Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
Rowi
|
 Re: Zweefgehalte C5 II
Citaat: Maar ja, tegen het veercomfort van een C5 kan ook gewoon geen auto op. Wat nog iets anders is dan zweven. Onlangs nam ik een taxi, een Mercedes. Gewone schroefvering, maar met een zeer hoog comfortgehalte. Dus het kan wel degelijk met gewone vering. Roman schrijft dat hij een C5 met schroefveren heeft gekocht en dat hij deze beter vindt rijden dan zijn vorige C5 met HP. Dat zou volgens mij best wel eens kunnen, hoewel het inderdaad een kwestie van smaak zal blijven. Voor mij is die HP in ieder geval niet zaligmakend. Ik heb perfect gereden in een 96-er Vectra met normale vering. Was een Vectra uit 2005 even betaalbaar geweest als de C5, dan was dat belist de opvolger geworden van de vorige auto. Maar goed, iedereen mag z'n eigen zweefgevoel invullen. Ik vind de C5 een prima auto, met HP, en ik denk dat ik dat met schroefveren ook zou vinden.
|
08 feb 2009 16:50 |
|
 |
Marinus Ruiter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 02 jul 2008 12:51 Berichten: 112 Woonplaats: Enkhuizen
Auto: Citroen C5 Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 80.000
Kleur: gris aluminium met.
Naar boven
|
MarcusE schreef: Wij hebben naast de C5 ook een Saxo. Wanneer ik na C5 rijden overstap in de Saxo heb ik het gevoel in een kart te zitten, zo straf voelt de vering.
Dit gevoel heb ik dus ook Nu rijdt een Saxo niet verkeerd hoor, zijn fijne wagentjes. Eerlijk gezegd wil ik geen auto meer zonder HP vering, het rijdt geweldig en je voelt wel degelijk verschil met een auto met wokkels een C5 geeft je een soort gevoel, weet niet hoe ik het moet uileggen, de vering leeft gewoon, nou ja ik ben dan ook een echte citrofiel 
|
08 feb 2009 21:04 |
|
 |
martinus
C5club Rookie
Auto: C5 2.0 16v prestige berline g3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Organummer: 08821
Productienummer: 10126
kilometerstand: 140300
Kleur: groen ksdc
Naar boven
|
Ik rijd veel in de stad. Klinkerwegen voelen als of je op een fiets zit met te harde banden. Drempels gaan niet echt lekker. De hoogliggende putten voel ik nu. Hiervoor een volvo v70 en een 940 gehad daarmee reed je vooral in de stad een stuk soepeler. Ook op een stuk binnenwerk 60 km\uur met drempels werd daarmee comfortabeler genomen. Alles is bij de C5 in orde geeft de garage aan en de C5 v6 (leenauto) reed vergelijkbaar. Het zweef gevoel is er alleen op de snelweg en dan liefst met bepakking. Maar dan steekt het (gelukkig nu nog maar heel iets aanwezige) getril van de moeilijk te ballanserende banden weer de kop op. Of de wind zorgt voor zweef gevoel.
Ik snap dat citroen voor wokkel vering kiest bij de nieuwe C5 vermoedelijk biedt dat veel meer comfort.
groeten JoHaN
|
20 maart 2009 20:54 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Ik moet zeggen dat nu, na 3 dagen rijervaring met de C5, het comfort mij erg meevalt. Ik heb 12 jaar achtereen in 2 verschillende Xm's gereden, de laatste was er 1 zonder hydractief met comfortbollen en ik vind de C5 minstens zo zacht als die Xm. Zelfs over drempels. Daar had de Xm eerder last van door zijn comfortbollen doordat hij ging stampen. Zelfs tijdens het optrekken zuigt de bips lekker naar het asfalt Net als een echte hydropneumaat.  Wel moet ik wennen aan het zoeken van de C5 naar de juiste wagenhoogte, laatst voor de stoplichten ging hij ineens na een minuutje of zo een paar centimeter naar beneden, of dat zo hoort weet ik niet...
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
20 maart 2009 23:13 |
|
 |
Deadman
C5club extreme Fan
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Ik heb mijn C5 nu een half jaar en begin er nu meer en meer aan te wennen. Het zweefgevoel dat ik bij mijn XM of BX had, en nu wat minder, daar ben ik nu wel overheen. Heb laatst de C5 als afvalbak gebruikt. Ik had niet zo snel een aanhangwagen dus de bank plat gedaan, stuk zeil in de bak, en vol gooien met tegels en hout. Lekker strak afgeladen en met de kont op de grond. Maar nu komt het fijne. Dat ding starten en zoef, hij kwam mooi omhoog, terug in de rijstand. En toen had ik wel het zweefgevoel met dat zware gewicht. Wat me nu wel opvalt is, vergeleken in het begin, dat ie zo soepel rijdt als je dat gaspedaal wat verder intrapt. In het begin had ik een dweil gevoel maar dat is nu weg. Ja, alleen als het hard waait. Al met al ga je hem toch meer waarderen. 
_________________ Iron Maiden gonna get you, no matter how far.
|
20 maart 2009 23:32 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Dat hij zijwindgevoelig zou zijn vreesde ik al wel, gezien zijn vorm.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
21 maart 2009 00:19 |
|
 |
Rowi
|
martinus schreef: Ik rijd veel in de stad. Klinkerwegen voelen als of je op een fiets zit met te harde banden. Drempels gaan niet echt lekker. De hoogliggende putten voel ik nu. Hiervoor een volvo v70 en een 940 gehad daarmee reed je vooral in de stad een stuk soepeler. Ook op een stuk binnenwerk 60 km\uur met drempels werd daarmee comfortabeler genomen. Alles is bij de C5 in orde geeft de garage aan en de C5 v6 (leenauto) reed vergelijkbaar. Het zweef gevoel is er alleen op de snelweg en dan liefst met bepakking. Maar dan steekt het (gelukkig nu nog maar heel iets aanwezige) getril van de moeilijk te ballanserende banden weer de kop op. Of de wind zorgt voor zweef gevoel.
Ik snap dat citroen voor wokkel vering kiest bij de nieuwe C5 vermoedelijk biedt dat veel meer comfort.
groeten JoHaN Kijk, hierin herken ik me nu helemaal, inclusief dat (zeer lichte) getril bij hogere snelheden. Neemt niet weg dat ik het toch een heel fijne auto blijf vinden. Maar dat is meer ondanks dan dank zij de vering.
|
21 maart 2009 18:17 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Rowi schreef: Ik rijd veel in de stad. Klinkerwegen voelen als of je op een fiets zit met te harde banden. De door Citroen opgegeven bandenspanning is erg hoog, zeker als je het vergelijkt met dezelfde maat banden op een ander merk auto. Probeer eens je bandenspanning wat te verlagen. Ik rij zelf in Nederland en omstreken met 2.1 voor en achter en ik heb beslist geen extreme slijtage. Als we straks naar Spanje gaan met veel bagage dan ga ik richting 2,4 / 2,5 maar zodra we ter plekke zijn wordt het weer minder.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
21 maart 2009 18:24 |
|
 |
Rowi
|
Klaverblaadje schreef: Rowi schreef: Ik rijd veel in de stad. Klinkerwegen voelen als of je op een fiets zit met te harde banden. De door Citroen opgegeven bandenspanning is erg hoog, zeker als je het vergelijkt met dezelfde maat banden op een ander merk auto. Probeer eens je bandenspanning wat te verlagen. Ik rij zelf in Nederland en omstreken met 2.1 voor en achter en ik heb beslist geen extreme slijtage. Als we straks naar Spanje gaan met veel bagage dan ga ik richting 2,4 / 2,5 maar zodra we ter plekke zijn wordt het weer minder. Krijg ik dan geen meldingen op het display met betrekking tot te lage bandenspanning? Zo niet, dan ga ik dat zeker eens proberen. Edit 1: Maar dan nog dit: Citroen zal die spanning niet voor niets adviseren. Uitwijkmanoeuvres, veiligheid? Edit 2: Dit alles nog eens doorlezend denk ik dat ik gewoon zeur. Zo erg als hierboven door Martinus beschreven vind ik het eigenlijk niet. Ik moet terug naar de basisstelling van dit topic: Het zweefgehalte valt me tegen, b.v. in vergelijking tot een eerdere BX. Maar verder rijdt hij gewoon prima en ben ik er hartstikke blij mee. Toen ik hem kocht was mijn enige zorg: krijg ik reparaties en constante storingen. Zelfs dat heb ik niet. Dus kortom: ik benader de C5 veel negatiever dan hij/zij verdient.
|
21 maart 2009 18:31 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
Rowi schreef: Krijg ik dan geen meldingen op het display met betrekking tot te lage bandenspanning? Zo niet, dan ga ik dat zeker eens proberen.
Edit 1: Maar dan nog dit: Citroen zal die spanning niet voor niets adviseren. Uitwijkmanoeuvres, veiligheid? Edit 2: Dit alles nog eens doorlezend denk ik dat ik gewoon zeur. Zo erg als hierboven door Martinus beschreven vind ik het eigenlijk niet. Ik moet terug naar de basisstelling van dit topic: Het zweefgehalte valt me tegen, b.v. in vergelijking tot een eerdere BX. Maar verder rijdt hij gewoon prima en ben ik er hartstikke blij mee. Toen ik hem kocht was mijn enige zorg: krijg ik reparaties en constante storingen. Zelfs dat heb ik niet. Dus kortom: ik benader de C5 veel negatiever dan hij/zij verdient.
Ben niet op de hoogte van de preciese waardes maar mijn Break gaf 4 maal OK nadat ik de zomerslippers er weer gemonteerd had. Bij meting bleken de voorbanden nog 2,4 bar en de achterbanden 2.1 bar te hebben. De ondergrens was dus nog niet bereikt. Edit 1: Ik dacht dat er uitgegaan wordt van de kilo's die de band moet torsen en daar vanzelf een waarde uitrolt van de bandenfabrikant. De autofabrikant zal dat vervolgens testen en er eventueel wijzigingen op toepassen. Blijf het vreemd vinden dat er geen verschillende waardes per soort banden zijn. Michelin en Goodyears zijn totaal anders reagerende banen en om binnen Michelin te blijven een Energy is van een geheel andere orde als een Primacy terwijl ook een afwijkende load-index van invloed is. De meeste garages/fitters stoppen er met het oog op langzaam aflopen soms wel een 0,5 bar teveel in en dat komt het comfort uiteraard zeker niet ten goede. Edit 2: Korte hobbels gaan niet echt van harte maar de problemen met klinkerwegen zijn voornamelijk aan de bandenfabrikant en/of spanning toe te wijzen. Mijn achtergrond is niet Citroen maar denk dat Citroen met de C5 een heel mooi compromis gesloten heeft en dat gevoel heb ik na ruim 7 maanden en 20.000 km nog steeds. Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
21 maart 2009 23:21 |
|
 |
Turbo
C5club Rookie
Auto: C5 2.0 I Break Exclusive
Opties: JBL speakers CD wisselaar
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10371
kilometerstand: 96451
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Voorzover ik weet geven de bandenspanningssensoren pas een melding als de druk onder de 1,8 bar komt. Althans, dat is mij gebleken toen één van mijn banden langzaam spanning verloor. Bij de melding bleek er nog 1,7 bar in de band te zitten.
|
22 maart 2009 15:26 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
de grenswaarden kunnen geprogrammeerd worden.
IIRC 0,3bar eronder is SERVICE (te laag) 0,5bar eronder is STOP (lek)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 maart 2009 12:52 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
Kapitein Rob schreef: Ik heb zowel een DS (1974), GS'en als enkele CX'en gereden, daarna XM, Xantia en nu C5. De nieuwere auto's (vanaf 1990 = XM) zijn inderdaad minder 'zweverig' dan de DS en CX. De vering van de XM, Xantia en C5 is nog steeds (hydropneumatisch) zacht en comfortabel. De demping is wel (veel) straffer, daardoor is het nadeinen bij hobbels en overhangen in bochten(veel) minder. De een vindt dat prettig, de ander heeft liever het oude gevoel.
Wat ik zo gek vind: ik heb naast mijn C5 een DS uit '70 en de vering daarvan is inderdaad veel soepeler, maar ook de demping is uitstekend, hij deint namelijk totaal niet na (in tegenstelling tot klassieke amerikaanse auto's). Het enige nadeel dat ik signaleer is het overhellen in de bochten, maar verder kan ik met de DS overal harder overheen dan met de C5 (sterker: bij voldoende snelheid worden drempels volledig geabsorbeerd). Ook bij 170 blijft de auto zeer rustig, beheerst en strak sturend, idem bij 140 met bepakking en volle aanhanger. En een DS 23 i.e. haalt toch ook ca 200 km/u. Dan denk ik: het kan dus wel, soepel veren EN goede demping. Bovendien: mijn vrouw en dochtertje worden in menig auto snel wagenziek, maar dus niet de DS! Ik ben erg happy met het rijgedrag van mijn C5, maar dat stoterige valt me inderdaad tegen. Heb de bandenspanning inmiddels verlaagd en ben benieuwd als ik straks aan nieuwe banden toe ben. Overweeg comfortbollen, maar zag nergens antwoord op iemands vraag naar de ervaringen met H3 (dus zonder +), alleen met H3+. Iemand alsnog?
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
23 maart 2009 22:34 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Als je comfortbollen overweegt moet je eens contact opnemen met RENARD, daar kun je ze er op laten zetten en proefrijden.
Bevalt dat niet, dan halen ze de bollen er weer af en kost je dat iets van 50 euro.
Als je bollen koopt, altijd vooraf afspreken dat je de oude bollen zelf houd, die kun je altijd weer nodig hebben of terug willen zetten.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
24 maart 2009 08:03 |
|
 |
martinus
C5club Rookie
Auto: C5 2.0 16v prestige berline g3
Bouwjaar: 2001
Organummer: 08821
Productienummer: 10126
kilometerstand: 140300
Kleur: groen ksdc
Naar boven
|
hallo,
ik heb de bandenspanning verlaagd. De voorbanden hadden een spanning van 2,7 en nu naar 2,4 dat scheelt wel in het stuiteren. Het is minder geworden. De 2,4 heb ik gevonden op de site van michelin. De achterbanden hebben 2,5 misschien laat ik daar ook nog iets lucht uit lopen. Wie weet helpt het.
groeten JoHaN
|
24 maart 2009 18:43 |
|
 |
|