Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
Bliek
C5club Rookie
Auto: C6 2.7 Hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 325000
Naar boven
|
 Wennen??
Hallo mede C5 rijders en oud Xantia vrienden.
Ik rij nu een tijdje met de C5 rond en vind het echt een super auto. Geniet van iedere kilometer. Toch is er iets dat me dwars zit en dat is de voorvering......
Ik heb het idee dat die niet helemaal werkt "as advertised" ! Bij het nemen van drempels voelt het (soms) of de auto inveert tot op de stoppen. Ook op de snelweg voelt het niet helemaal zoals het hoort. Het is een gevoel.. dat wel.
Ik heb ook het idee dat de wagen wat hoog staat aan de voorkant. Het is een idee, dat wel.
Bij maximaal stuuruitslag komt de wagen ook omhoog. Is dit normaal.
Nogmaals, het is een gevoel dus moeilijk te beoordelen maar ik moet wel het vliegend tapijt gevoel hebben. Ze lijkt wel Fries, stug dus. Maar vooral aan de voorzijde.
Maar wat een fijne wagen verder zeg.
Groet,
Bliek
04 aug 2009 21:57 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Wennen??
Op de snelweg kan ik niets ontdekken. Drempels nemen moet je niet te snel doen, tenzij de drempel al wat vlak gereden is. Een C5 is comfortabeler dan normaal geveerde auto's, maar een vliegend tapijt is het echter niet, maar dat is mijn mening. Toen ik mijn C5 kocht had ik ook een meer zweverig gevoel verwacht, en dat maakt hij voor mij toch niet waar. Maar verder? Uitstekende auto, ik rij er nu zo'n 2 jaar met erg veel plezier is, en hij verveeld nog steeds niet. En ik ben niet snel tevreden, getuige de 30+ auto's die ik hiervoor had...
Ik denk dus dat het een kwestie van wennen is, maar misschien dat anderen hier een andere mening over hebben.
Gr. Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
05 aug 2009 09:38 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Naar boven
|
Bliek, Inveren tot de stoppen herken ik niet. Wel dat hij anders veert dan de Xantia. Maar ja ik heb tussendoor dan ook even renault gereden, dat geeft een vertekend beeld natuurlijk Ik ervaar de C5 wel als wat stugger, maar van dat inveren tot de stoppen vertrouw ik niet helemaal. Misschien eens laten kontroleren bij Oldenhaghe of vergelijkbaar bedrijf? Ik heb na problemen met de bollen achter comfortbollen gemomteerd. Die bevallen me prima. Zoek maar eens onder comfortbollen op de site. En Ik dacht dat Rene Spaan deze bollen ook nog iets aan kon passen door op te boren idd. Maar dat weet ik niet zeker, meen iets daarover gelezen te hebben. Johan
|
05 aug 2009 10:46 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Bliek schreef: Ik heb ook het idee dat de wagen wat hoog staat aan de voorkant. Het is een idee, dat wel.
Bij maximaal stuuruitslag komt de wagen ook omhoog. Is dit normaal.
omhoog komen bij het sturen is zeker niet normaal. Maar met sommige hydractive software versies is dansen bij stilstand wel te verwachten bij stilstaan met de wielen uitgeslagen. Daar heb je het neem ik aan niet over? Het is mogelijk dat de auto eerdere drempels herkent als "slecht wegdek" dan gaat hij automatisch iets omhoog, maar het is niet waarschijnlijk dat je dat kunt voelen. Verder ben ik van mening dat je met een Citroën beter recht en vol op een drempel kunt rijden, dan proberen hem half schuin te pakken, wat ik nogal wat mensen zie doen. Ik zou toch even alle simpele dingen checken, bandenspanning, gymnastieken (omhoog-omlaag etc.) duwen op de spatborden om te voelen hoe de bollen zijn. De exacte hoogte is lastig te meten van buiten, maar je kunt in ieder geval op het oog zien of de houding netjes horizontaal is. Eventueel de speling op fusées en stabilisatorverbindingsstangetjes. Speling op de draagarmen of de stabilisatorstang zelf is wat lastiger. Inveren vóór tot op de stoppen betekent dat de voorkant té soepel is. Dat is dus iets wat met comfortbollen erger wordt. Zijn de bollen nog origineel?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 aug 2009 11:45 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
EvilTwin schreef: omhoog komen bij het sturen is zeker niet normaal. Maar met sommige hydractive software versies is dansen bij stilstand wel te verwachten bij stilstaan met de wielen uitgeslagen. Daar heb je het neem ik aan niet over? Dat plotseling iets omhoog komen herken ik ook wel, met name als het stuur niet recht staat. Vaak na een halve minuut stilstand om daaromtrent. Doorslaan na een drempel herken ik ook niet. Hoog staan vind ik hem soms ook wel, inherent aan een C5 denk ik, want dat beeld zie ik wel meer. Mijn velgen zijn 16" en nog kijk je soms vrij hol de wielkasten in.. En in tegenstelling tot wat de TS ervaart, het veercomfort valt mij alleszins mee, komt erg dicht bij de Xm die ik had. Ik had hem stugger verwacht. Just my 2Cts.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
05 aug 2009 11:59 |
|
 |
manny21479
|
Bij mij komt de voorkant ook vaak omhoog als ik bijna haaks mn garage in moet rijden! 
|
05 aug 2009 12:08 |
|
 |
Ploffie
Naar boven
|
...en jouw avatar laat al een beetje zien hoe hoog een C5 staat...
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
|
05 aug 2009 12:42 |
|
 |
manny21479
|
maar is het normaal dat het gebeurt wilde ik eigenlijk zeggen? 
|
05 aug 2009 13:09 |
|
 |
Ploffie
Naar boven
|
Als er zich nog 5 melden die hetzelfde hebben, is het normaal. 
|
05 aug 2009 13:44 |
|
 |
manny21479
|
|
05 aug 2009 14:11 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
moeilijk te zien maar die van mannies avatar lijkt een fractie te hoog te staan. je kunt het in de foto's van Maurice netjes zien: viewtopic.php?f=63&t=4817in de rijstand valt de naaf van het voorwiel net onder de lijn tussen dorpel en voordeur (doorgetrokken) in de lage stand valt de naaf er volledig boven. Bij zwart op zwart is die overgang wat lastig te zien, maar bij Gris Alu veel beter; alleen is mijn voorwiel iets ingestuurd:  Verschillen tussen 15", 16" of 17" mogen er niet zijn al levert het wel wat optisch bedrog op. Evenals foto's schuin van achter.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 aug 2009 14:11 |
|
 |
Ploffie
Naar boven
|
Op die foto's van Maurice lijkt er al verschil tussen de laatste en de op 1 na laatste foto, zie je dat? Op de laatste foto lijkt de voorkant weer net iets hoger te staan.
|
05 aug 2009 14:17 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Naar boven
|
ET, Zelfs met comfortbollen herken ik niet het te soepel inveren tot de stop. Gelukkig niet, anders had ik ze weer laten verwijderen! Johan
|
05 aug 2009 14:56 |
|
 |
manny21479
|
maar kan het dat ik bij het inrijden van mijn garage het stuur volledig omgooi en iets oplopend omhoog rij de c5 de hoogte iets aanpast? 
|
05 aug 2009 15:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
JHV schreef: ET, Zelfs met comfortbollen herken ik niet het te soepel inveren tot de stop. Gelukkig niet, anders had ik ze weer laten verwijderen! Johan 't is meer dat de TS hier last van heeft en ik kan het me voor niet voorstellen met standaard bollen. Achter is het mogelijk ook met de standaard bollen. Citaat: maar kan het dat ik bij het inrijden van mijn garage het stuur volledig omgooi en iets oplopend omhoog rij de c5 de hoogte iets aanpast? zo snel kan de vering niet reageren.
|
05 aug 2009 19:53 |
|
 |
|