JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
In navolging van de manueel geschakelde bak, ben ik best benieuwd naar een overzicht van onderhoud en/of reparatie van de automatische bak. Ik weet dat er verschillende bakken zijn, dus dat er even bij vermelden.
Het leek me handig een soort van overzicht, en ervaringen, te hebben voor belangstellenden.

Wij hebben een break 110pk HDI uit 2004(nog net fase1) met een AL4 automaat.
Bij 185000km heb ik de versnellingsbakolie laten vervangen bij Oldenhage.
Na 200000km af en toe een melding: "storing automatische versnellingsbak".
Bij uitlezen geen enkele duidelijke storing, wel op grond van verschillende "meldingen" deze storingsmelding. Het schakelen ging dan ook even bonkerig, anders in elk geval. En bijna altijd na 2 nachten stilstand bij een buitentemperatuur beneden de 15 graden.
Maar even contact uit en weer starten was altijd de oplossing.
Bij 205000km heb ik de remschakelaar ook nog vervangen. Dat gaf ook verbetering in het schakelen en ontkoppelen. De contacten in de remschakelaar waren "verrot". Zagen er uit als contactpunten van een eend na 20000km. Hierna ging het schakelen en ontkoppelen van de LockUp een stuk soepeler.

Tot 220000km. Opeens weer de storingsmelding, en niet schakelen van 2 naar 3. Of later bij hoger toerental(3300)schakelen. Bij uitlezen was er nu wel een storingsmelding, en wel drukverschil in de bak. Het schakelen zelf voelde ook niet meer zo soepel aan. Het terugschakelen van 2 naar 1 was echt bonken, zeker als ik dat manueel deed.
Voor Oldenhage een duidelijk verhaal: vervangen van de beide drukregelkleppen in de versnellingsbak. Kleppen vervangen, en het is weer een heerlijk schakelende bak. De auto is zelfs wat stiller, maar bovendien ook sneller. En minder de bekende hik van een seconde voor het wegrijden. Maar beduidend sneller vooral. Als ik het wil ben ik een van de eersten weg bij een stoplicht. :smt203

Kosten inclusief de handremkabels vervangen en APK een 800 euro. Weet dus niet precies wat Oldenhage vraagt voor alleen de kleppen vervangen, maar zal zo rond 600 euro zijn wanneer alles goed en makkelijk gaat. Maar dat weet ik dus niet precies.

Ik ben benieuwd wat de andere ervaringen met de bakken zijn, bij welke km-stand, kosten, etc.
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mijn oude AL4 op de 2.2HDI heb ik met een ton eigen ervaring alleen maar eens de olie van laten vervangen.

Mijn huidige Aisin 6bak is al met electronische kuurtjes anderhalve week bijdegarage geweest: onder garantie!
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
De 2.2 heeft ( gelukkig ;) ) geen AL-4 hoor Harm, da's de zf 4hp20 ...
Bij mijn bak ( ook een zf ) preventief 1x olie laten vervangen, verder niets!
Schakelt nog steeds voorbeeldig, geen op/aanmerkingen ... Bij de AL-4 gaat er overigens vaker iets mis, vooral de klepjes willen wel eens boosdoener zijn, en zo soepel als de overige automaten zal deze bak ook nooit zijn.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ja, die bedoel ik ook, dat weet je best... :oops:
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
JHV schreef:maar zal zo rond 600 euro zijn wanneer alles goed en makkelijk gaat. Maar dat weet ik dus niet precies.

Ik ben benieuwd wat de andere ervaringen met de bakken zijn, bij welke km-stand, kosten, etc.
Johan
+500 euro incl. software update, nieuwe olie, kleppen en arbeid .... zie hier

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik wil nog wel graag even benadrukken dat ik na de "klepjes" weer zeer tevreden ben over de AL4!! :citrofiel
Zo soepel heeft hij lang niet meer geschakeld. Was al een beetje vergeten dat hij dat een 50000km geleden zo schakelde en we daarom verliefd werden op deze dame.
Johan
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Was een paar dagen naar Polen , en jawel nu ook "storing automatische versnellingsbak" het ging gepaard met een rotklap , en ze reed verder in noodstand, na herstarten alles weer normaal, gisteren ochtend nogmaals daarna 1250 km zonder problemen doorgereden met gemiddeld zo'n 160km/u, vrijdag worden onder garantie bij mijn dame de kleppen van de AL4 plus software vernieuwd bij onze ander sponsor(Autovitel), dus volgende week kan ik hopelijk ook een positieve ervaring hier plaatsen.

Grtz Sjef :citrofiel
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1853
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
Net als Menno alleen de versnellingsbakolie vervangen.
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Sjever,
Ik hoop ook dat je eenzelfde positieve ervaring kunt melden. Tevens ben ik benieuwd of je in de weken daarna ook verandering/verbetering merkt bij je motor. Dus het schakelen uiteraard, maar ook het sneller reageren en sneller weg kunnen trekken. Na een wat scherpere bocht merk ik bv weer de beveiliging dat de lock-up in deze bochten even ontkoppeld.
Maar nogmaals, voor mijn gevoel draait de motor ook beter. Is in elk geval allerter op het gaspedaal. Ik ben heel erg benieuwd of dat bij jouw ook zo is.
Johan
pascalc5
Jaartje of twee geleden heb ik deze ook laten vervangen. Nooit geen problemen meer gehad. Ondertss 200000km op teller toen +- 150000. Moet op inspectie en ik laat dan de automatolie terug vervangen.

Re: automaat in noodstand
Haai,

Voila, terug van de garage. Klepjes en dichtingen vervangen, nieuwe automaat software, nieuwe olie. Wat heel raar was is dat er teveel olie in de automaat zat. Minstens een halve liter!! Nu hebben ze de olie vervangen en juist afgepijld. Zij rijdt nu als een zonnetje, zacht en kalm. Een groot verschil. Het wordt mij ook aangeraden om regelmatig de automaatolie te vervangen. Dit komt ten goede aan de levensduur, Zij hebben er eentje lopen van meer dan 460.000km. Zegt genoeg.
Totale kost, bijna 340 inclusief btw.

_________________
C5 2.0hdi automaat 11/2003 150.000km
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat is een bijzonder vriendelijke prijs in vergelijk met NL ... mooi dat het weer naar behoren werkt :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Even een update over mijn automaat , die onder garantie van AutoVitel ,van nieuwe kleppen en software is voorzien. Ben er wat laat mee,
omdat ik eerst wat kilometers achter de rug wou hebben,om zeker te zijn dat "het" over was. Voor de reparatie schakelde hij namelijk ook goed,
alleen af en toe een rotklap en de storingsmelding, wat ik wel voelde was een snuk als ik de auto in de achteruit zette.
Dit was na het vervangen van de kleppen over, verder geen storing meer gehad in de automaat na de reparatie. Alle lof voor de monteur van AutoVitel: Alex, bedankt, en natuurlijk ook onze sponsor Hans Quist voor de prima service.

Grtz Sjef :citrofiel
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Heeft er iemand al eens bij de 6 bak van Aisin de olie vervangen? Zo ja op welke km stand. Kwam er ook zwart spul uit?

De mijne gaat naar de ton, bij m'n vorige Zf 4 bak heb ik het bij 120000 km laten doen. Ik lees het hier ook over de AL-4 vanaf dat soort km standen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
:smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 feb 2009 22:40
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Amstelveen
Mijn Aisin 6bak moest een jaar geleden door de vorige eigenaar op kmstand 75000 bij Autrans gereviseerd worden omdattie geheel naar de filistijnen was.
Zouden d'r soms kinderziektes in hebben gezeten?
Hij rijdt lekker maar ik vind 'm bij accelereren op een schuin omhoog lopende invoegstrook van de snelweg wel een beetje laat opschakelen, vooral bij koude motor. Die hoge toerentallen zijn niet goed dus ik hou het gas dan een beetje in. Verder heb ik geen klachten.
met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie