Auteur |
Bericht |
Kosta
|
 Re: Overweeg aankoop C5
Rammelig zoals de ophangingen die herrie maken of echt het gevoel?
|
06 apr 2009 20:29 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
Kosta schreef: Rammelig zoals de ophangingen die herrie maken of echt het gevoel? gevoelsmatig en als je echte tikken hoort kijk eens of de aanslagnokken achter nog aanwezig zijn 

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
06 apr 2009 20:50 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Eh....hoe moet ik dat zeggen. Er rammelt niks los zo of zo. Het heeft een beetje te maken met de consequentie van een hydraulisch veersysteem. Dit veert weergaloos op langere oneffenheden, denk aan golvende verkeersdrempels, dat is gewoon kicken! Om dat effect te versterken, kun je zelfs zgn. comfortbollen overwegen. Die doen het op dat punt nog beter. Maar met korte oneffenheden heeft een hydraulisch systeem vaak moeite. Dan slaan de wielen sterk (terug) op de weg, maar de wagen rammelt niet. (tenminste, als er niks loos is maar dat geldt voor iedere andere auto natuurlijk)
Er zijn legio mensen die om deze reden met een grote boog om een C5 of andere Citroën met Hydro vering lopen. Dat is hun goed recht, ik begrijp het ook enigszins wel. Als ik me gedwongen zag louter over hobbelige klinkerwegen te rijden zou ik me ook wel bedenken moet ik eerlijkheidshalve zeggen. Maar gelukkig rij ik in Nederland en Europa met voornamelijk mooi asfalt. Al met al zul je het gewoon zelf moeten ondervinden en beoordelen Kosta, maar 1 ding is zeker; een lange rit in een goede C5 kan nooit te lang duren. Dat is de pest van die vaak te korte proefritten.
|
06 apr 2009 20:59 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Ach, en zweeft ie je nog niet genoeg, dan zou je nog kunnen overwegen om comfortbollen te laten monteren. lees meer hier over in dit draadje viewtopic.php?f=8&t=3614&hilit=comfort+bollen
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
06 apr 2009 21:12 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
Wat ik zelf altijd doe en daarom zou willen toevoegen: als je voor het eerst gaat proefrijden in een bepaald type auto, probeer dan in meer dan één exemplaar te rijden, er is aanbod genoeg. Ik heb in één weekend 5 verschillende C5's gereden met dezelfde motor en bak en dan kom je er al gauw achter wat normaal is voor een C5 en wat niet. Daarbij sprong de auto van mijn keus er positief uit qua stilte en strak rijden, wellicht door de rijstijl en zorg van de vorige eigenaar. Neem verder ook de tijd: liever een auto aan je neus voorbij dan een miskoop 
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
06 apr 2009 21:36 |
|
 |
henkie HDI
V.I.P.
Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26 Berichten: 1853 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Naar boven
|
Da's inderdaad een goeie .... meerdere auto's rijden met dezelfde motor en bak. Ik had weliswaar geen C5 2.2 HDI gereden, maar wel een Peugeot 607 2.2 HDI gereden. Mijn C5 was aanmerkelijk vlotter. Bovendien heb ik de onderhoudshistorie in mogen zien, gaf me goed gevoel.
_________________ De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5
|
07 apr 2009 19:32 |
|
 |
Kosta
|
Ik ben benieuwd bij de proefrit. Ben er inmiddels achter dat de auto bij 93500 z'n laatste beurt heeft gehad en de APK geldig is tot september dit jaar. De display geeft aan dat de volgende beurt over 850 kilometer moet zijn . Iemand enig idee hoe dat rijmt met elkaar aangezien er 30.000 km tussen een beurt hoort te zitten?
|
07 apr 2009 20:45 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Die indicator is simpel zelf te resetten, kan dus vergeten zijn te doen bij de laatste beurt.... zal niet de 1'ste keer zijn 
07 apr 2009 20:48 |
|
 |
Pietheintje
|
De formulering van Hertogjan is naar mijn gevoel perfect. Wij wonen in WestVlaanderen waar de wegen een zeer slechte en verouderde staat hebben. Onze C5 heeft dan ook erg last met deze wegen, de vering is naar mijn gevoel niet aangepast aan dit soort wegen. Erg spijtig, dit is het enige minpunt aan de C5 ervaring, en dan nog net wat ik eigenlijk het minst verwacht had. Intussen zoekt ik verder of daar iets aan te verhelpen zou zijn.
|
07 apr 2009 21:19 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Pietheintje schreef: De formulering van Hertogjan is naar mijn gevoel perfect. Wij wonen in WestVlaanderen waar de wegen een zeer slechte en verouderde staat hebben. Onze C5 heeft dan ook erg last met deze wegen, de vering is naar mijn gevoel niet aangepast aan dit soort wegen. Erg spijtig, dit is het enige minpunt aan de C5 ervaring, en dan nog net wat ik eigenlijk het minst verwacht had. Intussen zoekt ik verder of daar iets aan te verhelpen zou zijn. Beetje off-topic maar misschien ook interessant voor de aspirant C5-rijder, dus toch maar even:  er zijn diverse discussies op het forum over de 'comfort-bollen'  verder kan een wat lager dan opgegeven bandenspanning helpen en tenslotte  hebben de types met sportstand onder normale omstandigheden juist een soepeler vering. Bij de phase 1 en 2 is het verschillend welke uitvoeringen dit wel en niet hebben (draadje sportstand ergens...). Als je nog geen C5 hebt kun je daar dus ook nog op letten. 
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
07 apr 2009 21:36 |
|
 |
Kosta
|
Zo,vanmiddag proefgereden. Is me echt 100% meegevallen. Auto vond ik zeer fijn rijden. Comfortabel(versie met sportstand) echt zeer goede remmen,stuurt redelijk strak. Ziet er van binnen ook netjes uit. Heb het onderhoudsboekje gezien,heeft alle beurten gehad bij officiele Citroen dealers. Volgende beurt volgens de laatste dealer bij 120.000 of uiterlijk november dit jaar. Het enige wat me iets verontruste was ,telkens bij optrekken,lichte trilling in de aandrijving. Koppeling? Met schakelen totaal geen probleem,deed dat zeer soepel. Ga de kilometerstand nog natrekken bij NAP en als die klopt ga ik denk ik toch een aankoopkeuring laten doen. Verkoper zei dat hij het kon regelen en dat er dan een monteur bij hun langskomt. Wat is de normale procedure daarin eigenlijk?
|
08 apr 2009 20:45 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Kosta schreef: Ga de kilometerstand nog natrekken bij NAP en als die klopt ga ik denk ik toch een aankoopkeuring laten doen. Verkoper zei dat hij het kon regelen en dat er dan een monteur bij hun langskomt. Wat is de normale procedure daarin eigenlijk? Ik heb geen ervaring met aankoopkeuringen maar het lijkt me zaak dat door een onafhankelijke partij te laten doen. Als de monteur in kwestie bevriend is en/of ingehuurd door de verkoper zou het me zeer verbazen als hij iets vindt 
|
08 apr 2009 21:20 |
|
 |
Rowi
|
Kosta schreef: Zo,vanmiddag proefgereden. Is me echt 100% meegevallen. Auto vond ik zeer fijn rijden. Comfortabel(versie met sportstand) echt zeer goede remmen,stuurt redelijk strak. Ziet er van binnen ook netjes uit. Heb het onderhoudsboekje gezien,heeft alle beurten gehad bij officiele Citroen dealers. Volgende beurt volgens de laatste dealer bij 120.000 of uiterlijk november dit jaar. Het enige wat me iets verontruste was ,telkens bij optrekken,lichte trilling in de aandrijving. Koppeling? Met schakelen totaal geen probleem,deed dat zeer soepel. Ga de kilometerstand nog natrekken bij NAP en als die klopt ga ik denk ik toch een aankoopkeuring laten doen. Verkoper zei dat hij het kon regelen en dat er dan een monteur bij hun langskomt. Wat is de normale procedure daarin eigenlijk? deze zal je toch wel gevonden hebben? http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen ... uring.html
|
09 apr 2009 12:11 |
|
 |
Kosta
|
Ja, dat wist ik wel maar die garage had het erover dat er eventueel iemand naar hun toe kon komen terwijl de ANWB volgens mij niet zo werkt.
|
09 apr 2009 20:38 |
|
 |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
Naast de anwb is er ook nog de EAC, economische automobielclub, uit Deventer. Soort minianwb, kost weinig per jaar, maar ze hebben onder andere een contract met Dekra, een mobiele aankooptester. Van oorsprong duits, in ieder geval wel onafhankelijk.EAC doet veel meer, maar dat moet je maar zelf bekijken, ik ben er al jaren lid van. www.eac.nl
|
09 apr 2009 21:15 |
|
 |
|