C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ook hier maar eens een vraag deponeren...

De verkoper vertelde het al, als je op LPG rijdt dan wordt er uiteraard geen benzine verbrand, maar de benzinemeter zakt wel doordat hij bepaalt aan de hand van waarden aangeleverd door de boordcomputer hoe de meter zou moeten staan. :shock:

Vreemd, gewoon meten lijkt mij voor de hand liggender.

Nou ja, ook vertelde hij dat de meter weer in zijn correcte stand terug komt te staan wanneer het contact de volgende keer weer aangezet wordt.

Nou, mooi niet dus, want de meter blijft lekker op leeg.

Hij rijdt wel op LPG, geloof ik, want deze geeft aan dat er minder gas in zit.

Herkent iemand dit?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja.

Het verschil tussen de gemeten waarde bij het starten en de berekende waarde moet voldoende groot zijn om te resetten.

Mijn ervaring is dat bij ca. 25 liter in de benzinetank niet meer gereset wordt.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Toch blijf ik het een vreemde manier van meten vinden, waarom niet ouderwets met een vlotter en aan de hand daarvan de waarde op de meter laten verschijnen :smt017
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Ploffie schreef:Toch blijf ik het een vreemde manier van meten vinden, waarom niet ouderwets met een vlotter en aan de hand daarvan de waarde op de meter laten verschijnen :smt017
Dat zou voor ons een hoop werk schelen, werkelijk iedereen die wegrijdt in een nieuwe auto op LPG komt daarvoor terug ;)
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Begrijp jij de reden van deze oplossing dan?
Ik niet in ieder geval.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Ploffie schreef:Ook hier maar eens een vraag deponeren...

De verkoper vertelde het al, als je op LPG rijdt dan wordt er uiteraard geen benzine verbrand, maar de benzinemeter zakt wel doordat hij bepaalt aan de hand van waarden aangeleverd door de boordcomputer hoe de meter zou moeten staan. :shock:

Vreemd, gewoon meten lijkt mij voor de hand liggender.

Nou ja, ook vertelde hij dat de meter weer in zijn correcte stand terug komt te staan wanneer het contact de volgende keer weer aangezet wordt.

Nou, mooi niet dus, want de meter blijft lekker op leeg.

Hij rijdt wel op LPG, geloof ik, want deze geeft aan dat er minder gas in zit.

Herkent iemand dit?
:lol: :lol:
Hier is in begin al veel over geschreven, en ik moest ook even wennen aan deze vreemde manier, met de oude lpg nooit gehad. maar als je genoeg benz, hebt valt het mee maar met weinig meer meer kans dat hij niet reset.
En de benz dop eraf en even met een schroevendraaier erin helpt ook niet. Gewoon niet naar kijken , mijn vrouw heeft het nu wel afgeleerd om kommentaar te geven.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Nadeel is wel dat als je met weinig benzine rijdt, dat hij telkens zit te zeuren dat de tank bijna leeg is, totdat hij echt leeg is en niet meer wil starten op benzine. :?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 feb 2009 00:23
Auto: C5 Tourer 2.0i Comfort
Opties: Navigatie RT4, Pack detection, Persique 17"
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11684
Productienummer: 10456
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 129000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Rotterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ook bij de C5 PhIII heb ik hetzelfde probleem, hij hoort natuurlijk ook uiteindelijk wel iets te zakken, want je start op benzine. Na de inbouw heb ik een duidelijk instructieboekje van de inbouwer gekregen, waarin onder andere in staat dat je de benzinetank niet leger moet rijden dan een 1/4, omdat anders de indicatie niet betrouwbaar meer is.

Over het algemeen is bij een volle tank benzine de meter de ene keer wat optimistischer dan een andere keer als je contact aanzet.

Waar ik ook last van heb als je de auto afzet, contact uit en weer start binnen een minuut, dat de benzinemeter onderin blijft staan en ook dus benzinereservelampje(9x woordwaarde) gaat branden.
Dit heft zich weer op na de volgende keer starten(met voldoende pauze).

Je ziet, ook de laatste generatie heeft last van dit soort problemen. Ik vind het jammer dat ondanks alle electronica de boordcomputer niet kan meten als er op LPG wordt gereden. In deze tijd zou dat toch moeten kunnen?
Renault 15TS 1972, Volkswagen Kever 1300 1969, Citroën 2CV6 1974, Citroën Dyane 1975, Citroën 2CV6 1980, Nissan Micra 1986, Nisssan Sunny 1988, Nissan Sunny 1991, Fiat Tipo 1991, Rover Estate 1994, Renault Laguna 1997, Renault Laguna Break 2000, Renault Laguna Grand Tourer 2005, Citroën C5 Tourer Ph III 2008 Afbeelding
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Volgens mij is er wel zoiets.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat zodra je op lpg gaat rijden de benzinemeter de functie van de lpg meter overneemt.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Ploffie schreef:Volgens mij is er wel zoiets.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat zodra je op lpg gaat rijden de benzinemeter de functie van de lpg meter overneemt.
Mijn oude Talbot Solara en Renault 21 allebei met Vialle-installaties hadden dat inderdaad. Mijn laatste gasbak een Renault Nevada met een AG-installatie had 4 ledjes die het moesten doen terwijl de benzinemeter gewoon in functie bleef.
Blijkbaar is de huidige meet- en regeltechniek in moderne auto's zo gecompliceerd dat bijna geen autogas-installatie leverancier daar toegang toe krijgt of wil hebben. Bi-fuel uitvoeringen, die sommige fabrikanten lever(d)en zullen op dit punt wel in orde zijn.

Chris.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ploffie schreef:Volgens mij is er wel zoiets.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat zodra je op lpg gaat rijden de benzinemeter de functie van de lpg meter overneemt.
Dan zou de gastank gegevens over zijn inhoud op de CAN/VAN bus moeten zetten afaik. En dat zal wel niet/nooit gaan lukken....
Johan
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2008 19:23
Auto: C5 Break exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Locatie: Helmond
Wat hiervan ook een nadeel is dat de boordcomputer aangeeft dat er onvoldoende brandstof is.
Het reservelampje van de benzinemeter blijft ook aan en dan kun je geen gebruik maken van het zgn. blackpannel(s'avonds alleen snelheidsmeter verlichting aan).
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Wordt er na een bepaald aantal keren dat je de motor start opnieuw je benzinepeil gemeten eigenlijk?
Vanmorgen was hij ineens weer halfvol, nadat ik hem gisteren met een kwart tank had weggezet.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Klopt, dan heeft de BC 'm gereset.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:04
Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC
Locatie: Aldeboarn (8495HM)
leonium schreef:Na de inbouw heb ik een duidelijk instructieboekje van de inbouwer gekregen, waarin onder andere in staat dat je de benzinetank niet leger moet rijden dan een 1/4, omdat anders de indicatie niet betrouwbaar meer is.

Over het algemeen is bij een volle tank benzine de meter de ene keer wat optimistischer dan een andere keer als je contact aanzet.

Er zijn voordelen en nadelen aan een volle tank benzine terwijl je LPG rijdt:.
Nadeel: Een volle tank heeft gewicht. Dat zeul je alsmaar mee en zal je verbruik ongunstig beïnvloeden.
Voordeel: Je hebt er tijden geen omkijken naar en kan altijd alleen LPG tanken. Ook is een volle tank brandstof beter voor de tank. In de lucht boven je brandstof zit waterdamp. Dit condenseert geheid. Omdat water een hogere soortelijke massa heeft (zwaarder is dan) brandstof zal dit dus zakken in de tank en op een gegeven moment schade veroorzaken. (doorroesten).

Voor mij blijft tanken op de dagteller altijd betrouwbaarder dan op brandstof meter(s)
Plaats reactie