Auteur |
Bericht |
ludo
|
 automaat
Als de wagen koud is slipt de automaat gedurende de eerste kilometers. Ook bij het afremmen gaat de koppeling licht "daveren". Eenmaal warm is er geen probleem. Op dat ogenblik heb ik ook tweemaal de verwittiging gehad dat er een storing was op de automatische bak. Na het stilleggen van de motor en terug starten was de melding weg. De olie van de bak werd al eens vervangen doch probleem bleef. Kan het kwaad meer olie in de bak te doen? Bij anderen bleek dit een oplossing te zijn blijkbaar. Het betreft een 2.0
|
17 maart 2009 11:12 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33525 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: automaat
Hallo en welkom Betreft het hier een AL-4 (2.0HDi 110pk) of ZF 4HP20 (2.2HDi) ? Hier kunnen eventueel de 2 solenoid kleppen euvel aan zijn, komt wel eens voor bij de automaat, lees o.a. eens dit door : viewtopic.php?p=148536#p148536
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
17 maart 2009 11:29 |
|
 |
ludo
|
 Re: automaat
kan dit kwaad of moet dit snel hersteld worden?
|
17 maart 2009 15:38 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33525 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: automaat
Geen idee ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
17 maart 2009 17:05 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: automaat
Is dit niet de gewone schakeling van de programmatuur/software van de bak die is afgesteld dat de motor en bak snel warm worden? Onze bak doet dit ook, en stopt met deze buitentemperatuur na een 1 - 1,5 km rijden hiermee. Alleen in de vroege ochtend, de rest van de dag geen enkle punt van doorslippen. Johan
|
17 maart 2009 17:42 |
|
 |
ludo
|
 Re: automaat
JVH, ben je daarmee ooit naar de garage geweest? kan dit schade berokkenen aan de bak? krijg jij soms ook de opmerking "storing in de versnellingsbak"?
|
23 maart 2009 15:57 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: automaat
Ludo, ja, nee, ja. Lekker kort antwoord toch? Maar in mijn situatie kon het idd geen kwaad, waren geen storingen en meting was goed. Wel is het zo dat het schakelen voor mijn gevoel soepeler gaat na het verversen van de versnellingsbak olie. Maar bij onze C5 was het zo dat ik het kenmerkende schakelen bij koude motor, merkte. Wanneer de motor eenmaal war warmer is, is het probleem over. De storingsmelding "storing in de versnellingsbak" komt wel eens langs inderdaad. De afgelopen week nog. Verder eigenlijk nooit, en is er ook geen probleem met de bak. Ik reken het tot de nukken van onze dame. Ik schakel op automatische piloot ook wel eens sputterend. Wanneer je zekerheid wilt kun je bij d egarage even storingen met de Lexia uit laten lezen. Bij mij is het zo dat binnen 200m a 2 km het stugge schakelen over is. En dit verschilt wanneer het buiten kouder is, of de auto dagen heeft stilgestaan. Meer olie dan noodzakelijk lijkt me niet goed. Maar overleg anders eens met Oldenhaghe of Autrans(transmissie revisiebedrijf). Johan
|
23 maart 2009 19:24 |
|
 |
ludo
|
 Re: automaat
JHV,
bedankt voor je info. dit stelt mij toch wat gerust blijkbaar hebben wij hetzelfde probleem ik ga nog eens informeren bij mijn garagehouder die toch een beetje meer dan een gewone garagist afweet van software en probeer ook eens bij een specialist van automatische bakken te informeren
|
24 maart 2009 12:38 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: automaat
Ludo, Je schrijft: blijkbaar hebben wij hetzelfde probleem ja maar ik ervaar het niet als een probleem. Heb op de site gelezen dat dit een voor de automaat rijders herkenbare manier van schakelen is. Het vraagt even wat gewenning misschien. Maar dat is bv het wegrijden met de ietwat vertraagde reactie ook. Het is natuurlijk wle zo dat het om een korte opwarm tijd moet gaan, de lengte van kort is dan wel een vraag. Idd even overleg met Autrans. De specialist voor PSA bakken. http://www.autrans.nl/Johan
|
24 maart 2009 12:52 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: automaat
@ Ludo
Lees mijn verhaal wat Menno aanhaalt in dit "draadje" Bij mij begon het met 1 keer per half jaar ("storing automatisch versnellingsbak"), daarna oplopend naar 1 keer per 2 maanden, dus uiteindelijk bij ruim 2 ton, de solenoids laten vervangen en het (bekende) probleem was weg.
1. 110.000 km is wel vroeg voor de "soleniod kleppen", maar zou kunnen?! 2. is het olieniveau in de bak wel goed? (laten contoleren) 3. kan het kwaad? , bak springt zo nu en dan in "noodloop" en krijgt een "opsodemieter" samen met de aandrijving, moet geen "gewoonte" worden denk ik! 4. de "slippende" opstartprocedure is in mijn ogen normaal en kenmerkend voor de AL4-bak, zoals al eerder aangehaald in dit draadje.
Kortom, als je nog een tijdje in deze voiture wilt blijven rijden even langs bij iemand die "echt" vestand heeft van deze materie, dus een Citroen/bakken(specialist)
M.vr.gr. Ulfred
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
26 maart 2009 23:02 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: automaat
Misschien is het handig dat de OP eerst de vraag van Menno beantwoord: om welke automaat gaat het ? Voor we hier kanariepietjes met zebravinkjes gaan vergelijken.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
27 maart 2009 01:03 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: automaat
ludo schreef: Het betreft een 2.0 Menno schreef: Betreft het hier een AL-4 (2.0HDi 110pk) of ZF 4HP20 (2.2HDi) ?
Antwoord was al gegeven: de AL-4
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
27 maart 2009 09:16 |
|
 |
memoli123
|
 Re: automaat
|
29 maart 2010 20:45 |
|
 |
memoli123
|
 Re: automaat
|
29 maart 2010 20:47 |
|
 |
Jacco de Vries
|
 Re: automaat
Hoi, ik ben nieuw hier op dit forum (heb sinds kort een C5 break en ben nu al verkocht...). Wat een geweldig forum overigens!
Mijn automaat vertoonde hetzelfde gedrag als beschreven in dit draadje. Op een gegeven moment bijna elke dag in storing. Heb, mede door dit forum, contact gezocht met Autrans in Lunteren. Wat een geweldige club is dat. Uitermate klantvriendelijk al telefonisch geholpen door hun 'citrofiel' Jerry. Daarna vol vertrouwen auto gebracht en weer opgehaald. Telefonische diagnose (solenoids, druksensor en softwareupdate) bleek de juiste en reparaties zijn uitgevoerd. Sindsdien rijdt mijn C5 als een zonnetje. Slipt minder bij koud, schakelt beduidend soepeler en geen storingen meer. Kortom: Autrans is wat mij betreft een aanrader. Niet goedkoop overigens (580 euro ex btw). Aan de andere kant: klantvriendelijkheid en deskundigheid zijn ook wat waard. Wat mij betreft niet voor niks dat ze ook garantiezaken op versnellingsbakken voor Citroen opknappen.
Groet! Jacco
|
02 mei 2010 20:16 |
|
 |
|