Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 'nieuwe' kopen of met oude blijven rijden?? 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Auto: Geen
Brandstof: Hybride

Naar boven
Bericht 'nieuwe' kopen of met oude blijven rijden??
Mijn C5 break is van 2004 en heeft 205.000 km op de teller. In de loop van de tijd is de distributie-riem vervangen, zit er een nieuwe drukgroep op de koppeling, is vandaag de verwarmingsmodule vervangen en zit er een nieuwe brandstofpomp in.
De vraag is moeten we een 'nieuwe' (2e hands) kopen of zullen we met deze doorrijden.

Volgens de mannen bij JO (vandaag weer prima geholpen!!) heb ik de meeste grote dingen tussen 0 en 2-ton wel gehad. Waarschijnlijk nog een setje handremkabels en voor de LPG installatie een nieuwe verdamper. Dan zou de Grande Dame weer 100 tot 150.000 mee kunnen voordat er weer een nieuwe serie klachten komt.

Een nieuwe kost minstens 10 tot 15 mille deze inruilen levert, 5.000 op. Dat verschil is veel geld en die afweging maak ik graag goed.

Wat zijn de meningen binnen de C5 club?

Vroeger: Vivaro 2.5 CDTI, Vivaro 1.9 DTI, Pajero 3.2 DiD, Polo station 1.4, Corsa Dci, Marbella 1.0, Golf V5 (2.3), Polo 1.0

Zit: dagelijks in de trein....

17 sep 2009 11:27
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Bericht Re: 'nieuwe' kopen of met oude blijven rijden??
Ik zou voor oprijden kiezen, zeker als je idd weet dat de auto in goede staat van onderhoud is, je schiet er dan behalve wat minder kilometers op de klok weinig mee op ...
Ik betwijfel ook of je daadwerkelijk die 5000 euro voor je huidige auto krijgt.
Raadpleeg de autokoerslijst maar eens van b.v. de ANWB ( tussen de 1700 en 3000 )

Suc6 met de afweging :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

17 sep 2009 11:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine

Naar boven
Het is altijd een dilemma tussen ratio en emotie; maar puur rationeel doe je er niet verstandig aan om de auto in te ruilen terwijl hij qua onderhoud net een paar grote dingen gehad heeft. Uit je post maak ik niet op dat hij niet bevalt, dus inruilen is dan eigenlijk niet rationeel.

En inderdaad wat Menno zegt: het is maar de vraag wat je terugkrijgt. De C5 ligt niet heel lekker in de tweedehands markt; maar dat kan je ook in je voordeel ombuigen natuurlijk.

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

17 sep 2009 12:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Als de auto verder goed is (en je niet zo nodig weer een andere moet hebben) zou ik kiezen voor doorrijden. Ik heb diverse Citroëns ruim 300 tot 350k gereden, een C5 moet dat ook kunnen (lees het forum maar erop na). Jij hebt alle/de meeste grote kosten gehad, dus zou je er weer zo'n 100 à 150.000 km tegen moeten kunnen (alles zonder garantie natuurlijk).

Die inruilwaarde van € 5.000,- lijkt me wat hoog, maar dat hangt af van de prijs van je 'nieuwe' auto. Eigenlijk betekent dit dat je die 'nieuwe' auto ook voor € 2 à 3.000,- minder kunt krijgen als je niet inruilt (en je inruiler particulier voor minder verkoopt), per saldo kom je dan gelijk uit.

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

17 sep 2009 12:09
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Wij hebben ook een C5break met 220000km levenservaring uit 2004. Wel een HDI
De volgende week komen er nieuwe klepjes in de automatische versnellingsbak. Zal minimaal zeker een 6oo euro zijn. De andere grote werkzaamheden zijn idd ook de distributie, bollen, remmerij, (banden reken ik even niet), en nog wat kleine dingen, hebben we de afgelopen 2 jaar ook al gehad.
En op zich geen onverwachte hoge onderhoudskosten. Geld uit moeten uitgeven is natuurlijk nooit leuk. Maar auto rijden kost geld. Inruil zou onze auto 4500 a 5000 op brengen.
En een andere vergelijkbare kost een 10000 a 15000 euro.
Voor mij geen nadenken dus, gewoon doorrijden! Op naar de 3 ton, en verder!
Johan

17 sep 2009 12:11
Profiel
Citaat:
Als de auto verder goed is (en je niet zo nodig weer een andere moet hebben) zou ik kiezen voor doorrijden.

Citaat:
Ik zou voor oprijden kiezen, zeker als je idd weet dat de auto in goede staat van onderhoud is, je schiet er dan behalve wat minder kilometers op de klok weinig mee op ...

Helemaal mee eens.

17 sep 2009 12:31
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Doorrijden... mijne is pas na 303k weggegaan, en er zijn er bij die nog doorrijden...

:smt023 :smt023

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

17 sep 2009 12:32
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Ik zou alleen een ander auto nemen als je ook een andere auto wilt; je vind deze niet meer mooi, je wilt een andere of sterkere motor, andere foefjes noem maar op.

Ik kan nog talloze zaken bedenken die misschien op deze auto vervangen moeten worden, maar dat sluit niet uit dat dit op een nieuwe 2e hands niet zou moeten. De PH2 lijkt op heel veel punten natuurlijk op de PH1
Ook betwijfel ik of je 5000 voor je huidige bolide terugkrijgt, maar bij inruil is die waarde altijd hoger (inruil+korting)

Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar je zou natuurlijk nog 1à2 jaartjes kunnen doorrijden, en met die 15 mille tegen die tijd proberen een PH3 te krijgen.

17 sep 2009 13:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Rowi schreef:
Citaat:
Als de auto verder goed is (en je niet zo nodig weer een andere moet hebben) zou ik kiezen voor doorrijden.

Citaat:

Helemaal mee eens.

dit vind ik ook, inruilen op een andere tweedehandse waar je misschien weer hetzelfde aan de hand kan krijgen is ook een gok.
als je huidige goed is zou ik hem oprijden....

17 sep 2009 17:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter

Naar boven
Menno schreef:
Ik betwijfel ook of je daadwerkelijk die 5000 euro voor je huidige auto krijgt.
Raadpleeg de autokoerslijst maar eens van b.v. de ANWB ( tussen de 1700 en 3000 )

Suc6 met de afweging :smt023

De koerslijst van de ANWB is niet altijd de weergave van de werkelijkheid. Ook niet wat betreft de prijs die een andere gebruikte auto kost.
Belangrijker dan wat je "terugkrijgt" is wat je moet bijbetalen. Ik heb meer dan eens een auto gekocht met een vraagprijs die meer was dan de ANWB-koerslijst aangaf, maar ook een hogere inruilprijs kreeg dan in diezelfde lijst te vinden was (even nog los van accessoires en kilometerstand, bijvoorbeeld).

Met wat je schrijft over de staat van de auto zou ik er zeker mee doorrijden.

Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km

17 sep 2009 17:36
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw

Naar boven
Simpel, door rijden. Kop is er net af en hij is goed door gerepareerd.
Mijn HDi heeft nu 215.000 op de klok, en ben hem nog lang niet beu. Ook goed onderhouden, en verder geen redenen om hem weg te doen. Ik rij voorlopig wel lekker door, op naar de 3 ton!

Gr. Ed

17 sep 2009 18:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien

Naar boven
hallo AJB,

Ik stond min of meer voor hetzelfde dilemma, 275.000 op de klok, HDI van 06-2003, wat komt er aan en wat levert het eventueel op?! (auto was in topconditie!!)
Alles was nog af fabriek op de remblokken,schijven en banden na, plus de bekende klepjes van de AL-4 bak.
Phase 2 vond ik niet lelijk, doch de berline-achterlicht-partij bracht me aan het twijfelen, omdat het de auto erg smal doet lijken. (en ik ben geen break-fan)
Echter om eventuele kosten voor te zijn toch maar even kijken naar een andere auto/merk, mezelf realiserend dat een auto met dezelfde luxe en comfort wel eens lastig te vinden zou kunnen zijn voor het geld dat je voor een C5 betaald en dat bleek dus ook het geval na verschillende garagebezoeken.
Uiteindelijk vorige week gevallen voor een C5 phase2 berline 16hdi 16v business zwart met beige leer ,3 jaar oud, ex-lease, dealeronderhouden alle papieren aanwezig (garage,lease en nieuwafleverings-papieren)in absolute nieuwstaat!!
Hier het kostenplaatje:
C5 Phase2, 05-2006, 135.000 km, beurt gehad bij 130.000 km, 4 nieuwe Michelin's Primacy 215, nieuwe APK
10450 euro minus 2650 euro inruil oude C5 maakt dus 7.800 euro voor een zo goed als nieuwe auto!!!!!
Oorspronkelijk kreeg ik 2950 terug voor de "oude", maar omdat ik 4 nieuwe banden wilde hebben, moest ik de helft van 600 euro zijnde 300 euro toeleggen.
Ik ben het volledig eens met alle bovenstaande meningen, ook de mijne had waarschijnlijk nog probleemloos de 3 a 4 ton gehaald, maar emotie, je bankrekening (en je ega wellicht) doen je vaak anders besluiten.
Succes met je overweging en eventuele beslissing!

(oude C5 staat nu te koop voor 3950!!)

Ulfred

C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km
C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km
C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)

17 sep 2009 21:19
Profiel
Als ik in je schoenen zou staan dan zou ik hier nog zeker even mee doorrijden omdat je er zojuist het een en ander aan hebt opgeknapt qua groot onderhoud. Dat haal je er financieel nooit uit. Doet een beetje denken aan eerst iets aan je huis verbouwen en kort daarna gaan verhuizen. Dat doe je ook (meestal) niet, al zijn die overwegingen meestal van andere aard...

Geniet eerst nog een tijdje van die investering en spek intussen je spaarpotje voor de opvolger nog wat meer.

17 sep 2009 21:58
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
AJB schreef:
Mijn C5 break is van 2004 en heeft 205.000 km op de teller. In de loop van de tijd is de distributie-riem vervangen, zit er een nieuwe drukgroep op de koppeling, is vandaag de verwarmingsmodule vervangen en zit er een nieuwe brandstofpomp in.
De vraag is moeten we een 'nieuwe' (2e hands) kopen of zullen we met deze doorrijden.

Ik heb zelf de afgelopen twee jaar ook met hetzelfde dilemma gezeten. Jaren geleden bedacht ik dat ik deze C5 uiterlijk begin 2008 zou gaan vervangen. Door een verhuizing en drukte kwam het er gewoon niet van. Ook had ik in dat jaar net wat groot onderhoud achter de rug (vering, koppeling), dus dan blijf je er toch liever nog maar even mee rijden. Inmiddels is het 2009. Twee weken geleden heb ik eindelijk toch een nieuwe besteld. Niet omdat er iets wezenlijks is gewijzigd aan de situatie, maar gewoon omdat het toch wel begon te kriebelen.

Financieel is het natuurlijk geen slimme zet. De nieuwprijs is bijna EUR 40k. De waarde van de huidige, tja, dat moet nog blijken. Laten we het houden op ergens tussen de EUR 3000 en EUR 4000. Bij inruil levert het nog veel minder op, dus dat doen we sowieso maar niet.

De nieuwe zal wellicht weer iets prettiger rijden, en stoelen met massagefunctie zijn natuurlijk een leuk lokkertje, maar over het algemeen is het rijcomfort vergelijkbaar. Daar hoef ik het dus niet voor te doen. Alleen de verhoogde betrouwbaarheid van de nieuwe en wellicht de kans op hoge onderhoudskosten bij de oude lijkt het enige valide argument. Maar goed, zelfs met een onverhoopte reparatie van duizend of tweeduizend euro is de oude nog steeds financieel de betere keuze. Immers, als we er vanuit gaan dat de nieuwe zo'n EUR 8000 per jaar gaat afschrijven dan ben ik goedkoper uit als ik nog een jaar met de oude blijf rijden en minder dan EUR 5000 uitgeef aan onderhoud. Dat moet wel lukken dacht ik zo, zo bont maakt zelfs een Citroen het niet.

Het blijft dus een kwestie van gevoel. Een auto oprijden is vanuit financieel oogpunt volgens mij vrijwel altijd de beste keuze. Maarja, eens in de zoveel tijd weer iets nieuws is toch ook wel lekker. En zo kan ik hopelijk iemand blij maken met een mooie gebruikte C5 die, met een beetje geluk nog zeker 100000km mee kan zonder al te veel kosten.

Groeten,

Roel.

17 sep 2009 23:44
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Voor een C5 op LPG, met 2 ton op de teller ga je niet veel terugkrijgen vrees ik.
Daarentegen, niets rijd zo goedkoop als een LPG wagen met 2 ton die in goede staat van onderhoud verkeert. De mijne reed ik voor 18 cent/km incl brandstof, verzekering, belasting, afschrijving en reparatie's... :smt190

Dat red ik met de HDI niet :?

17 sep 2009 23:49
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende