Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Volgens mijn orga zou de mijne 30 juni gemaakt zijn.

Maar ik heb er dus ook last van, na een rit zojuist met wat stoplichten e.d. remmen voor lauw, velgen koud, velgen achter lauw, en remschijven achter gewoon niet aan te raken van hitte.
:oops: :oops:

Dus op het onderhoud van 2500 km zeker eens vermelden, en vragen hier eens naar te kijken.


21 jan 2010 23:23
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Op planete-citroen is er ook een draadje ivm dit onderwerp. 11 pagina's lang... voor de mensen die interesse hebben :smt190

Staan eigenlijk van alle dingen in.
Blijkbaar is er enkel een probleem met de klauwen van TEVES, deze zouden onder klacht van de klant vervangen mogen worden volgens een interne nota.
Blijkbaar is in belgie een nota over de remproblemen naar de dealers verzonden.

ER zijn mensen die er geen problemen mee hebben, maar de overgrote meerderheid dus wel. Er is ook sprake van een herprogrammatie van de calculator voor de remkrachtverdeling.
Ik heb dit laatste ook al willen opmerken bij mij, onlangs in een bocht moeten vrij stevig remmen en de auto brak achteraan uit. ESP loste de zaak wel direct op. Maar dit wijst er dus ook op dat bij mij de remverdeling naar achter ligt. Als er hier sneeuw lag net hetzelfde, remmen in een bocht had tot gevolg dat de achtekant uitbrak.

Ik ga het dus zeker bij citroen eens vermelden, want volledig normaal is dit niet.
- uitbreken achter
- remmen achter niet aan te raken terwijl ze vooraan nog koud/lauw zijn, zelfs na een lange rit
- op de velgen achter meer remstof te zien dan op de velgen voor

Alles wijst dus dat er iets mis is met de remkrachtverdeling. Ik ga het dus zeker even aankaarten.


http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... 25&page=11


22 jan 2010 00:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
ik wil alleen even opmerken dat men ook niet naar problemen moet zoeken omdat het ergens op een forum besproken wordt..

vroeger kocht je een auto en daar reed je dan mee..
problemen kwamen aan het licht doordat je iets niet normaal vond etc
en dan kwam je bij een dealer die vond dan meestal dat het bij de auto hoorde..

met de komst van de autofora's is het natuurlijk makkelijk geworden om dit ook eens tevragen aan andere gebruikers.. :smt023
maar je moet ook niet gaan zoeken of je auto het probleem wel of niet heeft..
hoe vaak heb je bij je vorige auto's aan de schijven gevoeld of ze warm waren????

maar dat is mijn mening..

gewoon rijden en genieten.. en als er toch iets niet helemaal inorde is dan kan je nog altijd aktie ondernemen... ;)


22 jan 2010 01:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Roman: eigenlijk heb je hierin gelijk.

Ik dacht er gisteren ook nog aan nadat ik de laatste post gepost had.

Dus pc terug even aangezet en terug beginnen lezen.
Enkele dingen waar ik spontaan al aan gedacht had kwamen ook wel weer terug op het forum.
(volle schijven achter dus minder koeling, en de functie van de automatisch handrem die blijkbaar licht altijd een beetje licht sleept)

Ik maak er niet echt er probleem van omdat het bij velen nog veel erger is (blijkbaar) dan dat ik het vaststel.
Maar ik ga het toch even navragen als ik op nazicht ga (binnen een 1000km), vragen kan nooit kwaad. Is er een probleem dan kunnen ze het oplossen, is er geen probleem dan is alles prima.
Vragen kan nooit kwaad.

Maar zoals je al zei, zonder dit draadje had ik het nooit opgemerkt.


