Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Rob310 schreef:
De bandenspecialist heeft tevens geconstateerd dat de banden gecupped zijn, oftewel niet meer rond. Dat geeft ook onbalans maar kan er niet uit gebalanceerd worden


Cuppen is een verkeerd slijtage partroon (zaagtand) van de blokjes langs de rand, balanceren heeft idd geen nut.

Citaat:
Ik kwam met googlen ook een review op autoweek tegen, waar, bij iemand twee sets banden achter gecupped waren. Zou dit dan toch een oorzaak hebben in de manier van vering en tevens een reden waarom de schoenen van onze dames zo moeilijk in balans te krijgen zijn?


Cuppen komt door de ophangingsgeometrie, het is vrijwel altijd achter en veelal bij meerpuntsophangingen (zoals de p407, p407, p607) maar inmiddels ook de C5-3 en C6.

De C5 Ph.I en II hebben zouden er dus inprincipe minder gevoelig voor moeten zijn, ware het niet dat ze een meesturende achteras hebben (net als ZX, Xsara, Xant en Xm)

Achterbanden naar voren gooien om de slijtage te middelen is niet aan te bevelen omdat gecupte banden voor veel lawaai maken.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


24 sep 2008 09:59
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 dec 2007 16:39
Berichten: 204
Woonplaats: Hilvarenbeek
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
EvilTwin schreef:

Cuppen komt door de ophangingsgeometrie, het is vrijwel altijd achter en veelal bij meerpuntsophangingen (zoals de p407, p407, p607) maar inmiddels ook de C5-3 en C6.

De C5 Ph.I en II hebben zouden er dus inprincipe minder gevoelig voor moeten zijn, ware het niet dat ze een meesturende achteras hebben (net als ZX, Xsara, Xant en Xm)

Achterbanden naar voren gooien om de slijtage te middelen is niet aan te bevelen omdat gecupte banden voor veel lawaai maken.


Maar als ik dit goed lees, is er geen remedie tegen?
M.a.w. de huidige banden laten zoals ze zijn en bij nieuwe banden hopen dat het niet te snel gebeurd?

Overigens is het balanceren goed gelukt, onbalans achter is weg, blijft nu alleen nog een kleine trilling over, waarvan ik niet zeker ben of het voor of achter is, of het zijn de banden zelf die dus gecupped zijn.
Profiel is toch dusdanig dat ik geen half jaar meer met deze banden blijf rijden en ga dus niet tot het oneindige proberen ze 100% stabiel te krijgen

_________________
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding


05 okt 2008 21:54
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Een C5 Ph1 2.0 i 16 V haalt echt 200+ op de teller op de Duitse Autobahn !

Met het bovenstaande ben ik het eens sinds kort. Zelfs bij die snelheid trilt mijn C5 niet, en ik begin te geloven dat ik een mazzelaar ben daarmee. Het enige "bijzondere" is dat ze op Enzo lichtmetaal staat. Maar dat zal er toch niets mee te maken hebben ??


05 okt 2008 22:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Rob310 schreef:

Maar als ik dit goed lees, is er geen remedie tegen?
M.a.w. de huidige banden laten zoals ze zijn en bij nieuwe banden hopen dat het niet te snel gebeurd?



Enige wat je kunt doen is links en rechts achter verwisselen. Daarmee draai je de draairichting om (mag alleen bij banden die dat mogen, bv wel bij de michelins primacy en energy). Hierdoor zal de band tegengesteld gaan cuppen wat elkaar (grotendeels) opheft. Het beste is dit niet te ver te laten komen. Dus bv max elke 10000km (of nog eerder).

Normaliter wordt dit omdraaien niet geadviseerd, maar als je hiermee cuppen kunt voorkomen/opheffen is het beter als na 15000km ze weg te moeten gooien.

Hertogjan schreef:
Een C5 Ph1 2.0 i 16 V haalt echt 200+ op de teller op de Duitse Autobahn !

Met het bovenstaande ben ik het eens sinds kort. Zelfs bij die snelheid trilt mijn C5 niet, en ik begin te geloven dat ik een mazzelaar ben daarmee. Het enige "bijzondere" is dat ze op Enzo lichtmetaal staat. Maar dat zal er toch niets mee te maken hebben ??


Een C5 ph2 V6 aut6 schakelt bij 200+ zelfs nog terug naar de 5e als je gas geeft.....
En ook die trilt niet. Kwestie van goed balanceren. Wel moet ik meestal na 10000 km weer even naar de profyle omdat er toch weer een paar gram in sluipt. Doe dat sowieso altijd voor ik op vakantie ga (autobahn-klaar maken)

Meestal is het dan orde 5-10g onbalans . Bij veel auto's voel je dat niet, bij de C5 wel dus.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


06 okt 2008 10:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Hertogjan schreef:
Een C5 Ph1 2.0 i 16 V haalt echt 200+ op de teller op de Duitse Autobahn !

Met het bovenstaande ben ik het eens sinds kort. Zelfs bij die snelheid trilt mijn C5 niet, en ik begin te geloven dat ik een mazzelaar ben daarmee. Het enige "bijzondere" is dat ze op Enzo lichtmetaal staat. Maar dat zal er toch niets mee te maken hebben ??


Ik haalde het destijds ook, maar dan op het standaard schoeisel. De Dame trilde niet; ze deed veel vervelender....... :evil:

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


06 okt 2008 15:33
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Wat deed ze dan?


06 okt 2008 23:25
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
En denk nou niet dat dat bij gloednieuwe, fabrieksgebalanceerde, citroens niet voorkomt. Mijn exemplaar (C5 ph3 2.2 hdif., excl) staat op de standaard michelin pilot sloffen (geruisarm). Bij hogere snelheid was het direct vanaf het begin (juni) een bibberend verhaal. Een controle bij de dealer leverde niets op, maar zelf een blik werpen leverde dat wel, namelijk dat er wel erg veel gewicht her en der op de velgen was geplakt; een ons (!) lood deed ook mee. Bij hogere snelheid wordt 50 gram lood al snel een kilo als gevolg van de centrifugaalkracht en hoogteslag wordt dan de ellende.
Uiteindelijk heeft een goede balanceerder het gewicht kunnen terugbrengen tot max 30 gr per wiel. Hij heeft daarbij uiteraard al het "oude" lood er af gehaald en tijdens het balanceren veelvuldig de band een stuk om de velg gedraaid net zolang totdat het aan te brengen gewicht het laagste was. Ook bij zeer hoge snelheid (>200) is de wagen geheel rustig. Of dat het nu in de banden zit, in de velgen zit of dat de C5 een gevoelige wagen is weet ik niet, maar ik heb zo mijn vermoedens.


23 okt 2008 14:53
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Zowel mijn Ph.1 en mijn huidige Ph.2 zijn trillingsloos. Ondanks dat ik af en toe een stoepje meepik, trilt ze niet....

:smt017

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


23 okt 2008 14:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Ik heb eigenlijk ook geen overdreven last met onze huidige C5. Alleen rond de 110, maar dat is een errruuug bekend verschijnsel en de remedie is dan ook snel gevonden........Je rijd gewoon harder.. ;)

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


23 okt 2008 14:59
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Ja dat klopt, van die trilling rond de 110 en dat veel Zee vijven dat hebben. Mij vorige had dat ook. Maar mijn huidige exemplaar komt kennelijk van een andere planeet. Hulde aan het heelal.


23 okt 2008 17:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32
Berichten: 1206
Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Hier 4 nieuwe michelin energy savers en totaal geen trillingen of onbalans.

_________________

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi


23 okt 2008 20:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Van het weekend voor het eerst sinds de bandenwissel een stuk stuk snelweg gepakt. En ja hoor, trillingen. Tussen 90 en 130 handmassage en doorboven rugmassage. Dus ik ga komende zaterdag even langs een bandenspecialist voor controle. Heb daar van het weekend de afspraak gemaakt. De man achter de balie begon al te zuchten bij het horen van "C5". Hij gaf aan dat die veel problemen kende net als de C4. Hij vertelde nog dat ze een schrijven van Citroen hadden gehad over het aanhaalmoment van de bouten. Het bleek dat wanneer er te strak werd aangedraaid, dat dan de velg wat vervormde en zo trillingen veroorzaakte. Zo kan het dus zijn dat perfect gebalanceerde wielen door de montage toch trillen. Ze gaan in ieder geval op een halve gram nauwkeurig balanceren, dus we zullen zien.

_________________
Groeten, Marc


30 maart 2009 10:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Misschien is het toch exemplarisch.

Ik heb nu drie sets banden op mijn 2.2 gehad, en geen enkel probleem, deze laatste set heeft Harm laten balanceren en die was ook goed.
Alu wielen, gewoon met de hand aangehaald met gevoel en verstand, geen probleem.

De winterbanden kwamen gebalanceerd aan, nu 3 winters gebruikt, geen probleem.

De orginele banden op stalen velgen zitten nu op 5/5,5 mm geen probleem.
----------------------------------------------
Onze 1.6 kwam van Citroen Stadionplein en trilde direct bij het begin, ik ben er direct mee terug gegaan en het was beter, maar perfect is het nooit geworden.

Natuurlijk ook de vraag, hoe kritisch ben je, als ik erg goed oplet kan ik op sommige soorten wegdek inderdaad nog wel wat voelen, maar ik let er nooit bewust op.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


30 maart 2009 10:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Mijn setje velgen (2 bestaande banden, 2 nieuwe banden) is hier in Nieuwegein prima gebalanceerd. Heb er al 170 mee gereden en no vibrations at all...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


30 maart 2009 10:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Op de winterwielen (compleet in Duitsland besteld) had ik ook geen last van trillingen. Die had ik er zelf onder gezet en met de hand aangedraaid. Wel vast, maar niet te hard, zoals Klaverblaadje schreef. Ook met de oude zomerbanden niet echt last van trillingen. Ook met de hand vastgezet, want het zomer en winter wielen wisselen doe ik zelf. Maar nu zijn er dus nieuwe zomerbanden op gekomen en die zijn ook meteen door de garage onder de auto gezet. En dat gaan dus met pneumatisch geweld. Ook weet ik niet hoe nauwkeurig en precies ze balanceren. Afijn, ik heb goede hoop dat het beter wordt. Over de banden zelf geen klachten, heerlijk comfortabel.

_________________
Groeten, Marc


30 maart 2009 11:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.