de meeste/alle 130mm speakers hebben van die montagelipjes; 165mm modellen hebben dat doorgaans niet. Die afmetingen zijn behoorlijk gestandaardiseerd (het heeft geen nut speakers te maken die nergens inpassen

Overigens zijn kunstof (polypropyleen) conussen doorgaans lichter dan papieren conussen. Alleen composietconussen (kevlar/carbon) zijn vaak zwaarder vanwege de epoxy-achtige hars. De laagweergave heeft voor een gedeelte te maken met het conusgewicht, maar ook met andere factoren (je kan niet automatisch zeggen welke conus de beste laagweergave heeft)
De magneet lijkt op jouw foto's inderdaad groter dan op de doos, en is ook groter dan de magneet van de standaard C5 speaker, maar het is niet speciaal groot ofzo. Ook wordt het rendement van een speaker bepaald door de spreekspoel en constructie daarvan tesamen met de luchtspleet (en het conusoppervlak dus).
Dat het rendement laag is bleek ook uit je verhaal; de tweeter van de C5 was te hard. En bij alleen vervangen van je speakers is al het rendement meegenomen doordat je radio dan minder vermogen hoeft te leveren (met bijbehorende vervorming). Neem je een losse versterker, dan is dat minder van belang, en meer van belang hoeveel vermogen je speaker kan bolwerken.
Daarin is deze speaker tot op zekere hoogte eerlijk:
het nominale vermogen is 20W (en zelfs dat kan nog overdreven zijn; 20 Watt nominaal over het hele spectrum is namelijk best veel).
Ik zo ze sowieso terugbrengen omdat ze ten eerste niet voldoen, maar ze passen ook niet goed.
Als ik een betere basweergave voor heel weinig geld zou willen, dan zou ik denk ik deze proberen (maar dat heb ik hier al verteld):
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=1104" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij is deze prijs per 2 (ze worden per 2 in doos verzonden vanaf de fabriek althans)
ff mailen voor de zekerheid.