Auteur |
Bericht |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: slappe kost
Mag je wel voorzichtig zijn met je ega in bed (zwaargewicht) 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
28 maart 2009 01:43 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
 Re: slappe kost
EvilTwin schreef: Gerard schreef: Bij sommige DS-en (en misschien meer modellen) zijn er zelfs zgn rem-accu's aanwezig. Op modellen zonder DiRaVi fungeert de gewone accumulator als remaccu, op versies met DiRaVi zit er idd een aparte rem-accumulatorbol. Maar de DS heeft nooit DiRaVi, dus geen aparte bol. DiRaVi: Sm, CX, Xm V6 (zpj)  Ik heb het even opgezocht (cursus hydraulique DS club) want wat is een rem-accu dan wel? Ik citeer: "...dit blokje is gebruikt in de DS modellen van aug 60 tot sept 67...", en: "De kogelklep in de remaccu houdt de druk in de voorveren beschikbaar voor het nog een aantal keren kunnen remmen in geval van het wegvallen van de hoge druk." Geen aparte bol dus, maar wel een voorziening om te kunnen remmen bij afgeslagen motor en daar ging het me om. Ik neem aan dat de latere systemen, mits normaal onderhouden, ook op een of andere manier voorzien in een back-up systeem. Achter is de remdruk bij de DS sowieso gekoppeld aan de druk op de veercilinders (en daarmee dus ook beladingsafhankelijk). 
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
28 maart 2009 02:04 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: slappe kost
verdraaid, je hebt gelijk; sinds 1967 heeft de DS idd een remaccu, vreemd. Ik dacht niet dat je die nodig had zonder DiRaVi, wellicht dat de bijzondere werking van de remdrukverdeler er iets mee te maken heeft.  Citaat: Achter is de remdruk bij de DS sowieso gekoppeld aan de druk op de veercilinders. ja op de DS is dat dus buitengewoon gecompliceerd, de remdrukverdeler is sinds de GS een stuk simpeler dan dat schuivende wegingssysteem van de DS: http://www.citroen-ds-id.com/hc/chapter6.html#P2
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 maart 2009 14:26 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: slappe kost
ms-c5 schreef: biebie schreef: Volgende keer eens een echte noodstop proberen wanneer de winterbanden deftig ingereden zijn. Benieuwd hoe dat afloopt.  zorg wel dat je geen papraplu of iets van dien aard, op de hoedenplank hebt liggen. dat wordt echt een projectiel, sowieso nooit iets los op je hoedenplank leggen  Hahaha, in mijn Xm had ik altijd een paraplu op mijn hoedenplank liggen en hoopte dat ik eens staande zou worden gehouden door bromsnor die daar dan commentaar op zou geven. Dan kon ik heerlijk zeggen dat mijn extra achterruit er voor zou zorgen dat de plu niet door de voorruit schoot. Nooit gebeurd, jammer...
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
28 maart 2009 17:40 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: slappe kost
Legde vroeger nooit iets op hoedenplank maar de break heeft zo'n gleuf waar de paraplu mooi in past. Je zou er nu toch vanuit kunnen gaan dat een merk die de veiligheid zo hoog in zijn vaandel draagt het zou afraden om te doen? Als je leest wat voor gevaar het kan betekenen.
Dat de C5 goed afremt bij doorstampen wil ik nu gerust geloven. Dat je een fractie langer moet wachten op een reactie vind ik echter spijtig. Op mijn "slipcursus" lees je dat een fractie al snel een paar meters scheelt in remafstand bij 60km/u. En dat zul je wel voelen aan je kreukelzone.
|
28 maart 2009 21:57 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: slappe kost
Wij hebben zo'n beetje hetzelfde schip, BB, maar ik kan niet zeggen dat ik een fractie moet wachten op een reactie van de remmen.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
28 maart 2009 22:08 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: slappe kost
Het is vooral aan te voelen als je, zoals ik, regelmatig van auto veranderd. Dan moet je je telkens aanpassen aan het manier van remmen. En bij de C5 moet je duidelijk dieper intrappen om de zelfde remkracht te bekomen als bij een Mondeo. En als je er eventjes niet op bedacht bent sta je ineens veel dichter bij de voorligger dan je had verwacht.  Maar ondertussen zijn we er al meer aan gewend. We staan trouwens voor een flinke trip. We vertrekken binnenkort naar de sneeuw en dit wordt de vuurproef voor onze lieve dame! Ze rijdt nu al 1 maand storing vrij. hoihoi  . Kan ik ze ook eens op de duitse snelweg aan de tand voelen. De garagist had trouwens als goede raad meegegeven een lange stuk tegen 160km/u te rijden om de roetfilter goed door te blazen. En ik ga zijn goede raad maar opvolgen zeker? 
|
31 maart 2009 22:13 |
|
 |
Koentje
C5club Fan
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:04 Berichten: 66 Woonplaats: Aldeboarn (8495HM)
Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC
Naar boven
|
 Re: slappe kost
biebie schreef: Het is vooral aan te voelen als je, zoals ik, regelmatig van auto veranderd. Dan moet je je telkens aanpassen aan het manier van remmen. En bij de C5 moet je duidelijk dieper intrappen om de zelfde remkracht te bekomen als bij een Mondeo. Klopt. En als je een automaat rijdt dan heb je alléén maar de voetrem als vertragingsmiddel. Motorremming heb je nauwelijks. biebie schreef: En als je er eventjes niet op bedacht bent sta je ineens veel dichter bij de voorligger dan je had verwacht.  Maar ondertussen zijn we er al meer aan gewend. Ja ze is sowieso al met een forse lange neus uitgerust waarvan het eind niet echt in zicht is. Al helemaal als je uit een wagen stapt met een 'neus' van 30 cm 
|
05 apr 2009 12:49 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: slappe kost
|
12 apr 2009 11:12 |
|
 |
Koentje
C5club Fan
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:04 Berichten: 66 Woonplaats: Aldeboarn (8495HM)
Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC
Naar boven
|
 Re: slappe kost
Ja, Ik snap niet dat er mensen zijn die er nog bij zweren om met een stokje (versnellingspook) in de bodem te moeten roeren om de auto vooruit te doen bewegen. Automaat olé. Alleen als je accu pech hebt kun je niet meer aangesleept worden. (Kan toch al niet met een katalysator auto). Blij te horen dat in de bergen een automaat ook goed vooruit komt. Dat hoor je weleens anders.
|
12 apr 2009 13:36 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: slappe kost
Koentje schreef: Ja, Ik snap niet dat er mensen zijn die er nog bij zweren om met een stokje (versnellingspook) in de bodem te moeten roeren om de auto vooruit te doen bewegen. Automaat olé. Alleen als je accu pech hebt kun je niet meer aangesleept worden. (Kan toch al niet met een katalysator auto). Blij te horen dat in de bergen een automaat ook goed vooruit komt. Dat hoor je weleens anders. Blijkbaar weet ik beter wanneer het motorkoppel erom vraagt te schakelen dan welke automaat dan ook. Ik word niet goed van een verhoging van het motortoerental dat een niet evenredige snelheidsvermeerdering tot gevolg heeft. Verloren energie dus en dat merk je ook aan het verbruik. Het vaak gehoorde argument dat een F1-auto toch ook een automaat is gaat niet op omdat die toch echt minstens 7 versnellingen heeft die "by-wire" ingeschakeld worden en op dat moment een vaste verbinding kennen tussen de krukas en de wielen. Semi-automaat heet dat en dat heeft bijvoorbeeld een Smart ook. Een lock-up, zit bij de meeste moderne automaten alleen op de bovenste 1 of 2 versnellingen. Heb in Amerika weer 8500 km automatisch gereden waarvan alleen bij de eerste Dodge MiniVan sprake was van een lock-up. Overigens heeft een HDI erg weinig schakelarbeid nodig en de HDI-automaatversie waar ik eens mee meegereden heb reed vrijwel altijd met veel meer toeren dan deze diesel nodig heeft. Laat overigens eenieder zelf kiezen maar ik ben blijkbaar iets teveel "machinist" om ook dit nog aan de electronica over te laten. Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
12 apr 2009 18:23 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: slappe kost
Ik heb nu voor het het eerst een automaat en vind dit 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
12 apr 2009 22:32 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: slappe kost
staircase schreef: Blijkbaar weet ik beter wanneer het motorkoppel erom vraagt te schakelen dan welke automaat dan ook. Ik word niet goed van een verhoging van het motortoerental dat een niet evenredige snelheidsvermeerdering tot gevolg heeft. Verloren energie dus en dat merk je ook aan het verbruik.
Mijn gevoelens exact. Ik mis de handbak echt elke 3,5 minuut als ik rij. Toch kan ik me ook wel voorstellen dat C5 rijders een automaat op prijs stellen. De C van comfortabel natuurlijk. Maar volgens mij dwalen we af. Dit is een remmen topic toch ? gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
12 apr 2009 22:59 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: slappe kost
In de bergen bij steile hellingen en afdalingen ben ik eerst eigenhandig gaan schakelen via pookje en dat was best leuk.  Tikje voor en tikje achter en werken maar onder de motorkap. Toen eens vergeten te spelen en eigenlijk remde de motor perfect af bij het dalen en als je bij het oprijden eens goed op het pedaal duwde ging hij onmiddellijk een versnelling lager om hoger in de toeren te kruipen. Dus voor mij zijn de bergen best te doen met een automaat! Het komt misschien minder sportief over kwa rijstijl maar je kan je beter concentreren op de weg en dat is eens zo veilig op kleine drukke wegen. Dat je hoger in de toeren zou rijden met een automaat klopt volgens mij niet. Ik betrap de auto telkens rond of onder de 2000tpm te zitten waar ik zelf vaak pas rond de 2500 zou gaan schakelen. Of langer in een hoger/lager toerental zou blijven rijden omdat ik soms wel schakellui (moe  ) ben. Dus voor mij was dit een logische keuze. Dat hij wat gulziger is staat vast maar neem ik er met plezier bij. Al was het maar om de discussie met mevrouw over het al dan niet tijdig schakelen niet meer te moeten aanhoren! Om bij topic te blijven. Heb nu eens deftig kunnen remmen tijdens lange trip en ben uiteindelijk echt wel gewoon geraakt aan manier van remmen. Dwz, trap onmiddellijk dieper in om de gewenste remreactie te bekomen. Het was effe wennen maar we zijn er geraakt! En inderdaad, een automaat remt daarbij ook nog veel trager af. Dus combinatie maakt dat je 2 krachten moet overbruggen. Oh ja, mijn winterbanden die er 2 weken op liggen, daarvan is er al 1 plat gereden, zo bleek gisteren.  En de 4 occasievelgen met zomerbanden op, daar blijkt 1 van kapot. Dikke bult op bij opblazen. GRRR. En daarstraks door schoonvader tegengehouden omdat achterste remlicht niet werkt. Werk aan de winkel dus.
|
13 apr 2009 23:02 |
|
 |
|