M&M schreef:De brandstofmeter loopt wel terug tijdens het rijden. De computer kijkt namelijk alleen bij de start naar (dmv een vlotter) naar het niveau van de brandstof tank. Onder het rijden wordt het verbuik gemeten en de computer past de tankmeter aan. Als je de auto stil zet, even op slot en weer open, zal de meter weer omhoog gaan.
Het verbuik wat je op het display ziet is ook het vebruik van de benzine en niet van de LPG , dus zal de boardcomputer ook in de war raken zoals je al aangeeft ...
Misschien een LPG rijder hier die dit kan onderschrijven ??
De brandstofmeter loopt inderdaad terug tijdens het rijden op gas.
Er zou inderdaad een reset naar het oorspronkelijke niveau moeten zijn op starten/stoppen danwel afsluiten/openen, maar dat werkt bij maar 1 op de 2 keer goed. Dit kan exemplarisch zijn.
De actiradius tot de pomp op de BC daalt ook tijdens het rijden en begint ook bij de stand in de benzinetank, daar heb je dus niks aan.
Het gemiddeld trajectverbruik en verbruik op dit moment werkt wel op LPG, zei het bij mijn auto met soms een forse afwijking, zie draadje over brandstofverbruik.
Als de gastank op reserve zit, +/- 10 liter, dan schakelt hij soms terug naar benzine bij zeer felle acceleratie of hoge g-krachten in zeer snel genomen bochten. Het lijkt erop dat de gasdruk dan even wegvalt.
Overschakelen van benzine naar gas na de start gaat vlot, bij warm weer en koude motor al op de hoek van de straat, bij koud weer binnen een paar kilometer.
Overschakelen van gas naar benzine gaat over het algemeen ook goed, 1 flinke hik als de tank leeg is en je rijdt op benzine. Een keer is dat bij mij minder goed gegaan, ik kreeg een serie van kleine hikjes en dat levert de meest vreselijke storingsmeldingen op: katalysator, uitlaatgas en nog veel meer. Gewoon weer vers gas getankt en doorgereden, geen probleem. Volgende dag bij de garage even de meldingen laten wissen.
Al met al heb ik er zelf bijna 20k opzitten met een motor die al 150k op gas had gelopen en ik ben dik tevreden.
De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat toen de auto nog vrij nieuw was de hele gasinstallatie inclusief injectoren vervangen is.
Tis mijn eerste gasauto, hiervoor een aantal Xantia TD's en HDI's gereden en ik moet zeggen dat ik het motergedrag van een Diesel soms wel mis. Lekker veel trekkracht bij lage toeren en een aangenamer motergeluid op de snelweg.
Maar ja, ik wilde wat vermogen en een Exclusive, dan kom je automatisch terecht bij de HDI2.2 en die zijn schaars en duur.
Ik heb geen spijt en ben tevreden, maar om nou te zeggen dat ik iedereen echt gas in een C5 kan aanraden, nou nee, je neemt een bepaalde gok. Maar de prijzen van de ex-leasers op LPG zijn wel heel aantrekkelijk.
De 1.8 zou ik laten staan, moet op benzine al zo hard werken. Alle C5'en uit 2001 zou ik ook laten staan er waren nogal wat elektronica problemen in het begin.
Gr. Ronald