Banden ( michelin of toch ?? )
Auteur |
Bericht |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Banden ( michelin of toch ?? )
 Ik weet niet welke snelheidindex is voorgeschreven voor de Renault. Maar als het W is, net als de C5 en dan is het niet onlogisch om V te nemen als winterband.
_________________ Groeten, Marc
|
01 dec 2008 17:45 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
MarcusE schreef: Ik probeer voor mezelf een shortlist te maken en daar dan uit te kiezen. Zeker op de lijst staan: Bridgestone Turanza 300 Continental PremiumContact CT2 Dunlop SP Sport Fastresponse Goodyear Excellence
Misschien : Michelin Primacy HP (alleen als ze betaalbaar zijn) Dunlop SP Sport Maxx Barum Bravuris 2 Matador MP43 Op basis van de tests heb ik voor Vredestein Sportrac 3 liggen. Waarschijnlijk doordat het balanceerapparaat niet nauwkeurig genoeg was een tijdje aan het klooien geweest met trillingen, maar inmiddels is dat weg. Banden bevallen mij tot nu toe uitstekend! Binnenkort laat ik ze ook achter monteren. (onder het motto: als het geen inleveren is: koopt lokale waar!)
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
01 dec 2008 21:53 |
|
 |
munkman
V.I.P.
Geregistreerd: 21 jan 2007 22:17 Berichten: 388 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Naar boven
|
Bandenfabrikanten adviseren om bij het vervangen van banden de nieuwe achter te zetten, hoe kom jij dan aan nieuwe voorbanden? 
_________________ C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
|
01 dec 2008 23:48 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Hoe vervang je dan 4 banden? 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
01 dec 2008 23:52 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Van voor naar achter van links naar rechts........
|
02 dec 2008 00:20 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
munkman schreef: Bandenfabrikanten adviseren om bij het vervangen van banden de nieuwe achter te zetten, hoe kom jij dan aan nieuwe voorbanden?  Advies van de bandenboer: Achterbanden waren (inderdaad met de hand duidelijk voelbaar) gecupt. Zij gaven aan dat het om die reden verstandig was om ze niet meer naar voor te halen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
02 dec 2008 05:52 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Ik heb naar verschillende online bandenboeren de vraag gestuurd wat een goed(koper) alternatief is voor de dure Michelin Primacy banden. Van het Duitse Reifen.com verwachte ik eigenlijk adviezen voor Duitse banden, maar de GoodYear Excellence en de Pirelli P7 worden geadviseerd. Bandengids.nl adviseert dezelfde en de Continental PremiumContact2 waarbij de voorkeur uitgaat naar de Conti. Antwoord van de anderen laat helaas nog op zich wachten.
_________________ Groeten, Marc
|
03 dec 2008 15:44 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Waar je altijd op moet letten is het "bereik" van de band. De Dunlop SP Fast Response is heel goede band, maar deze is maar tot 16inch en V Leverbaar. Wat dus zeggen wil dat deze band niet zo gek voor hoge snelheden/zware autos is gemaakt...
Een W tov V band kan ook zachter rubber hebben(om op hoge snelheid voldoende grip te hebben). Uiteraard gaat de stijfheid en stugheid van het karkas mee omhoog met de snelheids index en dalende h/b verhouding
Ik starte op Goodyear NCT5 (V)(Eco band), lag erop bij aankoop. 1ste bocht op oprit van autostrade al onderstuur, héél snel eraf gegooid
2deset Michelin Pilot Primacy (W) Opmerkelijk meer grip dan de NCT5, opmerkelijk meer lawaai ook! Comfort was het zelfde
3de set Continental Premium Contact (W) Kwa remeigenschappen iets beter dan de Pilot Primacy Kwa bochten gedrag veel betr dan de Michie. Karkas is iets stugger waardoor je betere respons hebt. Comfort iets minder maar écht niet veel. Geluid is iets minder tot gelijk.
Kwa slijtage vind ik de Michelins ook wel heel snel weggaan. Uiteraard hielp het snel optrekken er niet bij(had de auto toen dikke maand dus begin je wat te experimenteren)
Achteraan zat er 1.5mm op bij aankoop(net) dus die snel vervangen door 2 nieuwe Pilot Primacy"s Die doen het prima, zeker met de meer grip van de Conti's van veel kan je de kont wel eens laten gaan(wel heel weinig maargoed).
Op de Conti's zit een 2.3mm profiel op, als die op zijn komen er Bridgestone Potenza RE050A's op. Heb ze onlangs gaan halen dus ben benieuwd. Karkas voelt al héél stug aan...
Op de C8 de Michelin Pilot HX vervangen door Pirelli P6, dit zijn véle betere banden, al gaan ze me nog iets te rond.
Michelin energy is 100% brandhout...
(Wat ik nogmaals wil benadrukken voor er weer te vergeefse discussies komen, voor iedere rijstijl icm auto heb je een band... heel simpel)
|
26 jan 2009 18:02 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
Citroenbx schreef: Michelin energy is 100% brandhout...
Geeft wel veel meer roet 
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
27 jan 2009 02:59 |
|
 |
tjob
|
Sinds mijn XM V6 steeds Bridgestone Turanza's gereden. Stil en heb nog niet gegleden. Ik probeer het weleens maar waarschijnlijk durf ik niet genoeg hahaha. Spinnen is natuurlijk wel een koud kunstje. Ik heb ze trouwens ook op mijn barchetta laten leggen onlangs, moet nog even kijken hoe dat bevalt want het profiel komt wel overeen, maar de wang ook heel anders (steviger).
Merk van een band interesseert me nulkommanul, ik ga af op mijn garagist en lees vervolgens de reviews (onlogische volgorde ja, maar hij heeft nou eenmaal minstens 10x meer verstand van auto's dan ik). Bovendien geeft hij me meestal wel korting op zulke zaken. Zijn overigens niet de dingen waar ik ook maar iets op wil/zal bezuinigen (waarmee ik niet wil suggereren dat duur beter is).
|
27 jan 2009 07:44 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Naar boven
|
staircase schreef: Citroenbx schreef: Michelin energy is 100% brandhout...
Geeft wel veel meer roet  Haha, idd @Tjob, je moet idd veel proberen, dan weet je tenminste wat werkt... Zolang je maar niet met Tyfoon, Goodride, Linglong of Wanli begint zal het wel goed komen zeker? 
|
27 jan 2009 11:58 |
|
 |
jkc5
|
munkman schreef: Bandenfabrikanten adviseren om bij het vervangen van banden de nieuwe achter te zetten, hoe kom jij dan aan nieuwe voorbanden?  Dat advies begrijp ik niet, bij voorwielaandrijvers. Bij achterwielaandrijvers gaat het wel op. De voorbanden hebben veel eerder last van aquaplaning dan de achterbanden. Dat is voor mij een reden om altijd de banden met het beste profiel op de vooras te zetten. Bij voorwielaandrijvers moeten de voorbanden drie functies vervullen (naast rollen): aandrijven, remmen en sturen, tegenover alleen remmen en sturen bij achterwielaandrijvers. Zelfs wanneer de achterbanden nauwelijks nog profiel hebben geeft dat m.i. bij voorwielaangedreven auto's niks, en ik rijd af en toe toch behoorlijk snel, ook op gladdige wegen. Mijn ervaring met voorwielaandrijvers reikt van 1972 tot nu, Mini 850 - Golf - BX - AX - C3 - C5. Daartussenin ook achterwielaandrijvers en vierwielaandrijvers. Ik kan dus goed vergelijken.
|
29 jan 2009 01:14 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Jouw redenatie klopt zeker, ik doe het ook altijd.
Waar veiligheids halve naar gezien word, en dit is ook de hoofdreden dat het gedaan word, is dat als je nieuwe voorbanden steekt, je met die meer grip ook sneller door de bocht gaat. Je achterbanden zijn versleten en je zal dus sneller overstuur hebben.
De redenatie is dan liever onderstuur(valt door het gemiddeld huismoedertje te compenseren) dan overstuur (Dag decor!)
Zeker door de mindere slijtage van de achterbanden bij een voortrekker is het interessant die ook vanvoor te leggen en de nieuwe achter, maar dat hangt dus van geval tot geval af...
Persoonlijk: nieuw vanvoor, kortere remweg, beter plakken in de bochten... Overstuur heeft de C5 toch niet, en als het zodanig glad is dat ie het wel heeft is de voorkant ook al lang weg...
|
29 jan 2009 01:25 |
|
 |
Erik
Sponsor
Auto: DS3 82 So Chic
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Dat is mij ook aangeleerd bij de anti-slipcursus, om de banden met meeste profiel achter te plaatsen omdat overstuur minder goed te corrigeren is dan onderstuur. Toch is het fijn als je voor én achter goed profiel hebt...  Mijn achterwielaangedreven auto heeft meer last van overstuur, prettig als je daar weer nieuwe banden onder hebt. Heb zelf zoals voorheen Continental premium contact's genomen die mij prima bevallen, ben ook geen racer maar grip is zeker voldoende!
|
29 jan 2009 10:48 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Dat Michelin Energy 100% brandhout is, is zo ongeveer de grootste kolder die ik hier op dit forum ooit gelezen heb. Voorwaar een hele kunst.
|
29 jan 2009 19:18 |
|
 |
|