Hoe zit dat nou met die kinderzitjes?
Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Hoe zit dat nou met die kinderzitjes?
Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die hun ervaringen willen delen...!
Wij hebben dus een zoontje, nu bijna 7 maanden oud. We gebruiken op dit moment een MaxiCosi CabrioFix die we gewoon met de gordel op de achterbank vastzetten.
Maar over een maandje of 2 tot 4 verwacht ik dat hij eruit zal zijn gegroeid. Zijn kruin is nog maar een paar cm van de bovenrand verwijderd.
We zijn ons dus aan het orienteren op een opvolgend stoeltje.
Nu hebben we o.a. de meest recente ANWB-test erbij gehad en hebben we in eerste instantie de keuze beperkt tot de Romer DuoPlus, de MaxiCosi PrioriFix en de Chicco Key1; alle met isofix.
Maar dan komt het. Van verschillende kanten begrijp ik dat dat isofix niet per se zaligmakend is. Zo heb ik gehoord dat het Romer King zitje (zeg maar de DuoPlus zonder de isofix) even veilig is. De King is meteen een stuk goedkoper (hoewel ik eerlijk zal zeggen dat het prijsverschil me niks kan schelen als-ie minder veilig/handig is dan de DuoPlus). Nou zal het stoeltje 95% van de tijd in de C5 staan en blijven, maar zo af en toe zal hij in de Saxo van mijn vrouw gaan. Daarom leek ons de DuoPlus wel handig omdat die een whopping 5 kilo lichter is dan de MaxiCosi.
Je begrijpt, zo langzamerhand vind ik het steeds moeilijker te bepalen wat nou het beste is. Wat zijn jullie ervaringen? Isofix, ja of nee, en waarom? Welke stoel hebben jullie in gebruik?
Thanks!
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
04 aug 2009 11:41 |
|
 |
Erwin79
C5club Bikkel
Auto: break 2.0 hpi exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09012
Productienummer: 10543
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100200
Kleur: EXYB onyx noir
Naar boven
|
 Re: Hoe zit dat nou met die kinderzitjes?
Wij hebben 2 dochters, een van 4 en een van 2 We hebben een maxicosi priori die gewoon met de gordel vast zit. geen isofix dus. Dat kon ook niet in onze vorige auto dus vandaar. Met de gordel zit prima. Heb verder geen ervaring met isofix. De oudste zit gewoon in de ordel met een verhoger.
Groet Erwin
_________________ Wie slim wil lijken, praat.. Wie slim wil worden, luistert..
mijn C5
|
04 aug 2009 11:55 |
|
 |
Ries
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 dec 2006 15:41 Berichten: 101 Woonplaats: Sassenheim
Auto: C5 Aircross, Business Plus, 1.2 Puretech
Opties: afn. trekhaak - Pioneer speakers - Dakdragers
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 48000
Kleur: White perl
Naar boven
|
Wij hebben twee kids (5 en 3,5 jaar) waarvan de jongste altijd in een Romer Duo isofix stoel gezeten heeft. De oudste heeft in een 'gewone' Romer stoel gezeten.
In het algemeen zit een isofix stoel vaster aan de auto vast, isofix zit vast aan de stalen ogen tussen de zitting en de rugleuning. Mits goed vastgetrokken zit een gewone stoel ook goed vast met behulp van de autogordel.
Voordelen isofix tov. gewoon: - sneller losmaken/vastklikken van de stoel (bij bijvoorbeeld mensen meenemen achterin) - altijd stevige verbinding - autogordels slijten niet (APK afkeur!). Na verloop van tijd beschadigd de veiligheids riem. deze moet dan vervangen - de Rome isofix stoelen zijn ook zeer eenvoudig in niet isofix auto te plaatsen
Nadelen isofix tov. gewoon - stoelen zijn iets zwaarder (overigens zijn goede gewone stoelen ook niet licht) - duurder - er kunnen vaak geen drie isofix stoelen naast elkaar op de achterbank (in de C5 wel 3 gewone!!) de C5 PH1 heeft maar twee isofix plekken achterin.
