Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Graag jullie mening over aankoop C5
Auteur |
Bericht |
MrT
|
 Graag jullie mening over aankoop C5
Beste forumleden,
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. Ik ben nu een aantal weken op zoek naar een mooie en goede C5 break. Ik heb er nu twee op het oog. 1. Een C5 Ph II 1.6Hdif van januari 2005 met 135.000 op de teller. Vraagprijs 12500,-. Het is een prestige uitvoering met als extra opties,metaallak, navigatie, JBL sound en parkeerpiepjes voor en achter. Deze wordt afgeleverd met een grote beurt en 6mnd bovag garantie. De onderhoudshistorie is bekend, daarin staan weinig opvallende zaken. Een paar maanden geleden is het roetfilter vervangen. Wel opvallend is dat de remmen nog helemaal origineel zijn?!? Verder zit er een extra set goede winterbanden bij. Deze auto is van een Citroenliefhebber geweest, dus in eigen bezit geen leaseauto. Bij de proefrit viel me op dat de motor opvallend levendig is ondanks de beperkte motorinhoud. De achterruit ging niet apart open terwijl dit toch een standaard optie was? Verder werkte alle knopjes. Geluid van navigatie en audio was niet om aan te horen maar dit was bekend en wordt gerepareerd.
2. Een C5 Ph I 2.0Hdi 90pk, van januari 2004 (ex-lease) 145.000km gereden. Vraagprijs 8000,-. De uitvoering is Difference ,.dus met VDO navigatie en de blauw grijze bekleding (die wel erg slijtgevoelig is). Enige extra opties zijn metaallak en een trekhaak. Ook hier is onderhoudshistorie bekend. Waarbij het opvallend is dat de remblokken al meerdere malen zijn vervangen. Bij de proefrit viel op dat de remklauwen de wagen tegenhielden bij de eerste keer wegrijden? Ook bij deze wagen een extra set goede winterbanden. Bij de proefrit viel ook deze motor met 100% mee. Ik heb voorheen een 110pk Hdi gereden maar merkte niet direct veel verschil. Je haalt natuurlijk ook zelden het maximale uit een auto. Het enige wat niet werkt waren de airco en de parkeersensoren maar dit wordt gerepareerd. Verder ook 6mnd bovag garantie bij aflevering.
Wat betreft inruil van de huidige auto zit er nogal wat verschil. Op de eerste krijg ik 2000,- meer terug dan op de tweede wat het prijsverschil op 2500,- zet.
|
22 maart 2009 10:24 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Graag jullie mening over aankoop C5
Zou zelf de 90 pk hdi laten staan, C5 is toch een behoorlijk zware auto en met 110 pk is het net ff lekkerder Kom zelf uit een 90 pk HDi picasso, nu 110 pk HDi maar je merkt het verschil echt wel. Laatst nog een stuk in mijn oude picasso gereden maar voelde toch minder levendig. En de 1.6 HDi is lekker zuinig, ook niet onbelangrijk.
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
22 maart 2009 10:36 |
|
 |
Rowi
|
Beide niet. Uit Autoweek test: "De nadruk van de auto ligt vooral op comfort voor de passagiers, waardoor hij wat gevoelloos rijdt. De 1.6 HDiF-motor is een fijn ding, al is ’ie wat onderbemeten voor de grote Citroën." Deze motor heeft 110 PK, en zelfs dan noemen ze hem nog iets onderbemeten. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar de 2.0 HDI met 136 PK. Heb ik (niet toevallig) zelf. Snelle, levendige auto. Moet, als je niet bang bent voor een km stand van plm. 150.000, voor die 12.500 (of misschien ietsje meer) te vinden zijn, zo niet bij de merkdealer dan toch wel bij een Bovag garage. Bijvoorbeeld deze: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5516590Of bij onze huisdealer, als het niet persé Bovaggarantie hoeft te zijn: http://www.autovitel.nl/component/optio ... il/id,953/(Let op: dus wel garantie mogelijk, alleen geen Bovag garantie).
|
22 maart 2009 11:47 |
|
 |
henkie HDI
V.I.P.
Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26 Berichten: 1853 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Naar boven
|
Ik deel die mening ... je neemt een diesel omdat je er genoeg kilometers per jaar rijdt. Ik zou persoonlijk wat meer geld uitgeven voor een zwaardere motor, heb je elke kilometer lol van. 
_________________ De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5
|
22 maart 2009 14:56 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
De 2.0HDi 90PK is wel een 'onverwoestbare' motor, maar ook m.i. wat aan de lichte kant ( qua PK's ) Als je dat verder niet kan schelen zie ik niet waarom je deze zou laten staan.... let wel dat er bij deze variant misschien meer onderhandelingsruimte zit aangezien de 90PK variant niet populair is t.o.v. de 110PK.
22 maart 2009 16:55 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Als je het verschil niet zozeer merkt tussen de 90 en 110 pk versie, zou ik mooi die 2500 Euro in m'n zak houden. Het is net wat je zegt; je zoekt die uitersten toch zeldzaam op. En zo'n 90 pk sjouwt inderdaad ook goed hoor. Ik geloof zelfs datttie hetzelfde mag trekken als een 110 pk versie. En laat je a.u.b. niet gek maken door die Autowaak -of hoe heet dat vod- testen waarbij het er alleen maar om gaat of een auto hard een bocht om kan, stevig geveerd is en zwart en saai van binnen. En het moet het liefst uit Duitsland komen ook nog. En ik denk inderdaad ook dat je met die 90 pk wat meer onderhandelingsruimte hebt, succes!
|
22 maart 2009 19:05 |
|
 |
Rowi
|
Het blad heet Autoweek. Het is vrij simpel, wil je een auto die vlot rijdt en waarmee je een beetje kunt opschieten, dan is de 136 PK versie een goede keus. (De 110 PK kan ik niet uit eigen ervaring beoordelen). Je rijdt dan een fijne auto. Het is niet alleeen maar doorsjouwen, dat doet iedere diesel wel. Ook een tractor. Het gaat ook niet alleen om het hard kunnen rijden. Het gaat om levendigheid, vlotheid. En over Autoweek, ieder mag daar zijn eigen mening over hebben. Ik denk dat het hier niet over gaat.
|
22 maart 2009 19:17 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Energielabel: D
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Rowi schreef: Wil je een traktor,neem dan de 90 PK. Lamborghini Als ik met het mes op de keel moest kiezen, zou ik voor de PhII gaan. Zuiniger, betere restwaarde (haha, Citroen en restwaarde), de PhII (in alle uitvoeringen) is veel stiller dan de PhI. Dat de remblokken al 135.000km meegaan zegt iets over de rijstijl van de vorige eigenaar. Vind het wel extreem lang overigens. Vind ze allebei wel aan de prijs, maar goed het bijbetaalbedrag is natuurlijk leidend. Qua prestaties, die de OP denk ik niet zo heel belangrijk vindt, zullen ze niet veel voor elkaar onderdoen. Persoonlijk zou ik ook een maatje zwaarder gaan, maar dat was de vraag niet. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
22 maart 2009 19:34 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Een 110 1.6 HDiF Ph2 van een Citroen liefhebber of een Ex-Lease werkpaard 90Pk 2 liter Ph1.
Ik zou echt voor de 1.6 HDiF ph2 gaan, sterker, jonger, nieuwer model, en van iemand geweest die zelf moest dokken als 'ie iets kapotreed, zie opmerking over bv remmen....
_________________ Johan
|
22 maart 2009 23:37 |
|
 |
MrT
|
Hartelijke dank voor de reacties tot nu toe. Prestaties spreken ook mij tot de verbeelding maar de ervaring leert dat je ze in het dagelijks verkeer niet gebruikt. En ja ik vind het ook lekker om af en toe eens lekker door te rijden en halverwege een bocht lekker door te trekken maar dat wordt door de gezinsleden vaak niet op prijs gesteld, wat ik me wel kan voorstellen omdat ik er ook niet van hou als ik zelf niet stuur. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een mooie, relaxte, ruime en betrouwbare voiture. Qua kilometers zit ik zo rond het omslag punt van diesel en benzine (20.000km). Opties die ik zal missen op de 90pk uitvoering zijn cruisecontrol en vooral de parkeerpiepjes. Ik ben namelijk niet de enige die in de C5 zal rijden, mijn vrouw zal haar voor woon/werkverkeer gaan berijden en ze rijdt nu een 206je. Over de huisdealer; Ik ben enkele weken geleden op bezoek geweest. Op zich mooie auto's maar het viel me op dat ze nogal wat achterstallig onderhoud hadden. Daar spreekt weinig liefde uit van de voormalig berijder, waardoor ik bang ben dat ze misschien wat te hard zijn aangepakt. (Dit kan natuurlijk een moment opname zijn geweest. De reden dat ik twijfel over de 1.6Hdi is dat door sommigen de betrouwbaarheid daarvan in twijfel wordt getrokken. Verdere tips en overpeinzingen zijn van harte welkom. 
|
22 maart 2009 23:41 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Energielabel: D
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Voor nieuwe auto´s ligt het omslagpunt diesel/benzine tegenwoordig bij 40-45.000! Voor tweedehands kan dit wat anders liggen, maar met 20K per jaar zou ik het nog eens goed doorrekenen.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
22 maart 2009 23:47 |
|
 |
Rowi
|
Ok, die 110 PK van de 1.6HDIF zal dus wel voldoende voor je zijn. De opmerkingen van Jpiek snijden hout, allemaal. Niets aan toe te voegen. Dat omslagpunt zal inderdaad wel hoger liggen dan die 20.000 km. Voor mij zou dat niet uitmaken, ik zou nog diesel rijden bij 1.000 km per jaar, vanwege de rijeigenschappen. Maar dat ligt voor iedereen weer anders. Over de betrouwbaarheid van de 1.6HDIF weet ik niets. Ik meen wel dat de PH2 ten opzichte van de PH1 aan betrouwbaarheid heeft gewonnen.
|
23 maart 2009 01:14 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
MrT schreef: De reden dat ik twijfel over de 1.6Hdi is dat door sommigen de betrouwbaarheid daarvan in twijfel wordt getrokken.
Als je oerdegelijke betrouwbaarheid wenst zoek dan naar een 2.0 90/110 HDi, deze missen wel een Fap filter overigens t.o.v. de nieuwere 1.6HDiF ( scheelt in onderhoudskosten  )
23 maart 2009 01:24 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Omslagpunt lag bij mij rond de 17dkm. Diesel tot 1450 kg ivm een benzine 2.0. even getallen invullen 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
23 maart 2009 07:55 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Citaat: Over de huisdealer; Ik ben enkele weken geleden op bezoek geweest. Op zich mooie auto's maar het viel me op dat ze nogal wat achterstallig onderhoud hadden. Daar spreekt weinig liefde uit van de voormalig berijder, waardoor ik bang ben dat ze misschien wat te hard zijn aangepakt. (Dit kan natuurlijk een moment opname zijn geweest. De beurten zijn om de 30.000 km, je gaat niet een auto nog even een beurt geven en dan inruilen. verder veel succes met je zoektocht.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
23 maart 2009 08:20 |
|
 |
|