Re: Het einde van de aftermarket xenon
Klaverblaadje schreef:
Er blijft toch twijfel knagen, dit vond ik vanmorgen op de site van de RDW als voorlichting aan het publiek.
Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
Nieuwsbericht | 28-04-2009
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
----------------------------------------
Ik ben benieuwd wat de nieuwe APK voorschriften van JO voorschrijven.
Hier werd ik op een ander forum ook (waarschijnlijk terecht) op gewezen.
in art. 5.2.55 lid 8 staat het volgende:
'De codering van de lichtarmaturen moet in
overeenstemming zijn met de voor dat armatuur
bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage
VIII, annex 6, van toepassing.'
In bijlage VIII annex 6 staat dan een tabel met lettercodes en lampsoorten:
KOPLAMPEN
R Een koplamp met groot-licht functie
C Een koplamp met dimlicht functie
H Samen met R en/of C duidt op een halogeen gloeidraadlichtbron
D Samen met R en/of C duidt op een gasontladingslichtbron
PL Koplamp met een plastic lens
HS HSB-lamp
X Adaptive Front-lighting Systems (AFS)
MISTLAMPEN VOORZIJDE
B Mistvoorlicht class “B”
F3 Mistvoorlicht class “F3” (nieuwe type)
OVERIGE LAMPEN
AR Achteruitrijlicht
L Achterkentekenplaatverlichting
K Hoeklicht (cornering lamp)
Wat ik hieruit concludeer is dat je lamp moet voorzien zijn van code D wil je xenon voeren.
voor auto's met xenon (dus met code D op het lamparmatuur) moet de auto van wiswas etc zijn uitgevoerd als deze na 31-12-06 is toegelaten op de wegen. (kennelijk zijn er voor die datum ook auto's met fabrieks af xenon (dus code D), maar die geen wiswas etc hebben).
Het zou ook betekenen dat het toevoegen van wiswas (en evt hoogteregeling) geen effect heeft; het lettertje veranderd immers niet.
Da's dus best wel serieus; mijn voornaamste reden voor xenon is dat een gemiddeld dimlichtlampje amper/maximaal 4 maanden meegaat, dus dat ik elke 4 maanden de bumper moet demonteren en de koplamp moet uitbouwen om een lampje te verwisselen. Zonder uitbouw kan ik er niet bij, en dan heb ik nog behoorlijk kleine handjes

.
En dat terwijl mijn lampen nog iets verder naar beneden staan gericht dan wat maximaal toelaatbaar is, en er nooit iemand naar mij knippert