Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
Auteur |
Bericht |
willemcj
V.I.P.
Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40 Berichten: 242 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
Wie weet dit: wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de 2.2 en de 2.0 hdi motor van de C5, wat zijn de voor- c.q. wat zijn de nadelen van beide motoren? Wat ik begrepen heb is dat de 2.2 standaard 133 pk heeft, de 2.0 136. Maar als je ze laat tunen krijgt de 2.2 meer pk's en de 2.0 een hoger koppel. En de 2.0 heeft een andere luchtinlaat en een Siemens motorstuureenheid. Verder vind ik dat de 2.0 wat onrustiger loopt dan de 2.2. Op het internet is er echter niet veel over te vinden..
_________________ met vriendelijke groet, Wim
|
07 maart 2009 01:13 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
2.0 is zuiniger 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
07 maart 2009 01:16 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
de 2.0 heeft net als de 1.6 een overboost funktie of hoe dat ook heet. dwz dat je 20 nm extra koppelkrijgt op het moment dat het nodig is. bijv bij hernemen, en je duwt je gaspedaal helemaal in...
|
07 maart 2009 01:21 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
De 2.2 is gewoon een probleemloze superbetrouwbare beul van een motor met een bijna eindeloze levenduur, maar de 2.0 is veel zuiniger. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 maart 2009 11:27 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
Verbruik is niet wezenlijk lager, hoor: mijn 2.2HDi BVA4 uit 2001, Break (ca. 100.000km mee gereden):  , mijn 2.0HDI BVA6 uit 2008, break (ca. 46.000km mee gereden): (7,76 en 7,64 zijn de minder afgeronde waardes). Qua loop vind ik de 2.0 wat nerveuzer, ze wil veel grager. Qua Ausdauer heeft de 2.2 een onuitwisbare indruk op me achtergelaten. Gek maar waar, maar soms verlang ik naar het geluid van de 2.2: zwaarder, brommiger, steviger en de 2.0 wat gilleriger.... Sja, persoonlijk...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
07 maart 2009 11:40 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
willemcj schreef: Wat ik begrepen heb is dat de 2.2 standaard 133 pk heeft, de 2.0 136. 2.2HDiF 136PK, de nieuwere 2.0HDiF 138PK  , uiteraard is er ook nog een 2.2HDiF met standaard 173PK  Zelf ben ik meer gecharmeerd van de loop/gevoel/beleving van de 2.2 ... een beresterke motor. Je kiest een 2.2 overigens niet om z'n zuinigheid, alhoewel er volgens mij weinig verschil tussen de 2.0, zie ook opmerking en gebruikerservaring van Harm ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 maart 2009 13:20 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
Als je ze normaal berijdt dan loopt het verbruik vrijwel gelijk op, maar als echt zuinig gaat rijden gaat dat veel beter met de 2.0
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 maart 2009 16:20 |
|
 |
tjob
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
ik kan geen vergelijk maken met de 2.0, de verschillen die ik hier op het forum lees staan hierboven ook al, naar mijn idee voornamelijk (gewoon vaker gelezen) dat de 2.0 gretiger is. De 2.2 heeft een computergestuurde turbo met variabele geometrie, de 2.0 niet. Dat zeg ik nu uit het koppie en ik weet lang niet precies wat het inhoudt  maar anders verbetert 1 van de veelkenners me wel. Mocht je twijfelen tussen de 2.2 en 2.0 zou ik gewoon op gevoel afgaan.
|
07 maart 2009 19:44 |
|
 |
arcadia
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
Ik heb voor de aankoop van een C5 wat proefritten gemaakt met een aantal varianten. De keuze is dan gevallen op een 2.2hdi omwille van de zachte loop van de motor. Ik vind het motorgeluid mooi klinken en je kan er zeer confortabel mee rijden zonder dat hij traag hoeft te zijn.
Het enige nadeel vind ik zijn vertrek vanuit stilstand, bij het oversteken van bv. een kruispunt moet ik rekening houden met zijn trage reactie op het commando van het gaspedaal. Ik heb de indruk dat de 2.2hdi onder de (+/-) 2000 tr/min om één of andere reden zijn tijd neemt om te reageren. De 2.0hdi 138pk leek me vanuit stilstand toch sneller te reageren.
Op andere draadjes in dit forum heb ik gelezen dat dit eigen is aan de 2.2hdi, maar de reden waarom hij zo laat reageert heb ik nog niet gevonden.
Qua verbruik mag ik voorlopig nog niet klagen. Tweede volle tankbeurt had ik 5.6l/100km 1l op 17,86km (BB gaf 6.3l/100km 1l op 15,87km aan) Dit op een gemengd parcour, optrekken tot 3000tr/min, snelheid constant houden in hoogst mogelijke versnelling en anticiperen op de verkeersomstandigheden. Ik heb wel gemerkt dat als je sportiever gaat rijden dat het verbruik met 2.2hdi snel toeneemt.
Dus ik vind dat de 2.2hdi iets meer voor het comfort gemaakt is en zich vooral bewijst op autostrades qua trekkracht en de 2.0hdi zal zich toch iets sportiever laten berijden wat vooral op gewone wegen toch een pluspunt is.
|
07 maart 2009 21:27 |
|
 |
tjob
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
De verbruikswaardes die jij haalt heb ik nog nooit gehaald.... erg netjes! Ik heb begrepen dat er een flinke turbo in de 2.2 ligt en dat het even duurt voor hij op druk komt. Overigens heb ik nauwelijks last van dat slome maar de mijne is dan ook licht getuned (met name juist op dat toerenbereik). Ik kan me niet meer echt een verschil voor de geest halen, mij irriteert het in ieder geval niet. Het gegorgel dat hij (ja hij, ik rij een peugeot) maakte bij gas loslaten om bv te schakelen is ook weg. Ik vind het inderdaad een ontzettend goeie motor, maar dat zegt niks over de 2.0 want die ken ik niet. In ieder geval gefeliciteerd 
|
07 maart 2009 22:10 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
Het verschil tussen BVA's (Menno, ik) en BVM's (Arcadia) is natuurlijk fors...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
07 maart 2009 22:36 |
|
 |
willemcj
V.I.P.
Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40 Berichten: 242 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
tjob schreef: ik kan geen vergelijk maken met de 2.0, de verschillen die ik hier op het forum lees staan hierboven ook al, naar mijn idee voornamelijk (gewoon vaker gelezen) dat de 2.0 gretiger is. De 2.2 heeft een computergestuurde turbo met variabele geometrie, de 2.0 niet. Dat zeg ik nu uit het koppie en ik weet lang niet precies wat het inhoudt  maar anders verbetert 1 van de veelkenners me wel. Mocht je twijfelen tussen de 2.2 en 2.0 zou ik gewoon op gevoel afgaan. Mijn vorige C5 was een 2.2 met BVA4, nu heb ik een 2.0 met BVA6. Inderdaad had de 2.2 even tijd nodig om op het intrappen van het gaspedaal te reageren, terwijl de 2.0 gelijk "wegspuit" met hoge toerentallen. Uit mijn eerste ervaringen met de 2.0 blijkt dattie idd zuiniger is. Motor loopt ook onrustiger, vooral bij stationair toerental. In het laatste jaar dat ik de 2.2 had, heb ik de turbo moeten laten vervangen, de motor ging steeds in de noodloop omdat de variabele geometrie niet meer werkte. Als de 2.0 een vaste geometrie heeft, hoe wordt dan voorkomen dat de max turbodruk overschreden wordt waardoor de motor in de noodloop gaat?
_________________ met vriendelijke groet, Wim
|
07 maart 2009 23:11 |
|
 |
paul1
C5club Fan
Geregistreerd: 24 feb 2009 00:55 Berichten: 53 Woonplaats: Wageningen
Auto: C5 break Difference 2.0
Opties: Chamboard wielen LM; Pack Parking; Pack Look
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 119000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
willemcj schreef: Wie weet dit: wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de 2.2 en de 2.0 hdi motor van de C5, wat zijn de voor- c.q. wat zijn de nadelen van beide motoren? Wat ik begrepen heb is dat de 2.2 standaard 133 pk heeft, de 2.0 136. Maar als je ze laat tunen krijgt de 2.2 meer pk's en de 2.0 een hoger koppel. En de 2.0 heeft een andere luchtinlaat en een Siemens motorstuureenheid. Verder vind ik dat de 2.0 wat onrustiger loopt dan de 2.2. Op het internet is er echter niet veel over te vinden.. Volgens de folder van 2004 wordt de 2.2 alleen als automaat geleverd. In 2005 levert de 2.0 138 pk met het giga-koppel van 320 bij 4000tpm. De 2.2 levert 136 pk met een koppel van 314. Samen met de automaat zal dat slechts een fractie minder snel vooruit komen, al verwacht dat de 2.2 meer souplesse heeft. Wat ik verder lees is dat de 2.2 een roetfilter heeft, een groen winstpuntje, waar de echte liefhebber natuurlijk ook naar kijkt. Misschien werpt dat ooit zijn vruchten nog af bij de kilometerheffing??
|
08 maart 2009 00:19 |
|
 |
tjob
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
willemcj schreef: Als de 2.0 een vaste geometrie heeft, hoe wordt dan voorkomen dat de max turbodruk overschreden wordt waardoor de motor in de noodloop gaat? De wastegate laat overtollige druk wegvloeien. Overigens een reden om een hdi niet met een black box te tunen, de maximale turbodruk moet inderdaad ook wat opgeschroeft worden in de software om foutmeldingen te voorkomen.
|
08 maart 2009 12:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: verschil tussen 2.2 en 2.0 hdi motor
-zowel 2.0HDi16v als 2.2HDi16v hebben een variabele turbo geometrie (idem 1.6) -zowel 2.0 als 2.2 kent een roetfilter, de 2.2 altijd, de 2.0 na medio 2005 ook -alleen de 2.2 heeft balansassen (vandaar de betere loop) -de 2.0 heeft een nieuwere generatie common-rail, met hogere inspuitdrukken en meer inspuit momenten tijdens een slag 2.2HDi136, var. turbo geometrie, var. swirl/inlaat, balansassen  Ph1: BVM5, BVM6, BVA4  Ph.2 BVA4 2.0HDi138, var turbo geo, var. swirl/inlaat, overboost  PH.2 BVM6, BVM6, met de introductie van die laatste verdween de 2.2HDi136. 2.2HDi173, biturbo, sequentiëel & variabele geometrie, var. swirl/inlaat, balansassen  Ph.2 BVM6 (370Nm gelimiteerd), BVA6 (400Nm)  C5-3 BVM6 van deze motoren is alleen de Ph.2 BVM6 er tijdelijk ook zonder roetfilter geweest.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 maart 2009 14:01 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|