Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
wouter
|
 Re: HDIF
De auto gaat weer eens binnen volgende week. Chef wil toch de brandstofpomp vervangen, misschien biedt dat soelaas alhoewel ik er een hard hoofd in heb.
|
13 aug 2009 10:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
zoals ik al zei EvilTwin schreef: Een andere mogelijkheid is dat de 3e plunjer niet op het juiste moment inschakelt.
Ook dat is te testen (meten!)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 aug 2009 11:38 |
|
 |
wouter
|
Ok en hoe is dat te meten dan? En hoe kan het dat het die storing veroorzaakt? Wat doet die derde plunjer?
|
13 aug 2009 11:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Die schakelt in bij hoog debiet.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 aug 2009 13:26 |
|
 |
wouter
|
Dan begrijp ik nog steeds niet waarom die derde plunjer dan voor storing zorgt. Met name als je 120 in 6 rijdt lijkt me het debiet niet hoog en is dus plunjer 3 niet werkzaam?
En wat moeten ze dan juist meten in acht genomen dat hij het probleem pas na minstens 100 kilometer rijden heeft? Of kan je het ook meten als hij het probleem niet heeft?
|
13 aug 2009 14:29 |
|
 |
Citroentje
|
Nou volg ik dit draadje al een tijdje, maar het verschijnsel stotteren/inhouden dat je beschrijft is me nog niet helemaal duidelijk.
Uit één van je laatste antwoorden begrijp ik dat het niet vergelijkbaar is met wanneer je even iets minder gas geeft en dan weer terugkeert naar het oude niveau? Is het meer alsof er even helemaal geen brandstof doorkomt (echt volledig inhouden dus) en dan weer gewoon? En dat een paar keer achter elkaar?
En hoe lang duurt zo'n onderbreking dan? En hoe vaak wordt die herhaald binnen één serie stotteren/inhouden?
Ik vraag hier bewust even door omdat een gedetaillerde, ondubbelzinnige beschrijving van het verschijnsel / de storing belangrijk is bij het zoeken naar de oplossing.
|
13 aug 2009 16:40 |
|
 |
wouter
|
Tja het is altijd heel lastig te omschrijven.
Je rijdt dus 120 en dan voel je ineens een dipje, heel kortstondig en dan gaat hij weer verder heel korstondig en dan weer een dipje heel kortstondig en dan gaat hij weer heel korstondig verder etc etc. Dat blijft ie doen (als ik de snelheid via de cruise of gaspedaal niet verhoog) soms uren lang. Hij doet dat als ie het heeft zo een 8 keer per minuut. Dus 8 keer dipje en dan weer verder, dipje en dan weer verder.....Mensen die snel wagenziek zijn gaan geheid overgeven als ie het krijgt. De chef monteur beschreef het als een reus die even tegen de auto duwt. Een collega van me die meereed dacht dat ik ineens ontzettend veel wind tegen had met vlagen. Je kent dat wel dat het hard waait en je achter een vrachtwagen uit komt en je volle smak wind op je voorkant krijgt dat ie dan even een dipje krijgt en dat de computer het dan weer bijregelt. Stel nu dat je 8 keer per minuut achter een vrachtwagen uit komt rijden en elke keer een windkracht 10 tegen hebt. Zo voelt het. Het is dus echt abdrupt en dan weer abdrupt verder en dan weer abdrupt dipje etc.
Het is dus niet zoals dat je je gaspedaal loslaat, want dan gaat ie geleidelijk afremmen op de motor, dan verloopt het vloeiend. Het is ook niet zoals je je cc uitzet, dat gaat ook vloeiend.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
|
13 aug 2009 19:30 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
Misschien niet zo'n slim idee maar misschien ook wel, ik heb de indruk dat je auto geremd word, als hij echt remt door de asr moet je dit ook aan je schijven kunnen voelen, ik zelf zou als het weer voorkomt gewoon een tijdje doorrijden tot je zeker weet dat de schijven heet moeten zijn, daarna op de motor afremmen tot je stil staat,(moet je wel uitrekenen waar je ongeveer stil komt te staan) en dan eens aan de schijven voelen of hij echt geremd heeft.Weet je iig weer wat meer. Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
13 aug 2009 20:02 |
|
 |
Citroentje
|
Dipjes en veer verder gaan in een frequentie van 8 cicli per minuut; dus ca.8s per cyclus. Dipje even lang als de periode zonder dip? 4s dip, 4s niet?
|
13 aug 2009 20:21 |
|
 |
wouter
|
Dat van dat remmen heeft de garage ook al gedacht maar zij zeggen dat de schijven dan dermate heet moeten worden dat ze blauw uitslaan en dat is niet het geval. Ze zien er picobello uit eigenlijk maar ik kan het eens proberen. Ik ga dit weekend weer 900 kilometer rijden dus kans genoeg om het te proberen  . Hoelang blijven schijven warm? Hm neen het dipje duurt niet evenlang als het niet dipje. Het dipje zelf duurt maximum 1 seconde. Dan rijdt ie weer eventjes goed, pak em beet 3 seconden of zo en dan komt er weer een dipje. De frequentie was een inschatting maar zal dan iets hoger liggen. Maar kan er eens iemand dat van die plunjer uitleggen want dat begrijp ik nog steeds niet om eerlijk te zijn. Ik ben dan ook geen techneut. Onze witte 'Madame' C5 is ook een 2.0 HDI en die doet het ruim voortreffelijk en dat met al 220.000 kilometers op de teller, nooit van die stomme dipjes 
|
13 aug 2009 20:41 |
|
 |
Citroentje
|
wouter schreef: Hm neen het dipje duurt niet evenlang als het niet dipje. Het dipje zelf duurt maximum 1 seconde. Dan rijdt ie weer eventjes goed, pak em beet 3 seconden of zo en dan komt er weer een dipje. De frequentie was een inschatting maar zal dan iets hoger liggen. Ik vraag me af of de remschijven hiervan merkbaar warm worden. Slechts 25% van de tijd remmen en tussendoor dus ruim de tijd om weer af te koelen bij 120 km/h... Hoe wordt de rem aangestuurd? Is dat met een electronisch signaal dat af te tappen en/of te meten is? Dat lijkt me een betrouwbaarder methode om hier achter te komen.
|
13 aug 2009 21:13 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
wouter schreef: Hoelang blijven schijven warm? warm = heet, Dat duurt wel een minuut of tien, dus tijd genoeg. 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
13 aug 2009 21:46 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
wouter schreef: Maar kan er eens iemand dat van die plunjer uitleggen want dat begrijp ik nog steeds niet om eerlijk te zijn. Ik ben dan ook geen techneut. Ik word door m'n sales collegas wel eens voor techneut uitgemaakt dus laat ik een poging wagen. De plungers van de brandstofpomp functioneren op een vergelijkbare manier als de zuigers van de motor. Ze gaan op en neer. Ze zuigen brandstof aan en brengen die op druk zodat die kan worden ingespoten. De Bosch pomp (die in de meeste HDI's zit) heeft drie plunjers. De vereiste brandstofhoeveelheid kan sterk variëren (stationair - vol gas bij veel toeren). De pomp is aan de motor gekoppeld. Dus de opbrengst hangt van het aantal toeren af. De derde plunjer is elektrisch uitschakelbaar. Ik neem aan dat dit is om energie te besparen (want er zit een spil valve op de brandstofrail die een teveel aan brandstof weer naar de tank terug laat vloeien. Onder welke omstandigheden de plunjer uitschakelt weet ik niet. Als deze plunger (voor de motorsturing) onverwacht uitschakelt zou dit rare effecten kunnen hebben (de druk op de rail neemt ineens af?). Dat is waar de forumleden op hinten. [Edit: Ik heb de omschrijving wat aangepast. In een training van Bosch wordt de plunjer als uitschakelbaar omschreven. De normale toestand is dus ingeschakeld. Ik had het eerst omgekeerd opgeschreven.
|
13 aug 2009 23:33 |
|
 |
wouter
|
Aha dat begrijp ik. Maar dan heb je dus het probleem dat hij het moet hebben om te weten of ie de derde plunjer inschakelt? En dat is net het probleem, hij heeft het niet als ze in de werkplaats aan de auto werken.
Ik heb nog een vraag over dat plunjer gedeelte. Stel je staat stil en je motor draait ralenti (wat bij mij trouwens met een fluctuerend toerental gebeurt als je de wijzer van de toerenteller mag geloven) en je gaat heel zachtjes gas geven. Dan gaat het toerental heel zachtjes in toeren stijgen. Dat blijf je doen en als het toerental opgelopen is tot 1400 toeren per minuut, dan gebeurt er iets speciaals. Dan gaat er een trilling door de auto heen, hoor je een plopje door de uitlaatpijp komen en springt het toerental met een sprongetje naar ongeveer 1500 toeren.
Ik heb de garage daarop gewezen en het hun ook laten zien/voelen/horen en ze zijn daarmee aan de slag geweest maar ze krijgen het niet weg. Schijnt soort van normaal te zijn of bij een HDIF motor te horen?
Maar zou dat het bijspringen van een 2de of 3de plunjer kunnen zijn? Dat dat resulteert in een schokje?
Overigens, nog een vraag. Als jullie in zijn vrij het toerental laten oplopen tot bijvoorbeeld 1300 toeren per minuut met de gaspedaal en dan het toerental daarop vasthouden, is jullie toerenteller dan ook beweeglijk? Daarmee bedoel ik dat hij continu op en neer beweegt terwijl het toerental van de motor toch gelijk loopt zo op het gehoor te horen? Het rare is overigens weer dat je bij hogere toerentallen dit fenomeen van wisselende naald van toerenteller niet meer hebt.
|
14 aug 2009 08:37 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
misschien moeten ze ook eens kijken naar de krukassensoren. 
|
14 aug 2009 08:47 |
|
 |
|