Stotteren ph1, 2 liter automaat
Auteur |
Bericht |
DMul
|
 Stotteren ph1, 2 liter automaat
Goedenavond,
Sinds een dikke twee weken ben ik in het trotse bezit van een 2.0 automaat uit '04 (121 dkm) . Nu valt het volgende mij op. Indien ik met een koude motor ongeveer 40-50km/u constant rijd - met weinig gasgeven - dan stottert de auto een beetje. Bij acceleren of wat hoger in toeren doet de auto dat niet. Als de motor warm is (na een paar minuten), dan stottert hij ook niet meer.
Het betreffen hier overigens geen misfires of andere ellende in de motor en er treden ook geen foutmeldingen op. Ik heb ook niet het vermoeden dat eht in de automaat zit. Die doet het goed en soepel.
Iemand een idee?
Groeten, Dennis
|
09 maart 2009 22:00 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
DMul schreef: Goedenavond, Sinds een dikke twee weken ben ik in het trotse bezit van een 2.0 automaat uit '04 (121 dkm) . Nu valt het volgende mij op. Indien ik met een koude motor ongeveer 40-50km/u constant rijd - met weinig gasgeven - dan stottert de auto een beetje. Bij acceleren of wat hoger in toeren doet de auto dat niet. Als de motor warm is (na een paar minuten), dan stottert hij ook niet meer.
Derde versnelling neem ik aan (of hoe noem je zoiets bij een automaat). Even manueel rijden in z´n twee of de sportstand van de bak even inschakelen, hoeft maar 1 of 2 km. Bij koud weer wil de bak wel eens net te hoog kiezen bij juist die rustige rijstijl in je woonwijk. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
09 maart 2009 22:27 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Automaat wil met koud nog wel eens te snel naar een hogere versnelling doorschakelen, dat levert een wat nukkige motor op, ik wil nog wel eens voor handmatig kiezen bij koude motor, zoek maar eens, doen wel meer leden met een automaat, zie ook opmerking van Ronald.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
09 maart 2009 22:32 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Ik herken ook het gedrag van de automaat, wil met 50 -60 wel eens naar de 4 schakelen. En heel snel terug dus. En schrik niet, dan ook nog eens een melding "storing automatische versnellingsbak". De oplossing om kort in de "S" stand te rijden , of manueel schakelen, werkt dan prima.
Overigens is dit niet iets wat de bak wel eens wil doen, maar een programma van deze bak. Bij koude motor is de programmatuur erop gericht zo snel mogelijk de olie op te warmen. En blijkbaar is vroeger opschakelen en en niet de "lock-up" dan verwarmender. Johan
|
10 maart 2009 10:27 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
iedereen wijst naar de automaat, maar zou dit er niet mee te maken kunnen hebben ?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
10 maart 2009 11:13 |
|
 |
DMul
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Hallo heren,
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Geruststellend dat er anderen zijn die dit herkennen. De oplossing (wat meer toeren maken en daardoor de motor wat sneller opwarmen) klinkt bekend in de oren.
Maar de oorzaak... die ligt dus vermoedelijk niet bij de bak, maar vermoedelijk aan verkeerde informatie (sensor / motortemperatuur / benodigde brandstof) die wordt doorgegeven. In klassieke termen.. je zou wat meer moeten choken.
Eens?
Dennis
ps. Altzheimer.... Er zitten nieuwe bougies in en op de cruisecontrol gaat alles prima. Gaat echt om koude motor, lage toeren , lage snelheid en weinig gasgeven.
|
10 maart 2009 13:38 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Nee, niet mee eens. De schakelmomenten van de bak wordt bepaald door allerlei sensoren en de verwerking daarvan. Daar zit een handelschema achter. Ik bedoel dus bij bepaalde informatie hoort een bepaalde oplossing. Bij koude motor, wanneer je net gestart hebt en bent gaan rijden, is de bak zo geprogrameerd om zo snel mogelijk wat op te warmen. Daar kun je dus zelf weinig aan doen dmv choken oid, het is gewoon een gegeven van de auto. Een ervaring was dat de automatische bak het bij lage toeren schakelen niet deed wanneer ik de auto starte en dan 1 a 2 minuten bezig was de ramen schoon te krabben. Blijkbaar was er dan al genoeg warmte ontwikkled. De "groene" manier, eerst ramen schoonmaken en dan starten en direct wegrijden, zorgde dus voor dat vroege schakelen. Bij dichtgevroeren ramen uiteraard Johan
|
10 maart 2009 14:58 |
|
 |
DMul
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Okee. Dan gaat het dus niet om het opwarmen van de motor, maar om de automaatbak(olie)?
|
10 maart 2009 15:26 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Ik denk beide. Maar daarvoor weet ik te weinig van allerlei sensoren die het schakelprogramma beinvloeden. Johan
|
10 maart 2009 15:52 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Wellicht handig om hier even te kijken? Komt me bekend voor.... Bij mij (handbak 2.0 ltr) was het vervangen van de bougies door exemplaren van NGK de oplossing. Daarna brandstof-lucht mengsel opnieuw 'inleren'. Zie: viewtopic.php?f=5&t=3571Succes, ben benieuwd wat de oorzaak is
|
21 maart 2009 23:03 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
DMul schreef: Okee. Dan gaat het dus niet om het opwarmen van de motor, maar om de automaatbak(olie)? raar profiel heb je trouwens morgenc5 je heb hem toch al?
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
21 maart 2009 23:38 |
|
 |
DMul
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Woeha. "MorgenC5" in het profiel dateert inderdaad uit pre-C5 tijden. De C5 is inderdaad al een tijdje in bezit  Het "stotteren", voor zover je het zo kunt noemen is niet echt erg te noemen. Maar gezien de resterende garantie-tijd, ben ik nu scherp op alles wat ik opmerk tijdens het rijden. Ik ga wel aan de slag met die reset-actie die in de link van Joop-Bos staat beschreven. Groet, Dennis
|
22 maart 2009 12:45 |
|
 |
Koentje
C5club Fan
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:04 Berichten: 66 Woonplaats: Aldeboarn (8495HM)
Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC
Naar boven
|
 Re: Stotteren ph1, 2 liter automaat
Citaat: De "groene" manier, eerst ramen schoonmaken en dan starten en direct wegrijden, zorgde dus voor dat vroege schakelen. Bij dichtgevroeren ramen uiteraard Johan Heb ik wel eens gedaan. En dan je auto niet willen starten. Nee altijd eerst auto starten (Diesel al helemaal) en dan krabben. Kan alleen maar ruiten krabwerk schelen. 
|
04 apr 2009 13:11 |
|
 |
|