginnend lek te zijn: http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040018.JPGGelukkig is het december, een maand met toch al weinig onkosten gr. Ronald Ps: Foto´s van JO te NV
Ik had Ronald idd ingefluisterd dat de krukaspoelie van een V6 anders is dan van een HDi, maar de functie is hetzelfde. Een HDi is veel onrustiger dan een V6, de demping van een HDi moet dus ook veel beter zijn dan die van een V6.  bedankt Harm
|
05 dec 2006 22:31 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Oorzaak hevig piepende V6
Oldenhage schreef: .... Een HDi is veel onrustiger dan een V6, de demping van een HDi moet dus ook veel beter zijn dan die van een HDi.
V6 neem ik dan maar aan.
Hoe zit dat met een V6-Hdi? Ik neem aan dat die al rustiger loopt dan een 4-in-lijn-HDi?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 dec 2006 23:00 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Oorzaak hevig piepende V6
Oldenhage schreef: Ik had Ronald idd ingefluisterd dat de krukaspoelie van een V6 anders is dan van een HDi, maar de functie is hetzelfde. Een HDi is veel onrustiger dan een V6, de demping van een HDi moet dus ook veel beter zijn dan die van een V6.
Johan, ik probeer altijd te leren. De krukaspoelie wordt dus aangedreven door de krukas, de primaire overbrenging van de motor op alles wat draaien moet en drijft de multiriem aan, die op zijn beurt weer allerlei secundaire zaken als pompen aandrijft.
Bij de V6 is de krukaspoelie niet een grote schijf maar twee schijven inelkaar, met een rubberen tussenring. Heb ik nu geleerd dat die rubberen tussenring dient voor demping, waarom anders geen schijf uit een stuk ?
Begrijp ik ook goed dat zo'n simpele ring voldoende is voor de demping van een mooie V6, maar dat voor zo'n reuteldiesel een veel uitvoerige demping nodig is?
Ja toch ?
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
06 dec 2006 20:21 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|