Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 vervangende speakers - geen bas? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht vervangende speakers - geen bas?
Had nog een splinternieuwe phillips 3weg speakerset op zolder liggen (180watt) en wilde vanmiddag de standaard speakers in m'n c5 vervangen door het phillips setje. Ik heb nu één speaker aangeloten (links voor) en een beetje lopen pielen met fader en balans. Het valt me op dat de rechterkant (standaard speaker) veel meer bas geeft dan de kant waar nu de nieuwe speaker zit!

De nieuwe speaker pas perfect en de plus en de min heb ik ook al omgedraaid om te zien of daar het probleem zat. De radio is overigens een orginele clarion (phase 1). Zou het kunnen dat deze simpelweg niet genoeg vermogen heeft om de 180 watt aan te sturen? Het verschil is echt aanzienlijk.

07 feb 2009 15:34
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vervangende speakers - geen bas?
Tsja, staar je niet blind op opgegeven specificaties van luidsprekers. Zonder normering zegt het niets: ik kan namelijk zonder meer een luidspreker van 100 Watt opblazen met een signaal van 5 watt.
Qua bas: dat ligt niet aan het vermogen. Een luidspreker die meer bas geeft dan een ander zal dat doen bij 1 watt en bij 10 watt.
Daarnaast is de hoeveelheid lage tonen die je ervaart relatief ten opzichte van het totale klankbeeld: als een luidspreker per watt heel veel midden en hoge tonen produceert lijkt het erop dat er weinig bas in zit (terwijl dit netto gezien best evenveel zou kunnen zijn als een andere luidspreker). Sommigen noemen dat de tonale balans. Dat zou bij jouw luidspreker misschien niet zo goed kunnen zijn, temeer er in het dashboard al een tweeter zit (je hebt in de deuren dus eigenlijk een basluidspreker nodig). Afgaande op je info denk ik namelijk niet dat je 'm verkeerd hebt aangesloten of dat je radio danwel speaker kapot is.
Daarom is luisteren naar een luidspreker ook zo belangrijk voordat je 'm koopt. De meeste caraudio zaken hebben wel een wand met daarop verschillende systemen die je kan vergelijken.
Ik vind de standaardspeakers in de PH1 niet echt geweldig (ik druk me hier nog gematigd uit :mrgreen: ), maar het kan natuurlijk altijd slechter ;)
De tweeter in het dashboard hoef je niet per sé te vervangen (die is redelijk), maar een fatsoenlijk luidsprekerfilter (vergeet niet de condensator bij de tweeter weg te halen!) en vooral een goede basluidspreker in de deur doen wonderen voor het geluid in de PH1.

07 feb 2009 15:57
Profiel
Antwoord met een citaat
Daar zou het probleem wel eens kunnen liggen, hoewel de phillips speakers er een stuk indrukwekkender uitzien. De magneet is groter, en veel krachtiger maar ik heb ze nooit echt beluisterd..

Als ik het goed begrijp zeg je dus dat ik beter kan kijken naar een goeie set basspeakers ipv een drieweg systeem? Welk merk of kun je aanraden? Ik hoef echt niet het voorraam eruit te blazen maar een mooi vol(ler) geluid zou mooi meegenomen zijn. Over de hoge tonen ben ik op zich wel tevreden, ik zou de tweeters dan laten zitten.

07 feb 2009 16:10
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die standaard-radio, daar kun je toch nog geen mug mee pletten qua geluidsvermogen? 10 of 20W staat me bij....
Dan is 180W sowieso een beetje "off spec"...

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

07 feb 2009 21:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het lijkt erop dat die 180 W speakers gemaakt zijn om met dat vermogen niet kapot te gaan en dat heeft niets meer laagweergave te maken maar wel met volume.
Laag vraagt grote conusuitslagen en waarschijnlijk is die woofer van dat 180 W setje erg star opgehangen. Zelf vind ik die JBL speakers die bij het HiFi pack hoorden heel behoorlijk presteren. In mijn herinnering presteren Pioneer speakers ook tamelijk goed, maar zoals al eerder geopperd ga eens luisteren bij zo'n presentatiezuil en let er dan op of er bij laag volume en zonder toonregeling al wat laag te horen is.

Chris

4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding

07 feb 2009 22:52
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Ik vind de standaardspeakers in de PH1 niet echt geweldig (ik druk me hier nog gematigd uit :mrgreen: ), maar het kan natuurlijk altijd slechter ;)

Ik denk dat als je een basspeaker in je portieren gaat bouwen je juist de middentonen gaat missen. 'k heb voorin twee JBL's 2-weg zitten en dat gaat prima, achterin twee wat eenvoudigere Pinoneer's... Klinkt echt beter dan de orginelen, de bas lijkt idd. minder doordat het gehele geluidsbeeld voller is... Blijft dat de radio te weinig vermogen heeft imho.

ps. ik ben erg benieuwd wat voor speaker slechter kan zijn dan de std. C5 speakers. De std. speakers van bv de Xantia hadden tenminste nog een metalen behuizing. In de C5 is het enige metaal de draadjes en de schroeven waar ze mee vastzitten. de rest is karton en plastic. Zo beroerd heb ik ze van m'n leven nog niet gezien. Bij de eerste C5 ben ik daar zo van 'geschrokken' dat ze van C5 linea recta de kliko in gegaan zijn, ik wou niet iemand anders met zulke prut opzadelen, zelfs niet gratis...

07 feb 2009 23:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Bouwjaar: 2021
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz

Naar boven
Antwoord met een citaat
Standaard spul in mijn ph.II is best te pruimen. Tuurlijk, dat JBL-spul in mijn ex was beter, met name achterin (zaten ook tweeters in de achterdeuren). Maar ik vind het er mee door kunnen persoonlijk.
Voldoende hoog en voldoende bas (loudness aan en basregeling op 8!!) :smt023

[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring

07 feb 2009 23:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik herken dit probleem dat goede replacement speakers soms slechter klinken dan het standaard bordkarton.

Waarom: de gevoeligheid van de orig speakers zijn een stuk hoger dan van die zware vervangingsspeakers. Daardoor moet de radio harder werken en kom je eerder in het gebied waar de loudness niet meer werkt. Probleem was bij mij pas opgelost na vervanging auto door eentje met Pack hifi (met extra versterker)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

07 feb 2009 23:35
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
jpiek schreef:
Ik denk dat als je een basspeaker in je portieren gaat bouwen je juist de middentonen gaat missen.

Met basluidspreker bedoel ik in dit geval geen full range luidspreker; geen luidspreker met opgeplakte tweeter (coaxiale 2 of 3weg speaker) zeg maar. Het laaggedeelte van een composet. In dit formaat bestaan geen echte basluidsprekers; het zijn allemaal "kickbass-mid" luidsprekers.

Ik kan de TS geen luidsprekers aanbevelen, aangezien smaak 100% persoonlijk is. Staar je ook niet blind op merken: pioneer maakt imo geweldige en geweldig slechte luidsprekers. Gaan luisteren is het devies.
Nadeel is -als je de bestaande tweeter wilt laten zitten- dat je keuzes moet gaan maken:
1. bouw alleen de basluidspreker van een composetje in. Je mist dan zowel het scheidingsfilter als de bijbehorende tweeter. Het gaat anders dan in de winkel klinken.
2. bouw de basluidspreker en het filter van het composetje in: doordat de tweeter van de c5 z'n eigen scheidingsfilter heeft, krijg je een afwijkende scheidingsfrequentie tussen basluidspreker en tweeter. Het gaat anders dan in de winkel klinken, waarschijnlijk mis je een beetje middentonen. het inbouwen van een scheidingsfilter is redelijk veel werk, en vereist kennis van zaken (radio moet eruit, je moet in de kabelboom van de luidsprekers gaan knippen cq. solderen etc)
3. bouw de basluidspreker + filter van het composetje in en verwijder het scheidingsfilter van de tweeter (simpele condensator). Dit kan lastig zijn (zie bovenstaand), je moet ook nog netjes die condensator van de tweeter krijgen danwel een bypass maken.
4. bouw het composetje volledig in. Relatief veel werk, je moet ook een constructie maken voor de tweeter; die passen niet standaard achter het roostertje. PVC lijm biedt een oplossing ;) . Het klinkt hetzelfde als in de winkel.
5. Koop een goede coaxiale speaker (basluidspreker + opgeplakte tweeter). Hetzelfde als dat je nu hebt gedaan dus, maar dan met een beter klinkende speaker. De tweeter in het dashboard+ de tweeter in de deuren zorgen natuurlijk voor een iets te benadrukt hoog, maar dan kan je wat terugschroeven met de toonregeling.

Zelf zou ik - als ik er niet teveel moeite voor wou doen / niet zo handig zou zijn - voor optie 1 kiezen. Doorgaans zijn de losse basluidsprekers van een composet beter dan het basgedeelte van een coaxiale luidspreker en hebben ze een hoger rendement, ook in het laag. Coaxiale luidsprekers hebben vaak een slecht rendement en matige tonale balans. Beide van belang omdat je je bestaande tweeter houdt.
Misschien kan je goede losse kick basluidsprekers kopen, dat zal afhangen van de winkel waar je naar toegaat. Dan betaal je niet voor de filters en de tweeters die in een composetje zitten.
Helaas zal je losse kickbasluidsprekers vaak niet kunnen beluisteren (klinkt ook nergens naar); luistersets zijn eigenlijk altijd coaxiale speakertjes, composets en complete subwoofers.

Als je een aardige en -vooral goedkope!- losse kickbass wilt, kan je denken aan deze:
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=1104
(rendement 89db) (prijs is per 2!)
Ik had in mijn vorige auto de 13cm variant hiervan en dat klonk -voor een 13cm speaker- heel aardig.
Het kan zijn dat de klank beter wordt als je er een klein filtertje tussen zet die vanaf 4khz ofzo gaat dempen, optie 2 dus, waarbij je de keuze kan laten om alleen de woofer af te dempen. Basluidsprekers die je ongefiltert laat spelen klinken rauwig in het hoog. Een simpel filtertje hoeft niet duur te zijn: http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5642
Deze zou je zelfs in de deur kunnen inbouwen vlak achter/onder de speaker. (dit is allemaal trial&error; je moet zelf luisteren of het een verbetering wordt of niet)

Mijn ervaring is dat het vervangen van de luidsprekers een aanzienlijke verbeterstap in het geluid is, ondanks (of misschien wel vanwege ;) ) het krappe vermogen wat de radio kan leveren.
De 2e verbeterstap zou een extra versterker zijn, maar da's veel en veel meer werk.

Ik neem aan dat je de stekkertjes in de deuren al hebt vervangen. (af fabriek citroenstekker; de meeste aftermarketluidsprekers hebben faston stekkers (+ en - verschillende maat!)

08 feb 2009 00:03
Profiel
Antwoord met een citaat
Bedankt voor de reacties iedereen. Het is nu allemaal wat duidelijker. De speakers (philips XH 1730 16.5cm 3weg coax, 93db gevoeligheid, 180 watt maximaal) zijn duidelijk wat aan de ruime kant voor de standaard radio. Ik snap dat de 180 watt voor tijdelijk piekvermogen staat maar dan nog, is het overall geluid teleurstellend te noemen.

ik heb dan ook een nieuwe radio besteld dit weekend. (http://www.kieskeurig.nl/autoradio/jvc/ ... en/142637/) Deze zou 4x50 watt moeten kunnen aansturen. Mocht het geluid nog steeds tegenvallen dan overweeg ik de optie van GuidoK om ook deze speakers te vervangen door basluidsprekers en eventueel filters te plaatsen. (bedankt voor de link :) )

08 feb 2009 13:56
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
4*50W is exact hetzelfde als erin zit.

Iedere headunit levert bij gegeven speaker impedantie het gelijke vermogen. De rest is marketing bullshit.

de "zwakke" standaard Clarion zit met 14.4V ^2 / 4Ohm ook op 52W piekvermogen (meestal geadverteerd als 4*50W DIN piek)

Continu vermogen is dan 14.4^2/4 /sqrt2=37W (35W DIN)

Clarion gebruikt soms Japanse specs op basis van een nominaal voltage van 12V:
piek 36W
continue 25,5W (meestal geadverteerd als 25/35)

Uiteraard is het wel mogelijk om op tussen je headunit en de 180W speakers een extra versterker te bouwen.

Een speaker die zoveel meer vermogen aan kan zul je op vol vermogen moeten aansturen om een beetje bas-response te hebben, dat kan vervorming in de eindtrap van je headunit opleveren, dus het is wellicht niet de beste match.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

08 feb 2009 14:24
Profiel
Antwoord met een citaat
Dus ik zou beter af zijn met de tip van guidok om de standaard speakers te vervangen door bijvoorbeeld de getipte 70 watt kwaliteit basspeakers? Een versterker zal ik niet zo snel aanschaffen, het moet wel financeel wel "leuk" blijven.

08 feb 2009 14:41
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
4*50W is exact hetzelfde als erin zit.

Iedere headunit levert bij gegeven speaker impedantie het gelijke vermogen. De rest is marketing bullshit.

de "zwakke" standaard Clarion zit met 14.4V ^2 / 4Ohm ook op 52W piekvermogen (meestal geadverteerd als 4*50W DIN piek)

Continu vermogen is dan 14.4^2/4 /sqrt2=37W (35W DIN)

Clarion gebruikt soms Japanse specs op basis van een nominaal voltage van 12V:
piek 36W
continue 25,5W (meestal geadverteerd als 25/35)

Uiteraard is het wel mogelijk om op tussen je headunit en de 180W speakers een extra versterker te bouwen.

Een speaker die zoveel meer vermogen aan kan zul je op vol vermogen moeten aansturen om een beetje bas-response te hebben, dat kan vervorming in de eindtrap van je headunit opleveren, dus het is wellicht niet de beste match.

