Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
 Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? ) 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
tjob schreef:
Ik heb hem laten tunen bij 240k, nu 30k verder geen enkel probleem ondervonden. Heb hem overigens niet vol laten tunen, enkel onderin en ietsiepietsie bovenin. Kwa brandstofverbruik merk ik er geen drol van, niet zuiniger, niet onzuiniger. Bij een oudere motor denk ik zelf dat je toch wat meer de grenzen op zoekt,

Het op maat laten tunen is natuurlijk wel het voordeel van chiptuning (of OBD). Overigens begreep ik dat ze altijd eerst OBD proberen (aansluiten op de stekker en overschrijven) maar dat kan niet altijd en dan wordt het solderen geblazen.

Dag Tjob,

Voel je nu een duidelijk verschil na het tunen? Ik bedoel voornamelijk het trage reageren van de motor vanuit stilstand en bij lage toeren.
Blijkbaar is de reclame die men maakt over het minder verbruiken toch niet haalbaar. :smt017 ;)
Hebben ze bij jou moeten solderen?
Welk tuningsbedrijf heb jij genomen?

grts

18 maart 2009 21:05
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb de AL4 automatische bak, net als elke 2.0HDI.(phase1)
Johan

18 maart 2009 22:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl

Naar boven
Antwoord met een citaat
tjob schreef:
Ik heb hem laten tunen bij 240k, nu 30k verder geen enkel probleem ondervonden. Heb hem overigens niet vol laten tunen, enkel onderin en ietsiepietsie bovenin. Kwa brandstofverbruik merk ik er geen drol van, niet zuiniger, niet onzuiniger. Bij ee n oudere motor denk ik zelf dat je toch wat meer de grenzen op zoekt, de tuner vroeg me of de turbo al eens vervangen was. Nou had de motor kort daarvoor open gelegen en was de turbo gecheckt, dus ik wist dat de turbo goed was. Blijkbaar was dat ook voor hem een aandachtspuntje ;).
Ik rij hem altijd goed warm, ook de olie minimaal 90 graden.

Het op maat laten tunen is natuurlijk wel het voordeel van chiptuning (of OBD). Overigens begreep ik dat ze altijd eerst OBD proberen (aansluiten op de stekker en overschrijven) maar dat kan niet altijd en dan wordt het solderen geblazen.

Dat zal allemaal best, maar bij 331K op de klok gaat het me meer om de levensduur dan om het aantal PK's / Nm's.

18 maart 2009 22:28
Profiel
Antwoord met een citaat
henkie HDI schreef:
Dat zal allemaal best, maar bij 331K op de klok gaat het me meer om de levensduur dan om het aantal PK's / Nm's.

Ik geef je groot gelijk hoor, bij die stand zou ik hem ook niet meer laten tunen. Aan de andere kant, als ik nu die stand haal laat ik het wel lekker zo.
Maar zie het berichtje dat ik zo aanmaak, het is bij mij allemaal bepaald niet drastisch getuned.

21 maart 2009 18:50
Antwoord met een citaat
arcadia schreef:
Dag Tjob,

Voel je nu een duidelijk verschil na het tunen? Ik bedoel voornamelijk het trage reageren van de motor vanuit stilstand en bij lage toeren.
Blijkbaar is de reclame die men maakt over het minder verbruiken toch niet haalbaar. :smt017 ;)
Hebben ze bij jou moeten solderen?
Welk tuningsbedrijf heb jij genomen?

grts

Hai Arcadia,

Wat ik van het tunen aan mijn auto merk (ik zeg dit met opzet, ik heb de tuner verzocht er niet uit te halen wat er uit te halen viel) is dat hij onderin meer trekt, vanaf de 1500 toeren. Nu meer dan bovenin (was voorheen gelijk). Bovenin merk ik er weinig van, ik schakel vroeg op ;).
Mogelijk overigens dat dat juist het doel is van tuners om zodoende lagere verbruikscijfers te halen.
Wat betreft het oppakken van de motor: in 1 moet ik nog steeds even wachten maar hij pakt sneller op dan voorheen. Nadeel is dat als ik wat te veel gas gaf (tijdens het wachten op oppakken) het optrekken tot een sport verheven is. En abrupt. Persoonlijk vind ik dat een nadeel.

Het minder verbruiken: er staan in andere draadjes ook al andere ervaringen van 2.2hdi bezitters (of ex, Harm) dat het niet veel uit lijkt te maken of je nou rustig rijdt of stevig. De duw in mijn rug in 3 vanaf 1500 toeren is ook gewoon te leuk, dat gas moet gewoon af en toe diep. Ook dat helpt niet. De mijne is er dus niet zuiniger op geworden.

Misschien maakt dit draadje je nog wat wijzer: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=3744

Ik heb hem bij deze heer laten tunen: http://www.heavytuning.com/index.php?mode=welkom

Greets

21 maart 2009 19:03
Antwoord met een citaat
Bedankt voor deze info, Tjob.

Ik heb gezien dat sommige tuningsbedrijven een economy-tuning uitvoeren.
Het vermogen blijft gelijk en het koppel stijgt lichtjes.
Zij geven aan dat door de betere spreiding van het vermogen en koppel, al vanaf een laag toerengebied, de motor soepeler rijdt en het verbruik met 15% daalt.
Volgens mij ook wel interessant.

Anderzijds ben ik nu ook al tevreden.
t'Is dat die boetes van de snelheidsovertredingen toch zo hoog liggen, hé. ;)

25 maart 2009 15:53
Antwoord met een citaat
15% vind ik nogal wat hoor, en tunen is ook niet erg goedkoop dus ik zou eens berekenen na hoeveel kilometer je profijt hebt als je 10% zuiniger rijdt. Zelfs die 10% lijkt me wat veel, mij lukt het niet zuiniger te rijden terwijl juist ook bij mij het vermogen niet maar het koppel wel is toegenomen.
Het soepeler rijden is naar mijn idee het voornaamste criterium, of je moet zeker weten dat je je rechtervoet kunt beheersen.

Sterkte met je keuze :)

26 maart 2009 08:57
Antwoord met een citaat
Tja, Tjob, dit is dan weer een typische lokaas reclame hé. :lol:

Ik had al bij een aantal tunningsbedrijven geïnformeerd.
En deze hebben me ook laten weten dat deze ecotunning weinig of géén verbetering geeft.

Een normale tuning is dan weer niet zo interessant omwille van de administratieve moeilijkheden.
De verzekeriingspremie gaat omhoog, wat opzich nog niet zo'n probleem is.
Maar wel een probleem is de aanpassing van het BIV (België)en de wegentaks.
Hiervoor moet je toelating aanvragen bij de dealer en moet er een nieuwe technische controle uitgevoerd worden.
Deze heb je nodig om een nieuwe inschrijvingsbewijs aan te vragen met het aangepaste vermogen van de motor.

Dus mijn besluit, blijven rijden met m'n C5 zonder tuning.
Ben er eigenlijk toch al tevreden over en als ik mijn rechtervoet wat in bedwang houd, valt het verbruik nog wel mee.
Trouwens vorige week ben ik geflitst voor overdreven snelheid :smt089
Gezien de vele snelheidscontroles bij ons, laat ik me maar beter niet verleiden door het vermogen nog meer te laten stijgen. ;)

grts

13 apr 2009 17:14
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
arcadia schreef:
Maar wel een probleem is de aanpassing van het BIV (België)en de wegentaks.
Hiervoor moet je toelating aanvragen bij de dealer en moet er een nieuwe technische controle uitgevoerd worden.
Deze heb je nodig om een nieuwe inschrijvingsbewijs aan te vragen met het aangepaste vermogen van de motor.

:smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017

Ga jij het aan iedereen vertellen dan?

Die tuner schroeft echt geen groot bord achter op je auto "DEZE AUTO IS GETUNED!"

De 2.2 is juist heel goed en probleemsloos te tunen.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

13 apr 2009 17:26
Profiel
Antwoord met een citaat
:lol: :lol: :smt023

13 apr 2009 19:03
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: x

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik had ook via een tuning bedrijf in de kop van noord holland (ben even de naam vergeten) een offerte gevraagt voor mijn 2.0 HDI uit 2002
netjes een offerte gekregen en na 10 dagen een belletje van dat bedrijf gehad of ik de offerte gehad heb en wat ik er van vond.
uiteraard heb ik deze treath gelezen en de + en - kenbaar gemaakt.
toen hij hoorde van de km stand (200dkm) raade hij mij de tuning af want (zijn eigen woorden) als een auto al 200dkm gereden heeftmet deze instellingen konden zij niet garanderen dat de nieuwe software goed op gepakt zou worden door de auto "zonder storingen"
de slot opmerking was we willen tevreden klanten en geen klanten die na een half jaar terug komen met opmerkingen van diverse storingen.

ik weet niet of het hout snijdt maar vond het wel klasse dat hij dat zo verkondigde!!
ik ben dus afgestapt van tuning door deze opmerkingen!

14 apr 2009 00:02
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klaverblaadje schreef:
De 2.2 is juist heel goed en probleemsloos te tunen.

Hier wel eens over nagedacht???

Code:
  Deze Organisatiewijzer vervangt Organisatiewijzer 2-7 van 5 mei 2002.
Er zijn talloze chiptuningleveranciers die elektronica op de markt hebben gebracht waarmee het vermogen van
motoren, in het bijzonder de HDI common rail motoren, verhoogd kan worden.
Vanuit Duitsland hebben ons alarmerende berichten bereikt over gesmolten zuigers op de 2,2 liter dieselmotoren.
De expertise die bij twee van de incidenten is uitgevoerd heeft tot de conclusie geleid dat chiptuning
hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was. Een van de onderzochte computers liet zien dat de ingaande parameters
werden vervormd waardoor de druk in de injectiegalerij enkele honderden bar hoger was dan normaal.
LET OP
De montage van deze chiptuningpakketten heeft een modificatie van de technische eigenschappen van de auto’s tot
gevolg die niet conform de technische specificaties van de constructeur zijn. CITROËN verbiedt het netwerk daarom
officieel dergelijke voorzieningen te monteren, omdat deze gevolgen hebben voor:
- de levensduur en betrouwbaarheid van motoren en bijbehorende voorzieningen (versnellingsbak,
koppeling…)
- de milieuvervuiling en het brandstofverbruik
- de werking en de levensduur van het roetfilter (voor zover auto’s daarmee uitgerust zijn).
Conform de algemene verkoopvoorwaarden, komt in een dergelijk geval de contractuele en eventuele
aanvullende garantie te vervallen en is het herstel voor rekening van het verkooppunt dat de chiptuning heeft
uitgevoerd.
Indien de berijder bovendien betrokken raakt bij een ongeval kan zowel hijzelf als de leverancier (strafrechtelijk)
aansprakelijk worden gesteld, aangezien het hier om een niet-gehomologeerde voorziening gaat die niet conform de
oorspronkelijke technische specificaties van de auto is.
VERPLICHT:
Wij verzoeken u de volgende voorschriften in acht te nemen:
- respecteer het ABSOLUTE VERBOD van de fabrikant om dergelijke onderdelen te monteren op
auto’s van het merk Citroën,
- neem altijd eerst contact op met Citroën Nederland als er een auto met een mechanisch defect ter reparatie
wordt aangeboden waarop een dergelijk onderdeel gemonteerd is of waarop u sporen aantreft dat een
dergelijk onderdeel gemonteerd is geweest. Dit contact moet plaatsvinden voordat er met de
werkzaamheden wordt aangevangen.

Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

05 mei 2009 23:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ja, en?

De auto is van mij, ik heb hem helemaal betaald, en of ik hem nou zou willen tunen of in brand steken, dat is nog steeds mijn zaak. :twisted:

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

06 mei 2009 08:46
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik kies voor levensduur :smt203

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

06 mei 2009 08:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat een broodje aap verhaal over die gesmolten zuigers :lol: :lol: :lol:

06 mei 2009 10:20
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende