Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Help, ik heb het gevoel dat ik bedonderd wordt!
Auteur |
Bericht |
hbamp
|
 Re: Help, ik heb het gevoel dat ik bedonderd wordt!
Sproncken doet een beetje wazig ik denk dat ze niet in discussie met Nizet willen. Resten mij nog de volgende vragen. Is zoiets bij voldoende expertise te voorkomen. Er zit toch ook een niveauindicatie op. Moet bij het vervangen van de ADALS het systeem van druk af. Hoe heet het reservoir waar de olie dan naar toe stroomt? Moet de olie dan niet gewoon afgelaten worden?
Henk
|
20 nov 2009 12:19 |
|
 |
Rob B
|
hbamp schreef: Deze dealer belde vandaag met de mededeling dat tijdens het aflaten van druk van de hydroliek iets was geexplodeerd. Hij gaf aan dat er teveel olie was gevuld en schoof de schuld naar mijn dealer. Groeten henk, Als de Sproncken het teveel aan olie als DE oorzaak aangeeft dan heeft of Nizet, of Sproncken iets verkeerds gedaan. Als Sproncken niet wil bellen met Nizet, dan zou het best kunnen dat Sproncken zelf teveel olie erin heeft gedaan. Dus: of ze bellen met Nizet en leggen het probleem daar neer, of ze draaien zelf op voor de kosten. Het is wel heel makkelijk om een andere dealer de schuld te geven en daarna de rekening bij jou te leggen. Heb je trouwens zelf al met Nizet gebeld? Laat anders Nizet even bellen met Sproncken. Deze laatste beschuldigt Nizet namelijk van ondeugdelijk werk. Ik heb ooit eens een discussie gehad over dat de ene dealer zei dat twee gloeispiralen niet vervangen waren, terwijl ze net drie weken ervoor allemaal vervangen waren. Ik heb toen die andere dealer opgebeld en die stuurde toen direct een monteur erheen. Zo, wat was die dealer pissig! Was toch mooi bijna genaaid voor twee gloeispiralen.
|
20 nov 2009 14:05 |
|
 |
hbamp
|
Ik zou vandaag na drie dagen de C5 ophalen, bellen ze nu weer dat er twee veerbollen vervangen zijn. Het slechte lager zou nu weer de oorzaak van de kapotte bollen zijn. Door de kapotte bollen is teveel olie in het systeem gekomen en door een soortement kettingreactie is eerdergenoemde expansiebol of vat geexplodeerd. Is dit kul of kan dit zomaar? Ik heb geen slechtere veerwerking waargenomen ook niet op drempels en met vier personen. Er was alleen het piepende en krakende lager en dat alleen als ik uitstapte en de auto uit zijn veren kwam. Ik geloof er onderhand niets meer van. Ik ga de auto morgen ophalen en er zal zeer zeker een pittige discussie volgen. Het zal mijn plezier in de auto niet bederven maar het vertrouwen in de plaatselijke dealers is nu ongeveer tot het nulpunt gedaald.
Henk
|
20 nov 2009 17:05 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
ff een vraagje... heb je al eens geinformeerd bij nizet over eea... 
|
20 nov 2009 17:35 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
hbamp schreef: Ik heb geen slechtere veerwerking waargenomen ook niet op drempels en met vier personen. Er was alleen het piepende en krakende lager en dat alleen als ik uitstapte en de auto uit zijn veren kwam. Ik geloof er onderhand niets meer van. Ik ga de auto morgen ophalen en er zal zeer zeker een pittige discussie volgen. Het zal mijn plezier in de auto niet bederven maar het vertrouwen in de plaatselijke dealers is nu ongeveer tot het nulpunt gedaald. Henk Had je niet gewoon last van een versleten ADAL (afkorting voor iets met achterdraagarm en lager). Daar is al veel over geschreven en lijkt wel een typisch euvel bij 200 ~ 300k km. Ik meen dat dat ~250Euro/kant kost? Verder begreep ik dat veerbollen nooit een beetje kapot kunnen zijn en dat je compleet defecte veerbollen wel merkt. Dus of ze hun weekomzet nog een beetje op wilden krikken door er nog een paar nieuwe bollen in te schroeven.....?
|
20 nov 2009 18:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
hbamp schreef: Er zit toch ook een niveauindicatie op. nee Citaat: Moet bij het vervangen van de ADALS het systeem van druk af. ja Citaat: Door de kapotte bollen is teveel olie in het systeem gekomen en door een soortement kettingreactie is eerdergenoemde expansiebol of vat geexplodeerd. Is dit kul of kan dit zomaar? Beetje vreemd verhaal, maar als je ineens 0,5L olie moet bijvullen dan moet je idd ernstig nadenken over een kapotte bol. De achterliggende oorzaak is dan overbelading of te ver inveren (met kapotte aanslagnokken bijv.) Is er eenmaal een bol stuk achter, dan zijn de ADALs ook snel aan de beurt. Maar je zou het moeten merken. Een te veel aan olie kan er uit lopen, of de dop slopen of het vat doen scheuren maar het mag de rest van de werking niet beïnvloeden. Bijvullen en niveau controleren (ook max) is een procedure met een aantal stappen om dit soort onzin te voorkomen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2009 19:22 |
|
 |
hbamp
|
Ik begin het ook steeds vreemder te vinden. Een kapot lager van een paar honderd Euro gaat, ja ik hoor het net en ben nog aan het bijkomen van de schrik de lieve som van 1600 Euro kosten. Zij vonden het niet nodig om mij even te bellen van te voren en hebben de bollen zonder overleg gemonteerd. Hupsake de weekomzet is weer opgekrikt jongens. Ik vind het schofterig iets anders kan ik niet bedenken. Ik heb helemaal niets gemerkt ook niet met 4 personen over een drempel. Wel waren de aanslagnokken helemaal weg. Kan het zijn dat je deze onderweg verliest en heeft dit dan echt deze impact. De auto is nooit echt overbeladen geweest en de meeste Km's rij ik alleen.
|
20 nov 2009 20:03 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Vreemd verhaal hoor, dat een dealer zomaar zonder overleg een dure reparatie uitvoert. Normaal gesproken is de afspraak om even te bellen nadat de diagnose is gesteld om alles door te spreken. Ik zou in ieder geval de volgens hun defecte onderdelen vragen voordat je afrekent. Die moeten ze je geven, en ik zou het ook pas vragen als je er bent. Dan kan er niet nog even mee geknoeid worden. En geen oude onderdelen, dan ook niet betalen.
Ik heb zelf ook ooit bijna nieuwe veerbollen "aangesmeerd" gekregen. Dat was bij Auto Boll in Utrecht bij een onderhoudsbeurt. Daar kwam ik met het "knik" probleem in de vering. Maar mede door dit forum wist ik dat het gewoon de ADAL's waren en heb ik nee gezegd tegen het reparatievoorstel. Ze brachten natuurlijk wel een flink bedrag voor de diagnose in rekening, en ik wist het natuurlijk niet 100% zeker. Maar de ADAL's zijn een maand of twee later laten vervangen bij de dealer in Berlicum, en sinds die tijd is de vering weer als vanouds. Ben er nooit meer aan toegekomen om te klagen bij Boll om die in rekening gebrachte uren voor diagnose terug te vragen.
Roel.
|
20 nov 2009 21:11 |
|
 |
hbamp
|
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties Ik weet nu redelijk waar ik aan toe ben en ga vandaag de auto halen. Er zal een pittige discussie volgen. Helaas is de les die ik moet trekken dat ik het niet van de Citroën dealers bij mij in de buurt moet hebben. Ik ben geen dealerhopper en zal niet zo snel naar iemand anders overstappen. Dit vertrouwen is in elk geval over. De afloop van het gesprek zal uitmaken of ik Sproncken of Nizet alsnog een warme douche kan geven of juist niet. Ik zal het resultaat in elk geval hier presenteren zodat anderen er ook iets aan hebben. Drie dagen werken aan een auto met een kapot draagarmlager is wel erg grijs plus een rekening van 1600 Euro en voor alle kosten van hun inschattingsfouten opdraaien nog grijzer. Henk
|
21 nov 2009 09:30 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
succes iig 
|
21 nov 2009 10:30 |
|
 |
Rob B
|
In ieder geval is het flink balen en ik hoop dat ze je nog tegemoet komen. Succes vandaag!
|
21 nov 2009 10:31 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Ben ook eens benieuwd naar de uitkomst! Iets zegt me dat er een heel vies luchtje aanzit!  Succes iig!
