C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2009 17:41
Auto: C5 Break 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9292
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Arnhem
C5club Rookie
C5club Rookie
Vibratie bij remmen.

Bericht door Fillempie »

Ik heb gisteren de schijven en blokken voor vervangen. Piece of cake. Nu zit er een vibratie in bij het remmen. Zowel in het stuur als in het rempedaal te voelen. Bij hoge snelheid (140 km/u) is het een stuk heftiger en grommen ze ook. Ik heb dit klusje vaker gedaan, maar dit nooit gehad. De schijven lijken me niet krom. Of moeten de blokken zich gewoon even zetten?

Wie heeft dit wel eens bij de hand gehad? Wat heb ik verkeerd gedaan?

Groetjes,

Frank.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
V.I.P.
V.I.P.
Re: Vibratie bij remmen.

Bericht door Duck »

lijkt op een kromme schijf

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als je nieuwe schijven hebt mag ik hopen dat die niet krom zijn!
Remblokken moeten zich inderdaad wel even zetten. Mijn ervaring met nieuwe blokken is dat het altijd een paar dagen duurt voordat je weer het gevoel hebt dat de vertraging is wat hij ervoor was.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Vibratie bij remmen.

Bericht door Menno »

En even de eerste paar 100 km rustig aan remmen ....
Maar grommen/vibratie hoort niet, kan natuurlijk wel voorkomen dat je net een setje kromme schijven meekrijgt :smt017

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Zolder
Zolder
Re: Vibratie bij remmen.

Bericht door Zolder »

Hoi

Kan ook zijn, gezien je klachten dat er vuil tussen het
aanslagpunt van je schrijven zit waardoor hij niet goed aan zit.

Gr.Zolder
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik geloof niet in kromme schijven. Ik heb er nog nooit last van gehad, kwestie van goed remmen.

Het gaat hierbij eigenlijk altijd om afzetting van de hars uit de blokken op de schijf. Bijv door hete blokken stuiterend tegen een hete schijf te drukken. Die hars is er altijd weer af te slijten.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2009 17:41
Auto: C5 Break 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9292
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Arnhem
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik weet niet of dit het probleem kan zijn, maar ik ben niet zuinig geweest met kopervet tussen de naaf en de remschijf. Als er teveel kopervet tussen zit en de remschijf er iets (milimeters) scheef op zit door het vet, kan dit het trillen misschien veroorzaken. Wat is jullie mening? Zou dit een verklaring kunnen zijn?

Hoe dan ook.....ik ga vrijdag de boel demonteren en maar eens kijken of ik iets kan vinden.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Vibratie bij remmen.

Bericht door Hans47 »

Ik zoek het ook in hetgeen Zolder aangeeft. Ik zou als je vrijdag de boel weer openmaakt de naaf goed schoonmaken en de schijf bijvoorbeeld 180 gr. draaien t.o.v. hoe die nu zit (even met een krijtje of zo de huidige stand markeren). Controleer dat de remblokhouder zowel boven als onder soepel over de geleidepennen glijdt. Pas op met teveel kopervet tussen naaf en schijf want door het draaien van de as wordt het alle kanten op geslingerd, dus komt het ook op plaatsen waar het niet hoort.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ze hebben mij wel eens geadviseerd de schijven er gewoon droog op te doen ipv met vet er tussen.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Heb je toen je de nieuwe blokjes erop zette de zuiger wel goed terug gedraait, zodat het palletje op de blokjes in de sleuf liggen? als dit niet is krijg je ook rare vibraties!
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2009 17:41
Auto: C5 Break 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9292
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Arnhem
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik heb alles er weer af gehad. Alles gecheckt en kopervet tussen schijf en naaf weggehaald. Schijven met winkelhaak en schuifmaat gecontroleerd, maar kan zo met het blote oog niets raars ontdekken. Ook de nokjes op de blokken vallen goed in de sleuf.

Helaas zit het er nog steeds is. Wel het gevoel dat het minder is geworden en ben erachter gekomen dat het zich alleen voordoet bij bepaalde remdruk. Rem je iets harder, dan verdwijnt het weer.

Zou het kunnen zijn dat er tijdens het terugdrukken van de cilinders lucht in de leidingen is gekomen waardoor dit fenomeen zich voordoet? Lijkt me sterk, maar moet alles uitsluiten. Verder remt hij perfect. Reageert goed en trekt niet weg bij remmen. Ik kijk het nog een paar honderd km aan en dan maar even naar de specialist.

In ieder geval tot zover bedankt voor jullie reactie's....................
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Klinkt raar maar heb precies het zelfde bij de mijne, remfunctie voldoet prima maar idd bij bepaalde snelheid de vibratie in het rempedaal.
Ligt niet aan lucht in de leiding want het systeem heb ik volledig ontlucht en tevens voorzien van nieuwe remolie!
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Vibratie bij remmen.

Bericht door GuidoK »

Klinkt mij toch echt als kromme schijven in de oren, temeer omdat je het zaakje nog weer los hebt gehad en gedemonteerd.
Ik heb het ook wel eens gehad, en de vibraties lijken dan wel eens te varieren met zowel de druk op de rem, maar ook met de snelheid waarmee je rijdt. De afwijking is zo 1mm of meer.
Ik heb zelf echter nog nooit meegemaakt dat nieuwe schijven krom zijn (meestal versleten schijven die heet zijn geweest), maar het kan natuurlijk wel (fabricagefout, transportfouten?).
Kromme schijven kan je niet meten met winkelhaak of schuifmaat, maar je hebt een meetklok nodig met een magneetvoetje.
zo'n dingetje dus:
Afbeelding
Met het magneetvoetje klem je 'm ergens aan de auto (maakt niet uit waar), en het puntje van de meetklok zet je tegen de schijf. De schijf draai je dan langzaam rond, en het wijzertje beweegt. De uitslag geeft de slinger in de schijf aan. Voor het meten wel even je schijf schoonmaken met remmenreinger; just in case.

Een meetklokje kost meestal iets van 30-40 euro; misschien kan je er eentje ergens lenen, elke redelijke autoknutselaar heeft er wel eentje liggen (redelijk standaardgereedschap).
Als er lucht in je remleidingen zou zitten zou je geen vibraties voelen, maar zou je rempedaal heel sponzig aanvoelen (en zou je heel slecht kunnen remmen)
Overigens moet je -vooral bij nieuwe remblokken- bij hard remmen voor bijv een stoplicht daarna je voet van het pedaal halen om alles goed en gelijkmatig te kunnen laten afkoelen / uitdampen.

De afwijking kan ook in variërende dikte liggen, wat niet altijd even goed met een meetklok te meten is. Daarvoor heb je speciale schuifmaatjes met een soort puntjes in de bek:
Afbeelding
Die kom je een stuk minder tegen, maar ik denk dat je hiervoor ook prima een micrometer kan gebruiken (moet de bek wel groot / diep genoeg zijn natuurlijk)

Ik zou het probleem zo snel mogelijk oplossen / diagnotiseren; je kan dan heel makkelijk terug met je spullen (want fabricagefout). Als je het een tijdje aankijkt dan krijg je natuurlijk altijd aan te horen dat het aan je remgedrag heeft gelegen en doen ze moeilijk met de poen teruggeven :?
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2009 17:41
Auto: C5 Break 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9292
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Arnhem
C5club Rookie
C5club Rookie
Nou, probleem verholpen. Vorige week even naar Hans Weijs in Elst gereden om mijn schijven te laten checken. Na een schijf was het al duidelijk. Er zat een slag in. Minimaal, maar toch. Ik heb de leverancier opgebeld met mijn verhaal. Volgens hun is het onmogelijk dat nieuwe schijven krom zijn, maar ze maakten er geen probleem van en de volgende dag had ik nieuwe schijven in huis.
Deze direct gemonteerd en ja....... de auto remt weer trillingsvrij.

Hulde voor http://www.autopartsonline.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor de goede afwikkeling.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Zo zie je maar weer! les 1 op de MTS meten = weten!
Citroen 2cv6 spécial 1986
Plaats reactie