Inbouw Pioneer Navigatie Multimedia Systeem:
Beste forumleden,
Al eerder heb ik een “How To” geschreven met betrekking tot de inbouw van aftermarket audio apparatuur in de C5 ph1.
Al een tijdje kriebelde het gevoel om een nieuwe radio aan te schaffen.
Ik wilde af van de zuignap op de voorruit, ondanks dat ik altijd ontzettend veel plezier en gemak heb gehad van mijn trouwe TomTom
Als je dan ook nog alles in het 1-din systeem wilt hebben, blijven er weinig mogelijkheden over.
De beroemde systemen met de klapschermen zijn dan de enig overgebleven opties.
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Pioneer AVIC-X3II-BT
Met een elektrotechnische opleiding was ik niet bang om de handen uit de mouwen te steken om de inbouw van deze radio zelf te doen.
Echter op de eerste bladzijde wordt je gewezen op het feit dat de inbouw moet geschieden door mensen met ervaring/opleidingen in het inbouwen van dergelijke apparatuur. Later bleek dit niet geheel op hete lucht gebaseerd te zijn.
De set bestaat eigenlijk uit 2 delen.
Een gedeelte wat op de locatie van de radio geplaatst wordt, en de zogenaamde “verborgen eenheid”.
Het navigatiesysteem kenmerkt zich door tijdens de navigatie gebruik te maken van 3 gegevensbronnen.
1. De GPS antenne
2. Een gyroscoop
3. Een aansluiting op de snelheidsmeter van de auto.
De combinatie van deze 3 bronnen levert een uiterst nauwkeurige navigatie op.
De details met betrekking tot de algemene aansluitingen van de radio zal ik achterwegen laten en omdat indien een ander besluit eveneens een dergelijk systeem in te bouwen dit vanzelf duidelijk wordt.
Ik zal wel de Auto specifieke aansluitingen bespreken.
Door de warmte werende vooruit van de C5, welke de GPS signalen in grote mate hinderen, is het verstandig om de GPS-antenne te plaatsen onder het kunststof gedeelte van de motorkap, vlak bij de voorruit.
De verborgen unit kan goed bovenop het dashboard kastje gemonteerd worden.
Daar is voldoende ruimte om alle bekabeling makkelijk weg te werken.
De kabel van de GPS-antenne kan door het schutboard gevoerd worden op de locatie waar een kunststof transparant slangetje via een rubber afdichting eveneens het schutboard gevoerd wordt. Je ziet vanuit het uitgebouwde dashboardkastje dit slangetje eenvoudig zitten.
De reguliere antenne van de radio zit aangesloten op de verborgen unit.
Pioneer levert een verlengkabel voor de antenne.
Deze is overbodig omdat de antennekabel van de auto achterlangs het dashboardkastje gevoerd wordt naar de oorspronkelijke radiolocatie. Het eenvoudig terugtrekken van de kabel is voldoende om hem aan te sluiten op de unit.
Op de verborgen unit zijn nog 2 draden niet aangesloten.
Eén van deze draden moet aangesloten worden op het achteruitrijdlicht.
Hiermee is de radio in staat te bepalen of het voertuig achteruit rijd.
De 2e draad is echt een lastige en zal menig persoon eens flink achter het oortje krabbelen.
Volgens pioneer inbouwhandleiding: “U dient deze draad te verbinden met het snelheidsdetectiecircuit van de auto”.
Meer dan dit wordt niet verteld, en dus dan ook onvoldoende om een correcte aansluiting te maken.
Na onderzoek blijken er bedrijven te bestaan die zich specialiseren in interfaces tussen auto elektronica en aftermarket producten.
Zij hebben een database ontwikkeld waarin dergelijke informatie is registreert.
Een dergelijk bedrijf is Beijer Automotive BV.
http://www.beijerautomotive.nl/AWS/Default.aspxNu is het probleem, als je het een probleem mag noemen, dat onze mooie C5, vrij geavanceerde elektronica in huis heeft. Brute analoge pulsen, de soort waar de navigatie naar op zoek is, zijn in de C5 schaars. Vrijwel alle signalen worden direct door de computer omgezet naar een datasignaal waarna je toch wel specialistische interfaces nodig hebt om dit datasignaal weer om te zetten naar en brute puls.
Volgens de berichten bevindt het analoge pulssignaal zich op de ABS/ESP unit. Van deze unit wordt al op voorhand gemeld dat deze lastig te bereiken is.
Hieronder een aantal foto's die de bereikbaarheid van de ABS/ESP unit zichtbaar maken
Gewapend met de kennis van experts ga ik op zoek naar de 47 polige stekker die aangesloten moet zitten op de ABS/ESP unit.
Bovenstaande foto laat de bewuste stekker duidelijk zien.
Eenmaal de stekker gevonden, zou de puls te vinden zijn op locatie 39. Oftewel Pin 39.
De connector laat het wel toe om op de pulsdraad verantwoordt een aftakking te maken.
Omdat de accu los gehaald wordt tijdens de inbouw, wordt aangeraden, nadat alles weer netjes op z’n plek zit, om eerst de sleutel in contact te steken maar niet gelijk te starten.
Wacht een minuut zodat de elektronische systemen de tijd krijgen om zichzelf te resetten.
In mijn geval verliep het starten goed.
Ik merkte wel dat het motormanagement systeem zichzelf opnieuw moest inregelen.
Na een paar keer licht gas te geven was dit opgelost.
Op het navigatiesysteem zijn de hardware aansluitingen te testen.
Op deze wijze kan de inbouw op juistheid gecontroleerd worden.
De inbouw van de display unit is eigenlijk niet problematisch.
Omdat het merendeel van aansluitingen op de verborgen unit zitten heb je eigen meer ruimte achter de radio dan met conventionele radio’s.
Voor de inbouw instructies m.b.t. de Interface voor de stuurbediening en randapparatuur verwijs ik je naar mijn vorige bijdrage aan dit forum.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=2841Rest mij verder dan nog wat foto’s van het uiteindelijke resultaat.
Groet,
Ramon.