Conclusie voor mij: Isofix heeft de voorkeur maar het verschil is niet erg groot.
Succes met je keuze, Richard
|
04 aug 2009 13:21 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Naar boven
|
Bedankt, hier heb ik wat aan! Het prijsverschil tussen wel of niet isofix zal me worst wezen; als het veiliger is dan vind ik de prijs van ondergeschikt belang.
Jij hebt dus de Romer Duoplus begrijp ik, en die past dus ook goed in een gordel? Da's fijn om te weten. Ik had het idee dat die Duoplus nogal grote 'flappen' had waardoor het kind niet echt naar buiten kan kijken, of valt dat wel mee?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
04 aug 2009 20:04 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Die flappen zijn een kwestie van het hoofd van het kind opvangen bij een zijdelingse aanrijding.
Wij hadden drie gewone stoelen staan: De ZX, de Xantia en de 205 hadden geen isofix.
En inderdaad: in het midden geen isofix.
Inmiddels staan er twee MaxiCoxi-Priori's en een Römer King. Allen geen Isofix.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
04 aug 2009 20:17 |
|
 |
Ries
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 dec 2006 15:41 Berichten: 101 Woonplaats: Sassenheim
Auto: C5 Aircross, Business Plus, 1.2 Puretech
Opties: afn. trekhaak - Pioneer speakers - Dakdragers
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 48000
Kleur: White perl
Naar boven
|
Klopt dat de moderne stoeltjes wat grotere flappen hebben. Dit is puur voor de veiligheid. Ik heb niet de indruk dat de kids daar last van hebben. Sterker nog, kleine kinderen, in ieder geval de mijne, slapen snel in de auto. Ze zakken dan tenminste niet met hun hoofd opzij zodat hun nek 'knakt'.
|
04 aug 2009 22:29 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Naar boven
|
Dat dat voor de veiligheid is snap ik, ik drukte me niet goed uit Ik bedoel dat de 'flappen' bij de Romer zoveel groter lijken te zijn dan bij de MaxiCosi en vroeg me af hoe dat zit. Maar goed, jullie gebruiken dus vooral gordels om vast te zetten; is er iemand die ervaring heeft met zowel gordel als isofix? Ik neig toch steeds naar de isofix omdat het me steviger lijkt dan met de gordel...
|
05 aug 2009 07:26 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Isofix is zeker niet gemakkelijker te bevestigen. Ik moet bij het plaatsen van mijn isofix zitje (kiddy isofix, van citroen zelf) altijd even hannessen en bij een andere auto zelfs altijd even passen enmeten. Laat staan dat iemand anders het zo maar kan, En eignelijk mag dat niet eens, omdat isofix zitjes specifiek voor autiotypes gehomologeerd moeten zijn. Dat is pas met de toevoeging van top tether verleden tijd (zit pas in C5-3).
De testen van kinderzitjes testen vooral of het zitje goed vast zit, dus dat is altijd prijs voor isofix. Echter als het zitje vast zit aan de carosserie zoals met isofix kun je ook bedenken dat het kind grotere krachten te verwerken krijgt omdat er dus geen gordels zijn die daar iets van opnemen. Zeker bij een categorie 1 zitje waarbij het kind vooruit zit en nog maar 10 kilo is komen er zo wel erg grote krachten op de nek bij een botsing. Vraag me af of dan een gordelzitje niet gewoon beter is. (achteruit zitten is nog veel beter)
isofix zitjes zitten in het midden van de zitting, dus passsen er maar 2 op de achterbank (en dan is ie vol!). Gewone zitjes kun je zo plaatsen dat er nog iemand bij kan.
Vandaar dat ik voor cat 2/3 bewust voor niet isofix heb gekozen. dat maakt daarook weinig uit omdat het kind met de originele gordel vast zit en dus niet aan het stoeltje zelf zoals bij cat 0/1.
En mijn cat 1 stoeltje was van kiddy. daar kan het kind tot 15 kilo achteruit in rijden en daarna zit het niet met een 5 punts gordel vast maar met een soort tafeltje, waar het omheen buigt bij een botsing.
05 aug 2009 10:13 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Naar boven
|
Fantastische info, hier heb ik wat aan! Duidelijk dat isofix dus ook zijn beperkingen heeft. Als je een stoel gewoon met de 3-puntsgordel vastzet, dan kan hij dus iets meegeven; maar in een normale bocht of op een rotonde heb je dan (als-ie goed gemonteerd is) geen last van een merkbaar schuivend stoeltje? Dat lijkt me heel erg irritant aangezien ik flink wat km zal maken met wel de stoel maar niet het kind in de auto.
|
05 aug 2009 10:35 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Een goede groep 1 stoel zit opgespannen aan de gordels en gaat in bochten echt niet bewegen.
Ik heb vorig jaar in Italie een auto gehuurd met kinderstoeltje en zelfs deze bewoog niet in de bochten, zat gewoon met haken aan de gordels vast dus met wat speling.
Bij een boosterseat (groep 2/3) zit het allemaal wat minder vast, deze beweegt mee met je kind. Zit zelfs los bij gordel los. Maar een groep 1 stoeltje zit altijd vast.
05 aug 2009 14:13 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
Naar boven
|
En zoveel moeite is het niet om als het kind niet in de auto met stoelverhoger zit de gordel even dicht te doen...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
05 aug 2009 21:30 |
|
 |
pvanessen
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 jul 2006 07:30 Berichten: 157 Woonplaats: Ochten
Auto: C5 2.0HDi break Ligne Prestige
Opties: JBL HIFI Pack
Bouwjaar: 2002
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Eau Limpide
Naar boven
|
ik heb overigens afgelopen weekend een test gedaan aangezien we voor Thijn de volgende stoel moeten hebben en de maxicosi weer van zolder gehaald moest worden: een stoel met Isofix vind ik losser in de auto zitten dan eentje met gordelbevestiging. Natuurlijk wel zoals EW aangeeft fatsoelijk monteren, maar dat leer je snel... Overigens is isofix geen optie bij mij aangezien de stoel ook in de DS moet, maar ik wilde het evenwel testen (nu ik er toch ben.....mag ik even...)
_________________ Peter van Essen C5 2.0 HDi Break, Vert Eau Limpide  DS 21 IE Pallas, Bleu Platine
|
06 aug 2009 08:08 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Naar boven
|
EW schreef: En zoveel moeite is het niet om als het kind niet in de auto met stoelverhoger zit de gordel even dicht te doen... Je bedoelt de gordel van het zitje, of de gordel van de bank?
|
06 aug 2009 10:38 |
|
 |
Erwin79
C5club Bikkel
Auto: break 2.0 hpi exclusive
Opties: exclusive
Bouwjaar: 2001
Organummer: 09012
Productienummer: 10543
kilometerstand: 100200
Kleur: EXYB onyx noir
Naar boven
|
een stoelverhoger heeft geen gordel. Die is voor kinderen van 12 tot 36kg. Je gebruik dan gewoon de auto gordel.
_________________ Wie slim wil lijken, praat.. Wie slim wil worden, luistert..
mijn C5
|
06 aug 2009 13:57 |
|
 |
Harm Jan
C5club Fan
Auto: C5 Break 2.0 16V Business
Phase: 2
kilometerstand: 160.000
Kleur: Noir Obsidien
Naar boven
|
Belangrijk bij alle kinderzitjes is dat ze zo vast mogelijk in de auto zitten, dus de autogordel zo strak mogelijk aantrekken.
En vervolgens ook het kind goed vast zetten, de gordels van het kinderzitje zelf zo strak mogelijk trekken, er mag alleen een platte hand tussen kinderborst en gordel kunnen. Zit het losser dan krijgt het kinderlichaam te grote klappen en krachten te verwerken (heen en weer).
Ik heb crashtests van kinderzitjes meegemaakt, het ziet er niet fris uit als de gordels te los zitten. Dus strak aantrekken!
|
15 jan 2011 16:25 |
|
 |
|