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
21 nov 2009 16:42 |
|
 |
hbamp
|
Hier de beloofde uitslag van de discussie met garage Spronken.
Afspraak was beide ADALS vervangen, eventueel indien nodig remblokken voor en schijven vervangen. Tevens rubber nokken plaatsen die op dat moment geheel verdwenen waren. Geschatte prijs was ongeveer 1000 tot 1200 Euro als de schijven ook vervangen moesten worden.
Na aankomst bij Spronken zijn wij netjes en te woord gestaan door de monteur Peter die de reparatie had uitgevoerd. Hij heeft rustig op alle vragen gereageerd en nam de drukte van de winter veiligheidstest alle tijd voor ons. De onderdelen die vervangen waren zijn door hem apart gehouden om zijn verhaal toe te lichten. Volgens hem was de schade aan het reservoir domme pech en niet te voorkomen geweest. Er zat te veel olie in het systeem die bij het drukloos maken in het reservoir terugstroomde. Dit ging met zoveel druk gepaard dat het reservoir scheurde. Op dat moment wist men echter niet dat er ook twee veerbollen kapot waren. Na het vervangen van de ADALS, (rechts was helemaal versleten en links was ook aan vervanging toe) heeft men het systeem weer gevuld. Tijdens de proefrit bleek de veerwerking niet goed te zijn wat weer aanleiding was om de veerbollen te vervangen. Dit is zonder overleg gedaan omdat men er van uit ging dat het toch moest gebeuren. Omdat ik zelf niets gemerkt heb van een verminderde veerwerking was ik hier behoorlijk kritisch over. Ik moet toegeven dat de auto nu toch beter lijkt aan te voelen en het weggedrag iets beter lijkt. Slecht onderhoud was volgens hem ook de belangrijkste reden maar hij liet de conclusie over Nizet aan ons zelf over.
Volgende punt was de hoge rekening. Toen ik gebeld werd met de mededeling dat het reservoir geëxplodeerd was en dat hierdoor de rekening een stuk duurder werd heb ik met Peter afgesproken dat de remmen als het niet echt noodzakelijk was nu nog niet gerepareerd hoefden te worden. De rekening bleek ruim over de 1700 Euro. Door een interne communicatiefout stonden hier nog de vervanging van de remblokken en schijven op, het bedrag is daarom van de rekening afgetrokken. De kosten van de vervangende auto (C1) heeft men ons geheel kwijtgescholden. De garage zegt dat ze 10,5 uur aan de auto gewerkt heeft en maar 7,5 uur in rekening heeft gebracht. Dit als compensatie van het gescheurde reservoir en het schoonspuiten van de auto. De totale kosten komen nu uit op 1335,71 Euro. We hoefden de rekening niet meteen te betalen maar kunnen het gewoon achteraf overmaken. Mijn gevoel hierover blijft door de hoge rekening dubbel ondanks het positieve verloop van de discussie. Met Nizet ben ik helemaal klaar en is het voor mij duidelijk, daar zien ze mij in elk geval nooit meer. Amateurs i.p.v. monteurs!
|
21 nov 2009 19:47 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
als je auto nu inorde is, is het toch perfect.. niet dat het nog iets uitmaakt.. maar ik zou toch dit verhaal eens bij Nizet voorleggen.. en vragen wat zij al die onderhoudsbeurten uitgevoerd hebben..... 
|
21 nov 2009 19:51 |
|
 |
hbamp
|
Zou het de ergernis waard zijn? Ik hoop dat veel mensen dit lezen zodat het van nut voor hun is. De C5 is echt de eerste auto waar ik met plezier en zonder rugpijn in rij en waar ik mij echt relaxed in voel. Dat plezier laat ik mij echt niet bederven. Zij heeft bakken karakter en zoeft over alle bobbels en hobbels alsof ze niet bestaan. Jappen en Duitsers bonken en marcheren eindeloos door zonder dat ze kapot te krijgen zijn.
Henk
|
21 nov 2009 20:35 |
|
 |
|