Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik gok 70-30% achterremmen
Johan
Een dezer dagen wil ik mijn achterremmen toch ook maar eens schoonmaken. Ook ik krijg schoon genoeg van dat gepiep.
Maar nu de hamvraag:
Hoe hard (met welk moment) moet ik die remklauw weer vastzetten na het demonteren?
En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
Maar nu de hamvraag:
Hoe hard (met welk moment) moet ik die remklauw weer vastzetten na het demonteren?
En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
volgens mij met 100NmCitroentje schreef:En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
90 +/- 10 NM.Citroentje schreef: En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
70 +/- 7 NMMaar nu de hamvraag:
Hoe hard (met welk moment) moet ik die remklauw weer vastzetten na het demonteren?
(volgens de vraagbaak PH1; ik neem aan dat dit bij de PH2 hetzelfde is. (en anders ligt het denk ik wel in de orde van de veiligheidsmarge
Niet vergeten de schroefdraad en de drukflens van de boutkop van de bouten die de klauw vasthouden bij montage weer in te vetten met kopervet oid. Anders kan de volgende keer de demontage wel eens anders verlopen (je hebt dan een acetyleenbrander nodig)
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Mijn achterremmen gaan zich ook steeds nadrukkelijker laten horen.
Voor het verstrijken van de garantieperiode toch maar eens wat aan laten doen
Voor het verstrijken van de garantieperiode toch maar eens wat aan laten doen
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Berichten: 435
Lid geworden op: 26 jan 2009 17:50
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Heel raar.. maar steeds als ik dit topic boven zie komen..lees ik de titel als : Remmen pimpen..
Njah .. denk het aan de temepratuur zal liggen
Even invetten met kopervet en gaan zonder piepjes!
Njah .. denk het aan de temepratuur zal liggen
Even invetten met kopervet en gaan zonder piepjes!
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
Roman schreef:volgens mij met 100NmCitroentje schreef:En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?
Thnx 4 msg. Hiermee kan ik gerust gaan sleutelen. Is niet al te gecompliceerd heb ik al begrepen.GuidoK schreef:90 +/- 10 NM.Citroentje schreef: En met welk moment moeten de wielbouten aangedraaid worden?70 +/- 7 NMMaar nu de hamvraag:
Hoe hard (met welk moment) moet ik die remklauw weer vastzetten na het demonteren?
(volgens de vraagbaak PH1; ik neem aan dat dit bij de PH2 hetzelfde is. (en anders ligt het denk ik wel in de orde van de veiligheidsmarge)
Niet vergeten de schroefdraad en de drukflens van de boutkop van de bouten die de klauw vasthouden bij montage weer in te vetten met kopervet oid. Anders kan de volgende keer de demontage wel eens anders verlopen (je hebt dan een acetyleenbrander nodig)
Achterremblokken schoongemaakt en (achterkanten) met kopervet ingesmeerd. Dat werkje stelt werkelijk helemaal nix voor! Piece of cake.
Om gedonder met het weer induwen van de remcylinders te voorkomen bedacht ik een eenvoudige truc:
1. nadat de borgbout is verwijderd eerst beide remblokjes zover mogelijk naar achteren duwen.
2. remblokjes eruit.
3. smal latje in de plaats van elk blokje.
Nu kun je rustig schoonmaken. Om de blokjes er weer in te zetten kun je met het latje eenvoudig de remcylinders weer terugduwen. Kost niet veel kracht. Even draaien van het latje om de lengte-as is het eenvoudigste. Dan kunnen de blokjes er zo weer ingeschoven worden.
Op aanraden van de specialist van de garage heb ik schuine kantjes aan de blokjes geveild. Niet aan voor- en achterkant (in de draairichting gezien) maar links en rechts. Het piepen is gelukkig voorbij.
Toen de zaak openlag heb ik het trouwens ook even met perslucht schoongespoten. Daar kwam zó veel troep bij vrij dat ik me afvroeg of het piepen niet over zou zijn als ik alleen maar die troep eruit zou spuiten. Uiteindelijk had ik geen zin om het risico te lopen van dubbel werk (uit elkaar halen) dus heb ik dat niet geprobeerd.
Om gedonder met het weer induwen van de remcylinders te voorkomen bedacht ik een eenvoudige truc:
1. nadat de borgbout is verwijderd eerst beide remblokjes zover mogelijk naar achteren duwen.
2. remblokjes eruit.
3. smal latje in de plaats van elk blokje.
Nu kun je rustig schoonmaken. Om de blokjes er weer in te zetten kun je met het latje eenvoudig de remcylinders weer terugduwen. Kost niet veel kracht. Even draaien van het latje om de lengte-as is het eenvoudigste. Dan kunnen de blokjes er zo weer ingeschoven worden.
Op aanraden van de specialist van de garage heb ik schuine kantjes aan de blokjes geveild. Niet aan voor- en achterkant (in de draairichting gezien) maar links en rechts. Het piepen is gelukkig voorbij.
Toen de zaak openlag heb ik het trouwens ook even met perslucht schoongespoten. Daar kwam zó veel troep bij vrij dat ik me afvroeg of het piepen niet over zou zijn als ik alleen maar die troep eruit zou spuiten. Uiteindelijk had ik geen zin om het risico te lopen van dubbel werk (uit elkaar halen) dus heb ik dat niet geprobeerd.



