PJB
Dag allen,

Ik ben mij momenteel aan het orienteren op de aanschaf van een nieuwe C5, en de ekster in mij is gevoelig voor de verleiding van wat extra bling-bling, te weten de 18" lichtmetalen velgen.

Nu zag ik dat de 17" velgen met de 'standaardbrede' banden komt (225/55 R17), maar de 18" met iets bredere sloffen (245/45 R18). Een collega van me maakte me er op opmerkzaam dat dit nog wel eens consequenties kon hebben voor het rijgedrag, en niet altijd in positieve zin. Zo zouden bredere banden potentieel gevoeliger zijn voor spoorvolging etc.

Is er iemand die ervaring heeft met deze twee verschillende velgen/banden en me meer kan vertellen over het rijgedrag (positief/negatief) hiervan ?

Alvast bedankt !
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13974
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
is de wagen daarvoor gehomoligeerd [een goedkeuring van citroen]
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Als het in de folder/documentatie staat, mag ik aannemen van wel.

Maarre, dat is niet de vraag...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De C5 is uiteraard gehomologeerd met alle standaard band/velg combinaties, plus individuele typegoedkeuring voor een hoop aftermarket spul.

De C5 is zodanig groot en zwaar dat het optimum ergens bij 18" icm 245 breedte ligt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een C6 met die band absoluut geen last heeft van spoorvorming, zelfs niet op slecht nat wegdek, en dat het geen negatieve gevolgens heeft voor het (afrol)comfort.

De C5 is weliswaar iets kleiner (kortere wielbasis) en lichter (-10%) , maar heeft met Hydractive wel een zeer vergelijkbaar onderstel.

NB 19" velgen zijn voor de C5 ook een standaardmaat, maar dan zit je wel net boven het optimum, alles afwegende.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ccinq heeft specifiek voor 17" gekozen op z'n 3.0HDi vanwege comfort ...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 29#p213629" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
PJB
willy4 schreef:is de wagen daarvoor gehomoligeerd [een goedkeuring van citroen]
Het zou gaan om de als optie leverbare 18" velgen van Citroën zelf (op de exclusive), dus ik mag hopen dat ze daarvoor zijn goedgekeurd :)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Ze hebben een negatieve invloed op het comfort, ik heb al met de 2 gereden/meegreden en je kan een duidelijk verschil merken. Sommige oneffenheden die je gewoon niet kan voelen met 17" voel je merkbaar met 18", en zeker betonnaden of riooldeksels e.d. zijn veel duidelijker aanwezig.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:32
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite
Locatie: Venetie
Heb sinds september 2009 een C5 Tourer Exclusive met 18 inch Atlantique velgen. Vind ik echt de mooiste van de vier waarmee de tourer in Italie wordt uitgerust, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Heb geen vergelijkende test kunnen doen, maar kan, na 7.000 km in de stad, de bergen en de snelweg (hier nog zonder autoveloxen), met een gerust hart beweren dat de mix 2.2 hdi-6 bak-18'' mij uitstekend bevalt!
Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Menno schreef:Ccinq heeft specifiek voor 17" gekozen op z'n 3.0HDi vanwege comfort ...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 29#p213629" onclick="window.open(this.href);return false;
maar hij heeft dat gedaan op basis van een proefrit met een 2.0, beetje vreemd, omdat die lang niet het gewicht heeft van een 3.0HDi. Dat gewicht helpt bij het comfort en dat gewicht maakt de 245 meer noodzakelijk (bochten, remmen). Daarnaast kan die 2.0 ook nog een wokkel zijn geweest, maar daar ga ik dan maar even niet vanuit.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
De 2.0 was geen wokkel, en toch ook bepaald niet aan de lichte kant (exclusive automaat), maar het scheelt inderdaad een kleine 100 kg met de V6 HDif schat ik. Ik vond het verschil duidelijk voelbaar (op slechter wegdek uiteraard). Daarbij ben ik toch al niet zo'n liefhebber van erg brede banden op erg natte wegen (mooi voorbeeld was een VW Scirocco, heel lang geleden, dat ding woog geloof ik 8 of 900 kg en had wat brede banden voor die tijd, die ging echt drijven als het een beetje nat werd. Reed wel erg hard voor een 1.6 motortje, 230 op de teller met mistral achter).
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
het verschil met de 2.0-16v is 180kg! met de 2.0HDiF160 is het 160kg.
Zelfs metde oude 2.0HDiF138 is het nog 108kg. Allemaal als Exclusive met automaat.

Dat verschil van >100kg is wel voldoende om een stapje omhoog in bandenmaat te compenseren qua comfort en quasi te vereisen qua weggedrag.

Ik houd (naar aanleiding van een artikel ca2000) altijd het volgende aan als richtlijn:

1200->15 (xsara)
1400->16 (C5.ph1)
1600->17 (C5-3)
1800->18 (C5/C6)
2000->19 (c6)

Als ik zo'n 245/45R18 band vergelijk met de band onder mijn C5 (215/55R16) dan zie ik een verschil in wanghoogte van minder dan 1cm (245*45=110 ipv 215*55=118)

7% lager is puur op geometrie ~15% stijver, maar de 245 band moet dus ook 1750/1450=+20% extra dragen! Uiteraard komt hier dus de extra stijfheid bij die men toevoegd om het extra gewicht te dragen, maar eigenlijk zijn de 245/45 banden nog relatief hoog. De 245/40R19 is dan weer 20% lager dus wel 40% stijver. :idea:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
PJB
Bedankt voor de reakties !

Ik zie dat ik waarschijnlijk wat meer informatie had moeten geven :)
De auto die ik overweeg is de 1.6THP Sedan Exclusive, benzine, handgeschakeld. Rijklaar gewicht 1446 kg.

Uit het bovenstaande lijkt het erop dat de 17" vermoedelijk de beste keuze zijn, maar correct me if I'm wrong.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
PJB schreef:Uit het bovenstaande lijkt het erop dat de 17" vermoedelijk de beste keuze zijn, maar correct me if I'm wrong.
dat lijkt me wel het mooiste compromis.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:01
Auto: Sedan type 3 Hydractive III+
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 30000
Kleur: blauw
Heb voor mn sedan met hydractive vering de originele 16 inch laten vervangen door lichtmetaal 17 inch, en om de de 16 inch winterbanden laten zetten. Zomers op 17 inch, winters op 16 inch. 'k merk in comfort iets verschil, je voelt met de 16 inch (winterband) net iets minder de oneffenheden, maar zomer/winterband kan hier ook enige invloed op hebben denk ik.
heb niet gekozen voor 18 of 19 inch.
Omdat de wanghoogte van de band ook kan meedoen aan het comfort, En het comfort wat vering betreft vind ik erg belangrijk, daar heb je dan ook hydractive3 voor. Wegligging is bij beide wielsoorten perfekt.
Suc6 met het maken van keus, want ze zijn moooi..
Groet
Sipke
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 187
Lid geworden op: 12 sep 2009 11:16
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs
Locatie: Hever / België
Ik bol zelf al enige tijd rond met een 2,0 hdi in VTR uitvoering (denk dat die in Nederland Dynamique noemt ?) en op 18" velgen want met optie dynamisch pack (half lederen zetels, adaptieve Xenons en dus ook die grotere velgen :smt169 ). Er is idd een licht verschil inzake comfort met name op ruw wegdek (een Belgische specialiteit :roll: ) heb je iets meer bandengeruis, en ook worden sommige onheffenheden iets stroever doorgegeven maar het blijft allemaal zeer aanvaardbaar en is imo zeker geen reden om die velgen niet te nemen.
In de wintermaanden is dit nog ietsiepietsie uitgesprokener omdat bij koude temperatuur je rubber nog eens wat harder wordt, maar daar zijn winterbanden dan weer goed voor hé.
Er zullen ook wel enkele voordelen zijn zoals een nog wat kortere remweg (zeker op droge weg) en sowieso toch iets meer grip in snelle bochten. Bovendien zijn ze absoluut een stuk visueel aantrekkelijker en het oog wil toch ook wat, nee? Ik heb er geen spijt van en zou er voor gaan als ik van jou was ;) .
Plaats reactie