Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Zweefgehalte C5 II 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zweefgehalte C5 II
En er is goed nieuws voor degene die vindt dat de C5 te weinig zweeft:

Vanochtend in de krant een stukje gelezen over de terugkeer van de DS!

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

04 feb 2009 13:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Rowi schreef:
Ik wil hier niet of-topic gaan, maar is het niet zo dat die comfortbollen door Citroen worden afgeraden? Vervallen van garantie en zo? En als de vering dan (nog) beter zou worden, zou dat dan niet af fabriek al verbeterd zijn? :smt017

Geen :offtopic maar een antwoord.

Ik denk dat Citroën meegezogen is in de trend om auto's almaar stugger te maken en als ik het vergelijk met de keukenstoel en de wokkels van mijn Bora is de vering in de standaard uitvoering nog zacht te noemen .
Ik kan me ook voorstellen dat er C5 rijders zijn die het verschrikkelijk vinden en de orginele bollen prefereren, maar dan komen we weer bij de voor en tegenstanders. :offtopic

En die garantie? :smt017
Dat zit er toch al (bijna) niet meer op, en waarom zou er iets stuk gaan van een zachtere vering, het is mijn auto, hij is betaald en wat ik er aan veranderd is ook mijn zorg. :lol:

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

04 feb 2009 14:07
Profiel
Antwoord met een citaat
Citaat:
En die garantie? :smt017
Dat zit er toch al (bijna) niet meer op, en waarom zou er iets stuk gaan van een zachtere vering, het is mijn auto, hij is betaald en wat ik er aan veranderd is ook mijn zorg. :lol:

Mmm, hier wel (garantie), hier niet (betaald) en ook van anderen (die zorg, i.v.m. de veiligheid van de auto...)...

04 feb 2009 15:57
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb zowel een DS (1974), GS'en als enkele CX'en gereden, daarna XM, Xantia en nu C5.
De nieuwere auto's (vanaf 1990 = XM) zijn inderdaad minder 'zweverig' dan de DS en CX. De vering van de XM, Xantia en C5 is nog steeds (hydropneumatisch) zacht en comfortabel. De demping is wel (veel) straffer, daardoor is het nadeinen bij hobbels en overhangen in bochten(veel) minder. De een vindt dat prettig, de ander heeft liever het oude gevoel.

Feit is wel dat 'men' tegenwoordig stevigere (duitse) demping wil (schijnt voor kwaliteit te staan) en Citroen moet gewoon maken wat klanten willen, anders overleven ze niet.
Verder is het een feit dat met een stevige demping de dynamische stabiliteit van een auto beter is. Met name bij hoge snelheden (auto's hebben tegenwoordig topsnelheden van 200 km/h en daarboven) is dat merkbaar. Auto's voelen minder onrustig en dat geeft veel bestuurders een veilig gevoel. Ook in de racerij worden auto's hard gedempt en geveerd om die dynamische stabiliteit hoog te krijgen. Je kunt je (terecht) afvragen of dat in normale gebruiksomstandigheden ook nodig is, hoewel we ook in normale auto's veel ontwikkelingen uit raceauto's hebben die zeker een vooruitgang zijn (bijvoorbeeld remmen).

Ik geef zelf de voorkeur aan comfort.

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

04 feb 2009 16:14
Profiel
Antwoord met een citaat
MichielC5 schreef:
En er is goed nieuws voor degene die vindt dat de C5 te weinig zweeft:

Vanochtend in de krant een stukje gelezen over de terugkeer van de DS!

Ja, ik las het. Ben echt benieuwd naar de vering van die auto. Wordt deze zoals het bij het origineel was of toch ook weer steviger gedempt? Gezien de hierboven gelezen argumenten van o.m Kapitein Rob, waar ik me wel in kan vinden, lijkt het me dat het wel conform de huidige maatstaven zal zijn. Dus als het huidige topmodel C6.

04 feb 2009 18:20
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2009
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ja, ik vond mijn XM lekkerder veren dan mijn C5. Deze is idd veel stugger.

Maar als ik 's avonds laat eens met 170 km/pu naar huis kachel is het net een dweil en moeilijk
te houden. En als er een beetje wind bijstaat ben je net dronken.

04 feb 2009 18:37
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben nog steeds tevreden over het zweven van de C5 met comfortbollen. De drempels zijn gewoon minder "aanstoot gevend".
In de bochten is er iets meer overhelling dan de gewone bollen is mijn gevoel. Maar nog steeds minder dan de Scenic die we tussen de Xantia en de C5 door hebben gehad.
Johan

04 feb 2009 18:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Menno schreef:
Dat weet ik, ... op een meeting ben ik het gewoon steeds vergeten :oops:

Ik ook, volgende meeting in Spanbroek ? :P

gr. Ronald

04 feb 2009 22:02
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citaat:
opvallend is trouwens wel dat ik de c1 altijd heerlijk vond rijden toen we de picasso nog hadden. Nu naast de C5 vind ik de C1 eigenlijk maar een enorme stuiterbakje.

Wat betreft de C1 heb ik precies dezelfde ervaring, in ons geval dan een 107, maar dat maakt voor de statestieken niet uit natuurlijk. Maar het blijft een heerlijk handzaam karretje om mee te sturen en vooral te parkeren.
Voor mijn gevoel veert onze C5 (phase II) net zo soepel en comfortabel als onze XM uit het verleden, al is het alweer 8 jaar geleden dat de XM ons verliet en plaats maakte voor een Xantia Break, die in mijn beleving wat stugger was als de C5 nu. De BX was zoals velen beamen een 'dweilbak' met dien verstande dat de wegligging top was maar het gevoel gaf alle kanten op te gaan, iets wat volgens mij inherent is aan HP vering. En wat voor iedere auto geldt: hoe langer de wielbasis, hoe comfortabeler de vering kan zijn.

Groeten,

Albert.

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans

04 feb 2009 23:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben het eens met de stelling dat huidige auto's steeds stugger zijn geworden.
Ook een niet autoblad als de Consumentengids klaagde hier al over en dat heeft natuurlijk alles te maken met Elandproeven en andere "stuurmansauto" proeven. Naar mijn idee wordt er veel te veel geluisterd naar autotesters die bijna altijd kikken op snel reagerende stuiterbakken. Comfort is maar zelden een aanbeveling bij de doorsnee test. Er mag niets rammelen, de stoelen moeten stevig zitten, de motor moet op toeren gejaagd kunnen worden de remmen liefst goed genoeg zijn voor circuit gebruik en binnenin niet te veel herrie maken. Meegenomen is een laag verbruik al wordt een wat hoger altijd vergoeilijkt. Daarom zijn zelfs Franse auto's hier en daar wat meegegaan daar de autobladen wel invloed hebben op de verkoop. Een voordeel is echter wel dat de productiekwalieteit behoorlijk is gestegen en dat is positief. Een hedendaagse Citroen zit echt beter in elkaar als een jaar of tien geleden en als ik mijn 2005/C5 vergelijk met zijn 1998/Laguna-voorganger dan is de afwerking van een andere planeet zo strak. Alleen al het neerklappen van de achterbank is werkelijk een feest vergeleken met voorheen.
Terug naar het zweven.
Ik was echt bang in een behoorlijk dweilerige auto terecht te komen als ik vroeger aan Citroen dacht todat ik voor het eerst in een Xantia reed en voor mij is de C5 een welhaast ideaal compromis. Zij stuurt echt strakker dan voornoemde Laguna en zweeft in mijn gevoel inderdaad. Heeft wat moeite met de voordemping op wat hogere verkeersdrempels of door verzakt asfalt voor een bruggetje bijvoorbeeld en dat komt hier in de Krimpererwaard nogal eens voor. De achterzijde reageert daarna overigens prima. Wel is het veercomfort nog wat toegenomen nu ik op de wat smallere en wat hogere wangen hebbende winterbanden sta. Dit merk ik op de baksteenwegen hier in het dorp vooral doordat er geen enkele roffel meer binnenkomt.

Chris

4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding

05 feb 2009 00:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
tot nu toe vind ik mijn "wokkel"bak beter rijden dan de andere C5 met HP
ook niet stugger...
zal ook aan mijzelf liggen...
het voorbeeld van de C1 wat werd aangehaalt..
ten tijde van mijn vorige C5 vond ik de C1 een heerlijk rijdend scheurijzer..
nu met de PH3 voel je echt dat het een stuiterbak is...

maar nogmaal, de echte HP mensen die de evolutie gevolgd hebben zullen terrecht een andere mening hebben, ik zelf heb maar 1 hp auto gehad en dat was mijn vorige C5..
en tot nu toe kan ik niet zeggen dat ik de vorige C5 al gemist heb.. :oops: :oops: :oops:

05 feb 2009 00:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux

Naar boven
Antwoord met een citaat
Elke nieuwe Citroen lijkt weer stugger als de vorige. Zacht als de DS zal het niet meer worden. Maar het blijft een heel specifiek gevoel, die hydropneumatische vering. Met- of zonder comfortbollen. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders. En wat natuurlijk heerlijk is, is dat hij vol geladen net zo lekker rijdt als leeg. Ik blijf Citroen rijden zolang ze deze vering leveren. Dat het nog steeds comfortabeler rijdt als conventionele veren kan ik vanuit mijn huis goed zien. Ik woon tegenover een flinke verkeersdrempel en het is onvergelijkbaar hoe een Citroen daar over heen wiegt en hoe een willekeurig ander merk er over heen stuitert.

05 feb 2009 23:28
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Citroen C5 Difference 2.0 16v
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 80.000
Kleur: gris aluminium met.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik zweef ook heerlijk in mijn C5 :mrgreen:

Nu heb ik ook eens gereden in de C5 phase 3 met HP ik vond deze stugger veren dan mijn C5 phase1, lag overigens wel strakker op de weg dan mijn eigen C5.

Maar vind mijn eigen C5 comfortabeler, ben ik hier de enigste die dit ervaart ?

Ik heb naast de C5 ook een Saxo 1.4 VTS, dit is in vergelijking met mijn C5 een stuiterbak.
Terwijl ik dit voor de C5 nooit zo ervaarde.

Gr.

Marinus :citrofiel

08 feb 2009 00:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
JWHofnar schreef:
Elke nieuwe Citroen lijkt weer stugger als de vorige. Zacht als de DS zal het niet meer worden.

:?:

C6 :smt038

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

08 feb 2009 14:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Marinus Ruiter schreef:
Ik heb naast de C5 ook een Saxo 1.4 VTS, dit is in vergelijking met mijn C5 een stuiterbak. Terwijl ik dit voor de C5 nooit zo ervaarde.

Wij hebben naast de C5 ook een Saxo. Wanneer ik na C5 rijden overstap in de Saxo heb ik het gevoel in een kart te zitten, zo straf voelt de vering. Maar dat gevoel verdwijnt snel. En een Saxo is sowieso nog een stuk comfortabeler geveerd dan bv een Polo. Mijn schoonouders hebben een Corolla, heeft voor mijn gevoel gewoon geen vering. Maar ja, tegen het veercomfort van een C5 kan ook gewoon geen auto op.

08 feb 2009 15:39
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende