Onlangs had Citroën NL een lpg actie en ik heb hier bij het kiezen van mijn nieuwe leasewagen gebruik van gemaakt. Gunstiger in de bijtelling omdat ik al 50K per jaar rijd en een LPG installatie (achteraf inbouw) niet op de bpm meetelt; zeker als 'ie maar 500 euro kost een zeer interessante optie, me dunkt. Daarnaast is een benzine model gewoon minder duur dan diesel, dus meer $ over voor opties.
De C5 is op 10 Juni door de dealer in order geplaatst maar de auto is nog niet geproduceerd. Tijdens het lange, lange wachten rezen er wat vraagjes die ik natuurlijk aan de dealer had kunnen/kan stellen, maar ik prefereer de antwoorden gestoeld op dagelijkse ervaringen boven die van een autoverkoper (questie van veeeel slechte ervaringen, praatjes, leugens, onkunde). Daarnaast beviel de C5 me zo ontzettend goed dat alle andere autos op mijn shortlist gelijk als sneeuw voor de zon verdwenen, zelfs al zou LPG consessies met zich mee kunnen brengen.
Ik ben daarnaast ook gewoon ook nieuwsgierig en geïnteresseerd naar jullie ervaringen met LPG of de combi automaat/LPG. Dit is mijn tweede C5 (Ph1 2.0 diesel handgeschakeld in 2006 als tijdelijke leasewagen en beviel super- en dan nu de Ph.3 is gewoon een klasse hoger-ongelofelijk)

- LPG afwerking : hoe is die standaard qua plaatsing/afwerking vulmond ? Acceptabel? of moet ik hier bij de dealer een punt van gaan maken vóór levering. Liefste had ik hem natuurlijk achter het klepje, iemand fotos van de auto met vulmond?
- LPG rijgedrag (al dan niet i.c.m. automaat) : wat zijn jullie ervaringen? Gewoon verhalen, in zijn algemeenheid.
- LPG integratie met de electronica/boordcomputer. Tripmeters, resterende km's , etc. Hoe is dit geregeld? Zou erg jammer zijn als deze niet op de lpg tank werken.
- LPG ingebruikname (in-rijden) : zijn er specifieke zaken waar je rekening mee moet houden?
- Rijden c.q. overschakelen op Euro 95. Hoe gaat dit in zijn werk?
- LPG Mileage op een volle tank (2.0 automaat). En wordt de benzine tank kleiner na plaatsing LPG?
- Praktijkervaring in Duitsland vanwege "gebrekkige" LPG dekking (gewoon, verhalen hierover als iemand ze heeft).
Bij voorbaat heel veel dank voor jullie antwoorden en excuses voor de lange post

Mvg
Jeroen