Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Is het mogelijk (bij zowel een PH1 als een PH2) de verbuiksmeter af te regelen?
Als ik in mijn C5 het gemiddelde verbruik per tank op de brandstofverbruiksmeter bekijk, en deze nareken na het tanken, blijkt het dat mijn meter (PH1) altijd ca 0,5l/100km te hoog aangeeft.
Bij de C5 van m'n vader (PH2) geeft deze altijd ca. 0,5l/100km te laag aan.
Kan dit met een lexia oid bijgesteld worden in de computer?
Als ik in mijn C5 het gemiddelde verbruik per tank op de brandstofverbruiksmeter bekijk, en deze nareken na het tanken, blijkt het dat mijn meter (PH1) altijd ca 0,5l/100km te hoog aangeeft.
Bij de C5 van m'n vader (PH2) geeft deze altijd ca. 0,5l/100km te laag aan.
Kan dit met een lexia oid bijgesteld worden in de computer?
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
GuidoK schreef:Is het mogelijk (bij zowel een PH1 als een PH2) de verbuiksmeter af te regelen?
Als ik in mijn C5 het gemiddelde verbruik per tank op de brandstofverbruiksmeter bekijk, en deze nareken na het tanken, blijkt het dat mijn meter (PH1) altijd ca 0,5l/100km te hoog aangeeft.
Bij de C5 van m'n vader (PH2) geeft deze altijd ca. 0,5l/100km te laag aan.
Kan dit met een lexia oid bijgesteld worden in de computer?
Ik ben daar ook erg benieuwd naar want mijn C5 Break 2.0 HDI 100 kW wijkt op dit punt nog veel meer af. Over de laatste 3000 km zou het verbruik 1 op 16.4 zijn terwijl dit in de praktijk slechts 1 op 14.4 is. Als nieuwe C5 rijder valt mij op dat de verbruikscijfers uit de folder wel erg afwijkend ten opzichte van het werkelijk verbruik. Mijn vorige auto, Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Je kan wel de tankinhoud 'virtueel' aanpassen : http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=1629
Daardoor gaat de BC met andere waarde meten !?
Daardoor gaat de BC met andere waarde meten !?
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
De verbruiksmeter is puur een berekening vanuit het MM, meen ik gelezen te hebben.
Daardoor wordt een kleine fout tientallen malen per seconde opgeteld, waardoor een afwijking uitvergroot wordt.
Daardoor wordt een kleine fout tientallen malen per seconde opgeteld, waardoor een afwijking uitvergroot wordt.
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Bedoel je dat het verbruik berekend wordt bijv. naar gelang he toerental of snelheid en de gasstand?
Dan zou dat wel heel nauwkeurig zijn, zeker omdat de afwijking ook altijd constant is, pak 'm beet 7 %.
Of zit er ergens een flowmeter in en meet ie de snelheid?
Bij de snelheid zit bij mij overigens ook een afwijkinkje van ca. 3% (hij wijst bijv. 128 aan als ik 124 rij).
De PHII van mijn vader is op dat heel precies. misschien een afwijking van 1-2 km/uur.
(allen vergeleken met tomtom).
Dan zou dat wel heel nauwkeurig zijn, zeker omdat de afwijking ook altijd constant is, pak 'm beet 7 %.
Of zit er ergens een flowmeter in en meet ie de snelheid?
Bij de snelheid zit bij mij overigens ook een afwijkinkje van ca. 3% (hij wijst bijv. 128 aan als ik 124 rij).
De PHII van mijn vader is op dat heel precies. misschien een afwijking van 1-2 km/uur.
(allen vergeleken met tomtom).
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Yep, het motormanagement berekent de in te spuiten hoeveelheid, en de BC gebruikt die waarde voor het berekenen van het verbruik.
En wat berekend wordt, wordt nooit exact ingespoten, omdat de inspuiters wellicht iets afwijken.
En de snelheidsmeter in mijn C5 Ph2 is net zo nauwkeurig als in mijn C5 Ph.1, die een ex-pliesiebak was...
En wat berekend wordt, wordt nooit exact ingespoten, omdat de inspuiters wellicht iets afwijken.
En de snelheidsmeter in mijn C5 Ph2 is net zo nauwkeurig als in mijn C5 Ph.1, die een ex-pliesiebak was...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Maar valt het bij te stellen met bijv een lexia?
Als de hoeveelheid varieert doordat niet elke inspuiter gelijk is zou dat een goede aanvulling zijn, omdat dan elke auto een wat andere afwijking zou hebben.
Ik zou zo'n ding (lexia) thuis moeten hebben
Als de hoeveelheid varieert doordat niet elke inspuiter gelijk is zou dat een goede aanvulling zijn, omdat dan elke auto een wat andere afwijking zou hebben.
Ik zou zo'n ding (lexia) thuis moeten hebben
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 feb 2009 22:40
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Amstelveen
Is er al iemand die het antwoord op deze vraag weet?GuidoK schreef:Maar valt het bij te stellen met bijv een lexia?
Als de hoeveelheid varieert doordat niet elke inspuiter gelijk is zou dat een goede aanvulling zijn, omdat dan elke auto een wat andere afwijking zou hebben.
Mijn verbruiksmeter is veel te optimistisch. Laatst gaf ie aan, dat ik na het leegrijden van de tank gemiddeld 1 op 13,5 zou hebben gereden maar als je het narekent adhv de bonnen kom je uit op 1 op 12,5...
met vriendelijke groet,
Wim
Wim
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Nope, is volgens mij niet mogelijk...
De computer rekent uit wat er in gespoten moet worden, maar er is geen correctie voor de werkelijk ingespoten hoeveelheid....
En in de Lexia is dat niet te verzetten, dacht ik...
De computer rekent uit wat er in gespoten moet worden, maar er is geen correctie voor de werkelijk ingespoten hoeveelheid....
En in de Lexia is dat niet te verzetten, dacht ik...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Dan is nog altijd de vraag of het aan de verbruiksindicator ligt. Hoe weet je nu of je gereden afstand klopt? De pomp is in principe geijkt, maar temperatuurwisselingen zijn nog steeds van invloed op de hoeveelheid. Hoever je hem voltankt kan ook erg veel schelenMijn verbruiksmeter is veel te optimistisch.
VWB afstand en snelheid: alles hangt samen met de wielomtrek. Die is programmeerbaar, maar tijdens het afslijten van de banden verandert die. Ook bandenspanning, belading en snelheid (middelpuntvliegende kracht) hebben invloed.
als de snelheid 3% afwijkt kan de afstand dat ook doen.Bij de snelheid zit bij mij overigens ook een afwijkinkje van ca. 3% (hij wijst bijv. 128 aan als ik 124 rij).
De PHII van mijn vader is op dat heel precies. misschien een afwijking van 1-2 km/uur.
(allen vergeleken met tomtom).
TomTom ed geeft ook geen exacte waarde. Ook die maakt een meetfout bij de afstand en rekent met een tijdfout. Het is niet voor niks dat aan een intern navigatiesysteem een snelheidssignaal van de auto wordt doorgegeven.
een afwijking van 4% op de afstand/snelheid levert een 10% lager verbruik op.Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Het praktijkverbruik zal (bijna) altijd hoger liggen dan de verbruiksopgave in de folder. Die cijfers zijn gemeten tijdens een gestandaardiseerde laboratoriumopstelling. Zij dienen om het verbruik tussen verschillende typen auto's te kunnen vergelijken. De gebruiksomstandigheden in de praktijk zullen (bijna) altijd ongunstiger zijn dan tijdens de laboratoriumproef, denk aan luchtweerstand, belading, bandenspanning; rijstijl etc.staircase schreef:Als nieuwe C5 rijder valt mij op dat de verbruikscijfers uit de folder wel erg afwijkend ten opzichte van het werkelijk verbruik. Mijn vorige auto, Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 242
Lid geworden op: 11 feb 2009 22:40
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Amstelveen
Volgens mij hoort deze reactie bij een ander draadje thuis. Het verbruik op zich staat hier niet ter discussie, maar het feit of de verbruiksmeter het verbruik juist weergeeft (t.o. het werkelijke aantal gereden kilometers en getankte liters).Kapitein Rob schreef:Het praktijkverbruik zal (bijna) altijd hoger liggen dan de verbruiksopgave in de folder. Die cijfers zijn gemeten tijdens een gestandaardiseerde laboratoriumopstelling. Zij dienen om het verbruik tussen verschillende typen auto's te kunnen vergelijken. De gebruiksomstandigheden in de praktijk zullen (bijna) altijd ongunstiger zijn dan tijdens de laboratoriumproef, denk aan luchtweerstand, belading, bandenspanning; rijstijl etc.staircase schreef:Als nieuwe C5 rijder valt mij op dat de verbruikscijfers uit de folder wel erg afwijkend ten opzichte van het werkelijk verbruik. Mijn vorige auto, Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.
met vriendelijke groet,
Wim
Wim
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Je kan de twee niet los van elkaar zien.
Een te hoge snelheidsweergave zorgt ervoor dat je langzamer rijdt. Dat drukt je werkelijke verbruik, bovendien wordt de afgelegde afstand dan ook overschat, waardoor het weergegeven verbruik nog verder zakt.
Dat geldt niet alleen voor de digitale C5, maar ook als je met je 2cv met peilstok aan de rol gaat.
Overigens geeft de mijne steevast 0,3L te veel aan tov van mijn gemeten verbruik, dat is minder dan 4% verschil, dus gezien de normale afwijking van snelheidsmeters en bandenslijtage volkomen acceptabel. Pas als de afwijking meer dan 10% is, zou ik kijken of de juiste bandenmaat in de BSI geprogrammeerd staat, maar dan heb je waarschijnlijk ook een grote snelheidsafwijking.
Een te hoge snelheidsweergave zorgt ervoor dat je langzamer rijdt. Dat drukt je werkelijke verbruik, bovendien wordt de afgelegde afstand dan ook overschat, waardoor het weergegeven verbruik nog verder zakt.
Dat geldt niet alleen voor de digitale C5, maar ook als je met je 2cv met peilstok aan de rol gaat.
Overigens geeft de mijne steevast 0,3L te veel aan tov van mijn gemeten verbruik, dat is minder dan 4% verschil, dus gezien de normale afwijking van snelheidsmeters en bandenslijtage volkomen acceptabel. Pas als de afwijking meer dan 10% is, zou ik kijken of de juiste bandenmaat in de BSI geprogrammeerd staat, maar dan heb je waarschijnlijk ook een grote snelheidsafwijking.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Welke afstandsmeetfout en tijdmeetfout maakt tomtom dan?EvilTwin schreef: TomTom ed geeft ook geen exacte waarde. Ook die maakt een meetfout bij de afstand en rekent met een tijdfout. Het is niet voor niks dat aan een intern navigatiesysteem een snelheidssignaal van de auto wordt doorgegeven.
Er zit inderdaad een tolerantie in (want nauwkeurig op ca. 10m bij exacte plaatsbepaling), maar voor het bepalen van een gereden afstand lijkt me dat geen issue. Ook de tijdfout is zo miniem (delen van een picoseconde), aangezien je anders geen plaats kan bepalen (het gebeurt dmv tijdmetingen hoe snel signalen van de satteliet naar ontvanger gaan). Een GPS satelliet heeft niet voor niets een atoomklok aan boord, en dan nog heeft een gps meerdere satellieten nodig om de plaats te bepalen. (één atoomklok is daar niet nauwkeurig genoeg voor)
Als de snelheidsweergave niet klopt, dan kan de verbruiksmeter ook niet kloppen zonder afregeling.
Echter is de afwijking van zowel mijn snelheidsmeter als mijn verbruiksmeter heel constant ongeacht temperatuur of bandenslijtage (die paar milimeter maakt kennelijk relatief gezien niet zoveel uit) dus zou het -indien citroen die moglijkheid had gegeven- heel goed afgeregeld kunnen worden.
Doordat de optie ontbreekt kan het nu per definitie niet.
Bij mij is de procentuele afwijking van de verbruiksmeter ongeveer 2 keer zo groot als de procentuele afwijking van de snelheidsmeter.
Als de snelheidsmeter correct afgeregeld wordt zegt mijn logica dat ik de afwijking van de verbruiksmeter kan halveren.
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
GuidoK schreef:Welke afstandsmeetfout en tijdmeetfout maakt tomtom dan?EvilTwin schreef: TomTom ed geeft ook geen exacte waarde. Ook die maakt een meetfout bij de afstand en rekent met een tijdfout. Het is niet voor niks dat aan een intern navigatiesysteem een snelheidssignaal van de auto wordt doorgegeven.
Code: Selecteer alles
Signal Arrival C/A ± 3 m
Signal Arrival P(Y) ± 0.3 m
Ionospheric effects ± 5 m
Ephemeris errors ± 2.5 m
Satellite clock errors ± 2 m
Multipath distortion ± 1 m
Tropospheric effects ± 0.5 m
C/A ± 6,7 m
P(Y) ± 6,0 m Echter is de afwijking van zowel mijn snelheidsmeter als mijn verbruiksmeter heel constant ongeacht temperatuur of bandenslijtage (die paar milimeter maakt kennelijk relatief gezien niet zoveel uit)
Constant qua grootte of relatief tov de werkelijke waarde?
En hoe kom jij nu aan de "werkelijke waarde"? Wat jij als referentie gebruikt kan net zo goed fout zijn. (TomTom, stopwatch, kilometerpaaltjes, geijkte pomp)
Het kan ook goed zijn dat enkele effecten elkaar opheffen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije



