Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Melding "storing uitlaatgassen" 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding "storing uitlaatgassen"
andreatze

Verfasst am: 02.12.2008, 20:27 Titel:

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo Manfred,

es gibt einen kleinen Kniff wie die Sache mit den Vorkats behoben werden kann. Wenn du interesse hast einfach PN an mich.

André

:smt193 Het bovenstaande vond ik op c5club.de, ik wacht nu op de bevestiging van mijn registratie zodat ik een mail (PN)kan sturen aan Andre.

14 nov 2009 12:56
Antwoord met een citaat
Na een tip van Biben (Rob) heb ik gisteren met de 3.0 V6 LPG-G3 een dag op benzine (RON95) gereden. Vanochtend gestart: STORING UITLAATGAS verdwenen :smt038
De storing van mijn wagen zal dus te relateren zijn aan het gasmanagement van de Vialle LPI installatie.
Ik heb de gasinstallateur gebeld en die zegt er wel wat mee te kunnen. Ik heb een afspraak gemaakt en zal de uitkomst melden ;) .
Voorlopig is dit voor mij een hele geruststelling....pffff :smt193

17 nov 2009 17:25
Antwoord met een citaat
Update:

Van de Duitse C5 Freunde nichts vernommen....leider..... :(

Vandaag de Vialle LPI installatie uit laten lezen bij De Vos autogas te Woudenberg (prima adres ;) )
Alles zag er goed uit, geen foutmeldingen.

Ik blijf dus zitten met : STORING UITLAATGAS :cry:

Zal de pre-kats moeten vervangen of de lampjes verwijderen :smt017 Weet iemand of het laatste geen nieuwe storing oplevert :?:

24 nov 2009 20:13
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: break 2.0 hpi exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09012
Productienummer: 10543
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100200
Kleur: EXYB onyx noir

Naar boven
Antwoord met een citaat
De lampjes zijn volgens mij ledjes op de print van je klokkenwinkel :roll:
Dat zal niet mee vallen

mijn C5

24 nov 2009 21:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zie het draadje nu pas: Elke V6 (Ph1 en Ph2) heeft de melding "veroudering pre-kat" in de computer staan, is al veel over geschreven. NIET laten vervangen. Ik rijd er al respectievelijk 100.000 en 80.000 km mee rond en de meldingen zaten al in de auto's toen ik ze kocht. Exroosje heeft het ook (gehad) bij een Ph1 en zijn huidige Ph2.
Volgens mij kwamen ze uit de fabriek met die melding :smt038
Storing uitlaatgas kan vele dingen zijn, niet teveel aan doen. De auto lekker uitlaten op de Duitse autobahn maakt de motor lekker heet en schoon. Als de motor van binnen net zo vuil is als van buiten helpt dat zeker.
Zoniet dan zijn er nog 10 andere zaken die je kan (laten) checken voordat je zelfs maar moet denken aan pre-kats.

gr. Ronald

24 nov 2009 22:59
Profiel
Antwoord met een citaat
Bedankt Ronald :smt023
Vreemd is dat je bij Peugeot de melding niet tegenkomt :smt017
Het verschil zit em dus in het ontwerp van de uitlaat.
De vraag is nu of de pre-kats van Peugeot anders zijn als van Citroen :smt017
Of zou het te zoeken zijn in de verschillen van hoofd-kats en/of de rest van de uitlaatdelen en daarmee de "flow" door de pre-kats :smt017
Sowieso moet je concluderen dat het een ontwerpfout is :oops: :cry:

29 nov 2009 09:58
Antwoord met een citaat
hallo Peter, mijn ervaring is de volgende, wij hadden al een aantal jaar hetzelfde probleem. Bij de garage geweest en laten uitlezen, (50 euro per keer) niets aan de hand. afgelopen dagen een paar keer weer in beeld en de auto leek op 3 cilinders te lopen. ANWB erbij en bleek de bobine te zijn. Ik weet niet of dit ook bij andere ook zo geweest is, maar bij ons wel.

Groeten Maurice

29 nov 2009 19:43
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
snah1954 schreef:
Sowieso moet je concluderen dat het een ontwerpfout is :oops: :cry:

Als je hier al naar wilt zoeken, ik denk het niet, dan denk ik dat de bron waar Klaverblaadje aan refereert een zeer waarschijnlijke is. Niks mis met de (pre-)kats, maar een sensor/sonde die structureel te vroeg 'alarm' roept.
Kan je terecht een ontwerpfout noemen, maar het brengt je niet dichter bij de oplossing van je storingsmelding.

Gr. Ronald

29 nov 2009 22:39
Profiel
Antwoord met een citaat
Bedankt voor je reactie Ronald :D
Een en ander valt nog te bezien na het volgende:
Volgens gegevens zijn de voorste en achterste sensor/sonde van PSA bij Citroen en Peugeot hetzelfde bij gelijk motortype van deze V6.
Ik neem aan dat motoren en motormanagement ook hetzelfde zijn (want gelijk type motor)
Dan kan het dus niet zo zijn dat de sensoren bij Citroen gevoeliger zijn als bij Peugeot :ugeek:
Wat is dan het verschil :smt017
Als ik de uitlaatsystemen naast elkaar zet zijn de hoofdkats en de rest van de uitlaatdelen verschillend maar lijken de prekats verrekte veel op elkaar, ze hebben wel verschillende nummers bij diverse leveranciers (aftermarket)
Als er niks mis is met de pre-kats en deze zijn hetzelfde als bij Peugeot, net als motor, motormanagement en sensors....dan moet het liggen aan het ontwerp van de verdere uitlaat....toch :smt017
In dit geval leidt het zoeken naar de exacte storingsbron niet makkelijk naar een oplossing, daar heb je gelijk in.
Wel is het natuurlijk zo dat je altijd de bron zoekt voor een zo goed mogelijke oplossing ;)

30 nov 2009 00:20
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Slechts 50.000 ervaring met de dame met V6 in goed 7 maanden, heeft 2 x deze storing opgeleverd. De eerste keer was er een bobine kapot, duidelijk omdat de motor ook niet mooi rond liep. Maanden later na tanken bij Tinq ofzo. Kwam vrijwel direct na het tanken, en ging meteen na verse brandstof weer weg. Verder gaat en altijd 95E in, van de goedkoopste pomp in de buurt. Temperaturen van -25 tot +35.
Waarom de C5 gevoeliger zou zijn voor deze storing als een peus is een leuk puzzeltje, met alleen maar onbekenden. Om er nog een paar stukjes aan de puzzel toe te voegen: Krijgen de precats bij de C5 evenveel rijwindkoeling? Is het vacuum achter de auto en uitlaat hetzelfde? Heeft het gaspedaal dezelfde weerstand voor het voetje? Vergeet het dus maar. Het lijkt me zinneger over rijstijl, goed warm laten worden enzo te praten. Verbruikscijfers helpen misschien ook wel.

Jos

Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding

30 nov 2009 20:09
Profiel
Antwoord met een citaat
josok schreef:
Het lijkt me zinniger over rijstijl, goed warm laten worden enzo te praten. Verbruikscijfers helpen misschien ook wel.

Hoi Jos,

Het laatst gemeten gemiddelde gasverbruik is 11,25ltr over 100km. Warmdraaien volgens het boekje. Toerenbereik waar ik het meest vertoef is 1500-4000rpm, uitschieter max 5500rpm.
Rijstijl :smt017 :
Ik ben 55 jaar (snah1954 ;) ), werknemer maar toch een gelukkige levensgenieter, gehuwd, twee schatten van kinderen die net de deur uit zijn.
Verantwoord pittig rijden op z'n tijd doe ik met de tweewieler :smt203
Kan je daar iets mee voor een reading :smt190

Thnx :smt193

01 dec 2009 07:15
Antwoord met een citaat
Ronald schreef:
Zoniet dan zijn er nog 10 andere zaken die je kan (laten) checken voordat je zelfs maar moet denken aan pre-kats.

gr. Ronald

Inderdaad, in mijn C5 (V6) bleek een defecte bobine de boosdoener.
De bobines van cilinders 4,5 en 6 waren al vervangen, die van 1,2 en 3 nog niet.
Voor mijn aankoop in nov 2009 had de dealer de bobine van cilinder 2 vervangen, na een maand ging deze stuk omdat ze een tweedehands exemplaar hadden geplaatst. Nieuwe gekocht en zelf geplaatst (1 M5 boutje) Twee weken later begaf de bobine van cilinder 3 het, ook hier een nieuwe op gezet. Nu is een week na de laatste plaatsing de melding: "Storing Uitlaatgas" plots verdwenen. :smt038 :smt193

13 jan 2010 21:03
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: Break
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 110000
Kleur: zilvergrijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hallo allen (met dezelfde uitlaatgassen- en katalysatorstoringen),
Ook ik heb deze meldingen meerdere malen in het display gehad. De ene keer loopt de motor inderdaad "gewoon" en de andere keer net alsof op drie poten.
Nou is het laatste wat mij (door een Cit. dealer uit Waalre) is verteld, dat de motorolie welke je gebruikt héél belangrijk is. Deze moet heel dun zijn en (natuurlijk) synthtisch, 5W30.
Wie het juiste verhaal hier8ter wil weten, moet deze dealer maar bellen (040-2215811) en vragen naar Dhr. vd Zanden.
Ik weet niet of dit bekend is of een fabeltje?

ps. Ook ik rijd er gewoon mee door en start de auto een keer opnieuw als deze beroerd loopt (vooral bij nat en kouder weer).

14 jan 2010 21:51
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)

Naar boven
Antwoord met een citaat
OK, motorolie is van invloed.
Het is inderdaad zo dat ik nadat ik 2 liter heb moeten bijvullen, vanwege olieverlies na het vergeten de dop erop te draaien, geen last van de melding meer heb gehad.
Dat was 5W40, volgens mij, in ieder geval de soort die er volgens het instructieboekje in moest.

Frank

15 jan 2010 09:39
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: c5 berline 2.0 exclusive
Opties: nav
Bouwjaar: 2003
Kleur: blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
ook veel last gehad van die storing ,ik heb mijn smoorklep en huis schoon gemaakt met carburateur cleaner en tandenborstel. mijn klep was helemaal vet en zwart. ik heb nu geen last meer van de melding en hij loopt weer super. denk dat dit ook het euvel is ,want geen goed mengsel (lucht/benzine) geen goede verbranding dus geen goede uitlaatgassen. of het zo is weet ik niet maar bij mij heeht het wel geholpen.

17 jan 2010 14:45
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende