WackoH schreef:Ik had nog niet op de volgende reactie van Guido gereageert
Dat hangt een beetje van je definitie. Als je het zo beschrijft kan geen enkele echte lamp en puntbron zijn. Het lijkt me dat gasontladingslamp (=Xenon) een puntbron beter benadert dan het rechte filament in een halogeenlamp.
Dat weet ik niet; ik weet niet hoe lang de vlamboog van een auto-xenon lamp is; je kan xenonlampen doorgaans indelen in 3 soorten: lange vlambooglampen met continue output, korte vlambooglampen met continue output en xenon flitsbuisjes (info van wikipedia; het hoeft dus niet een heel kort boogje te zijn). Daarnaast is een gedeelte van het gas rondom de vlamboog ook geioniseerd; en ja, in theorie kan geen enkele lamp een puntbron zijn, de energetische intensiteit zou dan oneindig moeten zijn, en dat kan niet.
Ook is de wijze van lichtafgifte anders dan bij een gloeilamp; een gloeidraad brand doorgaans in het midden het felst, bij een xenon booglamp wordt de hoogste kleurtemperatuur afaik bereikt aan het uiteinde (met name bij de cathode).
Maar je kan met gasontladingslampen een hogere temperatuur bereiken dan gloeidraadlampen, waardoor de uitstraling ook automatisch een hogere intensiteit (afgegeven vermogen per oppervlak (van vlamboog, gloeidraad etc) krijgt, dus de potientie is er. Bij gloeidraden gaan ze deze spiraliseren, om zodoende toch een beetje een puntbron te krijgen en lampdimensies te beperken. Maar welke lamp in praktijk meer een puntbron is weet ik niet; ik heb het nooit werkelijk onderzocht

(ik denk eigenlijk ook dat het niet zo ontzettend veel uitmaakt; geneuzel in de marge zeg maar

; alles wat wel een beetje afwijkt stel je gewoon bij met de hoogteinstelling van je koplamp. De mate van divergentie (dat is waar het in kan uitmaken) heeft natuurlijk geen invloed op het feit dat een lichtstraal kaarsrecht is

. Je kan alleen de breedte wat minder goed instellen, maar ook in die richting kan de koplamp nog enigzins gesteld worden )
Ik heb beide Xenon lampen met een schuifmaat, zo goed als dat door het glas kan, met elkaar vergeleken. Er zat geen meetbaar verschil tussen.
Maar heb je de xenonlamp ook vergeleken met de halogeenlamp? En dan met name de afstand tussen de fittingbevestiging (zeg maar willekeurig vast punt tov de koplamp) en het gebied waar de lichtbron zit.