C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Bericht door EvilTwin »

nixmit schreef:
EvilTwin schreef: . . .
Ja sorry dat het weer een welles/nietes verhaal is geworden in dit onderwerp, maar ik probeerde alleen maar feiten te presenteren over bandenklassificaties en dan kom je al snel op feiten uit die mensen (gehersenspoeld door de winterbandenlobby) proberen te ontkennen.
Er zijn ook nogal wat verschillende feiten.

Er is een test van de ANWB die zegt dat de voordelen van winterbanden bij remmen op nat wegdek kleiner worden. Dat is dus geen nadeel.

http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... 519617.pdf.
Ook in veel testen wordt geen temperatuur aangegeven, maar de ANWB testte bij 3C, hoe ze dan een uitspraak over 7C kunnen doen. Zoals ik al zei de ANWB is niet te vertrouwen met dit soort testen (meest ADAC)
Ergens anders las ik dat bij de vernietigende test in Autobild niet terug te vinden is bij welke temperatuur er is getest.

http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/ ... r-al-onder.
De Autobild zegt duidelijk dat ze zelfs onder nul nog een nadeel voor de winterbanden meten :lol: Autoblog is een waardeloze bron, ik kom daar ook wel eens.
Het lijkt mij interessant om de discussie aan de hand van zoveel mogelijk feiten te voeren.
Mee Eens.
Vraag: doen ze het in de F1 dan helemaal fout? Daar geldt toch voor de banden: hoe kouder hoe zachter, en hoe natter hoe meer groeven?
Koud en nat zijn in de F1 duidelijk andere kwalifikaties dan onze winter-zomer, we hebben het daar over het verschil tussen 25C en 35C asfalt. :roll: De regenbanden hebben niet meer groeven overlangs, wel overdwars. De groeven in rijrichting zijn verplicht anders zou iedereen op slicks rijden.
Zachter en meer groeven = winterband? En dan komen er nog extra's bij als die lamellen.
Niet meer groeven, maar een grover profiel da's wat anders, de lamellen zorgen ervoor dat de blokjes in elkaar haken, vandaar de slechtere waterafvoer.
Misschien moet deze discussie wel in een andere draad, want 'wel of niet' hoort hier volgens de starter niet thuis.
De discussie misschien niet, maar de feiten wel. Da's net zoiets als een poll BK vs McDo beginnen, maar niet accepteren dat er iemand zegt dat je van beide dik wordt :roll:

In een goed advies "welke winterbanden" horen alle eigenschappen meegenomen te worden, ook de negatieve van winterbanden.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Bericht door EvilTwin »

R1200C schreef:Even mee afdwalen: in hoeverre speelt "downforce" daar nog een rol bij? Volgens mij zorgt dat er voor dat er nog meer gewicht op de banden rust dan in rust...

Nou zal dat "iets" minder zijn dan bij een F1 wagen, maar ben gewoon benieuwd
Downforce bij auto's zonder F1 vleugels is meer een vermindering van de lift (opwaardse lucht kracht) dan echte downforce. Zelfs als je een normale vleugel/spoiler aardig ontwerpt kan je bij snelweg-snelheden niet op veel meer dan 100kg rekenen. Minder dus dan een volle kofferbak. De spoiler van een Aldi TT bijv. leverde bij 220 80kg op IIRC. Zonder spoiler was hij gevaarlijk te rijden. Koenigegg dacht ook zonder spoiler uit te kunnen, maar de Stig bewees anders ;)

Met extra lift komt ook extra drag (geinduceerde weerstand) Hoe veel hangt af van de effectiviteit van de vleugel. Dat is met een F1 makkelijk op te vangen (850pk) maar zelfs in een Veyron (1001pk) moet je voor de 400km/h de downforce aanzienlijk verminderen, anders komt hij er niet.

