Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Vorige week aangemeld als nieuwe C5 eigenaar op de site, voorstelronde zou komen wanneer de C5 voor de deur stond, zo ver is ie echter niet gekomen...

Gisteravond onze 'nieuwe' grijze C5 break 2.0 HDI Ph1 difference 2 (3-2004, 149k) opgehaald bij het verkopend autobedrijf.
Wij (mijn vrouw en ik zo blij als kinderen) goedgeluimd onderweg naar huis, na circa 30 kilometer dikke zwarte rookwolken uit de uitlaat, rare geluiden in het vooronder en auto op vluchtstrook geparkeerd....
ANWB ter plaatse; geen olie meer in het motorblok en oliesporen in luchtleiding (turbo), waarschijnlijk turbo of de kop kapot!
Auto op sleepwagen getakeld en wordt vandaag naar het autobedrijf terug gebracht.

Ik heb de auto met 6 maanden BOVAG-garantie gekocht, de vraag is nu 1) laten repareren of 2) de verkoper mag hem houden want zelfs na reparatie van de turbo/kop is er waarschijnlijk veel meer motorschade die in de toekomst problemen kan geven.

Heeft iemand hier een advies over?

Groet,

Roel Snijders. :cit2


05 jun 2009 09:56
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33526
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Wat een vervelende ervaring met je net verworven auto :shock:
Als het inderdaad enkel de turbo is die overleden is zou ik hem laten repareren, een diesel is daarna weer z.g.a.n. , is er vervolgschade dan zou ik de koop proberen ongedaan te maken.
Is de distributie/waterpomp gedaan, die zit er ook aan te komen, kunnen ze gelijk meenemen als eventueel goedmaker :idea:
Ik snap wel dat dit een enorme deuk in het vertrouwen geeft natuurlijk ,.... laat ons weten wat de uitkomst is.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


05 jun 2009 10:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Sluit me bij Menno aan...

Ten eerste, erg sneu zoiets.
Ten tweede, de prijs van de auto zal hoger geweest zijn dan de schade nu. Onder garantie laten repareren loont dan zonder meer.

En zoals Menno zegt, als het een betrouwbaar bedrijf is, maken ze wat goed...


Heel veel sterkte.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


05 jun 2009 10:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
met alleen de turbo vervangen ben je d'r niet als het blok daadwerkelijk zonder olie rondgedraaid heeft. Dus ik stem voor 2.

2) de verkoper mag hem houden want zelfs na reparatie van de turbo/kop is er waarschijnlijk veel meer motorschade die in de toekomst problemen kan geven.

of

3) geheel ander blok erin.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


05 jun 2009 10:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Hoewel erg vroeg kan zo'n turbo natuurlijk altijd stuk gaan, maar ik maak me meer zorgen over het feit dat er geen olie meer in het blok zat.

Als het een fatsoenlijke firma is zullen ze er alle begrip voor hebben dat jij geen vertrouwen meer hebt in de auto en de koop ongedaan wilt maken.
Als ze dat doen neem ik aan dat je zonder problemen voor een tweede keer met ze in zee kunt gaan.

Mogelijk is het zo'n geval waarbij de vorige eigenaar de problemen aan zag komen en misschien zelfs wat noodreparaties verricht heeft om het geheel nog een paar honderd kilometer te laten draaien.
Dan gauw inruilen, liefst ver van huis, en de volgende eigenaar (jij dus) ziet maar hoe hij zich red.

Ik heb het ook bij leasemaatschappijen gezien.
Een auto met een grote reparatie tegen het eind van het contract, dan mag nog alleen een noodreparatie en de bestuurder krijgt een leenauto.
De defecte auto gaat dan direct de "handel" in.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


05 jun 2009 10:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40
Berichten: 242
Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Wel merkwaardig als je zo in één keer al je olie verliest.
Meestal kondigt zoiets zich van tevoren (bij het onderhoud) wel aan toch :?:

_________________
met vriendelijke groet,
Wim


05 jun 2009 12:54
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07
Berichten: 121
Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
In onze vakantie was iemand met een grijze Ph1 HDI (toeval? Kenteken onbekend) die in Nederland was vergeten zijn olievuldop terug te plaatsen en daar pas in de Provence achter kwam. Ook hier zat vrijwel geen olie meer in.
Dat roept bij mij het gevoel op dat zelfs bij zeer weinig olie de oliedruk en smering nog voldoende zijn, in elk geval om nog geen STOP meldingen en rode lampjes te laten verschijnen.

Roel: Ik neem aan dat je bij die eerste rit juist extra alert was op evt. waarschuwingslampjes of -meldingen? Volgens je verhaal ging dat er niet aan vooraf...

_________________
Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX.
Blijvertje: Dspecial 1970


05 jun 2009 14:21
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Zoiets in m'n eerste 30 Km naar huis notabene ? Ik zou de koop ongedaan maken, en een andere uitzoeken...
Alsof je date op de eerste avond al loopt te flirten. De liefde zou mij meteen bekoeld zijn..

_________________
Johan


05 jun 2009 23:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
jpiek schreef:
Zoiets in m'n eerste 30 Km naar huis notabene ? Ik zou de koop ongedaan maken, en een andere uitzoeken...
Alsof je date op de eerste avond al loopt te flirten. De liefde zou mij meteen bekoeld zijn..


Dito hier. Waardeloos dit. Nu maar hopen dat het een goed bedrijf is geweest waar je hem kocht. Sterkte!


05 jun 2009 23:37
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Roel, wat ongeloofelijk lullig voor je.
Pure pech of een slimme truuk van de vorige eigenaar? Weten doen we het niet.
Ik zou voor ontbinding gaan.

@allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ?

Gr.Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


05 jun 2009 23:40
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Ronald schreef:
@allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ?

Gr.Ronald


Inruilen, probleem vertellen. Een schoon geweten slaapt wel zo rustig.


05 jun 2009 23:45
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Ronald schreef:
@allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ?


Wat simpel, vertellen natuurlijk :

Gevoel/geweten : slaapt idd. wel zo rustig

Verstand : Wat als je gekochte auto en probleem heeft, je claimt garantie, en de garage heeft inmiddels ontdekt dat je de kluit hebt belazerd...

Overigens heeft een particulier bij verkoop/inruil aan een garage wel minder vertelplicht dan de garage bij verkoop aan een particulier...

_________________
Johan


06 jun 2009 01:05
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 819
Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Citaat:
@allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ?


Open kaart spelen, dus gewoon het probleem melden, anders ben je net zo slecht als 80% van de garagebedrijven in ons kikkerland. Eerlijkheid duurt het langst. Bovendien zul je, zeker in het geval van een C5, toch wel eens terug moeten naar de garage waar je de dame heb gekocht dus kun je maar beter het doopceel lichten van je ex. En als je voor, zeg € 1500,00 slecht wilt zijn, dan moet je geen andere willen auto kopen, je zet je zelf voor schut, is het niet bij de garage dan is het wel binnen je familie en-vriendenkring, hoongelach valt je ten deel als je een dergelijke actie meldt. Tenminste in mijn familie en vriendenkring wel.
Verder vindt ik het wel een 'sport' om zo veel mogelijk te onderhandelen over de prijs, maar dat is van een andere catagorie en legaal, de tegenpartij heeft tenslotte de keus om te weigeren.......

En nu ga ik lekker slapen en dromen van een C6, want die kan ik toch niet betalen.

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


06 jun 2009 01:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Toch distributie C5 Ph1 2.0 HDI kapot ipv turbo
Goedenmiddag citrofielen, even een update over mijn gestrande C5 break,

allereerst bedankt voor al jullie reacties en tips!

Ondertussen is de C5 bij het verkopend autobedrijf nagekeken in de werkplaats, daar is vastgesteld dat er een spanner/spanrol van de distributie is afgebroken!
De distributie stond nog wel 'op tijd' , ook zat er nog voldoende olie in het motorblok.
Volgens de monteur is er waarschijnlijk geen verdere schade aan het blok....
De spanner/spanrol wordt morgen vervangen, dan kan de auto worden getest.

Detail: de distributie is 2000km geleden vervangen bij een citroen-garage!

Zal morgen dus de beslissing moeten maken wat verder te doen; aanvullende garantie eisen, koop toch ongedaan maken, niet zeuren lekker rijden maar weer?!........


08 jun 2009 15:04
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot
Lastige keuze.
Als je garage garandeert dat er geen schade is door de gebroken distributie (zwart op wit!) en dat de eventuele nog niet zichtbare gevolgschade gegarandeerd onder garantie wordt gerepareerd indien optredend binnen, zeg, 30000 km, lijkt het me geen probleem om hem te laten repareren.

Als je garage weigert het zwart op wit te zetten, zou ik dat niet doen. Hij is de verkoper, hij behoort dat risico te nemen, niet jij.

Ik vind het overigens vreemd dat de ANWB geen gebroken distributie heeft geconstateerd dan. Lijkt me een ding dat je als ANWB-er wel herkent, toch?

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


08 jun 2009 15:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.