verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Auteur |
Bericht |
pieterarend
|
 verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Hallo allemaal
Ik heb over onderstaand bericht al eens iets gelezen op het forum maar kan het niet meer vinden. Vandaar toch deze vraag. Bij mijn C5 110pk HDI Automaat uit 2003 heb ik het gevoel dat de auto sneller reageert op de cruise control dan op het gaspedaal. Indien ik de auto op de cruise control zet voel je echt een versnelling,die versnelling voel ik minder indien ik het gaspedaal onderin trap ( b.v bij het inhalen van ander verkeer) hoe zou dat kunnen komen mvg Pieter
|
10 jun 2009 06:31 |
|
 |
LWaanders
C5club Fan
Geregistreerd: 11 nov 2008 21:42 Berichten: 51 Woonplaats: Vught
Auto: C5 Break V6
Opties: Exc, RT3 Navi, JBL, AFIL, glazen dak, alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10201
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 48000
Kleur: zwart metallic
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Het kan zijn dat er in werkelijkheid geen verschil zit in de versnelling van de auto. Omdat als jij gas geeft verwacht dat de auto optrekt voel je dat veel minder (je anticipeert erop). Als de CC dat doet verwacht je het minder, en lijkt het of je harder optrekt. Als bijrijder voel je immers (ik althans) ook meer dat de auto optrekt dan als de chauffeur zelf. Zou gek zijn als de CC verborgen PK's weet los te peuteren die je pedaal niet krijgt.
_________________

Voorgangers: XM V6.24 '95 BX Deauville 1.4 '93 Visa Leader 1.1R '86
|
10 jun 2009 07:42 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Ik deel dat gevoel wel enigszins hoor. Onze HDI 110pk automaat uit 2004 heeft dit ook. Wanneer ik op de plank rij en inhaal ervaar ik een kleine vertraging. wanneer ik de CC even onderbreek, en daarna om in te halen weer inschakel. schakelt hij zelfs bij 80-90 terug naar de 3. Bij het versnellen op de plank gebeurt dit niet, tenzij ik in de "S" rij. Ik koppel het aan de verschillende programma's van de bak. Wij rijden vrij rustig en daar houd hij dan rekening mee. wanneer ik een tijd caravan heb gereden is hij gewoon sneller en ook feller. Dat is geen gevoel van mij, maar mijn vrouw geeft dat ook aan zonder dat we overlegd hadden. Johan
|
10 jun 2009 13:08 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Als het meer is als een gepercipieerd probleem, zijn er anderen die dit opgelost hebben door de luchtmassameter te vervangen. in het citroen forum was er iemand met 22HDI die alleen maar boven de 170 kon komen door de cruise control aan te zetten. Cruise control bypassed sommige zaken als de lmm kennelijk.
de gaspedaalsensor kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
10 jun 2009 13:16 |
|
 |
pieterarend
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
JHV schreef: Ik deel dat gevoel wel enigszins hoor. Onze HDI 110pk automaat uit 2004 heeft dit ook. Wanneer ik op de plank rij en inhaal ervaar ik een kleine vertraging. wanneer ik de CC even onderbreek, en daarna om in te halen weer inschakel. schakelt hij zelfs bij 80-90 terug naar de 3. Bij het versnellen op de plank gebeurt dit niet, tenzij ik in de "S" rij. Ik koppel het aan de verschillende programma's van de bak. Wij rijden vrij rustig en daar houd hij dan rekening mee. wanneer ik een tijd caravan heb gereden is hij gewoon sneller en ook feller. Dat is geen gevoel van mij, maar mijn vrouw geeft dat ook aan zonder dat we overlegd hadden. Johan Bedankt voor de reactie, het geen u beschreven heeft zou kunnen want ook ik rij erg rustig. omdat ik de C5 gekocht heb voor zijn perfecte comfort, en om de kosten wat brandstof aangaat te beperken. Maar ja soms wil je eens iets voorbij. pieter
|
10 jun 2009 13:59 |
|
 |
pieterarend
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
LWaanders schreef: Het kan zijn dat er in werkelijkheid geen verschil zit in de versnelling van de auto. Omdat als jij gas geeft verwacht dat de auto optrekt voel je dat veel minder (je anticipeert erop). Als de CC dat doet verwacht je het minder, en lijkt het of je harder optrekt. Als bijrijder voel je immers (ik althans) ook meer dat de auto optrekt dan als de chauffeur zelf. Zou gek zijn als de CC verborgen PK's weet los te peuteren die je pedaal niet krijgt. Dat zou kunnen maar ik voel toch duidelijk een verschil, dus er moet iets zijn wat dat veroorzaakt. sturen de CC en het pedaal de zelfde eenheid aan en geven die een signaal via de zelfde schakeling pieter
|
10 jun 2009 14:05 |
|
 |
pieterarend
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
exroosje schreef: Als het meer is als een gepercipieerd probleem, zijn er anderen die dit opgelost hebben door de luchtmassameter te vervangen. in het citroen forum was er iemand met 22HDI die alleen maar boven de 170 kon komen door de cruise control aan te zetten. Cruise control bypassed sommige zaken als de lmm kennelijk.
de gaspedaalsensor kan natuurlijk ook de boosdoener zijn. Zijn de gaspedaal sensor en het signaal van de CC dan zover gescheiden. Ik zou verwachten dat indien je je gaspedaal intrapt je de zelfde regeling bediend als welk door de CC word aan gestuurd buiten dan dat de CC de snelheid meet en zodoende wat meer en of minder brandstof gaat geven.Volgens mij rijd de C5 zonder werkende LMM slecht dus geen trekkracht meer, en dan maakt het volgens mij niet uit of je op de CC rijd of op het gaspedaal pieter
|
10 jun 2009 14:15 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Hier staat exact je probleem en genoemde oplossing. CC werkt dus niet via je gaspedaal http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173137
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
10 jun 2009 14:24 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Nee, het verhaal van het C forum gaat niet op voor mij. Er is een bak aan vermogen, slechts alleen een korte vertraging. En verschil tussen CC en gaspedaal. Johan
|
10 jun 2009 15:48 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Ik deel dit gevoel ook, met mijn hand geschakelde 110 HDi Break. Het is net of de CC een optimalere programmering v/h motor-management gebruikt, dan de gaspedaal-sensor. Moet ik even terug van 120 naar bv 100, en kan dan weer gang maken, druk op de knop en hij gaat er weer vandoor. Doe ik dit met het gaspedaal, dan gebeurt er toch wel iets minder.
Gr. Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
10 jun 2009 19:44 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Je verwoordt het precies zoals ik het ook evenaar. Qua pedaalgas is er niets mis (hij rijdt gewoon om en nabij 200), maar de initiële versnelling als je de cc indrukt lijkt groter, alsof je een extra duwtje krijgt.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
10 jun 2009 21:49 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Ik sluit me er ook volledig bij aan, versnellen gaat sneller door de geheugenstand v/d CC te gebruiken.
En ik ben zeker geen slome rijder en trap op zonder CC wel stevig door. Dezelfde acceleratie krijg ik met met het gaspedaal niet uit...
_________________ Johan
|
10 jun 2009 23:23 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Zouden alleen de phI 110pk hdi rijders dit fenomeen hebben? (gezien de reacties)
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 jun 2009 02:21 |
|
 |
pieterarend
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
Beste Heren
Ik vermoed dat het allemaal wat te maken heeft met het feit dat ik de C5 nog niet zolang in mijn bezit heb en van nature een rustige rijder ben. Vanmorgen eens geprobeerd wat er gebeurd indien ik het gas eens goed intrap. Eerst warm gedraaid natuurlijk, en hij gaat er toch best snel van door en loopt vrij snel naar de 170 km/uur en ik heb het gevoel dat zij (mijn C5 )als je de tijd er voor neemt de 180 km/uur kan halen op de teller dan.En dat is volgens mij niet slecht De automaat schakelt ook pas door bij veel meer toeren, bij ongeveer 120/130 km/uur schakelt de automaat pas in de hoogste versnelling. Toch wil ik een ieder bedanken voor zijn inbreng, ik ervaar dit forum als zeer prettig. waar mensen aanwezig zijn die je echt willen helpen Ik moet mij nog wat verdiepen in het C5 gebeuren, maar zal indien ik dat kan ook mijn input verstekken bij op gebrachte problemen mvg Pieter
|
11 jun 2009 06:47 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: verschil in reactie motor cruise control en gaspedaal
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
11 jun 2009 09:48 |
|
 |
|