Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!
Auteur |
Bericht |
Citroentje
|
 HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!
STOM STOM STOM. Ik zal er maar mee beginnen het zelf te zeggen. Al ruim 77.000 km rijd ik met deze diesel, altijd zelf getankt, nooit ook maar de neiging gehad om de verkeerde brandstof te tanken, maar vanavond gebeurde het toch echt. Ik kan maar niet begrijpen hoe ik dit heb kunnen doen...
Tank bijna leeg. In Den Bosch helemaal nokkie vol gegooid en ermee naar Zaltbommel gereden. Onderweg begon de motor te bokken alsof er soms wel, soms geen brandstof doorkwam. Eerst een beetje maar steeds meer. Ik moest dochterlief daar ophalen met haar contrabas. Was keurig op tijd en deed daar de motorkap open om te zien of ik een reden kon vinden waarom de motor vervelend deed. Terwijl ik stond te kijken (stationair draaiende motor) hield het ding ermee op. Nog twee keer geprobeerd te starten, maar geen sjoege. Even een aantal punten doorgenomen voor mezelf wat het kon zijn. En toen kwam ik bij het tankbonnetje aan en ja hoor: Euro95. Morgenochtend komt de WW met hun speciale busje om 'm leeg te pompen en van diesel te voorzien.
Maar nu de hamvraag aan de techneuten onder ons: waar zal de schade uit bestaan; zowel in technische zin als in financiële zin bedoel ik. Iemand zei me vanavond al: ruil maar in dat ding voor een tweedehandse met evenveel kilometers.
Wat is wijsheid? Repareren? Reviseren? Gewoon mee doorrijden tot het ding problemen geeft? Waaruit kunnen die problemen dan zoal bestaan en hoe lang 'heb ik nog'?
Komende dinsdag 1 september vertrekken we ermee naar Engeland om zondag 6 weer terug te komen. Gewoon met deze auto doen of is dat af te raden?
|
28 aug 2009 00:47 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!
Zo te horen ben je er best wel ver mee doorgereden. Ik denk zelf dat er niet zoveel aan de hand is (leidingen leegblazen, nieuw filter etc), maar de twee kritieke zaken in een diesel zullen m.i. de dieselpomp en de injectoren zijn. Ik weet niet hoe gevoelig een dieselpomp in een common rail motor is (hij hoeft niet zoveel druk te leveren geloof ik), maar een ouderwetse dieselpomp is vrij gevoelig en duur, en kan niet goed draaien met benzine wat schraal is en absoluut geen smerende eigenschappen heeft. Je kan er dus met 250 euro aan werk vanaf komen (leidingen legen, nieuw filtertje), maar ik kan me ook voorstellen dat een nieuwe pomp en verstuivers 2000 euro of meer kosten incl inbouw en afstellen bij de dealer. Ik zou 'm laten repareren (afhankelijk van kosten en wat je wilt), maar ik zou absoluut ca 300km ofzo gaan rijden voordat je naar engeland gaat. Dat is natuurlijk sowieso een aanrader als er een grote reparatie aan je auto is geweest en je weggaat en op je auto moet vertrouwen. En een reisverzekering (reis/kredietbrief?) nemen die vervoer naar nederland volledig dekt mocht je overhoop toch pech krijgen (hierbij wordt vaak wel vereist dat je wagen dan binnen afzienbare tijd gerepareerd wordt, en niet total loss/afgeschreven is)
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
28 aug 2009 01:27 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Ik had mijn vorige C5, de 1.6 hdif uitgeleend en kreeg hem keurig met een volle tank terug. Hetzelfde verhaal, 50% diesel.
Wat er verder mee gebeurd is zal ik jullie besparen, maar de motor en inspuitinstallatie heeft er niets aan overgehouden. De commonrail installatie heeft zoveel mogelijkheden om de verbranding aan te passen dat het met een beetje geluk wel meevalt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
28 aug 2009 08:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
GuidoK schreef: Ik weet niet hoe gevoelig een dieselpomp in een common rail motor is (hij hoeft niet zoveel druk te leveren geloof ik), maar een ouderwetse dieselpomp is vrij gevoelig en duur, en kan niet goed draaien met benzine wat schraal is en absoluut geen smerende eigenschappen heeft.
de HD pomp (>1500bar) van een commonrail is anders uitgevoerd dan een gewone Dieselpomp en is aardig gevoelig voor te weinig smering, schade daaraan heeft ernstige gevolgen voor de injectoren (metalen deeltjes etc.) goedkoper is hij ook niet  De opvoerpomp (3bar) in de tank zal er weinig last van hebben. Omdat Diesel zwaarder is dan benzine heb je eerst nog een stuk op Diesel gereden, langzaam nam het aandeel benzine toe, todat de motor de injectie niet meer kon vervroegen om hiervoor te compenseren. Toen stopte de boel. Het MM en de CR moeten sowieso overweg kunnen met een flink deel benzine, omdat dit in koud weer toegevoegd wordt tegen stollen en vlokvorming. Ik denk dat je op het moment dat de motor stopte, nog steeds op een deel Diesel zat, dus er was nog wel wat smering. Met een beetje mazzel valt het mee en is het met spoelen weer weg. Op de engelse C5-list zijn wat mafketels die er in zo'n situatie tweetakt en zelfs ATF in hebben gegooid, als spoelmiddel, maar dat zie ik niet zitten. Alleen erin gooien wat erin hoort: Diesel dus.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 aug 2009 10:55 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
Was het niet zo dat als de tank 50/50 gevuld is dat er niks aan de hand is en dat je er gewoon mee kan rijden?
Mja gewoon leeg zuigen en vullen met diesel en voila weer rond karre.
|
28 aug 2009 14:41 |
|
 |
Citroentje
|
Het lijkt erop dat de schade beperkt is gebleven. Bijna 100% benzine is natuurlijk wel wat anders dan 50/50 benzine/diesel. De wegenwacht heeft de tank leeggezogen, toen het filter ook. Nadat de man 10 liter diesel in de tank had gegoten kon ik starten terwijl hij met de balg (zit net voor het filter) voor opvoer van de brandstof zorgde. Na een paar keer een valse start wilde de motor weer lopen. Samen naar de pomp gereden en de zaak volgegooid. De motor lijkt weer prima te lopen.
Na het voltanken met benzine (de tank was op ca. 5 liter na leeg) heb ik er gisteren 20 km gereden. Het lijkt er inderdaad op dat dat hoofdzakelijk op diesel is gebeurd. De wegenwacht bevestigde dat. Om de opvoerpomp zit een schommelpot die ervoor zorgt dat de pomp geen lucht aanzuigt als de tank bijna leeg is en je door een bocht rijdt. Die heeft nog vol diesel gezeten en dat is mijn redding geweest.
Op de terugweg naar huis vanmorgen ben ik nog langs de garage geweest. Daar één van de getrainde C5-monteurs aangesproken en die verwachtte geen overmatige schade, of ik moet het op zeer korte termijn merken. Zijn oordeel vertrouw ik meer dan dat van een baliemedewerker (hoewel die het ook goed kan hebben natuurlijk).
|
28 aug 2009 14:45 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Nou ´eind goed al goed´, ´door het oog van de naald´ en andere gemeenplaatsen zijn hier wel van toepassing. Kan iedereen gebeuren hoor. Gelukkig ben je gestopt toen die het echt niet meer deed. Wel stoer om het hier te vertellen hoor, met het risico van eeuwige hoon en spot. Fijne reis naar GB. Maarrree, niet vergeten om links te rijden, zoveel enegeltjes heb je ook weer niet op je schouder. Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
28 aug 2009 18:57 |
|
 |
Citroentje
|
Ronald schreef: Fijne reis naar GB. Maarrree, niet vergeten om links te rijden, zoveel enegeltjes heb je ook weer niet op je schouder. Gr. Ronald Ik ben bang (zoals de meeste Engelsen: I'm afraid...) dat je gelijk hebt. Die voorraad engelen heb ik voor de komende periode alvast opgebruikt... 
|
28 aug 2009 22:19 |
|
 |
Citroentje
|
Ronald schreef: Wel stoer om het hier te vertellen hoor, met het risico van eeuwige hoon en spot. Ach, zo kan ik de jongens weer wat voer geven... Verder postte ik het om weer wat ervaringen (en dus kennis) aan dit forum toe te voegen plus, niet te vergeten, enig eigenbelang. Ik wilde toch wel snel inschatten waar mijn kansen en vooral mijn risico's zouden liggen. Nu lijkt het erop dat de schade in direkte zin nul is, afgezien van de kosten van de wegenwacht (afvoerkosten brandstof) plus die van een nutteloze tankbeurt. De hogedrukpomp en de verstuivers zullen wel wat meer dan normaal gesleten zijn, maar dat betekent dat ze eerder vervangen moeten worden. Vanaf de koop (nieuw) was ik al van plan dit ding min of meer op te rijden, dus dat betekent dat ik sowieso een keer die twee dingen zou moeten vervangen, verwacht ik. Nu dus iets eerder. Ik ben trouwens blij met mijn wegenwachtlidmaatschap. Ik moet er niet aan denken dat ik lid was van Route Mobiel of dergelijk alternatief. Dan kan de boel alleen maar afgesleept worden en naar de garage gebracht. Het die gaan dan niet alleen die tank leegmaken, maar ook meteen onderdelen vervangen. Zij zijn immers verantwoordelijk voor een goed herstel... Inmiddels hebben we al weer een paar honderd kilometer erop zitten. Zonder enige problemen of verschijnselen die waar dan ook op lijken. Maandag 2 nieuwe banden erop en we kunnen dinsdag naar Engeland. Ik verwacht geen problemen meer.
|
30 aug 2009 12:54 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Energielabel: D
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Happy end 
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
30 aug 2009 20:04 |
|
 |
Citroentje
|
mrvroos schreef: :smt023 Happy end  Nog niet helemaal. De wegenwachter maakte me duidelijk dat als er slijtageproblemen zijn bij de hogedrukpomp, dat die zicht waarschijnlijk in de winter gaan manifesteren. Bij koude moet het ding harder zijn best doen om de gewenste druk te realiseren. Ik ben pus pas echt tevreden als ik heelhuids de komende winter doorkom. Maar voorlopig ga ik daarvan uit.
|
30 aug 2009 20:59 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
Ik ben blij dat het zo voor je afloopt en al helemaal als dit na de winter nog zo is. Tegen mij zei de WW dat ik GEEN METER meer mocht rijden toen het mij na 400.000 km zakelijk diesel rijden een paar maanden geleden voor het eerst overkwam in de Kangoo. De CommonRail pomp zou hier absoluut niet tegen bestand zijn en dit in tegenstelling tot de oude pompen waarbij je 's winters tot 10 % benzine en tot 20 % peteroleum mocht toevoegen om uitvlokken tegen te gaan. De winters zijn de afgelopen tientallen jaren niet meer van dien aard dat de oliemaatschappijen hier te laat op kunnen reageren zoals dat in 1990/91 meen ik voor het laatst gebeurde.
Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
31 aug 2009 21:22 |
|
 |
Citroentje
|
staircase schreef: Tegen mij zei de WW dat ik GEEN METER meer mocht rijden toen het mij na 400.000 km zakelijk diesel rijden een paar maanden geleden voor het eerst overkwam in de Kangoo. Als je verkeerd getankt hebt en nog niet gereden is het idd van belang om niet eens je contact aan te zetten. Dan gaat de pomp niet lopen en zit die verkeerde brandstof alleen in de tank. Dan kan er eigenlijk nix misgaan. En ook hier zei de WW dat ik geluk had dat ik maar ca.20 km had gereden. Elke meter meer is een grotere kans op schade. Bij strenge kou zal ik het weten...
|
31 aug 2009 21:29 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Mijn vriendin heeft ook een keer benzine getankt in haar Freelander diesel. Doorgereden tot hij echt niet meer wilde. ANWB erbij en daarna nooit problemen gekregen (3 jaar tot inruilen).
Dus met een beetje geluk loopt het wel los.
31 aug 2009 22:02 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 518 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Organummer: VF7RWRH
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
ach citroentje, het kan gebeuren, wie niets doet doet niets fout en tanken valt ook onder "iets doen", zelfs "niksen" is een werkwoord!! <Maar ik denk niet dat je het erg moet aantrekken; mijn pa heeft na jaren benzine een Jetta Diesel gekocht, nagelnieuw, en het ging bij de eerste tankbeurt al mis...ook benzine derin en die heeft verder doorgereden als jij en toen de Jetta stil viel blijven starten tot de accu zowat leeg was. Toen belde hij mij om hem te komen afslepen en maar foeteren dat hij zich zwaar miskocht had en ze bij VW nog van hem zouden horen; nog geen 1000km en het ding gaf de geest al. Je kan je voorstellen hoe de man van de VW garage ons aankeek toen hij kontroleerde of er wel brandstoftoevoer was.........(ik zette natuurlijk meteen mijn onschuldigste snuit op) Wel, ze hebben hem leeggezogen, filters vervangen en mijn pa rijdt nu al meer dan een jaar DIESEL zonder dat zich ook maar 1 probleem heeft voorgedaan. Zal voor jouw wel hetzelfde laken een broekje zijn, dus lekker op 2 oortjes blijven slapen. Denk dat moest er echt iets stuk zijn je het na 20km al gemerkt had. succes 
|
31 aug 2009 22:40 |
|
 |
|