Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Auteur |
Bericht |
martijn v o
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Zijn de uitlaatdelen van roestvast staal (RVS) of van ijzer? Indien ze van roestvast staal zijn (en dat denk ik) dan moet je ze lassen middels TIG. De toevoerdraad (bij TIG hou je deze los in de hand) moet hierop afgestemd zijn. Het beschermgas is hier meestal Argon.
Er wordt eerder in dit draadje gesproken of C02. Dit zal een MIG/MAG apparaat zijn vaak voorzien van een automatische draad in de lastoorts. Indien je hier RVS mee gaat lassen roest de pijp vaak net voor of na de las door. Ook dien je bij het lassen ervoor te zorgen dat er in de pijp voldoende backing gas zit om corrosie van de las te voorkomen. Ook dien je goed te weten welke RVS soorten je aan elkaar last want RVS is er ook in 100.000 soorten.
Kortom volgens mij moet je dit door een specialist laten uitvoeren.
Kun jij de bijgeleverde pijpjes eens controleren of deze van staal (magnetisch) of van RVS (niet magnetisch) zijn?
Of misschien is het mogelijk de kat er middels klemverbindingen onder te zetten? Ik ben hier een voorstander van omdat hij er zonder veel slijp en sloopwerk weer tussen uit kan EN omdat je de kat niet kan slopen omdat het met lassen misschien te heet wordt.
|
20 sep 2009 21:19 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
De uitlaat delen heb ik getest met een magneet Niets is van roestvrijstaal .Ook de uitlaat die er onder zit is allemaal magnetisch. Ik ben gisteren aan de slag gegaan. Ik heb het allemaal redelijk pas moeten maken. Het blijkt dat de demper in het midden ook de Kat bevat. Het is dus combi Kat en middendemper. Ik heb de hele uitlaat bijna 4 meter op een ladder en plaat vastgemaakt zodat ik de hele operatie niet onder de auto hoefde te doen en de juiste stand van spruitstuk tot einddemper bewaard bleef  . Het is mijn inziens erg belangrijk om de juiste hoeken etc, aan te houden. Niet op goed geluk gaan slijpen en braaien. Dat vraagt om problemen bij het hermonteren. De rest van de uitlaat is nog in erg goede staat. Het is van Wi metal gemaakt. Erg hard en dus ook roestbestendig Een staalborstel op de haakse slijper en er even over heen en hij lijkt weer als nieuw. Ik heb hem gelijk maar in een zink alu spraay gezet. Halverwege het lassen kwamen we tot een een teleurstellende conclusie. Het Co2 argon gas was op geraakt. Het was inmiddels eind van de middag en geen gasboer meer open natuurlijk. Morgen wordt de operatie vervolgd. Inmiddels ligt de patient bewusteloos en bijna overleden op zijn operatie tafeltje. 
|
20 sep 2009 23:14 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
C5itroentje schreef: Ik heb hem gelijk maar in een zink alu spraay gezet. Is deze hitte bestendig?
|
21 sep 2009 19:53 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Ja, behoorlijk hitte bestendig 
|
22 sep 2009 00:19 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Geschat 185 euro, inclusief lasmateriaal. Suczeven overigens met het op maat in elkaar zetten. Blusmateriaal bij de hand ? 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
22 sep 2009 00:46 |
|
 |
Michel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 jun 2008 22:16 Berichten: 218
Auto: C5 Break PhIII
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
martijn v o schreef: Zijn de uitlaatdelen van roestvast staal (RVS) of van ijzer? Indien ze van roestvast staal zijn (en dat denk ik) dan moet je ze lassen middels TIG. De toevoerdraad (bij TIG hou je deze los in de hand) moet hierop afgestemd zijn. Het beschermgas is hier meestal Argon.
Er wordt eerder in dit draadje gesproken of C02. Dit zal een MIG/MAG apparaat zijn vaak voorzien van een automatische draad in de lastoorts. Indien je hier RVS mee gaat lassen roest de pijp vaak net voor of na de las door. Ook dien je bij het lassen ervoor te zorgen dat er in de pijp voldoende backing gas zit om corrosie van de las te voorkomen. Ook dien je goed te weten welke RVS soorten je aan elkaar last want RVS is er ook in 100.000 soorten.
Kortom volgens mij moet je dit door een specialist laten uitvoeren.
Kun jij de bijgeleverde pijpjes eens controleren of deze van staal (magnetisch) of van RVS (niet magnetisch) zijn?
Of misschien is het mogelijk de kat er middels klemverbindingen onder te zetten? Ik ben hier een voorstander van omdat hij er zonder veel slijp en sloopwerk weer tussen uit kan EN omdat je de kat niet kan slopen omdat het met lassen misschien te heet wordt. BTW ook RVS kan je lassen met een MIG/MAG las machine hoor zijn speciale rollen voor en gas 
_________________
Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export Current: C5 Ph3 2.0 Diesel 2010
|
22 sep 2009 23:43 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8105 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Mannen,mag ik als vakbeun even inhaken. Roestvaststaal mag gewoon magnetisch zijn hoor. Het betere roestvaststaal is dat niet (mijn dorpels dus) daar kun je beter een uitlaat van maken 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
22 sep 2009 23:54 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Wel eens gedacht aan hardsolderen Oké, acetyleen, zuurstof en vaardigheid voor nodig. Maar houdt wel en roest niet. Verstandig om het niet "in positie" te verbinden, maar in de bankschroef  .
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
23 sep 2009 00:03 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Ratatatataaaaaaaaaaaaaaa De boel zit al enige dagen in elkaar en ik moet zeggen Hij maakt kort na de start meer herrie maar als de Kat warm is dan gaat het als de brandweer. Het lijkt wel of ik er een heuse sportwagen bij heb gekregen Hij is idd wel wat lawaaiiger maar dit is alleen de eerste paar kilometer. Een wat scherper geluid. Er zit nu geen tussendemper meer op dus de Katbehuizing moet als middendemper fungeren. Het lijkt in het begin wel zo,n opgefokt testosteron bommetje Verder rijdt hij goed . Ik dacht nu dus dat de storing uitlaatgas vanzelf wel weg zou blijven maar nee noppes Weer de boel uitgelezen en hij blijft 2 storingen aangeven P0420 en nu ook P0135. De eerste snap ik naar de tweede is nu een raadsel . In de OBD manuel staat P0135 O2 sensor Heater circuit malfunction Bank1 Sensor 1 Ik heb dit vertaald als zuurstof sensor van de verwarmingscircuit disfunctioneert. Ik zou niet weten wat dit betekend . Wie heeft een idee  En waar zit zo'n ding eigenlijk. Wat de storingen wissen betreft zal ik er niet onder uit komen om toch bij de dealer langs te wippen. 
|
27 sep 2009 23:44 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
C5itroentje schreef: Ratatatataaaaaaaaaaaaaaa De boel zit al enige dagen in elkaar en ik moet zeggen Hij maakt kort na de start meer herrie maar als de Kat warm is dan gaat het als de brandweer. Het lijkt wel of ik er een heuse sportwagen bij heb gekregen Hij is idd wel wat lawaaiiger maar dit is alleen de eerste paar kilometer. Een wat scherpe geluid. Er zit nu geen tussendemper meer op dus de Katbehuizing moet als middendemper fungeren. Het lijkt in het begin wel zo,n opgefokt testosteron bommetje Verder rijdt hij goed . Ik dacht nu dus dat de storing uitlaatgas vanzelf wel weg zou blijven maar nee noppes Weer de boel uitgelezen en hij blijft 2 storingen aangeven P0450 en nu ook P0135. De eerste snap ik naar de tweede is nu een raadsel . In de OBD manuel staat P0135 O2 sensor Heater circuit malfunction Bank1 Sensor 1 Ik heb dit vertaald als zuurstof sensor van de verwarmingscircuit disfunctioneert. Ik zou niet weten wat dit betekend . Wie heeft een idee  En waar zit zo'n ding eigenlijk. Wat de storingen wissen betreft zal ik er niet onder uit komen om toch bij de dealer langs te wippen.  volgens mij is je voorste lambda sonde kaduuk ipv je kat. Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
28 sep 2009 18:49 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Tja: jpiek schreef: C5itroentje schreef: Hallo, zoals ik al in een ander draadje heb gemeld heb ik dus ook storing uitlaatgas. Ik heb de boel uit laten lezen en de Kat moet vervangen worden zo meldt de BC.. ...en vindt de garage ? ($$$$) bereid je voor op een terugkomende storing uitlaatgas, en nog veel meer kosten als de garagist de BC blind vertrouwd.... C5itroentje schreef: Verder rijdt hij goed . Ik dacht nu dus dat de storing uitlaatgas vanzelf wel weg zou blijven maar nee noppes Weer de boel uitgelezen en hij blijft 2 storingen aangeven P0450 en nu ook P0135. De eerste snap ik naar de tweede is nu een raadsel . In de OBD manuel staat P0135 O2 sensor Heater circuit malfunction Bank1 Sensor 1 De sensor vóór je kat. en P0450, vapor pressure sensor ? 'k zou toch eens naar de LPG druksensor laten kijken... Of je moet van geld uitgeven houden... Maar dan wil je je ook mijn bankrekeningnr. wel geven 
_________________ Johan
|
28 sep 2009 22:59 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
De druksensor heb ik er uit gehaald en bekeken en getest op een provisorische manier Ik kon niet ontdekken dat het ding kaduuk is hoor. Dat mjn voorste lamda kapot kan zijn dat zou best kunnen Want toen ik de uitlaat er onder weg had zag ik dat het ding bovenin iets beschadigd was. Trouwens datde Kat kapot is dat staat bij mij wel vast want een temperatuuur meting voor en na de Kat wees geen verschil aan wat wel zou moeten.  Trouwens je bankrekening mag je wel geven maar dan wel met je pin  erbij
|
28 sep 2009 23:07 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Nu na alles gedaan te hebben en het lampje MIL nog steeds brandt toch maar eens bij de garage langs gegaan. Ik heb daar de boel kunnen laten resetten Het lampje ging uit en bleef ook daarna ook uit Het lijkt er nu op dat de storing gevonden is en dat het probleem ook de wereld uit is van het lampje. (EFFFFFeeee afkloppen op mijn C5) Bij het uitlezen van de BC werd duidelijk dat de fout sporadisch optrad. Conclusie van het hele verhaal voorlopig de Kat was op en daardoor de fout P0420 op de OBD reader. Kat vervangen en daardoor het probleem opgelost. 
|
01 okt 2009 23:10 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Helemaal te gek! Maken we hier nog kans op wat afbeeldingen hoe de huisflijt er in werkelijkheid uitziet?
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
02 okt 2009 00:02 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Wie heeft ervaring met Katalysator ertussen lassen?
Vandaag eens even de verwijderde Kat losgeslepen en de keramieke Kat verwijderd. Een grote Melt down in het ding Geen wonder dat de computer aangaf Catalyst below efficiency Aan iedereen die dit leest. Laat ook eens met een temperatuur meter de temp voor en na de Kat bepalen en je ziet dan of het ding stuk is of niet! Als de temp gelijk is dan vervangen het ding. Verder was de behuizing en middendemper zelf nog in goede shape 
|
04 okt 2009 00:38 |
|
 |
|