Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Bij mij staat hij op auto en op 21 graden.
Soms ook luchtstroom naar boven en naar de voeten, werkt in bepaalde omstandigheden beter. (oa de ruiten beslaan minder snel als je er met vele mense inzit in koud, nat weer)
Soms ook luchtstroom naar boven en naar de voeten, werkt in bepaalde omstandigheden beter. (oa de ruiten beslaan minder snel als je er met vele mense inzit in koud, nat weer)
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
ik krijg de indruk dat sommigen menen dat 'airco' gelijk staat aan 'koude lucht'
mooier dan wikipedia kan ik het niet zeggen:
Airconditioning, klimaatregeling, luchtbehandeling of luchtregeling is het reguleren van de lucht in binnenruimtes, zoals in een gebouw, auto of trein. Airconditioning duidt ook de apparatuur aan dat gebruikt wordt voor het reguleren. Andere benamingen zijn airco, luchtregelaar, klimaatregelaar, klimaatregeling en comfortkoeling.
Met het apparaat of installatie kan de temperatuur en luchtvochtigheid op een aangenaam niveau gehouden worden, terwijl het buiten onaangenaam warm (of koud) is. Ook kan de lucht hiermee gezuiverd worden door het toepassen van een filtersysteem. Het algemene consumentenapparaat, zoals in de auto wordt meestal airco of airconditioning genoemd. Voor de apparaten of installaties voor bedrijven of grote panden worden de termen; klimaatregeling (vooral in de landbouw), klimaatregelaar, luchtregelaar of airconditioning gebruikt.
mooier dan wikipedia kan ik het niet zeggen:
Airconditioning, klimaatregeling, luchtbehandeling of luchtregeling is het reguleren van de lucht in binnenruimtes, zoals in een gebouw, auto of trein. Airconditioning duidt ook de apparatuur aan dat gebruikt wordt voor het reguleren. Andere benamingen zijn airco, luchtregelaar, klimaatregelaar, klimaatregeling en comfortkoeling.
Met het apparaat of installatie kan de temperatuur en luchtvochtigheid op een aangenaam niveau gehouden worden, terwijl het buiten onaangenaam warm (of koud) is. Ook kan de lucht hiermee gezuiverd worden door het toepassen van een filtersysteem. Het algemene consumentenapparaat, zoals in de auto wordt meestal airco of airconditioning genoemd. Voor de apparaten of installaties voor bedrijven of grote panden worden de termen; klimaatregeling (vooral in de landbouw), klimaatregelaar, luchtregelaar of airconditioning gebruikt.

wat heeft het voor zin om hem op auto te zetten als de airco toch niet gebruikt word dan?
heb hem bijna altijd op eco staan 


Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Omdat met 'auto' niet alleen de koeling indien nodig wordt aan/uitgeschakeld, maar ook de richting en kracht van de luchtstroom wordt geregeld. 'Eco' gebruik ik alleen in de zomer, als de airco gekoeld heeft. Een paar minuten voor het einde van de rit gaat de climate control naar Eco om de airco de kans te geven het condenswater af te voeren en zo luchtjes te voorkomen.manny21479 schreef:wat heeft het voor zin om hem op auto te zetten als de airco toch niet gebruikt word dan?heb hem bijna altijd op eco staan
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

dus nu vooral op auto zetten bedoel je 

Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
oh ik zet hem wel regelmatig even aan omdat dit ook het advies is, maar mijn vraag is waarom moet ik hem aanzetten <3 graden ( idd klus je hebt gelijk had het verkeerde teken gebruikt)EvilTwin schreef:Het niet gebruiken van de airco is op de lange termijn duurder, omdat dan de pakkingen uitdrogen.Roman schreef:dus waarom zou ik hem dan inschakelen![]()
Het is ook ongezond, juist door hem niet te gebruiken gaan er organismen op de verdamper groeien.
.
als die dan toch niet werkt..
en nogmaals, voor mij hoeft dat niet..
en de rest mag het prachtig vinden.. prima hoor....

Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
Met het apparaat of installatie kan de temperatuur en luchtvochtigheid op een aangenaam niveau gehouden worden, terwijl het buiten onaangenaam warm (of koud) is.
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Dit heb ik al eens eerder gemeld maar de stand "21" betekent niet dat je 21 gr. C hebt ingesteld maar slechts "een waarde die betrekking heeft op het comfortniveau en niet op een bepaalde temperatuur in graden Celcius ..." (instructieboekje NE. 08.C5. 0071, blz. 49).
Verder lees ik daar "Het is mogelijk één of meer functies van de airconditioning handmatig in te stellen, terwijl de overige functies automatisch worden geregeld". Dus ook als de "A/C"-knop niet is ingedrukt (Auto-lampjes branden niet) en je hebt geen van de knoppen voor de luchtverdeling ingedrukt (in het boekje de knoppen "3a" en "3b") wordt de luchtverdeling nog automatsich geregeld. Dat wordt in het display weergegeven door een "A" met drie pijltjes in een cirkelvorm er om heen. Alleen de koeling/ontwaseming werkt dan niet. Dat betekent dat "de temperatuur in het interieur niet lager kan worden dan de buitentemperatuur" (blz. 44). Daar staat ook "Zet de airconditioning minstens een keer per maand aan om het systeem in perfecte staat te houden." En verder op dezelfde pagina: "In somminge omstandigheden waarbij veel van de motor wordt gevraagd ... kan door de airconditioning uit te schakelen meer vermogen van de motor worden verbruikt voor het trekken ...". Het gaat hier dus om vermogen dat normaliter door de airco aan de motor wordt onttrokken die daardoor dan dus meer energie verbruikt.
Ik gebruik de airco (A/C) wanneer dat bij het voorkomen van beslagen ruiten en/of te hoge interieurtemperatuur nodig is en verder minstens één keer per week gedurende een langere rit. Het is doorgaans behaaglijk in onze auto en we hebben geen last van een hete middenconsole.
Verder lees ik daar "Het is mogelijk één of meer functies van de airconditioning handmatig in te stellen, terwijl de overige functies automatisch worden geregeld". Dus ook als de "A/C"-knop niet is ingedrukt (Auto-lampjes branden niet) en je hebt geen van de knoppen voor de luchtverdeling ingedrukt (in het boekje de knoppen "3a" en "3b") wordt de luchtverdeling nog automatsich geregeld. Dat wordt in het display weergegeven door een "A" met drie pijltjes in een cirkelvorm er om heen. Alleen de koeling/ontwaseming werkt dan niet. Dat betekent dat "de temperatuur in het interieur niet lager kan worden dan de buitentemperatuur" (blz. 44). Daar staat ook "Zet de airconditioning minstens een keer per maand aan om het systeem in perfecte staat te houden." En verder op dezelfde pagina: "In somminge omstandigheden waarbij veel van de motor wordt gevraagd ... kan door de airconditioning uit te schakelen meer vermogen van de motor worden verbruikt voor het trekken ...". Het gaat hier dus om vermogen dat normaliter door de airco aan de motor wordt onttrokken die daardoor dan dus meer energie verbruikt.
Ik gebruik de airco (A/C) wanneer dat bij het voorkomen van beslagen ruiten en/of te hoge interieurtemperatuur nodig is en verder minstens één keer per week gedurende een langere rit. Het is doorgaans behaaglijk in onze auto en we hebben geen last van een hete middenconsole.
L8r, Henk
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Bij mij staat de airco altijd in de 'auto' stand(jaar in jaar uit) en 20.5 of 21C. Dit is voor de airco t beste. Heb nog nooit een defecte airco gehad(sinds de Xsara eigenlijk).
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
De "Auto" stand heeft niet zoveel te maken met de airco, al je daarmee ten minste de koelcompressor bedoeld. De "auto" stand is gewoon de automatische klimaatregeling, waarbij de computer alles voor je regelt. Verwarming indien nodig, koeling indien nodig, luchtvochtigheid beheersen, de juiste uitstroomopeningen en verhoudingen kiezen, etc.Roman schreef:nou ik ben zo iemand. ik heb alleen de verwarming op de voorruit en af en toe op de voeten ruimte..roelbouwman schreef:
Ik dacht altijd dat iedereen met een mooie automatische climate control vrijwel alleen de "auto" stand zou gebruiken, maar sinds een eerder topic hier besef ik me dat er een hoop mensen zijn die denken dat dat meer energie cq brandstof verbruikt, dat de aircocompressor dan continu draait, etc, en om die reden toch alles handmatig instellen. Mijns inziens onzin en zonde van een mooi automatisch systeem, maar goed, ook dat soort gebruik moeten we uitsluiten.
Roel.
auto stand gebruik ik vrijwel nooit en zeker niet om de redenen die jij hierboven beschrijft..
op de manier hoe ik hem gebruik voldoet het gewoon voor mij..
daarbij komt dat volgens mij de airco helemaal niet werkt vanaf temp >3 graden![]()
dus waarom zou ik hem dan inschakelen![]()
En dat zou die computer vele malen beter moeten kunnen dan dat je dat handmatig kunt.
En ja, ik weet dat het lampje bij A/C altijd aangaat als je de automatische stand van de climate control inschakelt. Dat had Citroen nooit moeten doen, want daardoor denken mensen dat op de auto stand iets met de airco compressor te maken heeft. Dat is onzin. De automatische climate control /kan/ de aircocompressor aanschakelen om te koelen of te ontvochtigen, maar zal dat alleen maar doen als dat nodig is om het gewenste comfortniveau te bereiken.
Je koopt toch niet voor niets een auto met een mooi climate control systeem? Beetje onzin om dan alles alsnog met de hand te gaan regelen.
Roel.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
roelbouwman schreef:Je koopt toch niet voor niets een auto met een mooi climate control systeem? Beetje onzin om dan alles alsnog met de hand te gaan regelen.
Roel.
tja ieder zijn mening..