In de familie
Beheerder
Beheerder
Auto: Citroën & Peugeot
Brandstof: Benzine
Beheerder
Beheerder

Bericht door Menno »

Zo hier kunnen we weer verder met de discussie , nut of onzin en andere feiten mbt de (winter)banden :wink:
Geen modder smijten natuurlijk , simpelweg deze interessante discussie voortzetten :D

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Peugeot 208 1.2 GT Hybrid 145 Gris Selenium ‘25
Robbert
Robbert

Bericht door Robbert »

Wat complex allemaal die gedachten en wetmatigheden over de winterband. De mijne hebben codering H (210) de C5 haalt max 205, en langdurig harder cruisen dan 170 doe ik in NL toch nooit (ben ik zo me roze papiertje kwijt :smt154 ). Verder zorg ik ervoor dat de banden goed op druk zijn, 0,2 bar meer dan standaard voorgeschreven, hiermee haal ik ook al wat van het 'sompige' karakter van de zachtere winterband weg. Mijn zomerbanden waren inmiddels voor 3/4 'op' en de nieuwe winterband biedt mij op nat nu meer grip dan de al redelijk versleten zomerbanden. Ik de sneeuw is de discussie makkelijk, winterband altijd in het voordeel. Maar ik woon hier in de boerenpolder, er wordt thans volop gerooid op het land, dus soms fiks prut op de weg, heb je met de winterbanden ook meer grip :smt023.

Ik ga natuurlijk niet harder rijden omdat er winterbanden om liggen, maar (in ieder geval voor me gevoel, en dat is ook wat waard :smt045 ) rij ik in de donkere maanden rond kerst net effe lekkerder rond op het winterrubber. En ach, zolang wij nog geen Duitse winters hebben, is de keuze voor iedereen vrij :!:
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Bericht door EW »

RobbertC5 schreef: En ach, zolang wij nog geen Duitse winters hebben, is de keuze voor iedereen vrij :!:
Hier op de grens komen ze nog weleens voor :wink:

Overigens wordt in het artikel van Autobild alleen gesproken over winterbanden van Nankang. Nou ken ik dat merk niet en weet ik niet waarmee vergeleken werd (kan me voorstellen dat als je de slechtste winterband tegenover de beste zomerband zet de winterband zelfs slechter dan drie wagenlengtes extra uitkomt) en dat vind ik in deze wel jammer.

Verder ken ik autobild niet zo goed, maar gaan mijn haren gaan van het achtervoegsel standaard overeind staan......

Overigens geloof ik ogenblikkelijk dat winterbanden in de regen anders reageren: de AlpinA2 die ik onder de ZX heb liggen begint bijvoorbeeld vreselijk te fluiten in de regen.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:PHEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2025
Energielabel: A
kilometerstand: 3000
Kleur: Wit
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Roman »

tjonge jonge wat een gedoe.
ik heb de winterbanden er onderzitten en ze geven me nu een fijner comfort dan de bijna versleten zomerband.
begin dit jaar ben ik op wintersport geweest en ik kan je zeggen dat ik blij was dat ik ze voor het eerst eronder had. wat een verschil :wink:
en die testen gaan uit van extremen en niet van mijn huis tuin en keuken gebruik ervan.

eind vorig jaar was hier ook wat sneeuw gevallen en de meeste reden, oeps ik moet zeggen gleden rechtdoor terwijl ik met mijn WB goede grip had.

testen zijn leuk maar als ik op testen moest afgaan had ik nooit een C5 gekocht :? :oops: :wink:
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Bericht door EvilTwin »

EW schreef:Overigens wordt in het artikel van Autobild alleen gesproken over winterbanden van Nankang. Nou ken ik dat merk niet en weet ik niet waarmee vergeleken werd (kan me voorstellen dat als je de slechtste winterband tegenover de beste zomerband zet de winterband zelfs slechter dan drie wagenlengtes extra uitkomt) en dat vind ik in deze wel jammer.
De Nanking wordt als voorbeeld genomen omdat die maar liefst 30% slechter is dan de gemiddelde zomerband, het gemiddelde is 10%. Veel mensen kiezen juist voor goedkope winterbanden. Zelfs de beste presterende winterband is nog slechter dan de minste zomerband op droog en nat:

Der beste Winterreifen (Nokian) braucht bei einer Vollbremsung bereits über secchs Meter mehr bis zum Stillstand als der Sommerreifen.

Vollbremsung is van 100km/h dus ~40m.
Verder ken ik autobild niet zo goed, maar gaan mijn haren gaan van het achtervoegsel standaard overeind staan......
Het blijft oppassen met die Duitsers, het is ook het zusje van Autoweek. :wink: Ze zijn idd erg goed in stemmingmaken (zie hun ESP verhaal), maar dat neemt niet weg dat ze netjes testen. Hun meetwaarden kloppen, hun conclusies en waardeoordelen kan je over strijden.

