Auteur |
Bericht |
frankw
|
 Koelwaterverbruik (soms)
Zoals in diverse berichten op dit forum al beschreven heeft ook mijn C5 last van het verbruik van koelwater.
Het begon vlak voor deze zomervakantie. Melding koelwater bijvullen, gedaan en ook maar even naar de buurtgarage. Die hebben de boel nagekeken en een slangklem vervangen. Voor de rest geen probleem. Tijdens de vakantie dus wel! Boven op de eerste zwitserse pas weer een melding, en bijgevuld. Na de tweede Pas weer. Dus toch maar even naar een zwitserse Citroen garage. Daar geleerd dat je ook moet ontluchten en hoe dat moet. Het systeem werd onder druk gezet en bleef dat ook. Dus geen lekkage, wel voor de zekerheid een nieuwe dop. Zo de vakantie door regelmatig bijgevuld. Terug in Nederland weer naar de buurtgarage. Na onderzoek was de enige mogelijkheid naar alle waarschijnlijkheid een lekke koppakking. Dat was schrikken, het vooruitzicht was een rekening van minimaal € 2000.
Bij mij heerst dus nog de ontkenning. Kan het niet iets anders zijn? De eerste drie weken daarna niets meer aan de hand. Geen verbruik meer. Dus is er toch iets anders aan de hand geweest? en ja hoor. Ineens weer verbruik. De vorige dag het peil nog gecontroleerd en de volgende dag weer de melding om bij te vullen. Het verschil? Eén ritje op de snelweg. De drie weken daarvoor alleen woonwerkverkeer (80 km op 60 en 80km wegen). Ook in de weken daarna het zelfde. Alleen na een rit op de snelweg moet er bijgevuld worden.
Alle tips over sludge op de vuldop van de motorolie en de dop van de koelvloeistof heb ik niet aangetroffen. Temperaturen van koelwater en olie blijven ook normaal.
Kan ik nog blijven ontkennen of moet ik er ook aan geloven?
|
28 okt 2009 01:20 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
Ik zou nog even blijven ontkennen. Ik heb het een keer mogen meemaken dat ik een lekke koppakking had en daarbij gutste het water uit de expansietank en werden de slangen hard door de druk opbouw. Hier hoor ik jou niet over.... Heb het een paar jaar daarvoor meegemaakt (met een andere auto) op vakantie in Duitsland dat ik ook steeds koelwater verloor. Naar de garage aldaar. Ze hebben daar het syeem met handpomp onder druk gezet (2 bar) en dat bleek goed te zijn. Diagnose was lekke koppakking. Terug op de camping werd ik aangesproken door een vaste campinggast. Mij werd om verschillende redenen geadviseerd om naar een andere (peugeot)garage in de buurt te gaan. Aldaar werd het koelsysteem weer onder druk gezet maar nu gewoon langzaam met een luchtslang. Bij 4 bar begon een slang behoorlijk te lekken. Deze is daar vervangen en voor 30 Duitse marken was ik klaar. Hoeft bij jou niet zo te wezen natuurlijk maar een second opinion is zeker op zijn plaats. En die prijs bij jouw buurtgarage... 2000 euro Krijg je daar een gouden koppakking ofzo?
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
28 okt 2009 01:51 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
Sjees, maar ik sluit me aan bij Klussie...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
28 okt 2009 09:53 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
Kijk eens of het ontluchtingsdopje (zelfde als ventieldop) tegen het schutbord goed vast zit of afwezig is. Dat heb ik vorig jaar namelijk zelf gehad. Succes met je zoektocht en ik hoop voor je op een dopje of een slang ofzo 
|
28 okt 2009 18:36 |
|
 |
frankw
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
Citaat: Ik heb het een keer mogen meemaken dat ik een lekke koppakking had en daarbij gutste het water uit de expansietank en werden de slangen hard door de druk opbouw. Hier hoor ik jou niet over....
De slangen zal ik controleren. Er wordt inderdaad wel druk opgebouwd, maar om nou te zeggen dat het koelwater uit het expansievat gutst. Nee. Ik heb wel het idee dat er waterdamp ontsnapt, dat ik daar sporen van vind. Die second opinion wil ik zeker navragen. Heeft iemand tips voor een garage die niet volgens de ge-eikte patronen werkt?
|
28 okt 2009 23:19 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
. Wat Klussie overkwam, is waarschijnlijk een lek geweest tussen binnenzijde-pakking aan de kant van de verbrandingskamer en koelwater. Dan veroorzaak de comressie in de cylinder bij een lek hier, dat het koelwater in het reservoir wordt gestuwd, sinchroon gutsend met één op de vier cylinders (bij een viercylinder). In geval er een (klein) lekje zit tussen uitlaat(klep) en koelsysteem verneem je dat niet één twee drie. Wel kan ja, direct na een rit op de grote weg soms condenswater uit je uitlaat zien druppelen. Ik heb dit ooit bij mijn Xantia met een gelijksoortig verdacht op lekkage, geproefd. En dan proef je de Ethyleenglycol, die inderdaad staat voor lekkage zoals hierboven omschreven. Dit verklaart echter nog niet waarom bij kleinere ritten bijna geen verlies van koelwater optreedt. Ik hoop toch dat je hier wat aan hebt frankw, suc7 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
29 okt 2009 00:02 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
Ik kan me ook aansluiten bij deze klub  Bijna dagelijks (110km) een halve liter bijvullen... Terwijl pas de waterpomp is vervangen. Nagekeken door de garage, conclusie: het lijkt niet bij de waterpomp. Het doet zich bij mij alleen voor na het starten nadat de auto een tijd stil heeft gestaan, en dan minimaal een uur of 4-8... Geen lekkage te zien, geen rook uit de uitlaat, geen geborrel in het reservoir. Bij het losdraien van de dop, om 'm 's morgens bij tevullen een geluid van aanzuigendelucht. Dop vervangen, nog hetzelfe probleem. Vanochtend weer de melding, aangevuld met water, 50 km gereden en de motorkap opengegooid. Onder het reservoir en naar voren lopend was het drijfnat, en dat was koelvloeistof... Dus misschien toch wel een slang lek geraakt of niet goed vastgezet ? Mag de garage dus nog eens kijken... Effin, kijk dus eens op verschillende momenten of je lekkage ziet. Blijkbaar zit er verschil tussen moment van lekkage en waneer het gedetecteerd wordt...
_________________ Johan
|
29 okt 2009 00:48 |
|
 |
roelandt
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
Heb reeds 3 keer hetzelfde verhaal voorgeha: op 68000 km (net buiten garantie), op 127000 km en op 168000 km: dop vervangen, ontluchten ...... en koelvloeistof bijvullen tot de kopplaatpakking vervangen is.
|
23 jan 2010 17:56 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
soms is het gemakelijker als de motor koud heeft, en liefst als het vriest en dan druk opzeten dan is het gemakkelijk te zien als ze warm heeft zet alles uit
|
23 jan 2010 18:35 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
2000,00 euro heb je een goede ruilmotor volgens mij, of toch een nieuwe? 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
25 jan 2010 00:23 |
|
 |
douf
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 okt 2007 10:18 Berichten: 16 Woonplaats: sittard
Auto: C5 2.2 HDI break
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 223000
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms) of vaker
Beste ook hier het zelfde probleem bij een 2.2hdi met 155dkm
sensor geeft aan peil te laag. Het staat nauwelijks onder de rand. Er zit druk in het systeem. ook na afkoelen Garage heeft dop vervangen. DE oude ging bij 1,2 bar open Nieuwe dop lekt ook ...waarschijnlijk door overdruk. Verbruikt toch op ca 200km 1 liter kvloeistof. Ook hier wordt gedacht aan koppakking...
wat is wijsheid.
De garage twijfelt ook..... Motor wordt niet warm....je kunt gewoon rijden. Maar op de duitse autobahn dan wordt kvloeistof verbruikt Kun je de zender lostrekken? Zonder steeds storingen te krijgen? Op dit moment met rijden piept elke 5 min het signaal, peil te laag.
mvg
Roger
|
28 feb 2010 18:14 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koelwaterverbruik (soms)
als de wagen warm is ,de dop er langzaam eraf draaien en dan in het vat kijken als je dan regelmatig bellen ziet dan mag je er bijna zeker van zijn dat de koppakking stuk is
|
28 feb 2010 18:21 |
|
 |
|