22 jan 2010 12:01
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Ja daar valt wel wat voor te zeggen, en idd volle schijven achter. Ik durf trouwens al niet meer beweren of dit echt enkel aan die automatische handrem ligt want de mijne heeft die niet en gisteren na een rit ook eens gaan voelen aan velgen en schijven en ook achteraan waren ze behoorlijk warm (denk zelf iets warmer als vooraan)
Het zou dus idd kunnen dat er ook op de achterwielen flink afgeremt word en de temp dus nogal oploopt.
Als hij daarmee korter stopt :smt023 mij niet gelaten.


22 jan 2010 13:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Goede remmen heeft hij in ieder geval wel :smt190
Mss dat ze nogal veel remkracht naar achter sturen, om zo ook de wagen vlakker proberen te houden.


22 jan 2010 13:32
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Vorige week zijn bij mijn 1 jaar oude 2.0 HDI Tourer Excl. Aut. bij 60k de remblokken achter vervangen. Dat vond ik nogal vreemd, want het zijn normaliter de voorremmen die het meest slijten. Ik heb de afgelopen week daarom de schijven steeds gevoeld na een langere rit en ja hoor: de achterste schijven zijn gloeiend heet ! De voorste gewoon lauw zoals het hoort. Achteraf bekeken heb ik in het afgelopen jaar ook wel eens een vreemde brandlucht geroken als ik uitstapte na een langere rit. Dacht toen dat het de uitlaat was of een hitteschildje ofzo. Moeten wel verbrande remblokjes zijn geweest. Ik begrijp niet dat een garage er zomaar klakkeloos nieuwe blokjes onder zet en niet naar een oorzaak zoekt. Ik ga ermee terug en zal hier mijn ervaringen posten.


22 jan 2010 14:29
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 09:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Bij 60.000 de achterremblokken vervangen, dat is netjes.
Bij mij waren ze al bij 30.000 versleten.
En voor waren ze zo goed als nieuw.......


22 jan 2010 19:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Zal ook wel van het traject afhangen.
60.000km/ jaar zal wel een groot aandeel snelweg hebben...

Iemand met een taxi C5 moet zijn remmen elke 15.000km vervangen. Rijdt zogoed als alleen maar stad.
Dus je ziet veel hangt af van je traject.
ALs ik 50km snelweg doe zijn de remmen achter warm, maar op het einde is er een vrij stijle helling waar je van 120-0 moet. EN vervolgens wat stop start verkeer e.d. eer ik ter plekke ben (Enkele 100'en meter) en dan zijn ze voor lauw en warm. Moest er erg veel wrijving zijn dan zouden ze achter heet zijn.

En zonet ook even getest. Op vlakke weg is een duw voldoende om de wagen te laten rollen. Dus echt veel sleep zal er wel niet zijn.


22 jan 2010 19:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Goos schreef:
Vorige week zijn bij mijn 1 jaar oude 2.0 HDI Tourer Excl. Aut. bij 60k de remblokken achter vervangen. Dat vond ik nogal vreemd, want het zijn normaliter de voorremmen die het meest slijten. Ik heb de afgelopen week daarom de schijven steeds gevoeld na een langere rit en ja hoor: de achterste schijven zijn gloeiend heet ! De voorste gewoon lauw zoals het hoort. Achteraf bekeken heb ik in het afgelopen jaar ook wel eens een vreemde brandlucht geroken als ik uitstapte na een langere rit. Dacht toen dat het de uitlaat was of een hitteschildje ofzo. Moeten wel verbrande remblokjes zijn geweest. Ik begrijp niet dat een garage er zomaar klakkeloos nieuwe blokjes onder zet en niet naar een oorzaak zoekt. Ik ga ermee terug en zal hier mijn ervaringen posten.



60000km waren de blokken van mijn Ph2 ook versleten zowel voor als achter..
die vreemde brandlucht kan ook van het roetfilter komen..
zodra dit schoongebrand wordt ruik je dat ook :!:


23 jan 2010 00:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Automatisch handrem staat nu uit bij mij. Enkel nog de vertrekhulp werkt op een helling.
En er is nu na een rit van meer dan 50km met een hoop stoplichten op het einde en een stuk snelweg geen verschil of nauwelijks verschil meer te voelen tussen voor en achter. Velgen voor koud, en velgen achter ook zo goed als koud.

Dus toch geen probleem hier ;)
Ik ga het in de komende dagen nog wat in de gaten houden, maar ik heb te vroeg gepanikeerd denk ik. ;)


23 jan 2010 00:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Ik rijd inderdaad vrijwel alleen maar snelwegkilometers (60k p/j.) maar juist daarom vind ik het zo vreemd dat de schijven daarna gloeiend heet zijn. Ik breng a.s. dinsdag (19/01) de wagen naar de garage en houd jullie op de hoogte.


24 jan 2010 00:36
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Heren, ik ben geen partij in deze, ik rij een Ph1, maar ik verwonder mij over de ´rust en gelatenheid´ in dit draadje.
Bij het remmen worden de achterremmen veel minder aangesproken dan de voorremmen. Ik heb geen onderbouwde cijfers bij de hand, maar ga er maar vanuit dat de voorremmen 60-75% van het werk doen.
Dat verscheidene mensen hebben geconstateerd dat na een rit van een aantal tientallen kilometers zonder extreem remmen de achteremschrijven te heet zijn om aan te raken terwijl de voorremschrijven koel tot lauw zijn is ZEER verontrustend.
Een directe verkeersonveiligheid zie ik niet, daar de voorremmen het meeste werk doen.
Slijtage, er zijn hier wat cijfers gemeld, is één ding. Maar waar ik niemand over hoor is brandstofverbruik. Slepende remmen, door welke oorzaak dan ook, moet echt een slok op een borrel schelen.
Allemaal leaserijders met een tankpas ?

Gr.Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


24 jan 2010 00:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Ronald schreef:
Bij het remmen worden de achterremmen veel minder aangesproken dan de voorremmen. Ik heb geen onderbouwde cijfers bij de hand, maar ga er maar vanuit dat de voorremmen 60-75% van het werk doen.


meer nog. Was vroeger nog erger, maar EBD maakt de achterremmen effectiever.

Citaat:
Dat verscheidene mensen hebben geconstateerd dat na een rit van een aantal tientallen kilometers zonder extreem remmen de achteremschrijven te heet zijn om aan te raken terwijl de voorremschrijven koel tot lauw zijn is ZEER verontrustend.


ik zou er niet te zwaar aan tillen, als je net op het laatste stukje wat moet remmen voel je dat, de voorremen zijn gekoeld en geventileerd, achter niet. Een of twee keer remmen en de boel is warm, tien keer en de boel is optimaal warm. Tien keer vol en de boel is te heet. Een echte voor/achter onbalans in het remmen voel je in het liften vd achterkant danwel juist het zakken.

Citaat:
Slepende remmen, door welke oorzaak dan ook, moet echt een slok op een borrel schelen.


Als ze door het slepen slijten komen ze vanzelf weer vrij. ;)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


24 jan 2010 13:58
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1334
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Ronald schreef:
Maar waar ik niemand over hoor is brandstofverbruik. Slepende remmen, door welke oorzaak dan ook, moet echt een slok op een borrel schelen.
Allemaal leaserijders met een tankpas ?

Gr.Ronald


Heb ik wel even aangestipt ergens in het begin van dit draadje. Ben helaas geen leaserijder :smt089 Ik heb overigens, sinds ik de automatische parkeerrem heb uitgeschakeld, geen hete schijven achter meer geconstateerd na een paar vergelijkbare ritten op hetzelfde traject....Suggereert m.i. toch dat bij het losgooien van de automatische rem er iets niet ver genoeg wordt vrijgegeven. Kan nog niets zinnigs zeggen over mogelijk verschil in gebruik, in druk randstadverkeer zit ik rond de 8/8,5 liter per 100m, wat ik niet slecht vind voor een 3 liter V6, en ik rij niet veel.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


26 jan 2010 01:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.