Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2007 23:04
Auto: 2.0-16v ligne prestige, maart 2001.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 324500
Kleur: zwart
Locatie: ridderkerk
Ik ben al aan het zoeken geweest, maar kon niets vinden. Mocht er ergens wel een onderwerp over staan laat het even weten.
Maar het gaat over het volgende; het valt mij op dat bij remmen de achterkant omhoog komt en de voorkant duikt. Het gebeurt niet altijd, maar wel 50% van de gevallen. Ik heb Hydrauactive 3 en dat voorkomt normaal deze beweging.
Recentelijk nieuwe remmen gemonteerd schijven en blokken voor en achter. Maar het probleem deed zich al voordien voor.
De auto remt voor de rest voorbeeldig, ook bij noodstops ed trekt niet scheef.
Wel heb ik af en toe het idee dat hij ook wat teveel deint over hobbels en en putten op rijkswegen. Het wordt ook niet gedempt door het Hydrauactive 3.
Wat kan het zijn?
Maar het gaat over het volgende; het valt mij op dat bij remmen de achterkant omhoog komt en de voorkant duikt. Het gebeurt niet altijd, maar wel 50% van de gevallen. Ik heb Hydrauactive 3 en dat voorkomt normaal deze beweging.
Recentelijk nieuwe remmen gemonteerd schijven en blokken voor en achter. Maar het probleem deed zich al voordien voor.
De auto remt voor de rest voorbeeldig, ook bij noodstops ed trekt niet scheef.
Wel heb ik af en toe het idee dat hij ook wat teveel deint over hobbels en en putten op rijkswegen. Het wordt ook niet gedempt door het Hydrauactive 3.
Wat kan het zijn?
eindelijk zonder trillende wielen!!
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zonder belading werken de achterremmen (bijna) niet mee, dit kan misschien enig duiken veroorzaken, zeker bij abrupt remmen .. ?
Veercylinder lek ?

Veercylinder lek ?

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mmmm, ken het verschijnsel ook, maar niet zo vaak...
Soms denk ik dat, idd doordat de achterremmen nauwelijks meewerken, de kont gewoon omhoog komt...
Soms denk ik dat, idd doordat de achterremmen nauwelijks meewerken, de kont gewoon omhoog komt...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2007 23:04
Auto: 2.0-16v ligne prestige, maart 2001.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 324500
Kleur: zwart
Locatie: ridderkerk
Belading maakt geen enkel verschil, en ik ben het niet eens met de opmerking dat de achterremmen niet volledig meewerken. het klopt dat ze een mindere invloed hebben op het remmen dan de voorremmen, daarom zijn de schijven ook kleiner, net als de blokken.
eindelijk zonder trillende wielen!!
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Het is een feit dat de achterremmen niet geheel meewerken als de auto onbeladen is 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Heeft niets met hydractief te maken.
Ik weet dat het systeem verschilt van een BX of XM, maar ik had daar hetzelfde effect.
Doordat de achterremmen amper wat doen gaan ze vastzitten en dientengevolge gaat de achterkant omhoog tijdens het remmen.
Werken de achterremmen naar behoren, dan trekt de achterkant door zijn constructie naar beneden.
Kijk eens naar de staat van de achterste remschijven, roestig?
Ik weet dat het systeem verschilt van een BX of XM, maar ik had daar hetzelfde effect.
Doordat de achterremmen amper wat doen gaan ze vastzitten en dientengevolge gaat de achterkant omhoog tijdens het remmen.
Werken de achterremmen naar behoren, dan trekt de achterkant door zijn constructie naar beneden.
Kijk eens naar de staat van de achterste remschijven, roestig?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Schijven zijn recentelijk voor en achter vervangen, dus die zullen niet roestig zijn lijkt me. het is toch vaak in de remklauw die problemen veroorzaakt?
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
De remblokken gaan vastzitten.
Maar ook al zijn de schijven recentelijk vernieuwd, roest zie je al na een paar dagen.
Als ik de auto nat weg zet, zie ik ook soms al na een korte tijd vliegroest op de schijven.
Na 1 keer remmen is dat dan natuurlijk weer weg, mits je remmen werken natuurlijk.
Maar ook al zijn de schijven recentelijk vernieuwd, roest zie je al na een paar dagen.
Als ik de auto nat weg zet, zie ik ook soms al na een korte tijd vliegroest op de schijven.
Na 1 keer remmen is dat dan natuurlijk weer weg, mits je remmen werken natuurlijk.

De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2007 23:04
Auto: 2.0-16v ligne prestige, maart 2001.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 324500
Kleur: zwart
Locatie: ridderkerk
Achterremmen zijn niet verroest, ik rijd 600 km per week.
Maar wat kan er zijn ivm de veercilinder?
En het maakt geen verschil of de auto beladen of onbeladen is als het probleem zich voordoet.
Maar wat kan er zijn ivm de veercilinder?
En het maakt geen verschil of de auto beladen of onbeladen is als het probleem zich voordoet.
eindelijk zonder trillende wielen!!
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Je kan proberen de remmen schoon te maken en kopervet aanbrengen op de geleidepennen enz en weer inelkaar draaien, mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden zullen het hoogst waarschijnlijk de kleppen van je BSI zijn die plakken blijven.
Als je eens een paar keer met je veersysteem van hoog naar laag gaat kan je het misschien al verbeteren
Als je eens een paar keer met je veersysteem van hoog naar laag gaat kan je het misschien al verbeteren
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Hydractive 3 doet dat niet, je hebt Hydractive 3PLUS nodig.marruk schreef:Ik heb Hydrauactive 3 en dat voorkomt normaal deze beweging.
Maar uit eigen ervaring zeg ik dat ook dat niet helpt hierbij.
Menno heeft het juist: als de achterremmen onvoldoende werken schiet de kont bij het remmen omhoog.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2007 23:04
Auto: 2.0-16v ligne prestige, maart 2001.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 324500
Kleur: zwart
Locatie: ridderkerk
De achterremmen zitten er nieuw op zitten heerlijk gesmeerd met koperpasta in elkaar gemonteerd.
Wat je dus zegt is dat de ene keer mijn achterremmen het wel doen en de andere keer niet.
Kun je dat verklaren?
Ik weet nog uit mijn xantia tijdperk dat ik eens heuvelaf naar de Tsjechische grensovergang zonder draaiende motor zeer langzaam naar beneden ben gegaan. Dat gaat het eerste stuk wel goed want dan is er nog remdruk vanuit de achterbollen, als die op is, komt de kont omhoog en wordt er alleen nog maat geremd op de voorwielen. Dit systeem is niet meer aanwezig op de C5.
En correctie van mijn kant, ik heb Hydractive 3+.
Ik heb ook wat overleg gepleegd links en rechts, en de opmerking gekregen dat het wel met het veersysteem te maken moet hebben.
Als er een carrosoriebeweging gemaakt wordt hetzij omhoog of omlaag dan moet deze worden gecorrigeerd door het veersysteem en dat gebeurt niet altijd.
De suggestie werd gegeven om inderdaad ook te kijken naar de veercilinder en dat wat daar aan vast zit, hoogteregelaar stangetjes ed.
Zou dat wat zijn?
Wat je dus zegt is dat de ene keer mijn achterremmen het wel doen en de andere keer niet.
Kun je dat verklaren?
Ik weet nog uit mijn xantia tijdperk dat ik eens heuvelaf naar de Tsjechische grensovergang zonder draaiende motor zeer langzaam naar beneden ben gegaan. Dat gaat het eerste stuk wel goed want dan is er nog remdruk vanuit de achterbollen, als die op is, komt de kont omhoog en wordt er alleen nog maat geremd op de voorwielen. Dit systeem is niet meer aanwezig op de C5.
En correctie van mijn kant, ik heb Hydractive 3+.
Ik heb ook wat overleg gepleegd links en rechts, en de opmerking gekregen dat het wel met het veersysteem te maken moet hebben.
Als er een carrosoriebeweging gemaakt wordt hetzij omhoog of omlaag dan moet deze worden gecorrigeerd door het veersysteem en dat gebeurt niet altijd.
De suggestie werd gegeven om inderdaad ook te kijken naar de veercilinder en dat wat daar aan vast zit, hoogteregelaar stangetjes ed.
Zou dat wat zijn?
eindelijk zonder trillende wielen!!
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Hoe verklaar je dat dan bij de meest simpele BX?
Als de achterremmen niet goed werken beurt hij zijn kont op, werken ze goed dan blijft hij zo strak als een plank.
Het veersysteem heeft daar niet eens de tijd voor om daarop te reageren.
Als de achterremmen niet goed werken beurt hij zijn kont op, werken ze goed dan blijft hij zo strak als een plank.
Het veersysteem heeft daar niet eens de tijd voor om daarop te reageren.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Dat denk ik ook. Het zit in de remmen.

C5club Bikkel


Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
idd de remmen, afgelopen week m,n lagers verwisseld achter.
na terug plaatsen van de remklauw de eerste keer remmen kont omhoog
toen de blokken weer goed zaten geen probleem meer
na terug plaatsen van de remklauw de eerste keer remmen kont omhoog
toen de blokken weer goed zaten geen probleem meer
tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010