Hij zou alleen het lager vervangen en ook hij heeft mij niet op de mogelijkheid van kapotte bollen gewezen. Daar is hij na drie dagen sleutelen pas achtergekomen. Vervolgens heeft hij niet de moeite genomen om mij even te bellen.EvilTwin schreef: De eerste dealer heeft zeker wat steken laten vallen, maar je was het niet eens met de conclusie van die andere dealer die bollen en lagers wilde vervangen, maar dat is dan wel weer logisch. Ik ben het niet eens met het gemak waarmee die de gescheurde tank wegwuifde. Als je 2L LDS bijvult moet je ook altijd nadenken of de bollen nog heel zijn.
Alle schuld werd door hem bij de dealer gelegd die olie bijgevuld had en dat is weer Nizet. Terwijl Nizet achteraf zegt dat het systeem helemaal niet afgelaten hoeft te worden om adals te vervangen. Buiten dat kan ik zelfs bedenken dat als je uit voorzorg de dop van het vat afhaalt dergelijke dingen niet kunnen gebeuren.
Waar ik een probleem mee heb is het feit dat twee dealers in de fout zijn gegaan en ik voor de extra kosten opdraai.
Bij meting bij Nizet bleek 1 bol nog 25 Atm en de andere 0 Atm te hebben. De meter waarop het gebeurde leek niet al te fris meer. Bij Nizet hadden ze na alle signalen bij het normale onderhoud toch kunnen constateren dat er dingen niet meer in orde waren. Ze hebben zelfs geen nieuwe rubbers gemonteerd die bij controle bij Spronken helemaal verdwenen waren. Voor mij is het duidelijk genoeg dat ze bij Nizet heel wat steken hebben laten vallen en er vervolgens bij Spronken ook een zooitje van is gemaakt.Water is niet het grootste probleem voor de ADALs, maar de manier waarop ze belast worden. Ze zijn ontworpen om stuk te gaan (bij 250 à 300dkm) maar bij lekke bollen moeten ze veel hogere dynamische belastingen (maal 4) opvangen en dan blijkt dat lagers helemaal niet goed tegen dit soort dingen kunnen. Ze zijn ontworpen om al draaiende last te dragen, maar bij de ADALs worden ze zwaar beladen rond een vaste positie, met hele kleine hoekverdraaiingen. De hoofdlagers in bijv windturbines gaan bij stilstand op dezelfde wijze stuk.