Ik heb hier toevallig een Nederlandse AMS liggen. AMS schat ik nog een stuk hoger in dan AB, die voeren al 30jaar hun testen bijna wetenschappelijk uit. Je kan het verschil zien tussen de Duitse testen en de testen die de Nederlandse tak van AMS uitvoert.

Van die laatsten klopt werkelijk niks, dan houdt ik mijn hart vast als ik eigen testen lees van de AW, of AK, laat staan de consumentenbond. De AV geef ik het voordeel van de twijfel, omdat die er ook al zo lang mee bezig zijn.

Bottom line is; testen kunnen die Duitsers wel, hun beoordelingen zijn gekleurd.
ronama schreef:testen zijn leuk maar als ik op testen moest afgaan had ik nooit een C5 gekocht
Als je C5 in een test meer dan 45m nodig zou hebben om te remmen zou hij niet eens meer te koop zijn ;) Ook bij de C5 zit het hem dus niet in de testen en metingen, maar in de beoordelingen en waarderingen. In de alleereerste test van een C5 in de AMS won zij van de Passat, dat heeft de AMS ongetwijfeld abonnees gekost, dus dat zal je niet meer zien gebeuren.

In alle recente C6 testen (op de allerlaatste AMS-na) wordt zij aangemerkt als het tegenovergestelde van een 'rijders'-auto. En daarop verliest zij punten. Nu is het sowieso al vreemd om ervanuit te gaan dat iedereen daar naar op zoek is, maar het klopt ook niet. De C6 blijkt in alle dynamische disciplines de (duitse) concurrentie dik de baas: slalom, elandtest, snelle baan wissel. Ik durf ze met mijn C5 ook wel aan.

Ook in dat geval worden de feiten ondergesneeuwd door de marketing machine, die mensen 'freude am fahren' of iets dergelijks voorhoudt.

In die AMS test werd er zelfs een groot kader mee gevuld: "hoe kan het dat de C6 zo veel beter rijdt dan de BMW5" De kern ligt in het feit dat ook zij zich hebben laten indoctrineren door hun eigen autoindustrie.

Die blijft maar roepen dat zij superieur zijn, dat 'achterwielaandrijving beter is', dat zij 'premium' (whatever) zijn, etc. Terwijl auto's als de C6 niet alleen bewijzen dat er meerdere wegen naar Rome zijn, maar ook dat hun dogma's herzien dienen te worden.

Citroen rijden is voor mij dus ook een verlengstuk van het kritisch kijken naar de status quo, niet te makkelijk accepteren van de gevestigde belangen, en de winterbanden-hype is daar een perfect voorbeeld van.

In de familie
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Bericht door R1200C »

Mensen die kiezen voor goedkoop in plaats van kwaliteit (zeker als het gaat om banden, remmen en stuur) spelen met hun eigen veiligheid en die van anderen. Of je dan kiest voor winterbanden of niet ,maakt niet zoveel uit.

Hetzelfde geldt overigens voor verlichting, al gaat het daarbij vooral om medeweggebruikers...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Roman »

ik vind het leuk dat jij je antiwinterband gevoel hier met allerlei quote's wil neerzetten.(en daarmee ook je gelijk wil halen)

maar je leest ook anders

De bewering dat winterbanden bij lage temperaturen in de regen zonder meer beter presteren dan zomerbanden, mag je met een korreltje zout nemen. Winterbanden worden in de regen wel steeds beter en de beste winterbanden zitten zelfs op het niveau van zomerbanden, maar een winterband biedt geen specifieke voordelen in de regen ten opzichte van een zomerband.

Bron: Autokampioen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Bericht door EvilTwin »

ronama schreef:ik vind het leuk dat jij je antiwinterband gevoel hier met allerlei quote's wil neerzetten.(en daarmee ook je gelijk wil halen)

maar je leest ook anders:
AK schreef:De bewering dat winterbanden bij lage temperaturen in de regen zonder meer beter presteren dan zomerbanden, mag je met een korreltje zout nemen. Winterbanden worden in de regen wel steeds beter en de beste winterbanden zitten zelfs op het niveau van zomerbanden, maar een winterband biedt geen specifieke voordelen in de regen ten opzichte van een zomerband.
Bron: Autokampioen
Ik heb je quote maar even opgelijnd dat leest makkelijker :wink:

Je mag die hele 'test' uit de AK met een korreltje zout nemen. Die is bovendien al een jaar oud. Zoals ik al eerder heb aangegeven neemt de ANWB veel te makkelijk de ADAC testen over, en die zijn al bewezen onbetrouwbaar te zijn. (zie hun pogingen de Logan stuk te maken) :evil:

Wat er zichtbaar niet klopt aan deze test is de zomerband, die wordt aangeduid als 'de referentie', maar er worden (behalve prijs) geen details gegeven. De gepresenteerde cijfers (remweg, aquaplaning) zijn abominabel slecht. Dat kan nooit de referentie zijn :!:

Bovendien wordt gesuggereerd dat deze maat wiel standaard is op een aantal middenklassers. Dat is hij niet, de genoemde auto's (oa C4, Golf) staan in bijna alle uitvoeringen op 16" alleen het instapmodel wordt soms met 15" geleverd. Topmodellen op 17" :idea:

Dat is duidelijk een van de bijkomende minpunten van winterbanden.

Mensen kiezen er vaak voor een stapje terug te gaan in:
  • bandbreedte (C6 245->225, C5 215->205 etc.)
    velgdiameter (C6 18->17, C5 16->15 etc.)
    snelheidscodering (mag van de wet, winterbanden lastig in V,W)
    van alu naar staal (makkelijk setje velgen, geen schade door kettingen)
    van A-merk naar B-merk (prijs 120->80)
Als je al die effecten ook nog eens meeneemt valt de winterbewieling helemaal door de mand.

In de familie
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Versnellingsbak: BVM5
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Bericht door sonnema »

leuk al die testen
maar eigen ervaring is dat ik met winterbanden minder last hebt
van aqua-planing. :lol:
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
V.I.P.
V.I.P.
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Roman »

ik vind dit toch wel wat kort door de bocht hoor.
anwb is er om mensen te informeren en als zij niet betrouwbaar zijn is dat een slechte zaak voor hun.

mij maakt het niet uit of je winterbanden koopt of niet.

ik kan alleen uit eigen ervaring praten.

ik vind het goed rijden en ook in de afgelopen regen periode meer dan goede grip gehad.
bochten werk vind ik ook niet verslechterd, ga nog even hard(zacht) door de bocht als met de zomerband.
slijtage op de buitenzijde (omdat ik de H band heb) is ook niet noemenswaardig ondanks dat ik er 12000 km mee heb gereden.

je moet niet vergeten dat de banden zijn voor winters weer.en niet het weer wat momenteel is.
Het blijft oppassen met die Duitsers, het is ook het zusje van Autoweek. :wink: Ze zijn idd erg goed in stemmingmaken (zie hun ESP verhaal)
dit komt mij ook zo over bij deze test.
ff tegen de regels inschoppen.
AB is voor mij niet echt objectief :wink:
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Bericht door sonnema »

lease auto,s staan allemaal op winterbanden
dat doen ze niet voor de lol
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Bericht door EvilTwin »

sonnema schreef:lease auto,s staan allemaal op winterbanden
dat doen ze niet voor de lol
nee daar betalen mensen voor, dat gaat niet vanzelf. Een winterbandenregeling kost de leaser geld.

In de familie
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Auto: Break 1.8
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Bericht door fengels »

EvilTwin,
Je hebt groot gelijk, maar mensen willen hun verantwoordelijkheid in de schoenen van anderen schuiven, en ze heben ook de kennis niet en nemen heel snel aan dat iemand deskundig is.
De meetresultaten in AutoBild geven aan dan een winterband zonder sneeuw veel slechter is dan zomerbanden.
Ik zou dus zeggen in Nederland geen winter banden nodig. En als er een winterse omstandigheden zijn, rij dan rustig.
Als ik in duitsland tijdens winterse omstandigen zie hoe hard er gereden wordt met winterbanden dan is dit veel onverantwoorder dan rustig rijden met zomerbanden. Rem maar eens plotseling met 50km/h op winterbanden en met 25km/h op zomerbanden. dan zit ik toch liever in de auto met zomerbanden.
Ik heb zelf ook een setje winterbanden (zeer goedkoop) maar ik zet ze er alleen op als de weersverwachting er aanleiding toe geeft of als ik de bergen in ga.
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
Plaats reactie