Dit verhaal klopt toch niet.
Ten eerste is het afgegeven vermogen van een radio niet (alleen) afhankelijk van de aangeboden spanning, maar meer van de toegepaste versterker die erin zit.
Voor de RD3 is dat de TDA7385 welke genormeerd is voor (bij 14,4v) 22W bij 1khz met 10% vervorming. 10% vervorming is wel het uiterste wat je je luidsprekers wilt aanbieden. Daarnaast is dit ook nog eens bij 1khz. Full range zijn deze gegevens altijd nog een stuk lager.
Let erop dat die ook geen specificatie volgens DIN is (ondanks de 1khz), aangezien DIN (DIN 45000 om exact te zijn) is genormeerd bij 1%THD
Een TDA7385 is nou eenmaal geen krachtpatser.

Ook is je redenatie (of de geadverteerde redenatie) voor "DIN piek" niet correct. De DIN 45000 kent weliswaar een pieknormering, maar dat is normaal -simpel gezegd- de continue opgaaf maal 1.1. Deze wordt gemeten met een andere gereguleerde stroombron.

Het verschil tussen piek en continue vermogens (en überhaupt het afgegeven vermogen) is dus beslist niet de wet van ohm bij de piek van de sinus danwel de wet van ohm bij de wortel2 van de sinus. Vroeger werd afaik dit verschil wel eens aangeduid met "sinus vermogen" en "rms vermogen", dat is echt achterhaald en komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Echt goede vermogenstests doe je met ruis, en dan blijft er ook van DIN vermogen in de praktijk weinig over, zeker bij zo'n simpele chip zoals die in de RD3 zit.

Citaat:
te vervangen door bijvoorbeeld de getipte 70 watt kwaliteit basspeakers?

Er bestaan natuurlijk nog meer types, bijvoorbeeld deze:
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5998
Al wel iets duurder (meer dan 2x zo duur) maar nog steeds heel betaalbaar. Mooie unit, komt van intertechnik: http://www.intertechnik.de
Eerder gebouwd naar hifi standaards dan naar car-audio standaards.
Ik weet alleen niet of de gaten wel gaan passen; da's iets waar je op moet letten. (wordt aangeboden als 6"; die andere heeft allerlei standaardgaten in de korf)
De beste keus hangt af van je budget.

08 feb 2009 15:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat ik wilde zeggen is dat er tig manieren zijn om het vermogen te specificeren. Het gaat mij niet om de exacte specs vd clarion, het gaat mij om de marketing bs waarmee men vervangingen probeert te rechtvaardigen.

Bottom line is dat wat er aangeboden wordt niet beter of sterker is omdat je gewoon nooit boven voltage^2 / impedantie kunt komen, zonder fatsoenlijke transformatoren te plaatsen.

Daarnaast is DIN dus niet van belang omdat Clarion Japanse normering gebruikt. Je kunt misschien op basis van de specs wel aantonen dat de Clarion op 4*22W genormeerd moet zijn, maar wat betekend dit voor de claims van vervangende units? Die kunnen ook nooit 4*50W zijn!

Totdat men kan aantonen dat een vervangende headunit idd betere componenten bevat dan de Clarion neem ik alle claims over 4*50W met een korrel zout.

En wat betreft harmonische vervorming, het gros van de aftermarket audio klussers wil mp3s luisteren...tja, die zijn dus blijkbaar niet in echt goed geluid geïnteresseerd :roll:

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

08 feb 2009 16:33
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
4X50W kan zonder ingebouwde boosters inderdaad nooit full range rms vermogen zijn.
Zonder booster houdt dat in de praktijk wel op bij 30W per kanaal. (boosters in dinradios komen er overigens aan, ik weet niet of ze er al zijn)
De clarion geeft onvervormd rms full range echter maar misschien 15W per kanaal. Da's toch de helft, en dat merk je wel. Veel aftermarketradios zijn een stuk krachtiger, ondanks de vele marketing BS. Welke 'japanse normering' je bedoeld weet ik niet. Zonder vastgelegde meetcondities zegt het sowieso niets. Maar welke componenten beter zijn dan de TDA7385....dat zijn er natuurlijk vele. (de tda7385 is een el cheapo autoradioversterkerchip)

En dat mp3 niet goed kan klinken......dan kan jij geen mp3tjes bakken....
Uit eigenlijk alle dubbelblindtesten blijkt dat het bij ongeveer 192kbit vbr al zeer lastig /onmogelijk is om MP3 en 16bit pcm uit elkaar te houden, laat staan als je naar 256VBR of 320CBR gaat.
En dan zit je echt al op een niveau dat een autoradio met bijbehorende speakers lang niet op dat niveau meedoen, dus ik vind het punt wat je hier wilt maken enigszins twijfelachtig.

08 feb 2009 18:39
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende