Ventilatieprobleem C5 PH3
Auteur |
Bericht |
Onzendirk
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 mei 2009 15:34 Berichten: 12 Woonplaats: Mortsel - België
Auto: C5 Tourer 2.7 HDI Exclusive
Opties: Panoramisch dak - Concert Pack met 3d navigatie - Detectiepack Plus - Beschermingspack - Afil - Xenon - Zwart leder interieur
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 14587
Kleur: Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Hallo,
Ik ben een belgische C5 rijder en volg al eventjes deze topic. Ook ik heb inderdaad het gevoel dat de middenconsole aan de linkerkant (daar waar m'n rechter been tegen rust) toch wel redelijk warm kan worden. Zo warm zelfs dat het begint te irriteren. En ja, ook ik moet regelmatig de temperatuur bijregelen omdat er uit de luchtmonden plots voelbare koudere lucht uitstroomt....
Ook heb ik nog een aantal andere probleemkes (slecht willen starten - schokken bij koude motor - flippende NG4 - vibreren bij hard afremmen).
Reuze jammer voor zulke wagen en het zijn nou net die kleine dingen die je mateloos kunnen ergeren tijdens het rijden.... Nu vrijdag heb ik afspraak bij m'n garage - ik hou jullie op de hoogte....
Verder rijdt de C5 zalig! (maar had ik het vroeger geweten, had ik gewacht op de 3.0V6HDi)
|
16 dec 2009 17:27 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Energielabel: A
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Onzendirk schreef: Hallo,
Ik ben een belgische C5 rijder en volg al eventjes deze topic. Ook ik heb inderdaad het gevoel dat de middenconsole aan de linkerkant (daar waar m'n rechter been tegen rust) toch wel redelijk warm kan worden. Zo warm zelfs dat het begint te irriteren. En ja, ook ik moet regelmatig de temperatuur bijregelen omdat er uit de luchtmonden plots voelbare koudere lucht uitstroomt....
Ik heb vandaag eens wat gemeten met de IR thermometer. De "hotspot" lijkt net links naast de aanstekerplug te zitten. Daar is het na een paar minuten al ruim 34 graden celcius. Volgens de tekening op service.citroen.com lijken daar luchtkanalen te zitten:  Zouden het die luchtkanalen (12 t/m 15) zijn die het probleem veroorzaken? Ik snap overigens niet waar die luchtkanalen voor zijn, er zitten op die middenconsole immers verder helemaal geen uitblaaspunten. Of gaan deze wellicht onder de console de vloer in en naar de uitstroomopeningen voor de achterpassagiers? Onzendirk schreef: Ook heb ik nog een aantal andere probleemkes (slecht willen starten - schokken bij koude motor - flippende NG4 - vibreren bij hard afremmen).
Misschien dat de problemen van de NG4 veroorzaakt worden door de hitte achter de middenconsole. Warmte en CPU's gaan moeilijk samen. Roel.
|
16 dec 2009 20:52 |
|
 |
Grash00
C5club Rookie
Auto: C5 SEDAN LB
Energielabel: C
Organummer: 11547
Productienummer: 10262
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 26000
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Beste mensen,
Ik ben een Nederlandse C5 rijder en volg ook al eventjes dit topic. Ook ik heb het gevoel dat de middenconsole aan de linkerkant (daar waar m'n rechter been tegen rust) toch wel redelijk warm kan worden. Zo warm zelfs dat het ook mij begint te irriteren. De benedentemperatuur is dan onaangenaam warm, de midden en bovenuitsroomopening geven frisse lucht. Opmerkelijk is dat deze situatie zich voordoet als je al wat langer aan het rijden bent. Het eerste uur werkt het perfect, dan ontstaat een moment waarop je de warmte voelt opkomen en vervolgens blijft de middenconsole warm. Als ik mijn rechterbeen van de console verwijder lijkt het warmte gevoel minder te worden. Ik leg de schuld dan ook meer bij de middenconsole dan bij de benedenuitsroomopening. C5 rijders die de auto alleen gebruiken voor korte ritjes zullen dit ongemak niet snel opmerken. In eerste instante dacht ik dat mogelijk sprake was van een constructiefout van een bepaalde serie. Mijn Organummer is 11547 (juni 2008). Nu ik lees dat ook recente eigenaren dit probleem onderkennen lijkt er toch structureel iets mis is.
|
16 dec 2009 21:15 |
|
 |
Pollewop
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jun 2009 16:59 Berichten: 37 Woonplaats: 't Gooi
Auto: Een C5 Tourer 2.0 HDI Comfort
Opties: TomTom One Europa 22 v.4, Afneembare trekhaak
Energielabel: B
Organummer: 11980
kilometerstand: 41000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
roelbouwman schreef: Zouden het die luchtkanalen (12 t/m 15) zijn die het probleem veroorzaken? Ik snap overigens niet waar die luchtkanalen voor zijn, er zitten op die middenconsole immers verder helemaal geen uitblaaspunten. Of gaan deze wellicht onder de console de vloer in en naar de uitstroomopeningen voor de achterpassagiers?
Mijne heren..., misschien ook een enkele dame ?,
Ook ik kan onderschrijven dat de middenconsole aan de bestuurderskant na 30-45 min, bij koud weer met name, behoorlijk warm wordt en een irritant niveau bereikt. Het wordt, m.i., veroorzaakt door de warme lucht die naar de achterpassagiers wordt geleidt. Op de "exploded view" van roelbouwman zie je de delen 14 en 15. Hierdoor stroomt de lucht naar achteren. Deze delen zitten vlak achter de grote "afdekplaat" van de middenconsole. Je zou het kunnen beschouwen als een constructiefout... Het enige dat ik kan doen is de klacht neerleggen bij de lease-maatschappij... Het is namelijk een lease-auto... 
_________________ m.vr.gr... Rob | Wil je een "perfecte" auto: Kies een Duitse... Wil je een auto met karakter: Kies een Citroën...
|
16 dec 2009 22:56 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
Pollewop schreef: Ook ik kan onderschrijven dat de middenconsole aan de bestuurderskant na 30-45 min, bij koud weer met name, behoorlijk warm wordt en een irritant niveau bereikt. Het wordt, m.i., veroorzaakt door de warme lucht die naar de achterpassagiers wordt geleidt. Op de "exploded view" van roelbouwman zie je de delen 14 en 15. Hierdoor stroomt de lucht naar achteren.
Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad ook steeds meer het vermoeden dat dit inderdaad de kanalen zijn voor de uitstroomopeningen in de B-stijl voor de achterpassagiers. Deze uitstroomopeningen had ik tot nu toe open staan. Ik heb ze zojuist dichtgezet en ga bij volgende ritten opnieuw testen of het probleem zich nog steeds of wellicht in mindere mate voor doet. Roel.
|
16 dec 2009 23:58 |
|
 |
Grash00
C5club Rookie
Auto: C5 SEDAN LB
Energielabel: C
Organummer: 11547
Productienummer: 10262
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 26000
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Beste mensen, Vraagje? Als het de leidingen zijn die de luchtstroom naar achteren geleiden, waarom ontstaat dat onprettige warmtegevoel dan pas na 45 minuten. De opwarming duurt zeker niet zo lang. Zou het softwarematig zo geregeld zijn dat de leidingen pas na een bepaalde tijd opengezet worden en vervolgens niet meer sluiten?
|
17 dec 2009 00:32 |
|
 |
MarsTDI
C5club Bikkel
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Bouwjaar: 2008
Organummer: 11566
Kleur: Rouge Profond
Naar boven
|
Het ligt zeker niet alleen aan de leidingen naar achteren. Waarom zou dan de lucht naar boven extreem koud gemaakt worden? Volgens mij, en ook de dealer, gaat de software in de temp. regeling gewoon een eigen leven leiden door een bug.
_________________ Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
|
17 dec 2009 00:44 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
Grash00 schreef: Beste mensen, Vraagje? Als het de leidingen zijn die de luchtstroom naar achteren geleiden, waarom ontstaat dat onprettige warmtegevoel dan pas na 45 minuten. De opwarming duurt zeker niet zo lang. Zou het softwarematig zo geregeld zijn dat de leidingen pas na een bepaalde tijd opengezet worden en vervolgens niet meer sluiten? Dat vroeg ik me ook al af. Ik vermoed dat het gewoon even kost voordat er zoveel warmte is afgegeven vanaf het luchtkanaal naar de buitenkant van de middenconsole zodat deze tot irritatieniveau is opgewarmd. Na ruim 10 minuten rijden had ik een hotspot van 34 graden net links van de aansteker. Maar de buitenkant waar je met het been tegenaan komt was toen nog maar 15 of 16 graden. Maar na een rit van uur was die hele zijkant ruim boven de 30 graden en op sommige plekken zelfs ruim boven de 40 graden. En dat is echt heet. Ik weet niet of er hier iemand is met de beschikking over een infrarood camera? Een opname van de middenconsole gedurende het hele opwarmtraject zou wellicht verhelderend werken. Roel.
|
17 dec 2009 00:44 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
MarsTDI schreef: Het ligt zeker niet alleen aan de leidingen naar achteren. Waarom zou dan de lucht naar boven extreem koud gemaakt worden? Volgens mij, en ook de dealer, gaat de software in de temp. regeling gewoon een eigen leven leiden door een bug. Dat is inderdaad effect nummer twee. Ik zou het even als twee aparte problemen willen beschouwen. A: de middenconsole wordt aan de bestuurderszijde erg warm, zodanig dat het irritatie op de huid opwekt B: de voetenruimte wordt zodanig warm dat het oncomfortabel wordt en tegelijkertijd gaan de uitstroomopeningen boven juist koude lucht blazen Beide problemen treden wel ongeveer tegelijkertijd op, dus wellicht is er samenhang. Door verschillende mensen is ook het probleem met de navidrive genoemd waarbij redelijk duidelijk is dat het om oververhitting gaat (de foutmelding gaf dit zelfs bij sommigen letterlijk aan). Wellicht hangt ook dat samen met de warmteontwikkeling in de middenconsole en ligt de oorzaak dus niet in de navidrive zelf, maar in het feit dat deze de eigen warmte niet kwijt kan en wellicht zelfs wordt opgewarmd door deze luchtkanalen, als dat tenminste de oorzaak is. A kan geen software probleem zijn maar lijkt gewoon op een constructief probleem. Als het inderdaad die luchtkanalen zijn dan is daar gewoon vergeten om e.e.a. thermisch los te koppelen van de middenconsole, bijvoorbeeld door isolatie. De oververhitting van de navidrive kan ook geen software probleem zijn, het wordt blijkbaar gewoon te warm in de middenconsole. B kan inderdaad wel een software probleem zijn. En ik wil ook wel meegaan in de redenering dat door dat software probleem wellicht de lucht die naar de uitstroomopeningen achter wordt gestuurd veel warmer is dan gewenst en dat daardoor weer die overmatige opwarming van de middenconsole optreedt. Maar ook al zou dat zo zijn dan nog ben ik van mening dat het ontbreken van een thermische scheiding met bijvoorbeeld isolatie tussen die luchtkanalen en de buitenzijde van de middenconsole echt een ontwerpprobleem is. Dat soort oppervlakken moeten gewoon nooit warmer kunnen worden dan de temperatuur van het interieur, hoe hoog de verwarming ook staat. Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen. Roel.
|
17 dec 2009 00:58 |
|
 |
Pollewop
C5club Rookie
Naar boven
|
roelbouwman schreef: Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen.
Morgen ga ik het volgende proberen :
A) Uitstroomopening onder de bestuurdersstoel dicht stoppen met watten, karton of iets dergelijks... B) Luchtrooster sluiten Linksachter
Ben benieuwd wat er gebeurt... Ik laat het jullie weten... 
_________________ m.vr.gr... Rob | Wil je een "perfecte" auto: Kies een Duitse... Wil je een auto met karakter: Kies een Citroën...
|
17 dec 2009 01:09 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
Pollewop schreef: roelbouwman schreef: Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen.
A) Uitstroomopening onder de bestuurdersstoel dicht stoppen met watten, karton of iets dergelijks... B) Luchtrooster sluiten Linksachter
Ben benieuwd wat er gebeurt... Ik laat het jullie weten...  Ik heb vandaag ook even wat geexperimenteerd en ik heb niet het idee dat het veroorzaakt wordt door deze luchtkanalen. De middenconsole warmt met de climate control op 21 graden op tot ruim 45 graden celcius, ongeveer net links naast de aansteker. De lucht uit de uitstroomopeningen achter is echter helemaal niet heet en maar slechts ca 20 graden. Als ik de climate control op 20,5 graden zet dan daalt de temperatuur van de middenconsole op die plek (de hotspot) tot ongeveer 41 graden celcius. Daar lijkt dus een verband te zijn en dat is in ieder geval aanleiding om verder te meten en e.e.a. te bevestigen. Ik vraag me nu wel steeds meer af wat er op die plek onder de middenconsole zit:  Roel.
|
18 dec 2009 01:09 |
|
 |
gvwijnen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05 Berichten: 460 Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Naar boven
|
Lijkt op het eerste zicht toch met de verwarming/verluchting te maken hebben. Vergeet niet dat er waarschijnlijk erg veel warmte verloren gaat van aan het dashboard tot aan de uitstroomopeningen. De omgeving is koud rond de buis dus deze trekt de warmte weg. Het lijkt me ook wel erg hoog die 45 graden, maar met de erg koude temperaturen van de laatste dagen is het mss wel aanvaardbaar, want de onderkant van de wagen (waar deze luchtstroom dicht bij ligt) heeft dezer dagen ijzig koud, en trekt dus wrs een serieus deel van de warmte door geleiding weg. Zou ook een verklaring zijn waarom er alleen bij erg koud weer een probleem is, want enkel dan is de mogelijke afkoeling zo groot dat de lucht met erg hoge temperaturen moet geblazen worden ter hoogte van de middenconsole. Is natuurlijk maar een simpele gedachtengang van iemand die erg moe is na een lange dag en niet echt veel kennis ter zake heeft 
|
18 dec 2009 01:31 |
|
 |
gvwijnen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05 Berichten: 460 Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Naar boven
|
Trouwens ik weet niet hoe het bij de C5 werkt, maar bij men picasso is er op het bedieningspaneel van de airco voorin een knop waarmee je de luchtstromen naar de achterste passagiers kan uitschakelen. Is dit op de C5 ook het geval? Anders is dit mss het proberen waard 
|
18 dec 2009 01:35 |
|
 |
Pollewop
C5club Rookie
Naar boven
|
Pollewop schreef: roelbouwman schreef: Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen.
Ben benieuwd wat er gebeurt... Ik laat het jullie weten... Ik heb gisteren, zoals gezegd, het luchtrooster linksachter gestolen en de uitstroomopening onder bestuurdersstoel dicht gestopt met reepjes spons. Hierdoor stroomt er geen lucht meer door... Vanochtend twee ritten van een uur gemaakt, en ik kan niet anders zeggen dan dat de middenconsole lang niet meer zo warm/heet wordt als voorheen. Er is nu nog een geringe temperatuur stijging voelbaar t.o.v. de andere delen van de middenconsole. Het lijkt er dus op, maar misschien is het daarvoor nog wat te vroeg, dat dit een "remedie" is...
Uiteraard zou het beter zijn als Citroen met een oplossing komt, maar dat denk ik nog even duren.... als het al gebeurt... 
|
18 dec 2009 15:18 |
|
 |
munkman
V.I.P.
Geregistreerd: 21 jan 2007 22:17 Berichten: 388 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Naar boven
|
tsjonge, zie ik nu goed dat er geen aparte aansluiting voor een autolader voor gsm o.i.d. meer is en je dus altijd met je asbakje open moet rijden daarvoor? Dat is wel een achteruitgang.
_________________ C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
|
18 dec 2009 15:47 |
|
 |
|