Berichten: 295
Lid geworden op: 31 aug 2008 19:50
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond
Of... Je zal maar moeten...Roman schreef:roelbouwman schreef:Je koopt toch niet voor niets een auto met een mooi climate control systeem? Beetje onzin om dan alles alsnog met de hand te gaan regelen.
Roel.
tja ieder zijn mening..
Zo'n automatische installatie laat zich slecht met de hand bedienen.
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
heb ook ff een meting gedaan met een Voltcraft IR-270L,
airco op stand "auto" en 20C aan beide kanten
voeten: 28C
dashboard roosters van rechts naar links:
11C,14C, 18C,12C
midden rooster onder het raam 18C
Dit na 1 uur rijden
Conclusie: veel verschil maar heb er geen last van en geen broeivoeten.
Temp. op midden console(waar ander forum lid 50C heeft) 28C
buiten temp +4C
airco op stand "auto" en 20C aan beide kanten
voeten: 28C
dashboard roosters van rechts naar links:
11C,14C, 18C,12C
midden rooster onder het raam 18C
Dit na 1 uur rijden
Conclusie: veel verschil maar heb er geen last van en geen broeivoeten.
Temp. op midden console(waar ander forum lid 50C heeft) 28C
buiten temp +4C
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Dit is dus onjuist, zie mijn posting boven. stand 20 betekent NIET 20C, maar gewoon stand 20. Iedere overeenkomst tussen een ingestelde stand en een gemeten temperatuur berust op toeval, zie het instructieboekjebgt schreef:heb ook ff een meting gedaan met een Voltcraft IR-270L,
airco op stand "auto" en 20C aan beide kanten

L8r, Henk
Berichten: 295
Lid geworden op: 31 aug 2008 19:50
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond
Het gaat natuurlijk wel om de gemeten échte temperatuur door bgt. En dan vooral de verschillen, die bij bgt inderdaad nog wel meevallen, maar toch ook niet helemaal in orde lijken te zijn.Henk2304 schreef:Dit is dus onjuist, zie mijn posting boven. stand 20 betekent NIET 20C, maar gewoon stand 20. Iedere overeenkomst tussen een ingestelde stand en een gemeten temperatuur berust op toeval, zie het instructieboekjebgt schreef:heb ook ff een meting gedaan met een Voltcraft IR-270L,
airco op stand "auto" en 20C aan beide kanten
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE