Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Garantie 4 jaar ipv 2 jaar?

Bericht door bgt »

Kost ongeveer 1000 euro. Verstandig of weggegooid geld?
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 26 jan 2009 17:50
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik zeg verstandig :)...er zal vast een kilometer limiet als voorwaarde aan de garantie zitten. Dus bekijk voor je zelf of je dat verwacht te halen in die 4 jaar en wat de overige punten zijn die wel of niet meer gedekt worden na de eerste 2 jaar.

Verstanding vind ik het omdat sommige dure ingrepen soms ontzettend duur kunnen uitpakken, bij mij is na 50K in de PH1 al de koppelingsplaten vervangen vanwegen een kering die olie lekte. Ik bedoel als je weinig rijd en net na die 2 jaar zoiets tegen komt.. wordt je niet blij :) Cit kennende.. ik zou er voor gaan.
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Mmmm, ik zou het niet 1-2-3 weten.
Je hebt als consument al redelijke rechten. Als na 2 jaar en 1 maand je koppeling eruit vliegt maar met slechts 40.000 km, kan je mijns inziens nog steeds op reparatie aandringen waarbij de kosten in ieder geval voor een deel door Citroën worden gedragen. Investeer dan in een rechtsbijstandverzekering, dat is onder de streep goedkoper (ware het niet dat je dan wel de sores hebt om wat gedaan te krijgen).

Vraag is, of de garantie en de 1000 euro investering opweegt tegen eventuele mankementen die inderdaad onder die verlengde garantie zouden vallen. Zaken als riemen, accu's, remmen, banden etc zal altijd buiten de boot vallen vanwege het feit dat dat slijtagegevoelige onderdelen zijn.
En hoe groot is de kans dat een auto tot het moment dat-ie vier is echt grote mankementen gaat vertonen, welke je anders volledig zelf zou moeten betalen?
Ik denk dan hooguit aan een BSI, cilinderkop, dat soort zaken.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Tja, is een lastige. Rechtsbijstandverzekering heb ik al. Ik heb al heel wat Citroens gehad en eigenlijk nooit panne gehad binnen 4 jaar. 1tje na 8 jaar(gesprongen HP leiding). Echter worden auto's steeds complexer en kwetsbaarder door alle electronica.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 26 jan 2009 17:50
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
En anders afdingen :).. als ze echt willen verkopen kan er ook wel echt wat van de prijs af..
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
je krijgt al 10% korting de 1ste 3 maanden. Je moet het binnen 2 jaar afsluiten, je kan dus ook ff 1 3/4 jaar aankijken hoe de auto is en dan alsnog afsluiten.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Overweeg idd dat je dit tot vrij laat in het tweede jaar kunt beslissen. Ik zou het daarvan laten afhangen, hoe de auto zich de eerste twee jaar gedragen heeft en hoeveel hij gereden heeft. D'r zit meen ik een 100.000km grens aan, dus die kan veel eerder komen dan 4jr. Je bent gehouden aan het voorgeschreven onderhoud, maar dat is ook weer een voordeel (discipline!).

Voor de ingrijpende zaken als cilinder kop of HD pomp zou ik hem juist niet nemen. Dat die kapot gaan is zó zeldzaam (minder dan 1op1000?) dat de verwachte schade nooit opweegt tegen de dure extra garantie. Als er een kans is van 1op10 is de verwachtingswaarde voor de schade van een 1000eur onderdeel 100eur, zakt die kans naar 1op100 dan zit je op 10eur. Daarvoor ga je geen garantie kopen. Ik zou het eerder kopen voor kleine rotdingetjes waarvan je weet dat je ze tegen gaat komen, maar die je anders laat zitten. De vraag is of je daarmee je geld eruit haalt.

200 à 300eur voor dergelijke flutjes is misschien nog wel te vinden, en dan is 500eur voor een verlengde garantie te rechtvaardigen 1000eur lijkt gewoon erg veel. Maar als je de auto binnen vier jaar toch wilt inruilen verdien je dat er misschien nog wel mee terug. Het blijft koffiedik kijken. :|

Zet het ook eens af tegen alle andere kosten, bijv.:
-afschrijving >6k/jr
-onderhoud >500/jr
-brandstof >2,5k/jr
dan valt 1000eur/2jr nog te overzien, en is bijna terug te verdienen door extra zuinig te gaan rijden.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Goede raad, thx. Ik heb ook 1 van de simpelste motoren dus dat maakt het ook makkelijker het niet te doen.
Geen turbo en andere aanverwante zaken.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
ik heb het nog niet gedaan, en bij deze zal ik het wederom niet doen..
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
thx, dit steunt mijn beslissing, om het niet te doen, ook.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
tja garantie is een soort verzekering. Daarbij is altijd de vraag of je evt schade die kan ontstaan zelf kan dragen, de verwachtingswaarde van de schade ligt nl. altijd lager dan de te betalen premie (tenzij je specifieke aanwijzingen hebt dat jouw exemplaar relatief afwijkt van de kansberekening), dus daarom moet je het eingelijk niet doen. Andere reden is peace of mind (belangrijk argument voor velen).

Wat inderdaad ook meespeelt is dat juist die grote zaken die je niet zelf kunt dragen gedekt worden door het consumenten recht, waarbij gelijk hebben en krijgen niet hezelfde is. Garantie is dan een stuk makkelijker, dat is ook te merken in het gemak waarmee zaken opgepakt worden door de dealers (ze krijgen er zonder gezeur voor betaald door CITNL). Meestal ook merkbaar makkelijker als dat het onder de eigen bovag garantie valt.

Ik heb er met mijn eerste V6 aardig van geprofiteerd. Katalysatoren, stuurhuis, krukaskeerring, com2000 en nog wat andere zaken zijn onder garantie vervangen. Zonder gezeur. Overigens was het niet mijn keuze maar kocht ik hem 2ehands met nog 3/4 jaar garantie.

Als ik er 1000 euro voor zou moeten betalen zou ik er meer moeite mee hebben. Je weet echter ook dat de menselijke psyche er aanmerkelijk meer moeite mee heeft het verlies van een dure reparatie te aanvaarden bij het besluit dit niet te doen (Het "had ik maar...." effect, waar ook de postcode loterij op draait.)

Dus objectief voldoende redenen om het niet te doen, subjectief toch wel redenen om het wel te doen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Exroosje, je hebt helemaal gelijk. Maar toch verwacht ik t niet. Ik kijk het ff 21 maanden aan.
Is dit een maandagochtend auto of een hele degelijke? Time will tell :smt190 Heb iig een goed gevoel over de auto :smt193
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik zeg ook niet dat je het moet doen. De menselijke psyche zit echter zo in elkaar dat als je het een keer overkomt je zoveel spijt hebt dat de kans groot is dat je het de volgende keer wel zult afnemen.


Juist als je dat doet gaat citroen echt verdienen want de volgende keren zul je net zien dat je niets hebt. Immers statistisch gezien komt het ook voor dat je niets te claimen hebt. En de keer dat je wel had kunen claimen heb je net gehad.

Dus als je de keuze maakt wees sterk en blijf achter de keuze staan. Als je van jezelf weet dat je niet zo sterk bent kun je beter vooraf voor de bijl gaan.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Op zich is het badrag hoger dat je zal betalen tov van de gecalculeerde kost.
Dus als je alles uitzet: kost en kans dat het zich voordoet (bvb 100 euro, 1/10 kans = 10 euro)
dan zal het je op lange termijn duurder uitkomen met garantie.

Daar is het hele systeem dan ook op ondersteunt. Net hetzelfde als verzekeringen, men gaat geen prijs aanbieden onder de geschatte kost voor hun.

Maar als alleenstaand geval, je zal het maar eens tegenkomen natuurlijk.
Het is een afweging die je moet maken. Risico nemen of niet?

Voor ieder persoonlijk ;)

Ik rij 5 jaar en 150.000 km dus de kans op onverwachte kosten is natuurlijk al groter bij mij. Uiteraard is de prijs van de garantie dat ook.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
bgt schreef:Exroosje, je hebt helemaal gelijk. Maar toch verwacht ik t niet. Ik kijk het ff 21 maanden aan.
Is dit een maandagochtend auto of een hele degelijke? Time will tell :smt190 Heb iig een goed gevoel over de auto :smt193
De jouwe is gemaakt 15jul, een dag na "Bastille dag" oftewel le quatorze juillet, toevalligerwijs in 2009 een dinsdag. Geen idee of er in de fabriek toen überhaupt op maandag is gewerkt (13-07)
Dus met verse tegenzin na een dag vrij of juist lekker uitgerust na vier dagen zon met een paar wijntjes en vuurwerk ;)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie