Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 dagrijlichten C5 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dagrijlichten C5
Pollewop schreef:
Blijkbaar zijn er dus via lexia diverse mogelijkheden voor het programmeren van de dagrijlichten die niet bekend zijn bij gediplomeerde monteurs van een officiele Citroen-dealer ?

Het bestaan van of het functioneren van DTRL is nog steeds vrij onbekend. De mensen die het wel kennen associëren het vaak met Audi LEDs (terwijl die technisch gezien eigenlijk verboden zijn, omdat ze mét het dimlicht aanblijven :idea: )

Autofabrikanten leveren hun auto's naar landen in de EU waar DTRL wettelijk mogen, maar niet overal aanbevolen worden. Frankrijk, ironisch genoeg, wilde liever géén licht overdag, maar begint het inmiddels wel te accepteren. Er zijn ook landen waar men liever dimlicht overdag ziet (Zweden, Finland, baltische staten) en landen waar DTRL helemaal niet bekend zijn. De monteurs zijn dus niet altijd op de hoogte van die andere landen-setttings, was met C5 Ph.I ook zo.

Je hebt nog een bijkomend probleem, omdat het publiek er nog altijd onbekend mee is (waarom geen overheidscampagne?) kun je nog altijd lichtsignalen verwachten. Minder met een C5, omdat de DTRL in de koplampen zitten, maar dat geeft anderen dan weer het gevoel dat ze met alleen stadslicht mogen rijden; Super irritant hier in de bossen en heuvels. :(

Met een C6 krijg je nog regelmatig lichtsignalen omdat de lage DTRL door tegemoedkomend verkeer voor mistlampen worden aangezien. Je loopt zelfs het risico dat de kit dit ook denkt! :evil:

Opvallend genoeg hebben motorclubs juist een voorkeur voor de C6 plaatsing, omdat dat niet hun zichtbaarheid verstoort; er is dan voldoende onderscheid met de hoge motorkoplampen.

Citaat:
Dat wordt dan draadjes trekken voor de dealer

de draadjes moeten er gewoon liggen, er is geen draadbundel zónder.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

22 sep 2009 11:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
De mensen die het wel kennen associëren het vaak met Audi LEDs (terwijl die technisch gezien eigenlijk verboden zijn, omdat ze mét het dimlicht aanblijven :idea: )

Dat mag wel, alleen heet het op dat moment geen dagrijlicht meer, maar een positielicht

Evil Twin schreef:
Je hebt nog een bijkomend probleem, omdat het publiek er nog altijd onbekend mee is (waarom geen overheidscampagne?)

Ik vind dat het nogal meevalt, als ik op de snelweg rij en de tegenliggers bekijk, rijdt volgens mij in Nederland al 50% overdag met licht.

Ik rij nu een paar maanden in binnen en buitenland met de dagrijlichten net als de C6 op de plaats van de mistlampen en heb nergens opmerkingen of lichtsignalen gekregen.

(Met uitzondering van één overspannen Johnny Petje in een Astra.)

Afbeelding

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

22 sep 2009 12:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klaverblaadje schreef:
EvilTwin schreef:
De mensen die het wel kennen associëren het vaak met Audi LEDs (terwijl die technisch gezien eigenlijk verboden zijn, omdat ze mét het dimlicht aanblijven :idea: )

Dat mag wel, alleen heet het op dat moment geen dagrijlicht meer, maar een positielicht

In het armatuur moet staan of het positielicht danwel dagrijlicht is, dat kan niet beide want dagrijlicht mag niet samen met ander licht branden.

Een ander probleem is dat twintig stadslichten vóór niet toegestaan zijn, slechts twee dagrijlichten en twee markeringslichten. Om een dergelijke aan een geschakelde set lichten als één te beschouwen moet hieraan worden voldaan:

Code:
artikel 1.5 - bepalen aantal lichten
Voor de bepaling van het aantal lichten wordt als één licht aangemerkt elke combinatie van twee of meer al
dan niet identieke lichten die:
a. dezelfde functie vervullen,
b. licht van dezelfde kleur uitstralen, en
c. een verlichtingsinrichting vormen waarvan de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op een zelfde
verticaal vlak ten minste 60,0% beslaan van het oppervlak van de kleinste vierhoek die om de
lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden beschreven.

Hiermee zijn zowel de Audi LED DTRLs, als hun evenuele gebruik als stadslicht, evenals BMW's corona stadslichten per definitie illegaal: de kleinst mogelijk omschreven vierhoek wordt niet voldoende gevuld.

Er zijn aparte eisen voor moeten en mogen:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/0B813D23 ... seisen.pdf

Citaat:
Ik rij nu een paar maanden in binnen en buitenland met de dagrijlichten net als de C6 op de plaats van de mistlampen en heb nergens opmerkingen of lichtsignalen gekregen

van de week nog met de C6 in Zwitserland. Maar daar zijn ze nog in het (nauwelijks) gedoog stadium.

In de familie

22 sep 2009 16:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
In het armatuur moet staan of het positielicht danwel dagrijlicht is, dat kan niet beide want dagrijlicht mag niet samen met ander licht branden.

Hella verkoopt goedgekeurde lichten die te monteren/gebruiken zijn als dagrijlicht én als positielicht.

EvilTwin schreef:
Hiermee zijn zowel de Audi LED DTRLs, als hun evenuele gebruik als stadslicht, evenals BMW's corona stadslichten per definitie illegaal: de kleinst mogelijk omschreven vierhoek wordt niet voldoende gevuld.

En toch komen Audi en BMW er mee weg, want ze rijden toch echt rond met een geldig door de RDW afgegeven kenteken.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

22 sep 2009 16:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klaverblaadje schreef:
EvilTwin schreef:

Hella verkoopt goedgekeurde lichten die te monteren/gebruiken zijn als dagrijlicht én als positielicht.

Ja er worden ook aftermarket Corona's ("Angel Eyes") aangeboden, die lampen kunnen wel (semi-)legaal zijn, maar het monteren wellicht niet. het voeren al helemaal niet. Gewoon staande houden die petjes.

POSITIELICHT bestaat niet volgens de wet. Zelf verzonnen door Hella, denk ik.
EDIT: die term komt dan weer uit de vehicle directive, mn de componenten goedkeuring, daarin is ook lichtsterkte en kleur geregeld.

Het is heel simpel: als ze niet automatisch uitgaan met het dimlicht aan, zijn het geen dagrijlichten, dan zijn het felle markerings-/stads-/breedtelichten whatever. In de APK staat niks over wattage, candela of lumen voor markeringslichten, dus dat kan, maar het Voertuigreglement is strenger: http://www.tdekkers.nl/vr-h1.htm
Feitelijk mag je met dagrijlichten ook geen stadslicht voeren.

Code:
Feitcode R458; Als bestuurder van een motorvoertuig tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde dagrijlicht voeren.

Hier duidelijk te zien, dagrijlichten aan, geen stadslichten:
Afbeelding

Je hebt dus een overlap aan regels (RVV, Voertuig Reglement inc. APK)
Waarbij het VR in de basis EU regels volgt (76/762/EEG) laatste wijziging 1997.
Hoe de handhaving/overtreding (met feitcodes) uitvalt is dan weer willekeur dankzij de kit en herr Spee (danwel zijn opvolger)

Citaat:
EvilTwin schreef:

En toch komen Audi en BMW er mee weg, want ze rijden toch echt rond met een geldig door de RDW afgegeven kenteken.

Het gaat hier om de VR/APK eisen, niet de toelating op de weg (die is EU via Duitsland, daar kan de RDW niks tegen)
Mijn auto is in Duitsland ook illegaal, omdat mijn snelheidsmeter te nauwkeurig is. :smt190

Hoe BMW in Duitsland een goedkeuring heeft gekregen is mij ook een raadsel, de Europeserichtlijn is sterk gelijkend op de onze (2.16.1):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 28:NL:HTML

ook daar dus illegaal.

In de familie

23 sep 2009 11:14
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Phoeaa, kunnen ze het niet een beetje simpeler houden!! Volgens mijn dealer (Citroën Belux Wilrijk) is het in België niet wettelijk en kan je er een boete voor krijgen :? .Ze willen ze wel inschakelen maar het is op mijn eigen verantwoordelijkheid, so what? kan ze via menu toch in en uit schakelen. Wedden dat het binnen afzienbare tijd verplicht word op nieuwe wagens :roll: . Is er iemand van jullie al eens tegen gehouden door onze vriendjes :smt083 Politie?

25 sep 2009 19:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
V-zesserke schreef:
Volgens mijn dealer (Citroën Belux Wilrijk) is het in België niet wettelijk en kan je er een boete voor krijgen :?

als het in België nog niet volgens de wet mogelijk is dan is die wet ongeldig. De Europese richtlijn die stelt dat de aangesloten landen hun wet moeten aanpassen geldt ook gewoon in België ;)

Als zelfs de Fransen hun code route al in 2006 aangepast hadden...
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... stcount=68

De BE wegcode is geloof ik van 1975 en al sinds 1976 is er een EU bepaling voor dagrijlicht. Sinds 1997 is dit formeel en al sinds 1998 geratificeerd door BE:
http://reflex.raadvst-consetat.be/refle ... /58065.pdf

Citaat:
Wedden dat het binnen afzienbare tijd verplicht word op nieuwe wagens.

makkelijk wedden, ik zet in op 2011 :smt023

http://www.lesoir.be/actualite/monde/le ... 2074.shtml

In de familie

26 sep 2009 11:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
V-zesserke schreef:
Phoeaa, kunnen ze het niet een beetje simpeler houden!! Volgens mijn dealer (Citroën Belux Wilrijk) is het in België niet wettelijk en kan je er een boete voor krijgen :? .Ze willen ze wel inschakelen maar het is op mijn eigen verantwoordelijkheid, so what? kan ze via menu toch in en uit schakelen. Wedden dat het binnen afzienbare tijd verplicht word op nieuwe wagens :roll: . Is er iemand van jullie al eens tegen gehouden door onze vriendjes :smt083 Politie?

ik heb ze al geactiveerd staan sinds de 1e dag dat ik met deze C5 rij..
en dat is nu toch al 11 maanden..
nog nooit een opmerking gekregen...
er rijden toch ook zoveel slingerverlichtingen rond... (audi)

26 sep 2009 16:40
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Tourer Ligne Business
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 90000
Kleur: gris fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Pollewop schreef:
niek1 schreef:
Kan het zijn dat het bij de Exclusive modellen wel via die boomerangvormige lampen werkt maar bij de Ligne Business gewoon via de dimlichten?
Let wel, het zijn bij mij ook dagrijlichten, alleen niet via die speciale lichten...

Zijn er andere C5 rijders met een Ligne Business model die uit ervaring kunnen spreken?

Vandaag langsgeweest met C5 bij de dealer in Breda om, via Lexia, de dagrijlichten te activeren. Het is gelukt, alleen zijn bij mijn C5 de dimlichten geactiveerd. In de "boomerangvormige lamp" lijkt wel een lampje te zitten, maar die is niet voorzien van bedrading bij mijn Comfort-versie en derhalve onbruikbaar als dagrijlicht... :smt017 (!?)

Bijzonder "Frans" zullen we maar zeggen... :roll:

:cit4

Hallo Niek,

volhouden zou ik zeggen .... bij mij heeft het ook twee bezoeken gekost voordat de DTRL ingeschakeld waren. Had het gelukt dat bij het tweede bezoek wel een monteur aanwezig was die wist wat ik bedoelde. Hier op het forum is nog een goeie bijdrage over DTRL. Die had ik uitgeprint en bij me maar zoals gezegd wist men bij het tweede bezoek wel wat ik wilde. Sterkte :)

27 sep 2009 12:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bijzonder "belgisch" zou ik zeggen ;)

In de familie

28 sep 2009 13:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Bijzonder "belgisch" zou ik zeggen ;)

oja? neem aan dat ie dan brandende daglichten had.. zoals mijn c5 :smt190 :smt190

28 sep 2009 17:39
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Organummer: 11928
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Vandaag effe langs de dealer geweest, en 't is gefikst mijn DRL branden nu en ik kan ze via Menu-Parameters auto-Verlichting aanvinken of ik ze wil of niet. Meteen hebben ze ook mijn software aangepast zodat ik kan kiezen of enkel de bestuurdersdeur moet los gaan via de A.B. of wel alle deuren moeten openen, dit kan je nu aanvinken in Menu-Parameters auto-Comfort. Dit kan dus blijkbaar evengoed bij een C5 zonder supervergrendeling!!
:smt023 :smt023

30 sep 2009 00:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
V-zesserke schreef:
. Meteen hebben ze ook mijn software aangepast zodat ik kan kiezen of enkel de bestuurdersdeur moet los gaan via de A.B. of wel alle deuren moeten openen, dit kan je nu aanvinken in Menu-Parameters auto-Comfort. Dit kan dus blijkbaar evengoed bij een C5 zonder supervergrendeling!!
:smt023 :smt023

he daar ga ik ook naar vragen...
:smt023

30 sep 2009 12:30
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Tourer - 2.0HDi Exclusive
Opties: Detectie pack plus Exclusive
Organummer: 11816
Productienummer: 0182
kilometerstand: 35.000
Kleur: Zwart Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
appel (of citroen) verlichting ligt sedert kort ook aan bij me en is uit te schakelen via de boordcomputer ... moet zeggen er rijden er niet veel rond in belgie die deze verlichting aan hebben liggen .. ;)

10 okt 2009 01:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Organummer: 11566
Kleur: Rouge Profond

Naar boven
Antwoord met een citaat
Terwijl het in Nederland heel gewoon is...
Ik heb ook altijd de dagrijverlichting aan, vindt ik ook net als onze EU bestuurders, meer dan genoeg overdag.

Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE

11 okt 2009 17:56
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende