Vervangen versnellingspook knop
Auteur |
Bericht |
Arrva
|
 Vervangen versnellingspook knop
Goedemorgen,
Kan iemand mij vertellen hoe ik de knop van mijn versnellingspook kan vervangen? Is het een kwestie van trekken, draaien, of beide? Of moet ik eerst het middenconsole eruit halen en het leer om de pook verwijderen?
Alvast bedankt.
|
14 maart 2009 08:38 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Vervangen versnellingspook knop
De pookknop kun je met gepast 'geweld' lostrekken, meestal helpt het als je hem probeert te draaien i.c.m. trekken ... kost wel wat kracht, niet bang zijn 
14 maart 2009 10:28 |
|
 |
Arrva
|
Dank je wel, misschien lukt t vandaag met wat brinta en spinazie, was idd bang om eea te molesteren, ook omdat die stofhoes er nog om zit.
Groet
|
14 maart 2009 10:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Ik heb zelf een automaat ( geen stofhoes ), dus wel eerst even nagaan hoe die stofhoes vastzit aan de pook  , vaak simpele constructie hoor ...
14 maart 2009 11:17 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Ps. let op de positie van je hoofd als je aan die knop gaat trekken. Heb bij de Xantia (soortgelijke construktie) één keer de knop en m'n eigen eigen hand vol in m'n bakkes gehad, en dat komt hard aan.... Bovendien, leg maar eens uit hoe je aan dat blauwe oog komt zonder iedereen de slappe lach te geven 
_________________ Johan
|
14 maart 2009 16:07 |
|
 |
Arrva
|
Haha, ik zie het al voor me, heb t een keer met een engelse sleutel gehad. Nou heb t nogmaals geprobeerd maar zit echt muurvast, maandag maar even langs garage.
Groet
|
14 maart 2009 21:55 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Geen idee hoe het bij een C5 zit. Maar toen ik bij bij een ford de pookknop wilde vervangen kwam de hele schakelpook los. Johan
|
15 maart 2009 08:56 |
|
 |
rdbcsa
V.I.P.
Auto: C5 Tourer Exclusive plus 2.0 HDI 160pk
Opties: Afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 14000
Kleur: Blue Bourasque
Naar boven
|
Mijn probleem was, als ik wilde vooruit rijden(naar eerste versnelling) zonder het te willen in de achteruit zat. Dit zeer vervelende euvel kwam door een uitgerokken kabeltje dat bij het omhoogtrekken van het schuifje onder de bol, om naar de achteruit te schakelen zodanig hoog kwam dat het schuifje onder de bol ongewild vast kwam te zitten in het onderste deel van de bol. Bij een volgende vooruit versnellingskeuze was dus de achteruit nog steeds geselecteerd. Dit was op te lossen door te maken dat het schuifje niet zo hoog kon opgetrokken worden(in bol een gummiring met hoogte 7mm inbrengen ( een schijf van een darm). Door deze begrenzer mag men zo hard men wil aan de schuif trekken (men duwt gewoon op de gummiring en men rekt de kabel niet meer verder uit). Doet het reeds meer dan 20.000Km probleemloos. Normaal moet er een nieuwe kabel voor de achteruit geplaatst worden. En.... na terug wat hard trekken rekt deze weer nutteloos uit, zodat hij terug moet vervangen worden. Dus beter begrenzen dat hij niet veel te snel uitrekt.
|
16 maart 2009 19:50 |
|
 |
PatjeNL
C5club Rookie
Auto: C5 HPI
Opties: Alleen nog geen Schietstoel :(
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Naar boven
|
Arrva schreef: Goedemorgen,
Kan iemand mij vertellen hoe ik de knop van mijn versnellingspook kan vervangen? Is het een kwestie van trekken, draaien, of beide? Of moet ik eerst het middenconsole eruit halen en het leer om de pook verwijderen?
Alvast bedankt. Vraagje, wat ga jij doen met die pook? (is die kapot of wil je gewoon andere?) Mijne laat namelijk onderaan beetje van dat plastic croom los. Ik hoor het graag van je
|
16 maart 2009 20:53 |
|
 |
Arrva
|
Dank jullie wel voor de berichten, inmiddels door popeye laten doen bij de garage, vergde veel kracht. Ik had hetzelfde probleem met die knop, het chroom liet los waardoor ik steeds m'n handen openhaalde, vandaar een nieuwe.
|
18 maart 2009 10:04 |
|
 |
PatjeNL
C5club Rookie
Auto: C5 HPI
Opties: Alleen nog geen Schietstoel :(
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Naar boven
|
aha, Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? en wat kost het gevalletje? Scheelt weer een ritje naar de garage
|
18 maart 2009 18:46 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Nieuwe bij de Citroen garage koste mij 2 jaar geleden €26,- ....
18 maart 2009 18:55 |
|
 |
Norman
|
PatjeNL schreef: aha, Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? en wat kost het gevalletje? Scheelt weer een ritje naar de garage Heb hem zelf ook pas vervangen, voor 24,- euro gehaald bij mijn plaatselijke garage ( wel Citroen expert, maar geen dealer). Knop er zelf op gezet. Eerst de stofhoes omhoog tillen en dan met een flinke ruk de knop er af trekken. De stofhoes zit met een touwtje aan de onderzijde aan de knop geknoopt. Deze los halen en aan de nieuwe knop vast knopen. De nieuwe er vervolgens weer op drukken en hoes weer naar beneden doen. Zo gepiept.
|
18 maart 2009 22:43 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
geldt dat hard trekken ook voor de modellen met Manchet-achteruitversnelling ? Lijkt me dat je op een of andere manier eerst die manchet moet ontkoppelen...
_________________ Johan
|
18 maart 2009 23:15 |
|
 |
Norman
|
jpiek schreef: geldt dat hard trekken ook voor de modellen met Manchet-achteruitversnelling ? Lijkt me dat je op een of andere manier eerst die manchet moet ontkoppelen... Wat bedoel je met Manchet- achteruitversnelling? Ik had het over een hand geschakelde bak. Bij mij kon ik de manchet gewoon om hoog trekken waardoor hij los kwam. Dan de knop er van af onder af omhoog duwen en tegelijktijdig vanaf boven er af trekken. het gaat wel zwaar hoor.
|
18 maart 2009 23:49 |
|
 |
|